Oikeastiko jotkut on sitä mieltä että lihava ihminen on ”alempiarvoinen”?
Tällaisen ajatuksen olen kuullut pari kertaa toisen ihmisen sanomana ja olen ollut tyrmistynyt.
Mistä johtuu hirveä läskiviha? Miten nykyaika on näin outoa että toisen ihmisen läskit kiinnostaa ja niitä on ”oikeus” arvostella?
Olen itse hoikka ja urheilen paljon, mutta mun mielestä lihavat ovat aivan yhtä arvokkaita kuin hoikatkin, ihmisarvo on sama.
Olen huolestunut siltä miten ikävää läskien haukkumista esiintyy - myös tällä palstalla.
Onko oikeasti siis ihmisiä jotka ajattelee että pahasti ylipainoinen on arvoton ja mitätön?
Kommentit (465)
Vierailija kirjoitti:
Sinkkujen on ihan eri asia olla hoikka, voi illat ja viikonloput urheilla ja levätä.
Lapsiperheessä illat ja viikonloput on lastenhoitoa ja kodinhoitoa, kaikilla mieskään ei osallistu. Lisäksi monella vanhemmalla on stressiä, kun täytyy jaksaa töissä ja kotona, työttömällä vanhemmalla taas on usein stressiä rahasta, kun täytyisi ostaa lapsille sitä ja tätä, unet saattavat lyhentyä esim. itse nukun maksimissaan 4 tuntia yö, niin olen mennyt jo monta vuotta. Laihtuminen on vaikeampaa.
Minä olen sinkku ja minulla on lapsi. Omituista tämä oletus, että sinkku elää yksin. Ei kumppania = sinkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus, tupakointi, päihderiippuvuus ovat vaan huonoja asioita. Ei siinä muuta. Ongelmansa kullakin. tarttis tehdä jotain. Mutta jos ei edes yritä tehdä asialle mitään niin automaattisesti tunnistan henkilön ongelmaiseksi.
Sitä vain ei päältä päin näe, mitä kukin asialle yrittää tehdä.
Tuttavapiiriin kuuluu huomattavan ylipainoinen nuori nainen, joka on jo vuoden laihduttanut liikunnalla ja ruokavaliolla. Edistystä on tapahtunut ja kunto on kasvanut, mutta hän on edelleen sen kokoinen, että jos hän tulee sinua vastaan kaupungilla, ajattelet takuulla, että tuokaan ei edes yritä tehdä asialle mitään. Vaikka tekeekin ja on jo tehnyt paljon.
Viikonloppujuopoillakin vain se käsi käy kaupassa kaljahylle vaimon anellessa toisin.
Minkäs se sille mitään voi, eikö? Onhan sekin yrittämistä että lupaa kotona ettei tällä kertaa ja jemmaa kaljat autotalliin.
Ja miten tuo liittyi siihen, mihin kommentoit?
yrittää yrittää mutta edelleen se on juoppo.
Tuo kertomani esimerkkitapaus ei pelkästään yritä, vaan on myös jo onnistunut: hän on laihtunut ja kunto on parantunut.
Ehkäpä tarinani mieskin on vähentänyt?
Sittenhän hän ei enää ole juoppo. Juoppo on sellainen, joka ei pysty vähentää.
Juoppo on termi alkoholiriippuvaiselle jolla on toistuvaa alkoholin liikakäyttöä.
Se että olet vähentänyt 35 annoksesta 27 annokseen viikossa ei tee sinusta parantunutta.
Vierailija kirjoitti:
Eivät lihavat ole alempiarvoisia, ei. Heillä vain on heikko itsetunto ja/tai itsekuri ja/tai itsekontrolli. Tai eivät tiedä mitä suuhunsa laittavat. Eivätkä tiedä mikä on sopiva määrä ruokaa ja juomaa. Eivät ole ehkä kuulleet liikunnan vaikutuksista. Tai muuten vain laiminlyövät oman kehonsa. Oikeastaan, lihavat ihmiset tulisi laittaa syytteeseen oman kehonsa pahoinpitelystä.
Asiaaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinkkujen on ihan eri asia olla hoikka, voi illat ja viikonloput urheilla ja levätä.
Lapsiperheessä illat ja viikonloput on lastenhoitoa ja kodinhoitoa, kaikilla mieskään ei osallistu. Lisäksi monella vanhemmalla on stressiä, kun täytyy jaksaa töissä ja kotona, työttömällä vanhemmalla taas on usein stressiä rahasta, kun täytyisi ostaa lapsille sitä ja tätä, unet saattavat lyhentyä esim. itse nukun maksimissaan 4 tuntia yö, niin olen mennyt jo monta vuotta. Laihtuminen on vaikeampaa.
seli
seli
seli
seli
seli
tää juttu pohjautuu siihen että
mitä vähempi oot seksikäs kattojan silmään
sitä huonompi oot. onneks seksikkyys ei oo
kaikki kaikessa
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi läski. Koen olevani alempaa kastia kilojeni vuoksi. Häpeä on johtanut niin pitkälle, että en enää juuri asunnostani poistu. Pelkään ihmisten reaktioita. Teen työt etänä, tilaan kaupasta ruokaostokset suoraan kotiin, käyn vaan yksityisellä lääkärillä (pelkään, etten saa julkiselta puolelta kuitenkaan oikeaa diagnoosia koska vain kiloihini tuijotettaisiin). Oikeastaan ostan harvemmin asian jos en saa sitä tilattua kotiinkuljetuksena terassilleni. Viimeksi poistuin asunnostani kesämökilleni ja silloinkin ajan iltahämärässä. Olen juuri se stereotyyppi, ylipainoinen it-alan ammattilainen, jolla ei juuri muuta elämää työn lisäksi ole; koodaan 12h päivässä usein 7 päivänä viikossa ja ainoa lohtu surkeassa elämässäni on mitä tekisin tänään päivälliseksi. Miksi sitten en laihduta? Ehkä se veisi ainoita mielihyvän tuntemuksia tiehensä, ehkä pelkään muutosta, ehkä minulla ei vain ole selkärankaa jäljellä. Mutta hyviäkin puolia tässä on: kun kroppa viimein pettää kaiken inhon, stressin, masennuslääkkeiden ja kai niiden 40 ylimääräisen kilon vuoksi, onpahan kissalle ruokaa kunnes minut löydetään.
Minullakin 40kg ylimääräistä, kuvittelen kai vieläkin olevani 62kg (162cm) koska käyn joka toinen päivä käveleen 5km, 2xvko uin 1,5km,maauimala tai uimahalli. Käyn normaalisti uimarannalla.
Nyt oikeasti alat elämään, ketään ei kiinnosta sun paino. Suomessa on niin paljon lihavia, että sekaan vaan! :)
Jos ei kaupat olisi pullollaan lihottavaa ruokaa niin varmaan vähenisi niiden mussutus. Jokuhan niitäkin ostaa kun niitä kerran valmistetaan
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kaupat olisi pullollaan lihottavaa ruokaa niin varmaan vähenisi niiden mussutus. Jokuhan niitäkin ostaa kun niitä kerran valmistetaan
Kuka käskee syödä kolme annosta?
Broidi on just tommonen. Se ostaa 2 bicmäkkiä ja tuplajuuston ja sit valittaa et pikauoka lihottaa.
Ihmisten pitäisi ymmärtää, että tosi monella ylipaino on seuraus jostakin muusta. Kenellä mistäkin, ei läheskään aina kyse ole mistään vetämättömyydestä tai heikosta luonteesta. Itse lihoin kun oli vaikeat vuodet, tuli avioero, hoidin 3 lasta pitkälti yksin, koitin jaksaa töissä. Olin masentunut ja ahdistunut. Jotkut juovat ahdistukseensa tai keräävät irtosuhteita, sekö olisi parempi sitten. Jotkut napsii jotain nappeja tainnuttaakseen pahan olon. Itse en käytä alkoholia ollenkaan, eikä mulla ole ollut mitään suhdeviritelmiä. Kaikki aika meni arjen pyöritykseen, niin jostain oli tarve saada mielihyvää että jaksaa. Sokeri turruttaa. Lisäksi univaje aiheutti järjettömän sokerinhimon. Kun tilanne helpotti, aloin laihtua ja energiaa liikeni liikkumiseenkin. Tämä kokemus opetti mulle, että ylipainon takana voi olla lähes mitä tahansa, mikä ei päällepäin näy. Sitä paitsi ei kaikille hoikkuus edes ole mikään ehdottoman tavoittelemisen arvoinen asia.
Mitähän keskustelijat tässä ketjussa edes tarkoittavat ylipainolla, omasta mielestä 5kg ylimääräistä ei juurikaan ole ylipainoa mutta 50kg on
tyhmä ja läski kirjoitti:
Mulla on idea teille kaikille läskivihaajille. Yhdistäkää voimanne ja leirittäkää läskit. Jokuhan tässä jo ottikin keskitysleirit puheeksi. Näin saatte kaikki yhteiskunnan verorahojen kuluttajaloiset leireille ja te voisitte käyttää aikaanne ja energiaanne vaikka mielenterveytenne hoitoon. Ongelma ratkaistu. Tämän jälkeen, kun lihavat epäonnistujat ovat poistettu pallolta, niin te voitte jatkaa itsestään huolehtivan, hoikan ylirodun jatkamista. Jos ette ole valmiit tekemään asioille mitään konkreettista, niin ei ole varaa anonyyminä palstoilla lässyttää.
Läskivihaaja on aina rassukka ja heikko. Vaikka heidän vihan kohteensa leiritettäisiin ja poistettaisiin tältä planeetalta, tarvitsisivat he uuden kohteen tilalle.
Heillä on pakko olla joku mitä alaspainamalla ja halveksimalla, voivat kuvitella olevansa jotain parempaa.
Eihän tuollaista vihaa voi edes ottaa vakavasti, kun se on niin lapsellista ja säälittävää.
Diskriminaatiota kokevat varmaan kaikki muutkin riippuvaiset kuin vain ruokariippuvaiset. Ihminen on siitä yhdenmukaisuuteen pyrkivä olio, että kaikki normista yli menevät saavat tuntea sen nahoissaan jollain tavalla.
Mitään reilua se ei tietenkään ole ja kun sen tunnistaa itsessään niin omaa käytöstään voi ainakin muuttaa. Itse olen esim. normaalipainossa ja urheilullinen, mutta ratkean välillä juomaan useiden päivien putkia erittäin reippaasti. Siitä on tullut sanomistakin, osa ***ttuilua ja osa aitoa huolta.
Ylipainon taas näkee selkeästi päälle päin. Sitäkin on tosin monen tasoista pienestä pyöreydestä sairaaseen lihavuuteen ja heistä joilla paino on luonnostaan korkea ja elämäntavat terveelliset heihin joilla ne eivät sitä ole.
Sinänsä pelkkä ylipaino ei kerro mitään elämäntavoista ja henkilön terveydentilanteesta sen kummemmin. Terveellisellä ruoallakin pystyy lihomaan ja joku hoikka voi olla sitä syöden kerran päivässä jotain epäterveellistä ja juoden kahvia ja polttaen tupakkaa.
Ymmärrän toisten terveyteen ja elämäntapoihin puuttumisen jos on oikeasti huolissaan oleva läheinen tai terveydenhuollon ammattilainen.
Siitä jos saa hoikkana parempaa kohtelua kuin ylipainoisena ja vastakkaisen sukupuolen huomiota ei kannata niin välittää. Ihminen on aika pinnallinen lopulta, eläimiä me ollaan jossain määrin ja se ettei monikaan tällaista käytöstä itsessään huomaa on tyypillistä. Paremmat peruskäytöstavat pitäisi ihmisillä juu olla kyllä.
Kannattaa olla kuitenkin vain iloinen jos huomio on elämäntapamuutoksen jälkeen positiivista. Mistä tietää ettei osa ole sitä, että mukaan on tullut myös itsevarmuutta joka vetää ihmisiä puoleensa?
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino aiheuttaa veronmaksajille kuluja, kun joudutaan hoitamaan lihavuuden aiheuttamia sairauksia. Sama koskee myös alkoholi- ja tupakkasairauksia.
Kohtuuton syöminen on verrattavissa muihin riippvuussairauksiin ja sairautena lihavuuteen tulisi suhtautua. Luonnossa ei ole lihavia eläimiä. Ihmisen ei kuuluisi olla niin lihava, että se vaarantaa liikkumisen ja terveyden.
Entäs sitten kolarit. Yksi kolari maksaa 400000 euroa veronmaksajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairauksien kannalta lihava on aina heikkoa ainesta.
Höpöhöpö. Olen keski-ikäinen elämäntapalihava eikä minulla ole koskaan ollut mitään lihavuuteen liittyviä sairauksia (eikä kyllä paljon muitakaan). Lihavuus ei ole suoraan verrannollista sairastamisen määrään
Hei täältä löyty yksi terve lihava 😀
Hei täällä on toinenkin :)
Hei te terveet: lupaatte siis ettei tule diabetestä tai polvivammoja? Ja jos tulee niin hoidatte omalla rahalla?
Hienoa!
Jos tulee niin kyllä, käyn yksityisellä. Ei tulisi mielenkään mennä terveyskeskukseen kaikkien paskahampaiden sekaan
Kaunista... hieman ylimielinen läski joka luulee olevansa muita paskahampaita parempi :D
Tollasia nää leppoisat läskit on :D
Onko se ylimielisyyttä vai vastaus edellä esittämääsi epäilyyn siitä, ettei läskillä voisi olla varaa yksityiseen ;D
Sepelvaltimoiden varjoainekuvaus + pallolaajennus:
5449,90 €, josta Kelan korvausten jälkeen asiakkaan omavastuuosuudeksi jää 4722,90 €.
Vaativa toimenpide: tarvikelisä 800,00 €
Tiedätkö mistä kelan rahat tulee? Osaatko läski arvata?
Eläkeläisten hoitokodit 5 miljardia verorahoista, lisäksi eläkeläisten terveydenhoito 6000 / eläkeläinen vuodessa ja eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa, lisäksi lääkkeet, kelataksit, kodinhoitajat ja eläkkeitä 33 miljardia.
Ehkä lihavia vihataan siksi kun lihava ihminen on suunnattoman ruma.
Sopusuhtainenkin voi olla ruma muttei koskaan niin ruma kuin läski.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisitä on tuota mieltä. Osa on sitä avoimen vihamielisesti, osa ajattelee, mutta on kohteliaasti hiljaa, osalla se on alitajuista, mutta tulee heidän tiedostamattaan kuitenkin heidän käytöksessään esiin. Todella pieni prosentti ihmisistä on sellaista, joiden ajatuksiin toisesta ihmisestä ei tämän ylipaino vaikuta.
Aika pirun vaikea uskoa tätä kun SUURIN OSA ihmisistä on ylipainoisia :DD
Omituinen ketju muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ylipaino kertoo paljon ihmisestä. Jos ei edes omasta kehosta viitsi pitää huolto, niin varmasti muitakin ongelmia löytyy. Terveitä ihmisiä näkee katukuvassa turhan harvoin.
Ap tässä, olet tyypillinen väärin uskova ennakkoluuloinen. Moni lihava pitää itsestään huolta hyvin.
Samalla salilla missä käyn päivittäim, on useampi lihava, he käy siellä jumpassa ja salilla päivittäin. Käyneet jo vuosia. Treenaavat paljon!
Eihän tuo kerro siitä, että pitää itsestään huolta hyvin. Varsinkaan jos on silti lihava. Syömisessä on siis jotain pahasti vialla. Oikein syöminen on itsestä ja terveydestä huolta pitämistä.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän keskustelijat tässä ketjussa edes tarkoittavat ylipainolla, omasta mielestä 5kg ylimääräistä ei juurikaan ole ylipainoa mutta 50kg on
5kg ylimääräistä on ylipainoa, 50kg on sairaalloisen lihava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino aiheuttaa veronmaksajille kuluja, kun joudutaan hoitamaan lihavuuden aiheuttamia sairauksia. Sama koskee myös alkoholi- ja tupakkasairauksia.
Kohtuuton syöminen on verrattavissa muihin riippvuussairauksiin ja sairautena lihavuuteen tulisi suhtautua. Luonnossa ei ole lihavia eläimiä. Ihmisen ei kuuluisi olla niin lihava, että se vaarantaa liikkumisen ja terveyden.
Entäs sitten kolarit. Yksi kolari maksaa 400000 euroa veronmaksajille.
Avaas vähän tätä väitettä
Sittenhän hän ei enää ole juoppo. Juoppo on sellainen, joka ei pysty vähentää.