Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia & logopedia 2022

Vierailija
07.07.2021 |

Legendaarinen Vauvan Psykologia 2022 -ketju. Nyt myös logopedia virallisesti mukana! Sydämellisesti tervetuloa! ❤️

Seuraavissa viesteissä on usein toistuvia puheenaineita sekä vinkkejä ja linkkejä hakemiseen. Niihin kannattaa palata pitkin vuotta! Tiedot vastaavat kirjoitushetken tilannetta.

Kommentit (3036)

Vierailija
581/3036 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on ihan hirveää. Tartuin SLI & dysleksia -artikkeliin, kun ajattelin sen olevan aihepiiriltään tuttu ja helppoa kieltä. Jumitan johdannossa jo neljättä tuntia, enkä vaan pääse eteenpäin. Joku ihmeen blokkihan tässä nyt on kyseessä. Seuraavaksi varmaan heitän kyllä jalat pöydälle ja jään odottelemaan todistusvalinnan tuloksia. 

Ite tartuin ekana Eklundiin, halusin jonku suomenkielisen ja aiheeltaan mahdollisimman tutun ensin jotta pääsis vauhtiin. Tuntuu että menee heti puurot ja vellit sekaisin tulosten ja käsitteiden kanssa ja jäin jumiin :/ Voispa ootella todistusvalintatuloksia mutta en oo enää ensikertalainen :(

Käsitteet yhteen listaan ja tulokset toiseen! Onhan se aina vähän sekavaa, kun on pari eri tutkimusta.

Vierailija
582/3036 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artikkeleista kannattaa ensin lukea abstrakti ja sitten pohdinta. Kaikkea ei tarvitse ymmärtää/osata heti, mutta niiden pohjalta on helpompi lähteä syvempään artikkelin lukuun, kun ymmärtää tutkijoiden tavoitteita paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/3036 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tosiaan niin, että tuon tilastoartikkelin KAIKKI kaavat tulisi osata? Ja mitään tilastomatematiikkaa ei artikkeleista löytyvän lisäksi vaadita? Tilastoa tullut opiskeltua ennen materiaalien julkaisua mutta nuo kaavat ovat kaikki ihan uutta. Ja englannin kielisenä eivät aukea sitäkään vähää :)

Vierailija
584/3036 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna hakea jos kerta kiinnostaa. Psykan tiedekuntiin pääseminen on muutenkin niin kova homma, ettei sinne pääse oikeastaan kukaan ketä ei totisesti kiinnosta (ellei ole kultalusikka suussa syntynyt ällärohmu). 

Vierailija
585/3036 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt oon vähän alkanut kyseenalaistamaan sitä, että onko tää ala kaiken tän vaivan ja välivuosien arvosta vai pitäiskö suosiolla valita joku muu ala minne pääsisi jo suoraan todistuksella. En vaan oikein vielä tiedä mikä tämä "muu ala" sitten oikein olisi. Pääsykokeisiin lukemisen aloittaminen tuntuu tällä hetkellä kyllä harvinaisen tuskalliselta.

Suosittelen miettimään jotain muutakin vaihtoehtoa. Olen itse psykologi ja opiskeluaikoina näkyi se, miten psykologia oli monelle sellainen hieman naiivi ja lapsellinen haaveammatti. Työ on ihan tavallista työtä siinä missä muutkin asiantuntijatyöt.

Vierailija
586/3036 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt oon vähän alkanut kyseenalaistamaan sitä, että onko tää ala kaiken tän vaivan ja välivuosien arvosta vai pitäiskö suosiolla valita joku muu ala minne pääsisi jo suoraan todistuksella. En vaan oikein vielä tiedä mikä tämä "muu ala" sitten oikein olisi. Pääsykokeisiin lukemisen aloittaminen tuntuu tällä hetkellä kyllä harvinaisen tuskalliselta.

Suosittelen miettimään jotain muutakin vaihtoehtoa. Olen itse psykologi ja opiskeluaikoina näkyi se, miten psykologia oli monelle sellainen hieman naiivi ja lapsellinen haaveammatti. Työ on ihan tavallista työtä siinä missä muutkin asiantuntijatyöt.

Mitä siinä on naivia ja lapsellista, että on joku haaveammatti? Ihmeellinen kommentti.

Vierailija
587/3036 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä siinä on naivia ja lapsellista, että on joku haaveammatti? Ihmeellinen kommentti.

Eihän siinä itsessään mitään niin kovin naiivia ole. Mutta että on vain yksi vaihtoehto ja hakee sisään monta vuotta putkeen ilman että on edes lähellä sisäänpääsyä niin siinä mielestäni on. Olisi hyvä pysähtyä miettimään, tietääkö edes kovin hyvin, mitä kaikkea psykologin työ on. Itse en ainakaan vielä edes opiskeluaikana saati ennen hakemista kovin hyvin sitä hahmottanut. Ja siis pidän kyllä työstä, ei siinä. T. Psykologi

Vierailija
588/3036 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai juma, kun tuo  "Links of Prosodic Stress Perception and Musical Activities to Language Skills of Children With Cochlear Implants and Normal Hearing" -artikkeli on puuduttava! 

En tiiä onko järkevä strategia, mutta mä ajattelin lukea tylsät artikkelit pois alta, ja sitten keskittyä kivempiin aiheisiin. Toisaalta huomasin kyllä, että tykkäsin tosi paljon tuosta afasiaa käsittelevästä artikkelista, niin kuin myös lukihäiriöjutusta. Mutta tää prosodia/musiikki/korvaimplantti -kokonaisuus on ihan kaameeta kylmän kaurapuuron nielemistä. :D

Tsemppiä kaikille lukemiseen!! 

T. ekaa kertaa psykaan yrittävä

Vierailija
589/3036 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin uskoa, että ne ketkä hakee psykalle monta vuotta ennen kuin pääsee sisään tietää aika tarkkaan mitä se psykologin työ on. Itse en ainakaan uhraisi vuosia elämästäni ja käyttäisi älyttömästi energiaa pääsykokeeseen valmistautumiseen jos en olisi täysin varma että psykologin työ on se, mitä haluan tehdä. 

Vierailija
590/3036 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi meinaa lentää ihan kusipaskat verhoihin kun näitä artikkeleita lukee. 

Vierailija
591/3036 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin uskoa, että ne ketkä hakee psykalle monta vuotta ennen kuin pääsee sisään tietää aika tarkkaan mitä se psykologin työ on. Itse en ainakaan uhraisi vuosia elämästäni ja käyttäisi älyttömästi energiaa pääsykokeeseen valmistautumiseen jos en olisi täysin varma että psykologin työ on se, mitä haluan tehdä. 

Sitä ei voi kyllä täysin tietää ennen kuin valmistuu ja kokeilee.

Vierailija
592/3036 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi meinaa lentää ihan kusipaskat verhoihin kun näitä artikkeleita lukee. 

Muuuuuutttakelasit et silti psykalle? En siis nälvi, ja oletettavasti(?) noi pääsykoehommat on valittu vähän hapokkaammasta päästä - silti, totahan se sit on.

Vierailija
593/3036 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai juma, kun tuo  "Links of Prosodic Stress Perception and Musical Activities to Language Skills of Children With Cochlear Implants and Normal Hearing" -artikkeli on puuduttava! 
En tiiä onko järkevä strategia, mutta mä ajattelin lukea tylsät artikkelit pois alta, ja sitten keskittyä kivempiin aiheisiin. Toisaalta huomasin kyllä, että tykkäsin tosi paljon tuosta afasiaa käsittelevästä artikkelista, niin kuin myös lukihäiriöjutusta. Mutta tää prosodia/musiikki/korvaimplantti -kokonaisuus on ihan kaameeta kylmän kaurapuuron nielemistä. :D
Tsemppiä kaikille lukemiseen!! 
T. ekaa kertaa psykaan yrittävä

Se on erinomainen strategia! Alussa on motivaatiota lukea muutenkin ja sitten kun se alkaa väsymyksen vuoksi hiipua, onkin kivoja juttuja enää jäljellä.

Sisäkorvaistute on asiana ihan älyttömän mielenkiintoinen, ensimmäinen aisti, minkä ihminen on kyennyt palauttamaan!

Vierailija
594/3036 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites täällä on näin hiljaista? Katsoin viime vuoden keskustelua ja näköjään materiaalien julkaisupäivänä oli keskustelua käyty jo 83 sivua (toki paljon aivan aiheen vierestä) ja heti julkaisupäivänä tuli 8 sivun verran kommentteja artikkeleista (vs. tänä vuonna just ja just 3 sivua). Eikö ihmisiä enää kiinnosta vai onko tälle palstalle löytyny joku muu korvike?

Vierailija
595/3036 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän siinä itsessään mitään niin kovin naiivia ole. Mutta että on vain yksi vaihtoehto ja hakee sisään monta vuotta putkeen ilman että on edes lähellä sisäänpääsyä niin siinä mielestäni on. Olisi hyvä pysähtyä miettimään, tietääkö edes kovin hyvin, mitä kaikkea psykologin työ on. Itse en ainakaan vielä edes opiskeluaikana saati ennen hakemista kovin hyvin sitä hahmottanut. Ja siis pidän kyllä työstä, ei siinä. T. Psykologi

Hei psykologi! Olisi tosi mielenkiintoista kuulla, mitä sellaista alan työhön kuuluu, mitä et vielä opiskeluaikana hahmottanut? Toisin sanoen, mikä työssä yllätti? Kiitos jos kirjoitat.

Vierailija
596/3036 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites täällä on näin hiljaista? Katsoin viime vuoden keskustelua ja näköjään materiaalien julkaisupäivänä oli keskustelua käyty jo 83 sivua (toki paljon aivan aiheen vierestä) ja heti julkaisupäivänä tuli 8 sivun verran kommentteja artikkeleista (vs. tänä vuonna just ja just 3 sivua). Eikö ihmisiä enää kiinnosta vai onko tälle palstalle löytyny joku muu korvike?

Ketään ei enää kiinnosta, koska ennakkomateriaalit ovat noin surkeat ja englantipainotteiset. Lisäksi ihmiset ovat alkaneet tajuamaan, että ei se psykologin työ nyt niin hohdokasta ole. Ovat siirtyneet elämässään eteenpäin ja muihin opintoihin tai töihin.

Vierailija
597/3036 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita, joita alkaa tympiä jokainen artikkeli niitä opetellessa? Aloitin nyt kuitenkin sellaisesta mun mielestä kivasta artikkelista, mutta saa nähdä mitä tästä tulee...

Vierailija
598/3036 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs tykkäätte ROCin paluusta? :)

Vierailija
599/3036 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs tykkäätte ROCin paluusta? :)

Se viimevuotinen sekoilu ROC:n kanssa oli kyllä ikimuistoinen :D . Hyvä fiilis siitä jäi muutoin, itse hiffasin sen lopulta vaikka en ole matematiikassa kovinkaan hyvä, joten siltä osin ok muisto, onnistuminen itseltä. Mutta se kokeen tekijöiden sekoilu oli kyllä yks riman alitus, huhhuh..

Vierailija
600/3036 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko muuten hakeneet kaikkiin yliopistoihin, missä psykaa voi opiskella? Mä oon, mutta käytännössä tulis olemaan todella haastavaa ajatellakaan muualla kuin kotikaupungissa opiskelua. Toisaalta, kyllä kai sitä keinot keksii, jos vaan pääsee sisään!