Psykologia & logopedia 2022
Legendaarinen Vauvan Psykologia 2022 -ketju. Nyt myös logopedia virallisesti mukana! Sydämellisesti tervetuloa! ❤️
Seuraavissa viesteissä on usein toistuvia puheenaineita sekä vinkkejä ja linkkejä hakemiseen. Niihin kannattaa palata pitkin vuotta! Tiedot vastaavat kirjoitushetken tilannetta.
Kommentit (3036)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisko joku kertoa, et miten tuota Nummenmaan ja Saarimäen artikkelia luetaan? Koska siis siinähän on toi sisällysluettelo, mutta kumminkin alempana ei oo noita kaikkea vaan ainoastaan luku 10 ja se mitä siihen sisältyy. Mitä noi numerot noiden sisällysjuttujen jälkeen on? Pakko kysyä et pääsee eteenpäin. Joo ja en oo lukenut ennen tieteellisiä artikkeleja paljoakaan :D
Valintakoevaatimuksiin kuuluu vain se luku 10. Sisällysluettelon voit ohittaa.
kiitos myös sulle!
Toi meta-analyysiteksti on kyllä täyttä hepreaa jopa C1-tasoiselle englanninpuhujalle... Saa nähdä saanko siitä mitään irti. (Apua.)
En oo saanu luettua juuri yhtään. Oon käyny läpi 3/9 artikkelia ja nyt junnaan kahden artikkelin kanssa (meta-analyysi ja sit se tietoisuushomma). En millään saa aikaseksi opiskella tehokkaasti ja tuntuu et tää on melkeinpä turhaa kun en kuitenkaan voi päästä sen parhaan prosentin joukkoon joka sillä pääsykokeella sisään pääsee.
Ens viikolla tulee yo-kokeiden tulokset. Korotin kahta ainetta ja laskin, että lähes varma sisäänpääsy todistuksella, jos toinen nousee Laudaturiin ja toinen Eximiaan. Alustavien mukaan juuri näin olis käymässä, mutta jos pisteet laskee hitusen ja pisterajat nousee niin silloin alkaa olla jo olemattomat tsäänssit todistuksella. Ehkä molemmista Eximia riittäis jos sisäänpääsyn pisteraja laskee viime vuodesta yli pisteellä, mitä epäilen vahvasti.
Sehän se vasta oliskin kauhea tilanne, jos ens viikolla saakin tietää että todistuspisteet ei riitä ja on luovuttanu pääsykokeen suhteen. Kai tää on pakko vielä ottaa itteä niskasta kiinni ja yrittää, on tässä sentään reilut 2 viikkoa aikaa noille viimesille kuudelle artikkelille. Jos sais edes kahlattua ne suunnilleen läpi, ja pääsykokeeseen sattuis suotuisia kysymyksiä, niin on ainakin yritetty.
Pakko oli jonnekin nyt avautua. Muilla samanlaisia fiiliksiä? Muita jotka alkaa menettää toivonsa pääsykokeiden suhteen ja joka odottelee vielä todistuspisteitä?
Mä päätin olla lukematta, vaikka todistus alustavien pisteiden perusteella riittäisi just ja just. Mun psyyke ei vaan kestä enää noita pääsykokeita. Oon kuitenki aika fine sen ajatuksen kanssa, ettei se todistus satavarmasti riitäkään. Olenpahan itse tehnyt päätöksen olla lukematta.
Pisterajojen ei pitäisi nousta, koska tulee niin paljon lisäpaikkoja.
Eikö (välittömän lähi-) tulevaisuuden ylikoulutus —> karvainen työmarkkina - kuumota ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Mä päätin olla lukematta, vaikka todistus alustavien pisteiden perusteella riittäisi just ja just. Mun psyyke ei vaan kestä enää noita pääsykokeita. Oon kuitenki aika fine sen ajatuksen kanssa, ettei se todistus satavarmasti riitäkään. Olenpahan itse tehnyt päätöksen olla lukematta.
Ymmärrän tän erittäin hyvin. Mulla on takana vuosi sairauslomaa vaikeiden mt-ongelmien takia, ja on kyllä ihan tajuttoman rankkaa henkisesti tällainen puurtaminen ja stressaaminen sairastelun päälle. Nyt pari kertaa hakeneena tiedän, etten jaksais enää yhtäkään vuotta tällasta, minkä takia hain sitten kakkosvaihtoehtona toiselle alalle (jonne pääsen varmasti sisään jo todistuspisteillä). Tiedän, että ensikertalaisuuden menettäminen tarkoittaa, ettei psykologiaan ole todennäköisesti myöhemmin enää asiaa, mutta tiedän tämän olleen oikea ratkaisu. Saanpahan ainakin aloitettua suht. mielenkiintoisen koulutuksen, vaikka se ei se oma unelma-ala olekaan.
Toivotaan, ettei koepisteet laske alustavista ja molemmat päästään todistuksella!
Hei, joko olette saaneet postia yliopistolta pääsykokeeseen liittyen? Viime vuonna tuli hyvissä ajoin
Hei sos en oo tienny tämmösestä keskustelupalstasta. Täällä 20v psykasta kiinnostunut, vuosi sitten lukiosta valmistunut, todistusvalinnalla sisään pyrkivä!
Pakko jakaa kokemus. Hain viime keväänä ekan kerran opiskelemaan, mutta hain vaan kahteen paikkaan, Tampereelle ja Turkuun. Tiesin, että mun chänssit päästä on surkeet, mutta sillä hetkellä ajattelin että en jaksa lähtee välttämättä opiskelemaan niin haetaan nyt edes kahteen paikkaan ja katotaan miten käy.
Mun pisteet todistusvalinnassa oli 134 (kävin tänä keväänä sitte korottelemassa, että viikon päästä saa tietää nousko kumpikaan) Ja jos täällä joku on kiinnostunu että millasia aineita pitää kirjottaa tommosiin pisteisiin, niin kirjotin LLEEEM. Yritin korottaa nyt kahta E -> L.
(ja tosiaan kirjotin pitkästä matikasta M, lähti 40 pisteellä ja tuli takas 41, mikä oli M:n raja. Että se oli kyllä täys ihme. Ei saa luovuttaa lapsoset hyvät!)
134 pistettä oli alin hyväksytty Turkuun viime vuonna. Jäin ekalle varasijalle. Ei mua silleen ärsyttäny, koska tosiaan pelotti suoraan lukiosta yliopistoon lähteminen. Mutta silti. Tosi lähellä. Tampereelle jäin 5. varasijalle. Tänä vuonna on vähemmän hakijoita ja enemmän opiskelupaikkoja, niin toivon että vaikka kumpikaan noista aineista ei korottuis, niin ehkä se riittäis tänä vuonna? Alotin sillon varasijalta 30. Että kyllä ne viime vuonna aika hyvin liikku.
Mutta tosiaan hirveet kuumotukset ku varmaan ne todistusvalintatulokset mitälie julkastaan siinä 2 viikon päästä? Viikon päästä julkastaan yo-arvosanat, niin siitäkin toisaalta pystyn päättelemään että riittääkö pisteet kuinka hyvin. Mutta Jyväskylä on suuntana jos Turkuun pysyy ovi kiinni. Hieno paikka sekin, ja toisaalta kuulostan inhottavan etuoikeutetulta, kun on varaa valita opiskelukaupunki... Monet menee sinne mihin vaan pääsee ja elämäntilanne sallii.
Vielä ei oo itellä tullu pääsykokeesta sähköpostia.
Onko kenelläkään muistissa, kuinka lähelle pääsykoetta todistusvalinnan tulokset viime vuonna venyivät?
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään muistissa, kuinka lähelle pääsykoetta todistusvalinnan tulokset viime vuonna venyivät?
Eikö ne tullut tyyliin juuri ennen koetta? Olikohan paria päivää ennen?
Kiitos tsempeistä nimimerkki kylsesiit. Sen verran tietoa sinulle, kun sanoit, ettei saa luovuttaa lapsoset hyvät, että suurin osa tällä palstalla olevista on reeeeilusti sua vanhempia hakijoita ;) Toki osa on abeja, mutta monet ovat joko alanvaihtajia tai useamman vuoden hakeneita, eivät siis mitään lapsosia, vaan sinua vanhempia tyyppejä ;)
Vierailija kirjoitti:
tais tulla päivää ennen, korkeintaan 2 päivää ennen. että parin viikon päästä varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tsempeistä nimimerkki kylsesiit. Sen verran tietoa sinulle, kun sanoit, ettei saa luovuttaa lapsoset hyvät, että suurin osa tällä palstalla olevista on reeeeilusti sua vanhempia hakijoita ;) Toki osa on abeja, mutta monet ovat joko alanvaihtajia tai useamman vuoden hakeneita, eivät siis mitään lapsosia, vaan sinua vanhempia tyyppejä ;)
Hei anteeksi! Tarkoitus ei ollu mitenkään vähätellä ketään. Päättelin aikasemmista kommenteista että suurin osa täällä on vähän mua vanhempia (koska nuoriso ei ehkä käytä tätä sivustoa muutenkaan niin paljon..) Puhuttelen usein vahingossa tolleen lapsosina kaikkia työni takia. Ja ehkä siinä kohtaa epäsuorasti ja sen kummemmin ajattelematta puhuttelin enemmän ihmisiä, jotka on kirjottanu tai korottaa tai näkee tän tulevaisuudessa... Oma vika kun tolla tavalla puhuin ja jätin ulkopuolelle tai kuulostin vähättelevältä niin anteeksi siitä! Mutta kaikkea hyvää sulle! :)
Onko kukaan kiinnittänyt huomiota meta-analyysi artikkelin kaavoihin? Erityisesti standardoitu keskiarvon erotus Hedgen g (sivu 9). Laskukaava ei käy järkeen netistä löytyvien esimerkkien kanssa, joissa nimittäjänä oleva keskihajonta lasketaan käyttämällä muuttujien varianssia kaavassa, keskihajontojen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan kiinnittänyt huomiota meta-analyysi artikkelin kaavoihin? Erityisesti standardoitu keskiarvon erotus Hedgen g (sivu 9). Laskukaava ei käy järkeen netistä löytyvien esimerkkien kanssa, joissa nimittäjänä oleva keskihajonta lasketaan käyttämällä muuttujien varianssia kaavassa, keskihajontojen sijaan.
Älkää vaan sanoko, että virheelliset kaavat on nousemassa psykalogo-kokeen tunnuspiirteeksi :D
nimim. sivusta seuraava luovuttaja, jolta meni viime keväänä maku ja kuppi nurin
Vierailija kirjoitti:
Keskihajonta on varianssin neliöjuuri.
Kamalaa, kun motivaatiokriisi iskee jo tässä vaiheessa lukemista. Olen siis hakenut kaksi kertaa aikaisemmin, molemmilla kerroilla varasijat about 50-60. Onko täällä muita, jotka jotenkin vahvasti epäilevät omaa sisäänpääsyä? En halua olla missään nimessä lannistava, mutta ainakin itselläni on takaraivossa koko ajan ajatus siitä, kuinka absurdilta kuulostaa päästä pelkällä kokeella sisään omalla kohdallani. Toki valmistaudun huolella, mutta ajatuksen tasolla parhaimpaan 2-3% kokeen tekijöistä pääseminen tuntuu niin kaukaiselta ajatukselta.
Oli pakko vähän avautua, kun omat läheiseni ja sukulaiset eivät kukaan ymmärrä, että psykologiaa ei vain mennä opiskelemaan tuosta noin vaan. Tätinikin kerran kysyi juhlissa, että menenkö sitä psykaa opiskelemaan sitten ensi keväänä. Menisin ehdottomasti jos vain pääsisin D:
kiitos tosi paljon!