Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsingin palkat viidennes New Yorkin palkoista??

Vierailija
05.07.2021 |

No on siellä asuminenkin kalliimpaa, mutta miten paljon siellä oikein tienaa??

Kommentit (578)

Vierailija
321/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta asuminen Helsingissä maksaa lähes yhtä paljon kuin New Yorkissa.

Mutta sulla on helsingissa ilmainen terveydenhoito ja koulu, kuinkas nyyjorkissa taitaa molemmat maksaa hunajaa.

Paitsi että Suomessa julkista terveydenhuoltoa ei käytä kuin ne joiden on pakko. Koska se on niin surkea.

Terveyskeskukset on täynnä vaan köyhiä vanhukssia ja pitkäaikaistyöttömiä jne. 

Koulut on Suomessa sieltä mihin aurinko ei paista. 

Valitsen koska vain Yhdysvallat.

Kuten terveydenhuoltojärjestelmäkin osalta, myös Suomen koulujärjestelmä pesee USA:n koulujärjestelmän 10-0. Siihen on syynsä, miksi Yhdysvalloissa on yli 30 miljoonaa lukutaidottomaksi katsottavaa aikuista.

Vierailija
322/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sulla on helsingissa ilmainen terveydenhoito ja koulu, kuinkas nyyjorkissa taitaa molemmat maksaa hunajaa.

Paitsi että Suomessa julkista terveydenhuoltoa ei käytä kuin ne joiden on pakko. Koska se on niin surkea.

Kuten terveydenhuoltojärjestelmäkin osalta, myös Suomen koulujärjestelmä pesee USA:n koulujärjestelmän 10-0. Siihen on syynsä, miksi Yhdysvalloissa on yli 30 miljoonaa lukutaidottomaksi katsottavaa aikuista.

En olisi ihan varma tästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

silloin haiskahtaa aina aivopesulta ja politiikalta, kun puhutaan, että täällä meillä Suomessa kaikki on niin maailman parasta ja jenkeissä, niin huonoa. pelkkää politiikkaa. menkää ihmiset oikeasti julkiselle puolelle katsomaan päivystykseen esim. Helsingissä, mikä on oikea tilanne. täällä Suomessa pitää jokaisen itse pitää huoli hoitamisestaan, oltava aktiivinen ja vaadittava hoitoa. Silloinkin menee usein väärin. Saksassa on toimiva terveysenhuolto, ei täällä.

Kommentoi vain, jos olet asunut itse molemmissa maissa, näitä mutu-kommentteja ei vaan jaksa lukea. Kommenttisi on täysin naurettava tietämättömyydessään, olen asunut 10+ vuotta jenkeissä sekä Suomessa. 

Saksasta en itse tiedä mitään, eli se on siis täysin mahdollista, että terveydenhuolto on siellä parempaa kuin Suomessa. Saksalainen kaverini on tosin kertonut, että siellä pitää maksaa health insurancesta myös itse, jotta pääsee hyvän terveydenhuollon piiriin. Olisi kiinnostava kuulla tästä ihmiseltä, joka on itse käyttänyt tuota palvelua Saksassa, näitä arvailijoita en jaksa kuunnella.

Aviomieheni on Yhdysvalloista, korkeakoulutettu ihminen. Asumme Suomessa. Suomalaisesta systeemistä hän kritisoi etenkin terveydenhuoltoa. Pitää sitä tasoltaan hyvin heikkona. Kannattaa muistaa, että terveydenhuollossa on myös kulttuurisia eroja, kaikki ei johdu esim. siihen käytetystä rahasta. Yhdysvaltalaiset lääkärit ovat hyvin paljon aggressiivisempien hoitojen kannattajia, leikataan jos voidaan, käytetään kovia lääkkeitä, jos voidaan. Suomessa taas lääkärit pitkälti seuraavat ja pyrkivät kajoamaan mahdollisemman vähän. Niin kovia lääkkeitä, mitä jenkkilääkärit määräävät, ei välttämättä edes saa Suomesta. Siltikin Yhdysvalloissa potilaskokemus ilmeisesti on parempi, potilasta kuunnellaan enemmän ja kohdellaan ihmisenä paremmin. Myös kokeellisia hoitoja käytetään laajasti, mitä täällä taas ei tehdä 

Kuten aiemmin todettu, vain 7% yhdysvaltalaisista on tyytyväisiä maansa terveydenhoitojärjestelmään. Kuolleisuus ”tarpeettomiin” sairauksiin (siis sellaisiin joihin ei hyvällä hoidolla tarvitsisi kuolla) on verrattaen suurta, samoin lapsikuolleisuus. Mutta hyvä jos palstan hyväosaisilla ja -tuloisilla homma on toiminut kiitettävästi.

Eri kyselyjen perusteella n. 70 % amerikkalaisista ovat tyytyväisiä omaan terveysvakuutukseensa.

Vierailija
324/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

silloin haiskahtaa aina aivopesulta ja politiikalta, kun puhutaan, että täällä meillä Suomessa kaikki on niin maailman parasta ja jenkeissä, niin huonoa. pelkkää politiikkaa. menkää ihmiset oikeasti julkiselle puolelle katsomaan päivystykseen esim. Helsingissä, mikä on oikea tilanne. täällä Suomessa pitää jokaisen itse pitää huoli hoitamisestaan, oltava aktiivinen ja vaadittava hoitoa. Silloinkin menee usein väärin. Saksassa on toimiva terveysenhuolto, ei täällä.

Kommentoi vain, jos olet asunut itse molemmissa maissa, näitä mutu-kommentteja ei vaan jaksa lukea. Kommenttisi on täysin naurettava tietämättömyydessään, olen asunut 10+ vuotta jenkeissä sekä Suomessa. 

Saksasta en itse tiedä mitään, eli se on siis täysin mahdollista, että terveydenhuolto on siellä parempaa kuin Suomessa. Saksalainen kaverini on tosin kertonut, että siellä pitää maksaa health insurancesta myös itse, jotta pääsee hyvän terveydenhuollon piiriin. Olisi kiinnostava kuulla tästä ihmiseltä, joka on itse käyttänyt tuota palvelua Saksassa, näitä arvailijoita en jaksa kuunnella.

Aviomieheni on Yhdysvalloista, korkeakoulutettu ihminen. Asumme Suomessa. Suomalaisesta systeemistä hän kritisoi etenkin terveydenhuoltoa. Pitää sitä tasoltaan hyvin heikkona. Kannattaa muistaa, että terveydenhuollossa on myös kulttuurisia eroja, kaikki ei johdu esim. siihen käytetystä rahasta. Yhdysvaltalaiset lääkärit ovat hyvin paljon aggressiivisempien hoitojen kannattajia, leikataan jos voidaan, käytetään kovia lääkkeitä, jos voidaan. Suomessa taas lääkärit pitkälti seuraavat ja pyrkivät kajoamaan mahdollisemman vähän. Niin kovia lääkkeitä, mitä jenkkilääkärit määräävät, ei välttämättä edes saa Suomesta. Siltikin Yhdysvalloissa potilaskokemus ilmeisesti on parempi, potilasta kuunnellaan enemmän ja kohdellaan ihmisenä paremmin. Myös kokeellisia hoitoja käytetään laajasti, mitä täällä taas ei tehdä 

Kuten aiemmin todettu, vain 7% yhdysvaltalaisista on tyytyväisiä maansa terveydenhoitojärjestelmään. Kuolleisuus ”tarpeettomiin” sairauksiin (siis sellaisiin joihin ei hyvällä hoidolla tarvitsisi kuolla) on verrattaen suurta, samoin lapsikuolleisuus. Mutta hyvä jos palstan hyväosaisilla ja -tuloisilla homma on toiminut kiitettävästi.

Eri kyselyjen perusteella n. 70 % amerikkalaisista ovat tyytyväisiä omaan terveysvakuutukseensa.

Amerikkalainen maksaa siitä kuitenkin kaksi kertaa niin paljon kuin eurooppalainen. On totta, että kaikki eivät sitä osaa kyseenalaistaa. Heidät on opetettu uskomaan, että Usassa on kaikki paremmin.

Vierailija
325/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa kohtuuhyvä stripparikin tienaa vähintään sen 500 illassa

Vierailija
326/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä lukutaidottomuus kuvastaa hyvin amerikkalaista monikulttuurista yhteiskuntaa. Maassa on todella paljon väkeä, jotka eivät osaa lukea englannin kielellä, mutta osaavat lukea jotakin muuta kieltä, ja heidät lasketaan mukaan lukutaidottomiin. On myös hyvä kysymys se, että minkä tasoinen englannin kielen lukutaito ihmisellä on? Itse Yhdysvalloissa asuvana osaan lukea aika hyvin, mutta täytyy sanoa, että mitä enemmän oppii kieltä, niin sitä vaikeammaksi kieli menee. Suomen kieli on päinvastoin, eli alussa voi olla hyvin vaikeaa, mutta mitä pidemmälle oppii, niin sitä helpommaksi menee kielen käyttäminen.

Vierailija
327/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummipoika on koodarina kv pankkiiriliikkeessä Nykissä. Hän on 25-vuotias ja koulutus amk-insinööri ja vuosipalkka bonuksineen noin 400 000 dollaria. Ja se on kuulemma huonoimmasta päästä siellä. Hänen amerikkalainen vaimonsa on opettaja lastentarhassa ja tienaa noin 160 000 dollaria vuodessa.

No ei todellakaan opettaja lastentarhassa tienaa 160 000 dollaria vuodessa. Kyllä nyt tulee niin paksua pajunköyttä että ihme kun et siihen tukehdu.

Vierailija
328/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalainen maksaa siitä kuitenkin kaksi kertaa niin paljon kuin eurooppalainen. On totta, että kaikki eivät sitä osaa kyseenalaistaa. Heidät on opetettu uskomaan, että Usassa on kaikki paremmin.

Jaksaa maksaa kun rahaa on. Miksi amerikkalaisten pitaisi hermostua siita mita eurooppalaiset maksavat? Tai afrikkalaiset tai australialaiset?

Vierailija
329/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
330/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummipoika on koodarina kv pankkiiriliikkeessä Nykissä. Hän on 25-vuotias ja koulutus amk-insinööri ja vuosipalkka bonuksineen noin 400 000 dollaria. Ja se on kuulemma huonoimmasta päästä siellä. Hänen amerikkalainen vaimonsa on opettaja lastentarhassa ja tienaa noin 160 000 dollaria vuodessa.

No ei todellakaan opettaja lastentarhassa tienaa 160 000 dollaria vuodessa. Kyllä nyt tulee niin paksua pajunköyttä että ihme kun et siihen tukehdu.

Aivan näin. Joko henkilö on opettajana yksityisessä erikoiskoulussa, tai sitten valehtelee. Asuin vuosia Kaliforniassa, jossa usan suurinpia palkkoja. 2vuotisen yliopiston (jc) tohtoritason professuuri tienaa 15v kokemuksen jälkeen sen 120 000 vuodessa. Tämä toki korkeampi 4vuotisissa yliopistoissa, jossa opiskelua voi jatkaa sen associate tutkinnon jälkeen. Perus lastentarhanopettajat tekivät sen 60k vuodessa, ottaen huomioon että yksiön vuokra San fransiscon alueella sen pari tonnia kuukaudessa. Muissa osavaltioissa New Yorkia lukuunottamatta tulot ja menot järjestäen pienempiä. Arizonasta saa ostettua kartanon kokoisen talon uima-altaalla 150k dollarilla yms

Vierailija
331/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on opetettu uskomaan etta:

Suomi on maailman onnellisin maa

Suomen laaketiede maailman huippuja

Koulutus maailman parasta

Ei vaan ole oikein nayttoa naista vaitelmista. Missa Nobelit?

Vierailija
332/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi verrataan newyorkilaisen palkkatasoon? On tänne varmasti saatavilla huippuosaajia muualtakin.

Vierailija
333/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tuo väite perustuu, ap? Saisiko linkin.

En nimittäin usko tuota hetkeäkään. Yhdysvalloissa, myös New Yorkissa on erittäin paljon palvelualalla sakkia, jotka ansaitsee kymmenisen dollaria tunnilta. Joku liikemis varmasti ansaitsee hyvin ja oman alansa urahuipulla olevat asiantuntijat, mutta työntekijöiden mediaanipalkka ei VARMASTI ole viisinkertainen New Yorkissa!

Vuokrataso on kaupungissa myös äärimmäisen kova, selvästi isompi Helsinkin verrattuna. Jossain Brooklynissäkin, joka ei edes ole keskustaa, maksat yli pari tuhatta dollaria kahden makuuhuoneen asunnosta. Asumistukiahan ei siellä ole.

Tarkistin muuten... New Yorkin kotitalouksien mediaanitulo oli 2018 noin 64 tuhatta dollaria eli noin 54 tuhatta euroa.

https://datausa.io/profile/geo/new-york-ny

Helsingissä itse asiassa kotitalouksen tulot olivat ISOMMAT, 61600 euroa ainakin vuonna 2017, tuskinpa ne seuraavana vuonna ainakaan alhasemmat olivat.

https://tilajakehitys.hel.fi/tulot_ja_tuloerot

Joten koko tämä pitkä ketju on ihan huuhaata. Eikö teitä yhtään hävetä vääntää paskasta noin pitkään, ilman ettå kukaan tulee edes ajatelleeksi ap:n alkuperäisen väitteen todenmukaisuutta???

Vierailija
334/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on opetettu uskomaan etta:

Suomi on maailman onnellisin maa

Suomen laaketiede maailman huippuja

Koulutus maailman parasta

Ei vaan ole oikein nayttoa naista vaitelmista. Missa Nobelit?

Ei kukaan väitä, että yliopistomme ovat maailman korkeinta huippua. Peruskoulujärjestelmämme on. Lääketiede meillä on korkeatasoista, ja tuloksissa rökitämme Usan aika selkeästi. Usassa terveys jakautuu epätasaisesti, koko kansan mittarit ovat aika heikot. Ja onnellisuuskin on ulkopuolisten mittaamaa.

Itse olen asunut pitkään molemmissa maissa, ja Usassa nimenomaan hyvin korkealla elintasolla. Ja itse olen hyvin ylpeä siitä, että saan asua juuri Suomessa.

Vierailija
335/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiselle pukupellelle, dippainssille tai "asiantuntijalle" on ihan karmea raivon aihe, kun Amerikassa joku pahainen pollari tienaa enemmän.

Ei ainakaan mulle ole. Pitää kuitenkin muistaa, että se amerikkalainen kolleega pitää vuodessa kaksi viikkoa lomaa, josta vain toinen putkeen.

Itselläni kuitenkin 8 viikkoa lomaa vuodessa.

N. 9 kuukauden koulutus, painottuen voiman käyttöön. Poliisiin ei luoteta, joka lisää ongelmia. Syrjintää, rasismia. Meillä n.3v koulutus ja opitaan muutakin.

Vierailija
336/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tähän ”ilmaiseen” kunnalliseen hammashoitoon on Helsingissä kuukausien jono.

Yhdysvalloissa köyhillä ei ole hampaita. Ei varaa hoitaa hampaita, ne tippuvat, ei varaa tekohampaisiin. Kiertävät hyväntekeväisyyshammaslääkärit laittavat köyhien hampaita kuntoon, mutta suurin osa jää ilman.

Suomessa ei saa enää mitenkään helposti hammashoitoa vaikka olisi kipeä hammas, hammashoitoa saa nykyään sitä halvempaa kaupungin hammashoitoa vain siinä tapauksessa jos on 1. raskaana oleva/ma mu tai lapsi joka saa hammashoitoajan koulun avulla. 2. Jos jonotat vuoden, saattaa päästä ehkä tarkastukseen. Minulla kokemus jossa yritin päästä Suomessa kaupungissa hätäpäivystykseen kiepän reiän lohkeaman takia, mutta en päässyt. Yritin turhaa kaksi kertaa, ensin menin paikan päälle jossa sanottiin ettei aikaa saa paikan päältä täytyy soittaa kello 8 aamulla ja jonottaa, tai lähettää viestiä ja pyytää (kerjätä) aikaa. Yritin turhaan kerjätä aikaa, eivät vastanneet viestiin. Ihme kyllä vihlonta meni ohi, joudun odottamaan ja säästämään yksityistä varten siihen meneekin sitten noin 300-600e tai oikeastaan menisi tuhansia riippuen siitä miten paikkaavat, ilmeisesti hampaan poisto tulisi halvimmaksi sekin maksaa ainakin sata euroa. Pitää vertailla missä hampaidenhoito olisi kohtuuhintaista. Suomessa on "ilmainen"kaupungin hammashoito lapsille koulun kautta, oman kokemukseni mukaan muille ei, ellei rupea odottamaan vuosikausia ja moniko pystyy jos hammas kipeä odottamaan vuosia hoidatusta, sellaisessa ajassa hammas saattaa mädätä. Ja tähän sitten vielä yksi lisäys: useissa pikkukaupungeissa Suomessa myös yksityiset ovat viikonlopun kii, minulla osui hammas särky juuri viikonlopulle ja aikaa ei olisi saanut. Minusta tuntui siltä että olisin saanut helpommin ajan jos olisin lapsi tai muun maalainen. 

Minulla halkesi hammas ja pitkän puhelimessa  selvittelyn ja uhkailun tuloksena sain kahden viikon päähän ilmoitetun ajan sijaan palvelusetelin. Olisko ollu arvoltaan 70-80 euroa. Onneksi yrityksellä on sairaskassa jonka kautta pääsin samana päivänä yksityiseen hammashoitoon. Lopputulema oli kolme käyntiä ja 400 euron lasku. Näin Helsingissä toimii hyvin julkinen hammashoito. Kälynen palveluseteli jäi käyttämättä.

400€? Yhdysvalloissa et saa uutta puuhammasta siihen hintaan!

Vierailija
337/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin tuo väite perustuu, ap? Saisiko linkin.

En nimittäin usko tuota hetkeäkään. Yhdysvalloissa, myös New Yorkissa on erittäin paljon palvelualalla sakkia, jotka ansaitsee kymmenisen dollaria tunnilta. Joku liikemis varmasti ansaitsee hyvin ja oman alansa urahuipulla olevat asiantuntijat, mutta työntekijöiden mediaanipalkka ei VARMASTI ole viisinkertainen New Yorkissa!

Vuokrataso on kaupungissa myös äärimmäisen kova, selvästi isompi Helsinkin verrattuna. Jossain Brooklynissäkin, joka ei edes ole keskustaa, maksat yli pari tuhatta dollaria kahden makuuhuoneen asunnosta. Asumistukiahan ei siellä ole.

Tarkistin muuten... New Yorkin kotitalouksien mediaanitulo oli 2018 noin 64 tuhatta dollaria eli noin 54 tuhatta euroa.

https://datausa.io/profile/geo/new-york-ny

Helsingissä itse asiassa kotitalouksen tulot olivat ISOMMAT, 61600 euroa ainakin vuonna 2017, tuskinpa ne seuraavana vuonna ainakaan alhasemmat olivat.

https://tilajakehitys.hel.fi/tulot_ja_tuloerot

Joten koko tämä pitkä ketju on ihan huuhaata. Eikö teitä yhtään hävetä vääntää paskasta noin pitkään, ilman ettå kukaan tulee edes ajatelleeksi ap:n alkuperäisen väitteen todenmukaisuutta???

Hahahaha joo, totta. Faktat pilaa vauhdikkaan keskustelun...

Vierailija
338/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti New Yorkin osavaltiossa joku pankkialalla voi tienata 400 000 dollaria vuodessa ja joku lastentarhaohjaaja hänkin tienata hyvin. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki samaa ammattia harjoittavat tienaavat yhtä paljon. Huippupalkat ovat eri asia kuin normaalipalkat.

Vierailija
339/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa saa työttömänä jokainen 540 e käteen ja siihe asumistuet ym.  kela massit päälle, eikä tarvii etes asua helssinkin monikultuurisessa ilmastossakaan saadakseen massit tilille.

Paljonko nykissä maksetaa kelamassia toimettomalle, saako 3000 taalaa? epäilen!

Mun ei ainakan kannata muuttaa nykiin kun kela maksaa kaikki ok-taloni asumiskulut.

Vierailija
340/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä poliisi tienaa 20.000 dollaria eli noin 18.500 euroa vuodessa ilman vuorotyö- ym. lisiä. Omasta mielestäni heidän palkkauksensa on kovin alhainen.