Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia & logopedia 2022

Vierailija
07.07.2021 |

Legendaarinen Vauvan Psykologia 2022 -ketju. Nyt myös logopedia virallisesti mukana! Sydämellisesti tervetuloa! ❤️

Seuraavissa viesteissä on usein toistuvia puheenaineita sekä vinkkejä ja linkkejä hakemiseen. Niihin kannattaa palata pitkin vuotta! Tiedot vastaavat kirjoitushetken tilannetta.

Kommentit (3036)

Vierailija
861/3036 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Motivaatio vaihtelee, ja jos motivaatio on alhaalla niin lukeminen ei onnistu. Muuten menee ihan ok, olen lukenut melkein kaikki artikkelit ja ne on kiinnostavia. ERP-artikkelia juuri aloittamassa...

Kiinnostava mm. tuo Ramuksen SLI/lukihäiriö-artikkeli, jossa pohditaan millä testeillä noita voi erottaa toisistaan ja miten päästäisiin käsiksi häiriöiden juurisyihin. Tekisi mieli selvittää onko tuossa päästy eteenpäin, kun tuo on kuitenkin aika vanha artikkeli, 2013.

Haetko logolle? Itselle noi logopuolen artikkelit eivät ole kovin kiinnostavia. Tuntuu suhteettoman suurelta osuudelta noi puheen ja kielen kehitykseen liittyvien artikkeleiden määrä. 

En hae logolle. Mua kiinnostaa aivojen toiminnan tutkiminen ja kognitiiviset taidot.

Vierailija
862/3036 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En hae logolle. Mua kiinnostaa aivojen toiminnan tutkiminen ja kognitiiviset taidot.

Helsingissä taitaa olla eniten tota neuropuolen psykaa. Mua kiinnostaisikin tietää oletko tästä syystä erityisesti halunnut hakea juuri Helsinkiin?

Mietin tässä joku kerta nimittäin, että itsellä taktiikkana oli toki maantieteellisesti paras sijainti ykkösvaihtoehtoon, mutta muiden kohdalla ajattelin vain, että kunhan jonnekin pääsisi niin olisin tyytyväinen. Mietinkin että onkohan joillain tuo suuntaus määrittänyt enemmän hakuvaihtoehtoja kuin vaikka kaupunkikohtaisuus tai se missä matalimmat pisterajat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/3036 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä taitaa olla eniten tota neuropuolen psykaa. Mua kiinnostaisikin tietää oletko tästä syystä erityisesti halunnut hakea juuri Helsinkiin?

Mietin tässä joku kerta nimittäin, että itsellä taktiikkana oli toki maantieteellisesti paras sijainti ykkösvaihtoehtoon, mutta muiden kohdalla ajattelin vain, että kunhan jonnekin pääsisi niin olisin tyytyväinen. Mietinkin että onkohan joillain tuo suuntaus määrittänyt enemmän hakuvaihtoehtoja kuin vaikka kaupunkikohtaisuus tai se missä matalimmat pisterajat.

Painotuksilla on sen verran pieni rooli perustutkintovaiheessa, että kannattaa mennä sinne minne haluaa - tai minne pääsee.

Vierailija
864/3036 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään muulla vaikeuksia ymmärtää ton Weigeltin tutkimuksen "analyyttiset strategiat ja menettelytavat" kohtaa? En ymmärrä esim. että mitä noi pe=0, la=1 ja su=2 tarkoittaa. Osaisiko joku vähän fiksumpi selittää ne mulle?

Vierailija
865/3036 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään muulla vaikeuksia ymmärtää ton Weigeltin tutkimuksen "analyyttiset strategiat ja menettelytavat" kohtaa? En ymmärrä esim. että mitä noi pe=0, la=1 ja su=2 tarkoittaa. Osaisiko joku vähän fiksumpi selittää ne mulle?

Ne on vain koodauksia eri luokkkiin. Ymmärtäisitkö paremmin, jos ne olisivat A, B ja C?

Vierailija
866/3036 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä hyödynnetään vireyden ja väsymyksen regressiomallissa, muutos selitettävässä muuttujassa on ajan funktio.

Koska tutkimuksessa tarkastellaan erilaisia siirtymiä

(Työviikko-viikonloppu, viikonloppu-maanantai, maanantai-torstai), niiden avulla ennustetaan energiatasojen päiväkohtaisia muutoksia näissä siirtymissä. Esimerkiksi viikonlopun aikana tapahtuva palautuminen alkaa perjantaista, jolloin aika huomioitu pe=0, la=1,su=2. Toisin sanoen, perjantaista alkaa mittaus, tämä esimerkki lineaarisesta kasvusta.

Näin olen sitä itselleni yrittänyt selventää

Vierailija
867/3036 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei nyt pyytäisin logiikkaan apuja! Mä ja mun kaveri revitään hiuksia päästämme kun ei vaan keksitä miten psykan 2019 2.2.13 numerotehtävä tulis ratkaista? please help

Vierailija
868/3036 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä hyödynnetään vireyden ja väsymyksen regressiomallissa, muutos selitettävässä muuttujassa on ajan funktio.

Koska tutkimuksessa tarkastellaan erilaisia siirtymiä

(Työviikko-viikonloppu, viikonloppu-maanantai, maanantai-torstai), niiden avulla ennustetaan energiatasojen päiväkohtaisia muutoksia näissä siirtymissä. Esimerkiksi viikonlopun aikana tapahtuva palautuminen alkaa perjantaista, jolloin aika huomioitu pe=0, la=1,su=2. Toisin sanoen, perjantaista alkaa mittaus, tämä esimerkki lineaarisesta kasvusta.

Näin olen sitä itselleni yrittänyt selventää

Kiitos, avasi paljon

Vierailija
869/3036 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Logiikkaan apua kirjoitti:

Hei nyt pyytäisin logiikkaan apuja! Mä ja mun kaveri revitään hiuksia päästämme kun ei vaan keksitä miten psykan 2019 2.2.13 numerotehtävä tulis ratkaista? please help

Oisit laittanu sen tehtävän ees tähän suoraan

Vierailija
870/3036 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yhteenlasku allekkain.

Vierailija
871/3036 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se on yhteenlasku, mitä yhteistä niillä on, ekasta tulee 11 keskimmäinen 17?

Vierailija
872/3036 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se on yhteenlasku, mitä yhteistä niillä on, ekasta tulee 11 keskimmäinen 17?

Olisko vaikka koko lasku 268+373

Vierailija
873/3036 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko vaikka koko lasku 268+373

Aargh! Totta! Kiitos :D

874/3036 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jes kiitos! Nyt tajusin

Vierailija
875/3036 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan syssyyn se 12 kohta missä kolmiossa numerot? Miten se pitäis ratkaista?

Vierailija
876/3036 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaan syssyyn se 12 kohta missä kolmiossa numerot? Miten se pitäis ratkaista?

5+5+5=15

7+7+1=15

6+2+7

Siinä muodostuu siis kolmioita pluslaskuista, joilla on sama vastaus.

Vierailija
877/3036 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos!

Vierailija
878/3036 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treenaatteko näitä joillain muilla vanhojen pääsykokeiden lisäksi?

Vierailija
879/3036 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen Helsingin yo:n psykan 4. vuoden opiskelija ja voisin hieman avata meidän puolen painotuksia. Itse en alkuunkaan ymmärrä, miksi Helsinkiä pidetään jotenkin sellaisena, että sinne pitää kaikkien päästä ykkösenä. Tietyt elementit tutkinnoissa ovat samat kaikkialla. 

Mutta meillä on opinnoissa täällä aikas paljon tilastoa eli ns. metodiopintoja. Esim. helsinki on ainoa, missä meillä perusopinnoissa on kognitiivinen ja neuropsykan kurssi jaettu kahteen erilliseen kurssiin, jolloin kliinistä psykaa ei ole lainkaan perusopinnoissa. Minua itseäni erityisesti tämä kliininen puoli kiinnostaa.

Sitten aineopinnoissa meillä on esim. havaitsemisen psykaa, kognitiivista neurotiedettä yms. ja metodiopintoja jopa 35 op! Kliinistä psykaa on 10 op. Sitten on tällaisia vapaavalintaisia aineopintoja, joissa niissäkään ei ole yhtään kliinistä psykaa. 

Eli suoraan sanottuna minua harmittaa se, että helsingissä on niin paljon tutkimusorientaatiota, todella korkealentoisia kursseja, joissa tuntuu, että käytännön työelämään kosketus on kadonnut, kun perehdymme todella tarkasti esim. silmän näköaistin hermostolliseen perustaan. Itse haluaisin tehdä töitä esim. lastenpsykiatrialla psykologina, ja tuntuu joskus, että kandiopinnoissa hyvin harva kurssi koskettaa ihan tätä perus kliinistä mielenterveyden psykologiaa. Sen sijaan meillä voi kaikenmaailman aivosairauksien ja aistijärjestelmien kursseja käydä todella paljon.

Ja vastaavasti maisteriopinnoissa ei ole juurikaan kunnon psykoterapiaan tai erilaisiin interventioihin liittyviä syvällisiä kursseja. Lähinnä tällaisia vaivallisia 2,5 opintopisteen yleiskatsauksia eri interventiomalleihin. 

Ja tästä ollaan puhuttu paljon omien kavereiden kanssa täällä, että kuinka helsingin psyka tähtää selkeästi tutkimuspainotteiselle, kogniivista ja neuroa korostavalle uralle ja perinteinen kliininen osaaminen on hyvin pienessä roolissa. Jos nyt saisin hakea uudestaan, olisin hakenut luultavasti Tampereelle tai Jyväskylään. 

Vierailija
880/3036 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäisin apua autismikirjon artikkelin lukujen tulkintaan. En ymmärrä, miten s. 99-100 graafit tulkitaan suhteessa sivun 102 taulukkoon.

Esimerkkinä, sivun 99 graafi miehistä: pisteiden jakauman huippu noin 30% verrokeilla pistemäärässä 11-15 mutta sivun 102 taulukkoa kun katsoo, vastaavalla pistemäärällä 11-15 verrokkimiehien % osuus vaihtelee 67,4-42 välillä.

Tarkoittaako se siis, että verrokkien korkein pistemäärä on välillä 11-15 ja 102 taulukkoa katsoessa voi todeta, että keskimäärin 54% (11-15 pisteiden saaneiden ka) sai pisteitä 11-15?

En ole varma tuosta 102 taulukon tulkinnasta, onko siinä joku kumulatiivinen prosenttisosuus tms?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme