Psykologia & logopedia 2022
Legendaarinen Vauvan Psykologia 2022 -ketju. Nyt myös logopedia virallisesti mukana! Sydämellisesti tervetuloa! ❤️
Seuraavissa viesteissä on usein toistuvia puheenaineita sekä vinkkejä ja linkkejä hakemiseen. Niihin kannattaa palata pitkin vuotta! Tiedot vastaavat kirjoitushetken tilannetta.
Kommentit (3036)
Vierailija kirjoitti:
Tänään Hesarissa hallinto-oikeuden valituspäätöksistä (vuoden 2021 hakija):
Näitähän oli joku toinenkin! Joku tässä keskustelussa hehkutti saaneensa oikeuden kautta opiskelupaikan, mutta pääsi myös pääsykokeen kautta tänä vuonna. Joten ei voinut olla tuo sama.
Kiitos kaikille, jotka jaksoivat jättää oikaisupyyntöjä viime vuonna ja tänä vuonna antaa palautetta virheellisistä malliratkaisuista. Kaikki nämä tekivät oikeellisemman ja luotettavamman kokeen tälle vuodelle. Viimevuotinen farssi ei saa toistua.
Niinak kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinak kirjoitti:
Kiinnostuneita osallistumaan maksulliseen valmennukseen ens vuoden pääsykoetta varten? Nyt oli frendiale ja ennakkovaraJan etu jopa -32%
Minä olisin! 2 vain puuttuu enää.
Meillä on telegrammis ryhmä nimeltä valmennuskeskus 23
Olen kai vähän vanha jo... Yritin googlettaakin mitä tuo tarkoittaa, mutta en löytänyt mitään...
Vierailija kirjoitti:
Niinak kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinak kirjoitti:
Kiinnostuneita osallistumaan maksulliseen valmennukseen ens vuoden pääsykoetta varten? Nyt oli frendiale ja ennakkovaraJan etu jopa -32%
Olen kai vähän vanha jo... Yritin googlettaakin mitä tuo tarkoittaa, mutta en löytänyt mitään...
Telegram on viestisovellus, jossa on erilaisia ryhmiä.
Tarvitset siis ensin Telegramin. Löytyy sovelluskaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Niinak kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinak kirjoitti:
Niin, tuo näköjään kuin Whasapp. Jonkun ryhmästä täytyisi lisätä minut puhelinnumerolla.
Tampereella aloittavat hoi! :)
Onko täällä Tampereella aloittavia? Muutan itse Helsingistä Tampereelle ja ois kiva löytää kohtalotovereita. Ois mukava, jos löytyis myös oman ikäisiä. Itsellä mittarissa 36. 🙈
(Kirjotin tän jo tuonne 2023 ryhmään mutta kopioin saman viestin tännekkin jos toi toinen ei oo kauheen käytössä 5 kommentin perusteella) Oon menossa korottamaan. Sain lyhyestä matikasta 2p vaille L, joten nyt yritän uusia sitä taas. Sen jälkeen pitäis vielä uusia psykan joka on nyt E, eikä sekään vielä riitä :D seuraavaks yritän ehkä saada ETA:tä E:stä L. en tiiä missä vaiheessa luovutan, mutta nyt ainakin yritän saada nuo älläksi ja miettiä sitten seuraavaa liikettä. En haluis luovuttaa korotusten suhteen kun oon hionu todistustani niin kauan, mutta samalla alkaa mietityttämään millon pitäis vaihtaa pääsykokeeseen. En myöskään haluu palaa ihan loppuun pelkästä hakuprosessista. Tuntuu että jos korotan ja luen pääsykokeeseen samanaikaisesti, niin vaikuttaa tuloksiin koska mulla on laajat oppimisvaikeudet ja tarviin paljon aikaa että opin kokonaisuuksia. Tuntuu siis että saisin keväällä varmemmin L jos en samaan aikaan opiskele pääsykokeeseen. En myöskään haluu opiskella "vähän" siihen koska tiiän että en pääse jos en opiskele 100% (edelleen oppimisvaikeudet, en oo ikinä saanu ees 8 jos en oo opiskellu kaaaaaauan siihen), joten tuhlaisin vaan aikaani muusta opiskelusta jos tekisin kaikkee sillei vähän. Mulla ei myöskään oo rahaa valmennuskurssiin atm, joten en tiiä miten tekisin sen opiskelun itsenäisesti ainakaan nyt.
Jos on vinkkejä ihmisiltä ketkä on päässy psykalle (tai logopedialle), niin saa jakaa <33 Todistus atm, sanokaa mp mitä mahiksia
Psyka E
uskonto E
terkka E
äikkä E
lyhyt matikka E
pitkä englanti C
ruotsi toisena kielenä C
Vituttaa että viidellä E:llä ei pääse ees joensuuhun psykalle eikä logopedialle :D Enkku on heikoin, mutta mulla on vakava lukivaikeus ja oon yrittäny korottaa sitä jo, mutta C se on ja pysyy. logopedialle ei myöskään riitä että korottaisin vaan psykan tai matikan älläks. anyway saa jakaa mitä tekisit jos olisit mä. Saa myös vinkata muita aloja mitkä on psykan tyylisiä, tai ulkomaan vaihtoehtoja koska oon toivoton. Haluun vaan päästä opiskelemaan alaa mikä kiinnostaa, eikä mua haittaa vaikka se ois joensuussa tms. ja haluun myös että saisin suomessa psykologin pätevyyden eli ulkomailla käyty koulu ei vissiin riitä (?) ja toi jyväskylän avoin linja ei myöskään anna psykologin pätevyyttä, joten sellaset vaihtoehdot on nou ELLEI jollain oo suositella jotain muuta tapaa koska esim psykoterapeuttina olo kiinnostais myös, mutta en tiiä mikä pääaineaine ois kiinnostava muu kun psyka tai logopedia.
Koska saadaan Legendaarinen Vauvan Psykologia 2023 -ketju? Jossa myös logopedia virallisesti mukana!
Tyyliin samanlainen kuin tämä?
Vierailija kirjoitti:
Koska saadaan Legendaarinen Vauvan Psykologia 2023 -ketju? Jossa myös logopedia virallisesti mukana!
Sitten kun joku tekee. Tää on some, ite täällä pitää ketjut tehdä.
Voiko Jyväskylän avoimen ja kandin suorituksen jälkeen hakea Helsingin maisterihaussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun joku tekee. Tää on some, ite täällä pitää ketjut tehdä.
No kaikki varmaan hämmillään tuosta aloituksesta, joka tehty pelkästä psykasta, ja ei ole viestejäkään siellä juurikaan. Tai sitten kaikki pääsi jo jonnekin jotka täällä ennen oli.
Vierailija kirjoitti:
Voiko Jyväskylän avoimen ja kandin suorituksen jälkeen hakea Helsingin maisterihaussa?
Perus- ja aineopinnot tulee olla tehtynä, jotta on hakukelpoinen HY maisteriohjelmaan.
Vierailija kirjoitti:
(Kirjotin tän jo tuonne 2023 ryhmään mutta kopioin saman viestin tännekkin jos toi toinen ei oo kauheen käytössä 5 kommentin perusteella) Oon menossa korottamaan. Sain lyhyestä matikasta 2p vaille L, joten nyt yritän uusia sitä taas. Sen jälkeen pitäis vielä uusia psykan joka on nyt E, eikä sekään vielä riitä :D seuraavaks yritän ehkä saada ETA:tä E:stä L. en tiiä missä vaiheessa luovutan, mutta nyt ainakin yritän saada nuo älläksi ja miettiä sitten seuraavaa liikettä. En haluis luovuttaa korotusten suhteen kun oon hionu todistustani niin kauan, mutta samalla alkaa mietityttämään millon pitäis vaihtaa pääsykokeeseen. En myöskään haluu palaa ihan loppuun pelkästä hakuprosessista. Tuntuu että jos korotan ja luen pääsykokeeseen samanaikaisesti, niin vaikuttaa tuloksiin koska mulla on laajat oppimisvaikeudet ja tarviin paljon aikaa että opin kokonaisuuksia. Tuntuu siis että saisin keväällä varmemmin L jos en samaan aikaan opiskele pääsykokeeseen. En myöskään haluu opiskella "vähän" siihen koska tiiän että en pääse jos en opiskele 100% (edelleen oppimisvaikeudet, en oo ikinä saanu ees 8 jos en oo opiskellu kaaaaaauan siihen), joten tuhlaisin vaan aikaani muusta opiskelusta jos tekisin kaikkee sillei vähän. Mulla ei myöskään oo rahaa valmennuskurssiin atm, joten en tiiä miten tekisin sen opiskelun itsenäisesti ainakaan nyt.
Jos on vinkkejä ihmisiltä ketkä on päässy psykalle (tai logopedialle), niin saa jakaa <33 Todistus atm, sanokaa mp mitä mahiksia
Psyka E
uskonto E
terkka E
äikkä E
lyhyt matikka E
pitkä englanti C
ruotsi toisena kielenä CVituttaa että viidellä E:llä ei pääse ees joensuuhun psykalle eikä logopedialle :D Enkku on heikoin, mutta mulla on vakava lukivaikeus ja oon yrittäny korottaa sitä jo, mutta C se on ja pysyy. logopedialle ei myöskään riitä että korottaisin vaan psykan tai matikan älläks. anyway saa jakaa mitä tekisit jos olisit mä. Saa myös vinkata muita aloja mitkä on psykan tyylisiä, tai ulkomaan vaihtoehtoja koska oon toivoton. Haluun vaan päästä opiskelemaan alaa mikä kiinnostaa, eikä mua haittaa vaikka se ois joensuussa tms. ja haluun myös että saisin suomessa psykologin pätevyyden eli ulkomailla käyty koulu ei vissiin riitä (?) ja toi jyväskylän avoin linja ei myöskään anna psykologin pätevyyttä, joten sellaset vaihtoehdot on nou ELLEI jollain oo suositella jotain muuta tapaa koska esim psykoterapeuttina olo kiinnostais myös, mutta en tiiä mikä pääaineaine ois kiinnostava muu kun psyka tai logopedia.
Vastaan hieman myöhässä tähän, mutta haluan sanoa omana suosituksena sosiaalipsykan opinnot. Olin itse melko samassa tilanteessa, että oli E:n paperit ja korotukset tuntuivat liian raskailta kun oli valinnut aineet, jotka eivät pisteitä paljoa tuota E arvoisena. Pääsin kuitenkin sitten opiskelemaan sosiaalipsykaa papereilla Tampereelle yhteiskuntatutkimuksen ohjelmaan ja oli hyvä valinta. Tästä koulutuksesta ei toki psykologin ammattipätevyyttä saa, mutta kelpaa muunlaiseen mielenterveystyöhön sekä antaa hakukelpoisuuden psykoterapeuttikoulutukseen. Kiinnostuksen kohteina tässä aineessa esim. ryhmät, käyttäytymisen muuttaminen, vuorovaikutus, identiteetti yms. Lisäksi saa psykan laajaksi sivuaineeksi. Eli jos pääkiinnostuksen kohde psykassa ei ole neuropsyka/kliinen psyka/kehityspsyka niin ehkä kannattaa edes harkita. Mulle tää on ollut ainakin hyvä vaihtoehto vaikka tulevaisuudessa aijonkin ehkä hankkia vielä psykologin pätevyyden jos pääsen sisään.
Vierailija kirjoitti:
Psyka E
uskonto E
terkka E
äikkä E
lyhyt matikka E
pitkä englanti C
ruotsi toisena kielenä CVituttaa että viidellä E:llä ei pääse ees joensuuhun psykalle eikä logopedialle :D Enkku on heikoin, mutta mulla on vakava lukivaikeus ja oon yrittäny korottaa sitä jo, mutta C se on ja pysyy. logopedialle ei myöskään riitä että korottaisin vaan psykan tai matikan älläks. anyway saa jakaa mitä tekisit jos olisit mä. Saa myös vinkata muita aloja mitkä on psykan tyylisiä, tai ulkomaan vaihtoehtoja koska oon toivoton. Haluun vaan päästä opiskelemaan alaa mikä kiinnostaa, eikä mua haittaa vaikka se ois joensuussa tms. ja haluun myös että saisin suomessa psykologin pätevyyden eli ulkomailla käyty koulu ei vissiin riitä (?) ja toi jyväskylän avoin linja ei myöskään anna psykologin pätevyyttä, joten sellaset vaihtoehdot on nou ELLEI jollain oo suositella jotain muuta tapaa koska esim psykoterapeuttina olo kiinnostais myös, mutta en tiiä mikä pääaineaine ois kiinnostava muu kun psyka tai logopedia.
Mahtavaa, että haasteista huolimatta olet saanut kovalla työllä noin hyvät paperit lukiosta! Nyt kuitenkin sinuna pysähtyisin miettimään vakavasti, onko psykologia todellakin se sinun tulevaisuuden suuntasi, vai kannattaisiko vielä miettiä muistakin vaihtoehtoja, joihin pääseminen ei uuvuttaisi sinua ennen kuin varsiaiset opiskelut edes alkavat.
Perusteena tässä herättelyssäni on myös englanti. Liki kaikki lähdekirjallisuus on englanniksi ja luettavaa on paljon, voin tämän avoimen aineopintoja suorittavana kertoa. Olen ammatiltani englannin aineenopettaja eli FM, pääaineenani oli aikoinaan englanti, ja kyllä minullakin menee aikaa englanninkielisen materiaalin lukemiseen ja sisäistämiseen, vaikkei minun tarvitsekaan varsinaisesti kääntää mitään. Tulet tipahtamaan opinnoissa, ellet saa englantia paremmin haltuun.
Sanon tämän kaikella ystävyydellä: vaikka omien unelmien tavoittelu onkin tärkeää, on myös tärkeää ymmärtää omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan. Elämässä on niin paljon muutakin kuin työ ja opiskelu, eikä itsensä loppuun polttaminen väärällä alalla ole kenenkään etu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psyka E
uskonto E
terkka E
äikkä E
lyhyt matikka E
pitkä englanti C
Mahtavaa, että haasteista huolimatta olet saanut kovalla työllä noin hyvät paperit lukiosta! Nyt kuitenkin sinuna pysähtyisin miettimään vakavasti, onko psykologia todellakin se sinun tulevaisuuden suuntasi, vai kannattaisiko vielä miettiä muistakin vaihtoehtoja, joihin pääseminen ei uuvuttaisi sinua ennen kuin varsiaiset opiskelut edes alkavat.
Perusteena tässä herättelyssäni on myös englanti. Liki kaikki lähdekirjallisuus on englanniksi ja luettavaa on paljon, voin tämän avoimen aineopintoja suorittavana kertoa. Olen ammatiltani englannin aineenopettaja eli FM, pääaineenani oli aikoinaan englanti, ja kyllä minullakin menee aikaa englanninkielisen materiaalin lukemiseen ja sisäistämiseen, vaikkei minun tarvitsekaan varsinaisesti kääntää mitään. Tulet tipahtamaan opinnoissa, ellet saa englantia paremmin haltuun.
Sanon tämän kaikella ystävyydellä: vaikka omien unelmien tavoittelu onkin tärkeää, on myös tärkeää ymmärtää omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan. Elämässä on niin paljon muutakin kuin työ ja opiskelu, eikä itsensä loppuun polttaminen väärällä alalla ole kenenkään etu.
Tuo on kyllä totta! ei ole wörttiä menettää jaksamista ja sinnitellä vaikeiden asioiden parissa liiallisuuksiin. En vaan tiedä, miksi se psyka silti tuntuu niin oikealta vaihtoehdolta, vaikka englanti on vaikeaa. Oon kuitenkin valmis tekee sen enkun eteen paljon töitä, koska motivaatio on suuri opiskella psykaa ja saadaa psykologin pätevyys. Haluisin myös muokata sitä että yliopisto olis vaan tietyntyylisille ihmisille. Haluun että vaikeuksista huolimatta yliopistot pystyis auttamaan mua, eikä niin että en hae koska siellä voi olla paljon haasteita jos on oppimisvaikeuksia. Koen että on mun kokemusasiantuntemuksella (lol) voi päästä pitkällekin, koska yliopistossa on liian vähän ihmisiä keillä on oppimisvaikeuksia. Varsinkin psykan alalla se on tosi rajottavaa, kun sitä opiskelee vaan ihmiset keillä on hyvä lukupää :D
Heippa! Onkohan psykalle ja logopedialle 2024 hakijoiden keskuudessa yhteistä Telegram ryhmää? Viime vuosina on ollut, mutta nyt en enää ole löytänyt ja vanhat ryhmät ovat poistuneet
Tänään Hesarissa hallinto-oikeuden valituspäätöksistä (vuoden 2021 hakija):
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000008926714.html