Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia & logopedia 2022

Vierailija
07.07.2021 |

Legendaarinen Vauvan Psykologia 2022 -ketju. Nyt myös logopedia virallisesti mukana! Sydämellisesti tervetuloa! ❤️

Seuraavissa viesteissä on usein toistuvia puheenaineita sekä vinkkejä ja linkkejä hakemiseen. Niihin kannattaa palata pitkin vuotta! Tiedot vastaavat kirjoitushetken tilannetta.

Kommentit (3036)

Vierailija
561/3036 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten harvinaisen puuduttava toi afasia-artikkeli 8 sivua jaksoin kääntää ja tehä muistiinpanoja, mutta sit oli kyl jo pakko vaihtaa johonkin toiseen. Toi emootioartikkeli on kyllä kiva ja helppo, vie stressiä ees vähäsen pois, kun sen saa tunnissa päntättyä pois alta.

Miksi tuhlaatte aikaa kääntämiseen?

Vierailija
562/3036 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muuten harvinaisen puuduttava toi afasia-artikkeli 8 sivua jaksoin kääntää ja tehä muistiinpanoja, mutta sit oli kyl jo pakko vaihtaa johonkin toiseen. Toi emootioartikkeli on kyllä kiva ja helppo, vie stressiä ees vähäsen pois, kun sen saa tunnissa päntättyä pois alta.

Voi olla helpompi muistaa käsitteitä ja juttuja kun ne valmistautuessa kääntää suomeks. Kokeessa kuitenkin kaikki artikkeleissa olleet enkuks olleet termit pitäis osata suomeks

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/3036 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla helpompi muistaa käsitteitä ja juttuja kun ne valmistautuessa kääntää suomeks. Kokeessa kuitenkin kaikki artikkeleissa olleet enkuks olleet termit pitäis osata suomeks

Juurikin tämän takia käännän ja kirjotan muistiinpanot suomeksi. En mä siis koko tekstiä tietänkään käännä, mutta tärkeimpiä kohtia. Paljon helpompi jäsennellä päässä omalla äidinkielellä kuin englanniksi.

Vierailija
564/3036 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon odottanut artikkelien ilmestymistä kuin kuuta nousevaa ja nyt kun ne ilmesty, niin iski joku ihmeellinen lamaannus. En oo edes vielä saanut tulostettua niitä. Työmäärä tuntuu niin järkyttävältä, että iskee sellainen evvk olo.

Sanasta sanaan sama fiilis. Eilen olin vielä intoa täynnä mut enpä ole enää. Aattelin että huomenna alan kunnolla lukee kun saan myös tulostetut paperit käsiin mutta silti jotenkin sellanen olo että ei tästä tuu mitään ja että vois vaan yrittää keskittyä korottamaan niitä yo-arvosanoja ja alanvaihtokin on käynyt jo mielessä xD

Vierailija
565/3036 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kuliksesta tulossa taas porukkaa, todellisia psykologian ammattilaisia, narsismi hallussa!

Vierailija
566/3036 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt oon vähän alkanut kyseenalaistamaan sitä, että onko tää ala kaiken tän vaivan ja välivuosien arvosta vai pitäiskö suosiolla valita joku muu ala minne pääsisi jo suoraan todistuksella. En vaan oikein vielä tiedä mikä tämä "muu ala" sitten oikein olisi. Pääsykokeisiin lukemisen aloittaminen tuntuu tällä hetkellä kyllä harvinaisen tuskalliselta.

Vierailija
567/3036 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähti hienosti käyntiin, luulin että matskut tulee huomenna :D! Noh, valitettavasti tiedän, että tänä vuonna en pysty muiden velvollisuuksien takia panostamaan tarpeeksi (uusi työ, yhdet lyhyemmät opinnot, remontti jne..), mutta osallistun prosessiin harjoituksen vuoksi vaikka tässä iässä (neljäkybänen) ei olis varaa odottaa yhtäkään vuotta. Toisaalta tässä iässä sit on kaikkia muita velvollisuuksia, mitä ei välttämättä vielä  kakskymppisenä ollut ja ei pystykään osallistumaan täysillä. Mut tällä mennään, kun ei muutakaan ole - tsemppiä kaikille :)!

Vierailija
568/3036 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hieman tyhmä kysymys mutta onko logopedian opiskelu ja siten puheterapeutin ammatti mahdollinen jos itsellä on r-vika? Ei nyt mistään pahimmasta päästä oleva mutta kuitenkin. Itse ajattelin että puheterapeuteilla ei ole itsellä varaa olla mitään puhevikoja, niin ruksasin kyseisen alan jo pois listalta.

Vierailija
569/3036 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt oon vähän alkanut kyseenalaistamaan sitä, että onko tää ala kaiken tän vaivan ja välivuosien arvosta vai pitäiskö suosiolla valita joku muu ala minne pääsisi jo suoraan todistuksella. En vaan oikein vielä tiedä mikä tämä "muu ala" sitten oikein olisi. Pääsykokeisiin lukemisen aloittaminen tuntuu tällä hetkellä kyllä harvinaisen tuskalliselta.

Voin samaistua... Itse olen taas vaihtamassa alaa kasvatustieteistä psykalle ja nyt mietin että kannattaako sittenkään, nää nykyiset opinnothan on kuitenki iha jees ja sinnehän alunperin halusin :D Tää vaan olis niin unelma ja tiiän että se olis eniten oma juttu,mut tää valmistautuminen saa kyseenalaistamaan et josko musta ei vaan oo tähän touhuun :D

Vierailija
570/3036 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tyhmää että tehdään koe, joka selvästi suosii aiempia akateemisia tutkintoja suorittaneita. Meitä ei-ensikertalaisia on myös esim. amk:n käyneitä ja muuten vaan koulut kesken jättäneitä esim. terveyssyistä tai nuorena tyhmyyksissään. Hankala kilpailla jotain tuplamaisteria vastaan vähistä paikoista.

Vierailija
571/3036 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin samaistua... Itse olen taas vaihtamassa alaa kasvatustieteistä psykalle ja nyt mietin että kannattaako sittenkään, nää nykyiset opinnothan on kuitenki iha jees ja sinnehän alunperin halusin :D Tää vaan olis niin unelma ja tiiän että se olis eniten oma juttu,mut tää valmistautuminen saa kyseenalaistamaan et josko musta ei vaan oo tähän touhuun :D

Millaista kasvatustieteiden opiskelu on ollut ja mitä valmistuneet käytännössä tekee työkseen? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen mahdollisten alavaihtoehtojen takia :D

Vierailija
572/3036 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tyhmää että tehdään koe, joka selvästi suosii aiempia akateemisia tutkintoja suorittaneita. Meitä ei-ensikertalaisia on myös esim. amk:n käyneitä ja muuten vaan koulut kesken jättäneitä esim. terveyssyistä tai nuorena tyhmyyksissään. Hankala kilpailla jotain tuplamaisteria vastaan vähistä paikoista.

No ei kyllä pidä paikkaansa. Kokeessa tarvitaan matikkaa, englantia, loogista päättelykykyä jne. Lukion jälkeen matikka ja enkku on paremmin hallinnassa. Totta kyllä, että tieteellisen tekstin lukeminen on maistereille varmasti helpompaa.

Vierailija
573/3036 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuli eilen yöllä kyllä sellaset suunnitelmien muutokset että huhhuh. Oon jotenkin nyt innostunut kauppakorkeakoulusta ja mietinkin että saattaisin tällä hetkellä haluta jopa sinne ennemmin kuin psykalle minkä en ajatellut edes olevan mahdollista, niin pitkään oon kuitenkin psykalle jo halunnut. Pääsisin kuitenkin kauppikseen suoraan todistuksella ensi keväänä tämän kevään yo-korotuksien jälkeen ja ajattelin mennä myös syksyllä ja keväällä jos on vielä tarve. Joku nyt päässä napsahti viime yönä ja nyt ollaan tässä tilanteessa :D en siis enää tiedä kannattaako edes osallistua tuohon pääsykokeeseen jos en ole enää edes varma, että haluanko ennemmin psykalle vai kauppikseen.

Vierailija
574/3036 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tuli eilen yöllä kyllä sellaset suunnitelmien muutokset että huhhuh. Oon jotenkin nyt innostunut kauppakorkeakoulusta ja mietinkin että saattaisin tällä hetkellä haluta jopa sinne ennemmin kuin psykalle minkä en ajatellut edes olevan mahdollista, niin pitkään oon kuitenkin psykalle jo halunnut. Pääsisin kuitenkin kauppikseen suoraan todistuksella ensi keväänä tämän kevään yo-korotuksien jälkeen ja ajattelin mennä myös syksyllä ja keväällä jos on vielä tarve. Joku nyt päässä napsahti viime yönä ja nyt ollaan tässä tilanteessa :D en siis enää tiedä kannattaako edes osallistua tuohon pääsykokeeseen jos en ole enää edes varma, että haluanko ennemmin psykalle vai kauppikseen.

Sanoisin, että ei kannata osallistua, koska ko. koekin vaatii niin suuren lukupanostuksen. Itsellä sama tilanne, että muuten kyllä voisin lukeakin, mutta ei houkuttele, kun en välttämättä psykalle haluakaan vaan toinen ala kiinnostaa enemmän...

Vierailija
575/3036 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä: ovatko artikkelit haastavammat kuin aiempina vuosina? Minusta tuntuu, että ovat aihepiiriltään vaikeampia.

Vierailija
576/3036 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ihan hirveää. Tartuin SLI & dysleksia -artikkeliin, kun ajattelin sen olevan aihepiiriltään tuttu ja helppoa kieltä. Jumitan johdannossa jo neljättä tuntia, enkä vaan pääse eteenpäin. Joku ihmeen blokkihan tässä nyt on kyseessä. Seuraavaksi varmaan heitän kyllä jalat pöydälle ja jään odottelemaan todistusvalinnan tuloksia. 

Vierailija
577/3036 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sellainen tilanne, että eri ala on alkanut kiinnostamaan yhteishaun jälkeen enemmän. Nyt  neljän vuoden yrittämisen jälkeen voisin kuitenkin päästä todistuksella sekä logoon että psykaan, jotka ovat hakukohteissa korkeammalla. En ole enää varma, mitä haluan. Ihan kauheaa. 

Vierailija
578/3036 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhmä kysymys mut pitääkö pääsykokeissa laskea?

Pitää osata tilastolaskut

Vierailija
579/3036 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryhmä kysymys mut pitääkö pääsykokeissa laskea?

Pitää osata tilastolaskut

Mutta siis vain tästä materiaalista, entisen kaltaista tilasto-osuutta ei voi tulla. Viimevuotinen lasku oli varsin simppeli.

Vierailija
580/3036 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on ihan hirveää. Tartuin SLI & dysleksia -artikkeliin, kun ajattelin sen olevan aihepiiriltään tuttu ja helppoa kieltä. Jumitan johdannossa jo neljättä tuntia, enkä vaan pääse eteenpäin. Joku ihmeen blokkihan tässä nyt on kyseessä. Seuraavaksi varmaan heitän kyllä jalat pöydälle ja jään odottelemaan todistusvalinnan tuloksia. 

Ite tartuin ekana Eklundiin, halusin jonku suomenkielisen ja aiheeltaan mahdollisimman tutun ensin jotta pääsis vauhtiin. Tuntuu että menee heti puurot ja vellit sekaisin tulosten ja käsitteiden kanssa ja jäin jumiin :/ Voispa ootella todistusvalintatuloksia mutta en oo enää ensikertalainen :(