Oikeastiko jotkut on sitä mieltä että lihava ihminen on ”alempiarvoinen”?
Tällaisen ajatuksen olen kuullut pari kertaa toisen ihmisen sanomana ja olen ollut tyrmistynyt.
Mistä johtuu hirveä läskiviha? Miten nykyaika on näin outoa että toisen ihmisen läskit kiinnostaa ja niitä on ”oikeus” arvostella?
Olen itse hoikka ja urheilen paljon, mutta mun mielestä lihavat ovat aivan yhtä arvokkaita kuin hoikatkin, ihmisarvo on sama.
Olen huolestunut siltä miten ikävää läskien haukkumista esiintyy - myös tällä palstalla.
Onko oikeasti siis ihmisiä jotka ajattelee että pahasti ylipainoinen on arvoton ja mitätön?
Kommentit (465)
Ei he ole alempiarvoisia. Heillä on vain heikko itsekuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lihavat valmiita maksamaan omien elintasosairauksien kustannukset?
Minä ainakin olen valmis, heti kun myös urheilijat maksaa urheilusta koituneet vammat ja kaikki jotka harrastaa mitään sellaista, mikä saattaa aiheuttaa kulumia/niveltulehduksia esim. neuloo paljon, niin maksavat myös omat hoitonsa. Ja myös hoikat ihmiset maksavat hoidon jos syövät epäterveellisesti ja sen vuoksi sairastuvat elintasosairauksiin, en näkisi, että tämän pitäisi olla ulkonäkökysymys ollenkaan.
Liikunta nyt kuitenkin pitää enemmän sairauksia loitolla kuin se aiheuttaa.
Ylipainon suhteen tämä ei ole tilanne.
Mitä mieltä: yleinen terveydenhoito pois ja kaikille vapaaehtoinen terveysvakuutus. Kyllä ne sitten hinnoittelee liikunnan ja tupakoinnin vaikutukset :) Veikkaan etteivät ne nimittäin ole samalla viivalla.
Kohtuullinen ja järkevästi toteutettu liikunta kyllä, mutta ihminen voi myös liikkua liikaa ja väärin, jolloin se altistaa kaikenlaisille sairauksille, joita sitten hoidetaan yhteiskunnan piikkiin. Ei voida lähteäm rokottamaan pelkästään ulospäin lihavia, vaan tarkastella kokonaisuutta: Jos ihminen omalla toiminnallaan tietämättömyyttään tai välinpitämättömyyttään aiheuttaa itselleen vammoja ja sairauksia, hänen tulisi kustantaa ne itse, oli sitten lihava tai laiha, lyhyt tai pitkä, kaunis tai ruma.
Mutta näin ei tietenkään toimita, koska se on niin helppoa tehdä asioita väärin ja jopa asiantuntijatkin kiistelee siitä, että mikä sitten on se oikein tekeminen. Sinä voit rikkoa itsesi sellaisissakin perustoimminnoissa kuin: Kävelemällä väärin, istumalla väärin tai nousemalla sohvalta ylös väärin.
Tuon lisäksi on myös yksilöeroja siinä, mikä kenenkin keholle sopii ja mikä on oikein ja myös geeneillä on ihan valtava vaikutus tähän, eli geenitestiin vain kaikki kansalaiset, jotta asiantuntijat voivat rakentaa jokaiselle sen oikean tavan olla ja elää, ettei ihminen mene tarpeettomasti rikki?
Siinä vaiheessa kun 70% on ylipainoisia niin ehkä ei tarvita yksilöohjausta sen viimeisen kilon karistamiseksi.
Toki tuota on hyvä käyttää taas yhtenä tekosyynä. Kun se sohvalta nouseminen voi satuttaa.
Juu, niin voi.
Siksi antaa vakuutusyhtiöiden päättää millaisia kysymyspattereita rakentavat kun he määrittelevät riskinottokykynsä.
Jos 70% suomalaisista olisi ylipainoisia + päälle ne samat epäterveelliset elämäntavat omaavat geenilotossa voittaneet laihat, niin pitäisitkö sinä vieläkin lihavuutta yksilötason ongelmana? Että esim. 85% kansalaisista nyt vain on epäonnistuneita luusereita jotka eivät tajua päivänselviä asioita?
Jos? Lähde THL:
Yli 30-vuotiaista suomalaisista aikuisista vähintään ylipainoisia on 63 prosenttia naisista ja 72 prosenttia miehistä. Lihavia on naisista 28 ja miehistä 26 prosenttia. Lähes joka toinen (46 %) mies ja nainen on vyötärölihava
Muistatko sinä mitä ravintosuositukset sanovat? Entä liikuntasuositukset?
https://thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/liikunta/liikuntasuosituk…
Surullista että noita jo ennestään vaatimattomia lukuja on pitänyt pudottaa koska niitä ei noudateta. 30 minuuttia päivässä on suomalaisille liikaa.
Tietoa on saatavana. Ei läskejä vain kiinnosta.
Läski voi harrastaa liikuntaa sekä syödä tasapainoisesti ja hyvin.
Oli varmaan uusi tieto, ole hyvä.
Todella harva läski tekee niin.
Mikäs on lähde tälle?
Jos melkein kaikki läskit eläisivät aina ja vain epäterveellisesti, ei lihavien osuus olisi se noin 30 pros, vaan ylipainoiset aina pikkuhiljaa siirtyisivät lihavaksi, koska mässäämät koko elämänsä.
Meillä olisi myös huomattavasti enemmän 200-300 kiloisia ihmisiä.
Suomalaisten elintavat ylipäätään on ai€-ka perseestä kainen painosilla, noin 1/5 syö tarpeeksi kasviksia, saadaan liikaa suolaa ja kovaa rasvaa jne., ryypätään.
Mutta moni lihava syö ihan normaalisti suurinpiirtein oman kulutuksen mukaan näillä suomistandardeilla...
Laita sä ensin oma lähteesi että läskit syö terveellisesti ja liikkuu hyvin.
Katsos kun... miten tän nyt selittäisi että sinäkin tajuat...
jos sä haluat olla 80-kiloinen, sä syöt kuin 80 kiloinen.
Minun päivittäinen energiantarve on nyt jollain laskurilla 2551 kcal. Se on se määrä energiaa keskimäärin millä mä pysyn nykyisessä painossani. En lisääliikuntaa tai halua lihota / laihtua.
Jos mä lisään liikuntaa niin tunnin päivittäiseen treeniin niin se nousee 3200 kcal. 650 eroa. Ei paha.
Sit taas jos mä en liiku ja syön sen 3200 niin se onkin sama energiantarve kuin mun painaessa 115 kiloa. Sitten kun painan 115 kiloa niin 3200 on mun peruskulutus. Lihominen lakkaa.
Pitämällä elintavat sellaisena mitä ne oli mun paino nousee joo, kunnes se mun elopaino on vastaa peruskulutusta. En mä kasva 140 kiloiseksi tuolla kalorimäärällä. Siihen mun pitäis vähentää liikkumista tai nostaa kalorimäärää 3500.
Kilo läskiä on se 7000 kcal nesteiden kanssa koska se ei ole puhdasta öljyä. Oon nähnyt kuinka yhdelle työkaverille tuli kilo kuukaudessa useamman kuukauden ajan kun se tuli meille duuniin. Omat eväät vaihtui Fazerin henkilöstöravintolaan.
MIettikää tuota liikunnan merkitystä. Ei toki paskasti syöminen ole terveydelle mitenkään hyväksi, mutta aika paljon terveellisiä valintoja saa vetää jos meinaa saada 3500 kcal joka jumalan päivä täyteen. Ihan siis pysyäkseen 185/115 kiloisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lihavat valmiita maksamaan omien elintasosairauksien kustannukset?
Minä ainakin olen valmis, heti kun myös urheilijat maksaa urheilusta koituneet vammat ja kaikki jotka harrastaa mitään sellaista, mikä saattaa aiheuttaa kulumia/niveltulehduksia esim. neuloo paljon, niin maksavat myös omat hoitonsa. Ja myös hoikat ihmiset maksavat hoidon jos syövät epäterveellisesti ja sen vuoksi sairastuvat elintasosairauksiin, en näkisi, että tämän pitäisi olla ulkonäkökysymys ollenkaan.
Liikunta nyt kuitenkin pitää enemmän sairauksia loitolla kuin se aiheuttaa.
Ylipainon suhteen tämä ei ole tilanne.
Mitä mieltä: yleinen terveydenhoito pois ja kaikille vapaaehtoinen terveysvakuutus. Kyllä ne sitten hinnoittelee liikunnan ja tupakoinnin vaikutukset :) Veikkaan etteivät ne nimittäin ole samalla viivalla.
Kohtuullinen ja järkevästi toteutettu liikunta kyllä, mutta ihminen voi myös liikkua liikaa ja väärin, jolloin se altistaa kaikenlaisille sairauksille, joita sitten hoidetaan yhteiskunnan piikkiin. Ei voida lähteäm rokottamaan pelkästään ulospäin lihavia, vaan tarkastella kokonaisuutta: Jos ihminen omalla toiminnallaan tietämättömyyttään tai välinpitämättömyyttään aiheuttaa itselleen vammoja ja sairauksia, hänen tulisi kustantaa ne itse, oli sitten lihava tai laiha, lyhyt tai pitkä, kaunis tai ruma.
Mutta näin ei tietenkään toimita, koska se on niin helppoa tehdä asioita väärin ja jopa asiantuntijatkin kiistelee siitä, että mikä sitten on se oikein tekeminen. Sinä voit rikkoa itsesi sellaisissakin perustoimminnoissa kuin: Kävelemällä väärin, istumalla väärin tai nousemalla sohvalta ylös väärin.
Tuon lisäksi on myös yksilöeroja siinä, mikä kenenkin keholle sopii ja mikä on oikein ja myös geeneillä on ihan valtava vaikutus tähän, eli geenitestiin vain kaikki kansalaiset, jotta asiantuntijat voivat rakentaa jokaiselle sen oikean tavan olla ja elää, ettei ihminen mene tarpeettomasti rikki?
Siinä vaiheessa kun 70% on ylipainoisia niin ehkä ei tarvita yksilöohjausta sen viimeisen kilon karistamiseksi.
Toki tuota on hyvä käyttää taas yhtenä tekosyynä. Kun se sohvalta nouseminen voi satuttaa.
Juu, niin voi.
Siksi antaa vakuutusyhtiöiden päättää millaisia kysymyspattereita rakentavat kun he määrittelevät riskinottokykynsä.
Jos 70% suomalaisista olisi ylipainoisia + päälle ne samat epäterveelliset elämäntavat omaavat geenilotossa voittaneet laihat, niin pitäisitkö sinä vieläkin lihavuutta yksilötason ongelmana? Että esim. 85% kansalaisista nyt vain on epäonnistuneita luusereita jotka eivät tajua päivänselviä asioita?
Jos? Lähde THL:
Yli 30-vuotiaista suomalaisista aikuisista vähintään ylipainoisia on 63 prosenttia naisista ja 72 prosenttia miehistä. Lihavia on naisista 28 ja miehistä 26 prosenttia. Lähes joka toinen (46 %) mies ja nainen on vyötärölihava
Muistatko sinä mitä ravintosuositukset sanovat? Entä liikuntasuositukset?
https://thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/liikunta/liikuntasuosituk…
Surullista että noita jo ennestään vaatimattomia lukuja on pitänyt pudottaa koska niitä ei noudateta. 30 minuuttia päivässä on suomalaisille liikaa.
Tietoa on saatavana. Ei läskejä vain kiinnosta.
Läski voi harrastaa liikuntaa sekä syödä tasapainoisesti ja hyvin.
Todella harva läski tekee niin.
Mistähän sinä sen tiedät?
160cm pitkä nainen joka haluaa olla 60kg saa syödä keskimäärin 1800 kcal jotta ei lihoisi. Tämä kevyellä arkiliikunnalla.
Tunnin juoksulenkki päivässä nostaa sen 2300 kcal.
jos ei tunnin lenkki päivässä inspiroi ja syö sen 2300 niin nainen painaakin jollain aikaviiveellä 85 kg.
Saadakseen 2300 kcal terveellisestä ruoasta nainen joutuu ahkeroimaan.
Entisenä alipainoisena mä tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus, tupakointi, päihderiippuvuus ovat vaan huonoja asioita. Ei siinä muuta. Ongelmansa kullakin. tarttis tehdä jotain. Mutta jos ei edes yritä tehdä asialle mitään niin automaattisesti tunnistan henkilön ongelmaiseksi.
Sitä vain ei päältä päin näe, mitä kukin asialle yrittää tehdä.
Tuttavapiiriin kuuluu huomattavan ylipainoinen nuori nainen, joka on jo vuoden laihduttanut liikunnalla ja ruokavaliolla. Edistystä on tapahtunut ja kunto on kasvanut, mutta hän on edelleen sen kokoinen, että jos hän tulee sinua vastaan kaupungilla, ajattelet takuulla, että tuokaan ei edes yritä tehdä asialle mitään. Vaikka tekeekin ja on jo tehnyt paljon.
Viikonloppujuopoillakin vain se käsi käy kaupassa kaljahylle vaimon anellessa toisin.
Minkäs se sille mitään voi, eikö? Onhan sekin yrittämistä että lupaa kotona ettei tällä kertaa ja jemmaa kaljat autotalliin.
Läski on rasvaa kehossa, lihava on ihminen jolla on paljon läskiä. On epäkunnioittavaa kutsua läskiksi lihavaa ihmistä. Sama kun kutsuisi lihaksikasta lihakseksi. "Tuolla se lihas menee"
Näkeehän sen täällä vauvafoorumillakin että kyllä, lihavat ovat nykyisin ainoa ihmisryhmä mitä saa höykyttää menemään kommenteissa. Kaikki muu lähtee poistoon.
T. Elämässään hyvin pärjännyt ja hyvin kohdeltu läski
Vierailija kirjoitti:
Olen entinen lihava. Yllätys oli minullekin kuinka huomasin eron ihmisten suhtautumisessa minuun, kohtaan nykyään enemmän ystävällisempiä ja mukavampia ihmisiä jotka oikeasti kuunetevat mitä sanottavaa minulla on, minuun halutaan tutustua. Olen monta kertaa hämmentynyt siitä että miehiäkin kiinnostaa kuka olen tai he hymyilevät tai ovat ystävällisiä (pitävät ovea auki, sanovat hei jne) kun menen ulos, myös ravintoloissa ja liikkeissä minut huomioidaan hymyillen. Mutta tosiaan en ole muutoksesta iloinen vaan aika ärsyyntynyt kuinka ihmiset ovat niin turhamaisia ja ulkonäkö merkkaa kaikessa. Sisimällä ei ole mitään tekemistä tapaamisissa näköjään, jo ulkonäöllä voi tehdä positiivisen vaikutuksen. En halua deitata miehiä jotka tulevat luokseni koska selvästi ulkonäköni kiinnostaa enemmän kuin kuka oikeasti olen.
Olen siis nykyään sinkku ja ihan mielelläni sellainen. :) Oma terveys kiinnostaa enemmän kuin ulkonäköni, sen takia laihduinkin alunperin. Ulkonäön kohentuminen oli vain ekstra.
Ihminen on paremman näköinen kun hän on kunnossa, tottakai se vaikuttaa siihen miten sinut nähdään. En ymmärrä miten siitä voi olla katkera kun luonto toimii miten se toimii.
En minä ainakaan ajattele lihavia alempiarvoisina, ei se siihen liity. Mutta onhan se epäviehättävän näköistä ja väkisinkin ajattelee, että miksei tuo ihminen ole pitänyt painostaan huolta. Miksei häntä ole alkanut missään vaiheessa häiritä asia niin paljon, että olisi päättänyt korjata asian? Joo, on olemassa myös sairauksia jotka tekevät siitä vaikeaa, mutta se on häviävän pieni osa kaikista lihavista ja valtaosalla on kyse elintavoista.
Lähde sille, että ylipainosetkin harrastavat liikuntaa: omat silmät.
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon että kysyttäessä jokainen vastaa, että totta kai lihava ja laiha on yhtä arvokkaita ihmisiä, mutta alitajuisesti lihavaa pidetään vähempiarvoisempana ja huonompana yksilönä kuin laihaa.
Tämä on varmasti totta. Ihan samalla tavalla kuin köyhää pidetään huonompana kuin keskituloista tai jonkin kulttuurin edustajaa huonompana kuin toisen kulttuurin. Olisi hyvä pyrkiä olemaan rehellinen itselle ja miettiä, onko omassa ajattelussa tämänkaltaisia suuntauksia. On hyvin inhimillistä ja yleistä, että on, mutta mielestäni siitä tulisi tietoisesti pyrkiä eroon. Kai se on sitten sitä ihmisenä kasvamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus, tupakointi, päihderiippuvuus ovat vaan huonoja asioita. Ei siinä muuta. Ongelmansa kullakin. tarttis tehdä jotain. Mutta jos ei edes yritä tehdä asialle mitään niin automaattisesti tunnistan henkilön ongelmaiseksi.
Tuttavapiiriin kuuluu huomattavan ylipainoinen nuori nainen, joka on jo vuoden laihduttanut liikunnalla ja ruokavaliolla. Edistystä on tapahtunut ja kunto on kasvanut, mutta hän on edelleen sen kokoinen, että jos hän tulee sinua vastaan kaupungilla, ajattelet takuulla, että tuokaan ei edes yritä tehdä asialle mitään. Vaikka tekeekin ja on jo tehnyt paljon.
Viikonloppujuopoillakin vain se käsi käy kaupassa kaljahylle vaimon anellessa toisin.
Minkäs se sille mitään voi, eikö? Onhan sekin yrittämistä että lupaa kotona ettei tällä kertaa ja jemmaa kaljat autotalliin.
Ja miten tuo liittyi siihen, mihin kommentoit?
Vierailija kirjoitti:
Lähde sille, että ylipainosetkin harrastavat liikuntaa: omat silmät.
lähde sille että suurin osa tekee niin ja liikunta on tehoiltaan riittävän kuormittavaa?
Lisäksi lähde sille että ne tekevät ruokakaupassa oikeat valinnat eivätkä siis syö epäterveellisesti.
light kokis ei sit tee mäkkiateriasta terveellistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yrittää yrittää mutta edelleen se on juoppo.
Suurin osa ihmisitä on tuota mieltä. Osa on sitä avoimen vihamielisesti, osa ajattelee, mutta on kohteliaasti hiljaa, osalla se on alitajuista, mutta tulee heidän tiedostamattaan kuitenkin heidän käytöksessään esiin. Todella pieni prosentti ihmisistä on sellaista, joiden ajatuksiin toisesta ihmisestä ei tämän ylipaino vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Näkeehän sen täällä vauvafoorumillakin että kyllä, lihavat ovat nykyisin ainoa ihmisryhmä mitä saa höykyttää menemään kommenteissa. Kaikki muu lähtee poistoon.
Eivät ole, työttömiäkin saa vihata ihan yhtä paljon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kertomani esimerkkitapaus ei pelkästään yritä, vaan on myös jo onnistunut: hän on laihtunut ja kunto on parantunut.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän miesten haukkuminen ole se, mihin tämä sivusto pääosin perustuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kertomani esimerkkitapaus ei pelkästään yritä, vaan on myös jo onnistunut: hän on laihtunut ja kunto on parantunut.
Ehkäpä tarinani mieskin on vähentänyt?
Vierailija kirjoitti:
Olen entinen lihava. Yllätys oli minullekin kuinka huomasin eron ihmisten suhtautumisessa minuun, kohtaan nykyään enemmän ystävällisempiä ja mukavampia ihmisiä jotka oikeasti kuunetevat mitä sanottavaa minulla on, minuun halutaan tutustua. Olen monta kertaa hämmentynyt siitä että miehiäkin kiinnostaa kuka olen tai he hymyilevät tai ovat ystävällisiä (pitävät ovea auki, sanovat hei jne) kun menen ulos, myös ravintoloissa ja liikkeissä minut huomioidaan hymyillen. Mutta tosiaan en ole muutoksesta iloinen vaan aika ärsyyntynyt kuinka ihmiset ovat niin turhamaisia ja ulkonäkö merkkaa kaikessa. Sisimällä ei ole mitään tekemistä tapaamisissa näköjään, jo ulkonäöllä voi tehdä positiivisen vaikutuksen. En halua deitata miehiä jotka tulevat luokseni koska selvästi ulkonäköni kiinnostaa enemmän kuin kuka oikeasti olen.
Olen siis nykyään sinkku ja ihan mielelläni sellainen. :) Oma terveys kiinnostaa enemmän kuin ulkonäköni, sen takia laihduinkin alunperin. Ulkonäön kohentuminen oli vain ekstra.
Puhut itsekin, että ulkonäkösi kohentui kun laihduit. Miksi muut eivät saa olla samaa mieltä ja myös ajatella niin? Ja eikö ole aivan luonnollista viehättyä kauniista ihmisestä?
Itseäni reilusti lihavemman ihmisen seurassa ajattelen lähinnä, että toivottavasti hän ei koe mitään ikäviä tunteita siitä, että minä olen normaalipainoinen. Jotkut lihavat suhtautuvat aika nuivasti minuun. En mikään kovin hoikka edes ole, vaan 170/68