Teini 14v juhlissa lastenpöytään?
Terve. Olimme perheen kesken tuttaviemme grillijuhlissa, jossa samalla juhlittiin tupaantuliaisia ja perheen emännän syntymäpäiviä. Isäntäperhe oli oikein hyvin ottanut lapset huomioon (lapsivieraita noin 15) ja oli varannut lapsille omat pöydät ja omat ruoat. Meidän esikoinen 14v ohjattiin sitten lasten pöytään, ja oletettiin hänen syövän samoja nakkeja ja lihapullia kuin muutkin lapset. Kun olisi tullut hakemaan "aikuisten ruokaa", isäntä kysyi naureskellen että tuoltahan sinun pitää hakea, viitaten lasten pöytään.
Isäntäperheen oma teini on 16, ja oli aikuisten pöydässä. Vieraita yhteensä oli viitisenkymmentä. Emme isäntäperheelle kehdanneet sanoakaan tästä, sillä ovat helposti suuttuvia... Mitä mieltä olette? Teinistä kuulema tuntui ikävältä olla pienten lasten seurassa, vaikka olisi hyvinkin voinut olla muiden teinien (16-20v) seurassa
Kommentit (107)
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:09"]Liekö tämäkin ketju joku ihme trolli. Tuntuu menevän jonkun käsikirjoituksen mukaan.
ps. kuka ihmeen normaali ihminen käyttää sanoja "white trash" spontaanissa normaalipuheessa koskaan?
[/quote]
No se sama joka kutsuu itseään Espoon eliitiksi :D ei helvetti, Ap jos olisin sinä niin ei kyllä välirikko harmittaisi yhtään.
Mä en kyllä tajua ollenkaan, miksi olisi erikseen lasten pöytä ja lasten ruoat. Miten ne lapset oppii juhlimaan noin ja kyllähän se on hyvä, että eri-ikäiset ihmiset seurustelee keskenään.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 19:59"]
Olipa nöyryyttävää toimintaa teiniä kohtaan.
[/quote]Samaa mieltä! Muistan itse aikoinaan, kun minut ohjattiin enoni 50-vuotisjuhlissa lastenpöytään. Juhlat meni mun osalta ihan puihin, harmitti todella paljon. Ja joo, en kehdannut sanoa, etten halua mennä sinne istumaan. Noloa se oli ja sen verran hyvin muistissa, vaikka aikaa onkin parikymmentä vuotta, niin vastaavaa järjestelyä en omissa juhlissani tee. Sinänsä lastenpöytä-ajatusta mulla ei ole mitään vastaan, mutta ei niin, että siellä on teinejä ja pieniä lapsia saman pöydän äärellä (ellei tyyliin sisaruksia tai muuten tuttuja tai itse halua mennä).
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:25"]
**no onhan se nyt noloa tarjota lapsille nakkeja ja lkean lihapullia, ei muuta, jos luulee pitävänsä "tasokkaat" juhlat**
Missä on sanottu tasokkaista juhlista mitään? Tää on niin provoa, kerrankin on pidetty juhlat, jossa on ns lasten ruokaa ja aikuisten ruokaa :)
Mä tiedän, että palstalaisten lapset tykkäävät vain, jo on palsternakkakeittoa tms, mutta silti suuri osa lapsista tykkää myös niistä nakeista tms.
Opettakaa lapsenne käyttäytymään, jos kerran joutuu nakit syömään, onko todella elämä noin pilalla??
[/quote]
En vaan ymmärrä sitä, miksi lapsille ei voi antaa ruokaa aikuisten buffasta, jos ja kun kerran noissa juhlissa oli kaksi erillistä buffaa? Valvoiko kukaan, hakiko Eki-setä lasten buffasta salaa ranskalaisia?
Istumajärjestys on ihan ok, mutta jos isäntäperheellä on 16-vuotias, heillä lienee suht. tuoreessa muistissa ja ajatuksissa 14-vuotiaan ajatusmaailma, joka kuitenkin on ehkä lähempänä sitä 16-vuotiasta kuin 9-vuotiasta? Ymmärtäisin tällaisen istumajärjestysmokan lapsettomalta tai vaikka ihan pienten vanhemmilta. Itsellänikin on nykyisin vähän vaikeaa hahmottaa, millaisilla ruokailuvälineillä vaikkapa 2-vuotias syö, kun noista vuosista on niin aikaa.
Ei kai kukaan väittänyt sille teinille mitään traumoja tuosta jäävän ja mielestäni ap:n avaus oli ihan asiallinen. Kaikki kai haluavat kaikkien viihtyvän juhlissa, niin miksi joku natsimainen kielto tyyliin mene hakemaan ruokasi tuolta, se on sinua varten ja tämä ruoka on ihan muille.
Hmmm
Vaikka 3 laittoi nimikirjaimet niin eihän henkilöitä osaa silti tunnistaa kuin juhlissa olleet. Ihan hyvä että juhlien järjestäjä sai tietää mitä hänen selän takana juorutaan.
teini haluttiin vahdiksi lasten pöytään :(
mitä jos teini eiolisi tullut kuka olisi vahtinut näitä 2-v naapurin irma vai perheen oma teini
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:04"]
Täytyyhän jonkun vahtia lasten pöydässä niin 14 vuotias on omiaan vahtimaan.
[/quote]
Meinaatko, että 14-vuotiaan vieraan tehtävä on vahtia muiden lapsia? Eikö se ole isäntäväen puuhaa ennemminkin...
Miksi joitakin viestejä on poistettu? Niisä ei edes ollut näitä tunnistamisen riskejä. Silti nuo viestit missä luetellaan alkukirjaimia saivat jäädä, jo on kumma.
Siis on nyt todella törkeää ja epäkohteliasta sanoa minkä ikäiselle lapselle tahansa, että saa syödä vain lasten ruokia. Lasten pöytähän on lähtökohtaisesti siksi, että lapset eivät yleensä niitä aikuisempia ruokia. Mutta jos 4-v haluaa fetasalaattia ja aurajuustolihapullia, on äärimmäisen tökeröä sanoa, että ne on vain aikuisille. Ainoastaan alkoholipitoinen on korrektia kieltää lapsilta, mutta muuten ei pitäisi nirsoilla. Tai päinvastoin, meidän 21-v vilja- ja maitoallerginen joskus löytäisi sieltä lasten pöydästä sopivaa, koska ne ovat riittävän yksinkertaisia, mutta ei kehtaa mennä sanomaan. Kun niistä ruokavalioon tehdyistä ei voi olla varma, onko ne kuitenkaan viljattomia tai maidottomia, jos tekijä ei tiedä ja poika saa pahat oireet. Usein on laktoositonta ja vehnätärkkelystä, joten ei oikein luoteta, eikä toisaalta poika halua vaatia. Syö jos on jotain simppeliä syötävää, muuten ei syö mitään.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:34"]
Tuon voisi ehkä miettiä niin, että minkä ikäiset ravintolassakin tilaavat lastenlistalta. Heille oma lihapulla/nakkipöytä on varmasti ok. 14v ei kuulu enää tähän ryhmään.
[/quote]
Lasten listoillahan usein erikseen lukeekin, että alle 12-vuotiaille. Minusta alakouluikä on aika hyvä raja.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:43"]
mitä jos teini eiolisi tullut kuka olisi vahtinut näitä 2-v naapurin irma vai perheen oma teini
[/quote]Ehkä sillä ei olisi niin väliä, Herran haltuun..
Voi luoja.......Mua ei ainakaan haittais olla joidenkin tuttujen lasten kans samas pöydäs, se olis ihan jees ja kivaa. :) Ja oon siis 19v. Mutta sitä en kyllä ymmärrä ettei saa ottaa "aikuisten" ruokia. O__O
Meidän perhe olisi viihtynyt noin 30 min, kiittänyt ja kertonut, että valitettavasti osui samalle illalle toinenkin meno. Heippa ja kivat jatkot.