Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin palkat viidennes New Yorkin palkoista??

Vierailija
05.07.2021 |

No on siellä asuminenkin kalliimpaa, mutta miten paljon siellä oikein tienaa??

Kommentit (578)

Vierailija
301/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on kommunistivaltio, Amerikka vapaa ja siellä voi rikastua. Ihmettelen aina tätä, että Suomessa ilmainen terveydenhuolto, ei se mitään ilmaista ole, työssäkäyvä maksaa veroja joka kuukausi joten ilmaisesta terveydenhoidosta ei voine puhua. Sitten tämä ilmainen korkeakoulutus, miksi Suomessa on ilmainen korkeakoulutus, siksi että ihmiset JOUTUVAT maksamaan veroja. Haluaisin Suomeen mallin missä ihmiset maksavat itse omat menonsa koulutuksesta lähtien. SUOMESSA MIKÄÄN EI OLE ILMAISTA, JOKU SEN MAKSAA, SEN MAKSAT SINÄ VERONMAKSAJA.

Mikset siis muuta Yhdysvaltoihin?

Suomen terveydenhuoltosysteemi on muuten paitsi kansainvälisesti laadukas, myös kustannustehokas - henkeä kohden noin 3000 euroa vuodessa. Jenkkien systeemi taas on yksi maailman kalleimmista, noin 10 000 dollaria per henkilö per vuosi. Ero selittyy pitkälti sillä, että Suomessa palvelut tuotetaan pääasiassa verovaroista, Yhdysvalloissa kun taas toimii vakuutusyhtiöiden ja terveydenhoitopalvelujen muodostama duopoli, joka voi kohtuullisen vapaasti määritellä hinnat.

Ero Suomen ja Jenkkien kohdalla on myös se, että kun menet Suomessa vaikkapa ensiapuun saat hoidon ja parin kympin laskun perään. Yhdysvalloissa kun menet ensiapuun, saat apua vain jos sinulla on kyseiset hoidot kattava vakuutus/varaa maksaa itse kalliit toimenpiteet. Reseptiä et amerikassa saa sairaalasta mukaasi ennenkuin olet käynyt kassan kautta, et vaikka olisit kuoleman sairas ja lääkeresepti olisi kirjoitettu valmiiksi.

Eli kipataanko USA:ssa kylmästi ambulanssista tien varteen, jos Visan kate ei riitä?

Ei, mutta kyllä sitä vaan jokaikinen potilas joutuu sairaalaan kirjautuessaan ensitöikseen allekirjoittamaan paperin, jossa myöntää että on tietoinen että nämä palvelut maksavat (ja paljon). Lisäksi samassa paperissa kerrotaan, että potilaalla on missä kohtaa tahansa oikeus kieltäytyä hoidosta jos vaikuttaa siltä, että maksukykyä ei löydy. Nämä tietenkin riittävät oikeudellisesta näkökulmasta siihen, että rahat saadaan perittyä potilaalta. Tällaisia juttuja ei Suomen terveydenhuoltosysteemissä tunneta, koska se on kehitetty ihmistä, ei bisnestä varten.

Väärin. Sosialismi ei tunne yksilön etua. Sosialismi-Suomen kansalaisten verovaroilla ylläpidetty terveydenhuoltojärjestelmä ei ole kehitetty ihmisiä, vaan yhteiskuntaa varten. Koska sellainen täytyy olla sosialismin palvelujärjestelmään kuuluvana. On eri asia saako sieltä kansalainen hoitoa. Rahat se ainakin vie.

Länsimaissa yksilöä kunnioitetaan ennen yhteiskuntaan ja hoito perustuu yksilön tarpeisiin. Toki siinäkin systeemissä rahat menee. Se on molemmille järjestelmille yhteistä.

Vai tuntuuko sinusta että kaikkien verojen jälkeen olet vielä rikas?

Kaikille kansalaisille kuuluva terveydenhoito ei ole sosialismia vaan sivistyneen valtion tunnusmerkki. USA:n terveydenhoitojärjestelmässä ei ole (varsinkaan suomalaisesta perspektiivistä katsottuna) kerrassaan mitään kahdehdittavaa. Esimerkiksi:

https://www.commonwealthfund.org/publications/issue-briefs/2020/jan/us-…

Suomi on sosialistinen valtio. Euroopan viimeinen jäljellä oleva. Muut ovat romahtaneet. Ja Suomi on velkoineen samalla tiellä. Kaikki muistaa neuvostoliiton. Siellä kaupat olivat valtion hallinnassa. Tosin kauppojen hyllyt olivat tyhjät. Samoin on sosialistinen terveydenhuoltojärjestelmä. Valtio on rakentanut sairaaloita. Mutta niissä ei ole hoitoa. Kansalaiset silti maksavat tämän kalliin systeemin ylläpidosta maailman kovimmin verotetussa maassa luottavaisin mielin. Kunnes sairastuvat ja huomaat ettei heitä hoideta. 

Missä maailman kovimmin verotetussa maassa? Suomen verotus on euroopan keskitasoa, ei sen enempää. Monessa maassa on kovempi verotus, tosin niissä taitaa julkinen terveydenhoitokin toimia paremmin.

Vierailija
302/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se siinä vain on, että jos olet työtön, ei sinulla ole varaa maksaa 700 dollaria kuussa sairasvakuutuksesta. Olet siis ilman ja toivot ettei sairaalaan tule asiaa. Jos tulee, se on voivoi

Ja jos sinulla on vain yksi jalka et voi edes kavella sinne sairaalaan, voi,voi. Ei taalla tarvitse tyottomana olla niinkuin Suomessa, tyota loytyy tekevalle.

Jattakaa nyt hyvat ihmiset "jenkkila" rauhaan ja repikaa joku muu maa palasiksi. Ai niin, eihan Suomessa tiedeta esim. Ranskan oloista paljoakaan vaikka se on paljon lahempana.

Tuleeko Jenkkilälle paha mieli vai jopa ihan sinulle, kun kaikki ei kadehdikaan vaikka jaksat reippaasti mainostaa rahojasi ja rintasyöpähoitoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten ostovoima EU-maiden heikoimpia.

Vierailija
304/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin haiskahtaa aina aivopesulta ja politiikalta, kun puhutaan, että täällä meillä Suomessa kaikki on niin maailman parasta ja jenkeissä, niin huonoa. pelkkää politiikkaa. menkää ihmiset oikeasti julkiselle puolelle katsomaan päivystykseen esim. Helsingissä, mikä on oikea tilanne. täällä Suomessa pitää jokaisen itse pitää huoli hoitamisestaan, oltava aktiivinen ja vaadittava hoitoa. Silloinkin menee usein väärin. Saksassa on toimiva terveysenhuolto, ei täällä.

Vierailija
305/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

silloin haiskahtaa aina aivopesulta ja politiikalta, kun puhutaan, että täällä meillä Suomessa kaikki on niin maailman parasta ja jenkeissä, niin huonoa. pelkkää politiikkaa. menkää ihmiset oikeasti julkiselle puolelle katsomaan päivystykseen esim. Helsingissä, mikä on oikea tilanne. täällä Suomessa pitää jokaisen itse pitää huoli hoitamisestaan, oltava aktiivinen ja vaadittava hoitoa. Silloinkin menee usein väärin. Saksassa on toimiva terveysenhuolto, ei täällä.

Samaa mieltä!

T. saksalainen, joka on lomalla joutunut menemään suomalaiseen terveyskeskukseen

Vierailija
306/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrän näitä vertailuketjuja. Ensinnäkin yhteiskuntajärjestelmät täysin erilaisia. Lisäksi Suomessa vain 5,5 miljoonaan ihmistä kun taas pelkästään N.Y.:ssä 8,5 miljoonaan. Helsinki on minikaupunki verrattuna USA:n suurkaupunkeihin.

Vierailija
307/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentoi vain, jos olet asunut itse molemmissa maissa, näitä mutu-kommentteja ei vaan jaksa lukea. Kommenttisi on täysin naurettava tietämättömyydessään, olen asunut 10+ vuotta jenkeissä sekä Suomessa. 

Saksasta en itse tiedä mitään, eli se on siis täysin mahdollista, että terveydenhuolto on siellä parempaa kuin Suomessa. Saksalainen kaverini on tosin kertonut, että siellä pitää maksaa health insurancesta myös itse, jotta pääsee hyvän terveydenhuollon piiriin. Olisi kiinnostava kuulla tästä ihmiseltä, joka on itse käyttänyt tuota palvelua Saksassa, näitä arvailijoita en jaksa kuunnella.

Vierailija
308/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentoi vain, jos olet asunut itse molemmissa maissa, näitä mutu-kommentteja ei vaan jaksa lukea. Kommenttisi on täysin naurettava tietämättömyydessään, olen asunut 10+ vuotta jenkeissä sekä Suomessa. 

Saksasta en itse tiedä mitään, eli se on siis täysin mahdollista, että terveydenhuolto on siellä parempaa kuin Suomessa. Saksalainen kaverini on tosin kertonut, että siellä pitää maksaa health insurancesta myös itse, jotta pääsee hyvän terveydenhuollon piiriin. Olisi kiinnostava kuulla tästä ihmiseltä, joka on itse käyttänyt tuota palvelua Saksassa, näitä arvailijoita en jaksa kuunnella.

Aviomieheni on Yhdysvalloista, korkeakoulutettu ihminen. Asumme Suomessa. Suomalaisesta systeemistä hän kritisoi etenkin terveydenhuoltoa. Pitää sitä tasoltaan hyvin heikkona. Kannattaa muistaa, että terveydenhuollossa on myös kulttuurisia eroja, kaikki ei johdu esim. siihen käytetystä rahasta. Yhdysvaltalaiset lääkärit ovat hyvin paljon aggressiivisempien hoitojen kannattajia, leikataan jos voidaan, käytetään kovia lääkkeitä, jos voidaan. Suomessa taas lääkärit pitkälti seuraavat ja pyrkivät kajoamaan mahdollisemman vähän. Niin kovia lääkkeitä, mitä jenkkilääkärit määräävät, ei välttämättä edes saa Suomesta. Siltikin Yhdysvalloissa potilaskokemus ilmeisesti on parempi, potilasta kuunnellaan enemmän ja kohdellaan ihmisenä paremmin. Myös kokeellisia hoitoja käytetään laajasti, mitä täällä taas ei tehdä 

Vierailija
309/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviomieheni on Yhdysvalloista, korkeakoulutettu ihminen. Asumme Suomessa. Suomalaisesta systeemistä hän kritisoi etenkin terveydenhuoltoa. Pitää sitä tasoltaan hyvin heikkona. Kannattaa muistaa, että terveydenhuollossa on myös kulttuurisia eroja, kaikki ei johdu esim. siihen käytetystä rahasta. Yhdysvaltalaiset lääkärit ovat hyvin paljon aggressiivisempien hoitojen kannattajia, leikataan jos voidaan, käytetään kovia lääkkeitä, jos voidaan. Suomessa taas lääkärit pitkälti seuraavat ja pyrkivät kajoamaan mahdollisemman vähän. Niin kovia lääkkeitä, mitä jenkkilääkärit määräävät, ei välttämättä edes saa Suomesta. Siltikin Yhdysvalloissa potilaskokemus ilmeisesti on parempi, potilasta kuunnellaan enemmän ja kohdellaan ihmisenä paremmin. Myös kokeellisia hoitoja käytetään laajasti, mitä täällä taas ei tehdä 

Suomessa etenkin julkisella puolella hoitoa vääristää suunnattomasti resurssit ja se, että kaikki pitää tehdä vain niiden ehdoilla. Siksi halutaan viimeiseen asti välttää tekemästä mitään, koska se maksaa. Samoin 112 soitettaessa: yritetään usein viimeiseen asti välttää se tilanne, että jouduttaisiin lähettämään apua paikalle koska se maksaa.

Tuollainen systeemi ei oikein toimi terveydenhuollon ja pelastustoimen ollessa kyseessä.  Toki resurssit on otettava huomioon, mutta toiminnan keskiössä tulee olla tarve, ei raha.

Vierailija
310/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi verrataan Helsingin palkkoja eikä Suomen? Urbaanlegenda, että Helsingissä tienaisi yhtään sen enempää kuin muualla. Tai korjaan, koska yritysten pääkonttorit on tungettu kaikki pk-seudulle, niin helpompaa päästä niihin johtoryhmiin, mutta rivitasolla et tienaa yhtään sen enempää kuin muuallakaan. Tai itseasiassa oman empiirisen tutkimuksen mukaan oman alan insinöörinä tienaisi muualla Suomesa 100-250€/kk enemmän ja jos Rovaniemelle menisi niin ero olisi jo 400€/kk

Vierailija
311/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

New Yorkissa uudehkon kolmion vuokra alle 2000 €/kk Long Island Cityssa, 10-15 minuuttia metrolla Times Squarelle. Helsingissä Kojamon murju Kontulassa 1300 €/kk. Ei nuo erot niin suuria ole.

Vierailija
312/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiselle pukupellelle, dippainssille tai "asiantuntijalle" on ihan karmea raivon aihe, kun Amerikassa joku pahainen pollari tienaa enemmän.

100.000 dollaria on alle 85.000 euroa. Olen DI ja tienaan n. 95.000 euroa mukaan lukien työnantajan maksama lisäeläke. Mieluimmin asun Suomessa vaikka maksan paljon veroa. Poliisin työ on 3 vuorotyötä ja USAssa heitä kuolee töissä useita joka vuosi. Yhtään DI ei kuole Suomessa töissä tapaturmaisesti. Ja työaika on 8-16.

Kai sinä tiedät, että vahtimestari Brysselissä tienaa yli 100.000 euroa EU-rahoja

Tässä Viron poliisin palkka: https://yle.fi/uutiset/3-6205342

Et sitten vanhempaa linkkiä löytänyt. Poliisin minimipalkka Virossa on noin 1500 €/kk.

Vierailija
313/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta asuminen Helsingissä maksaa lähes yhtä paljon kuin New Yorkissa.

Mutta sulla on helsingissa ilmainen terveydenhoito ja koulu, kuinkas nyyjorkissa taitaa molemmat maksaa hunajaa.

Paitsi että Suomessa julkista terveydenhuoltoa ei käytä kuin ne joiden on pakko. Koska se on niin surkea.

Terveyskeskukset on täynnä vaan köyhiä vanhukssia ja pitkäaikaistyöttömiä jne. 

Koulut on Suomessa sieltä mihin aurinko ei paista. 

Valitsen koska vain Yhdysvallat.

Vierailija
314/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä olen tuon palvelun piirissä. Hyvän terveydenhuollon piiriin pääsevät kaikki, tai joutuvat. Saksassa maksetaan sairasvakuutusta, se on pakollinen, mutta sairaskassan voi itse valita. Jos henkilö on esim. toimeentulotuen asiakas, maksaa valtio hänen vakuutuksensa. Vakuutusmaksu menee palkasta ja koko perhe voi olla vakuutettuna yhden palkansaajan vakuutuksella. Summa riippuu palkan suuruudesta ja on max joitakin satasia kuussa (työnantaja maksaa puolet).

Hyvä terveydenhoito koskee kaikkia, olitpa vakuutettu yksityisesti tai yleisesti. Näiden ero ei niinkään ole hinnassa vaan siinä, millainen työ on (esim. freelancerit vakuutettu yksityisesti).

Suurin ero Suomeen on siinä, että pääset yleensä hoitoon nopeasti. Potilas voi itse etsiä erikoislääkärinsä ja näin lääkäreillä on motiivia olla hyviä ja ystävällisiä. Eivät kyllä kaikki silti ole:) Esim. raskautta hoitaa aina naistentautien erik.lääkäri ja "neuvola"tarkastukset lastentautien erik.lääkäri. 

Toinen ero on se, että lääkärilläkäynnistä tai sairaalahoidosta ei yleensä tule mitään laskua (niille tulee, jotka vakuutettu yksityisesti, mutta vakuutusyhtiöltä saat rahat takaisin). Itse en näkisi hyötyväni millään tavalla yksityisestä vakuutuksesta. Synnytykset ja leikkaukset yms on "ilmaisia" kaikille.

Kolmas ero on se, että esim. lasten ja raskaanaolevien lääkkeet on aina ilmaisia. En kyllä tiedä, voihan ne olla Suomessakin. 

On tässä systeemissä myös puolia, jotka ei mun mielestä niin hyvin ole organisoitu mutta kaiken kaikkiaan en parempaa terveydenhoitoa tunne (enkä tietenkään tunne kuin muutaman maan).

Vierailija
315/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiselle pukupellelle, dippainssille tai "asiantuntijalle" on ihan karmea raivon aihe, kun Amerikassa joku pahainen pollari tienaa enemmän.

Ei ainakaan mulle ole. Pitää kuitenkin muistaa, että se amerikkalainen kolleega pitää vuodessa kaksi viikkoa lomaa, josta vain toinen putkeen.

Itselläni kuitenkin 8 viikkoa lomaa vuodessa.

Vierailija
316/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikassa keskiluokka kuolee kadulle kun ei ole varaa lääkäriin. Lapsia ei ole varaa kouluttaa yliopistoissa. Ja kaikilla ihmisillä on miljardien pankkilainat. 

Näin punikkipolitrukit mielellään uhkailevat

Silti USA on maailman menestynein maa jossa asuu maailman menestynein kansakunta.

Hauskin suomalainen uskomus on ehkä se, miten amerikkalainen ambulanssihenkilökunta mittaa ensimmäisenä pulssin sijaan potilaan maksukyvyn että otetaanko kyytiin vai ei :'D

Suomessa arvuutellaan jo ennen ambulanssin lahtoa etta mennaanko vai ei. Eika ole mikaan laaketieteen tohtori arvioimassa.

Prioriteettijuttuja. Suomessa ollaan hysteerisen tarkkoja siitä miten on parempi vapauttaa vaikka 100 sarjam*urhaajaa ja maksattaa yhteiskunnalla miljoonien oikeuskulut, kuin että yksikin (melkein) viaton joutuisi lusimaan suomalaisen huumorituomion.  Sen sijaan just tuollainen hengenhädän arviointi voidaan huoletta jättää hätäkeskuspäivystäjän päätettäväksi, eikä missään nimessä paikalle lähdetä kevyin perustein varmuuden vuoksi koska SEHÄN MAKSAISI IHAN TURHAAN, jos sen voi välttää!!!

Sinähän määrittelit politiikan vasemmisto-oikeistojaottelun selvemmin kuin vaalikoneiden tarkoitushakuiset arvokartat. Suotta muotoilet viestisi aggressiiviseksi, ikään kuin siinä ei voisi olla vakavasti otettavaa sanomaa.

"Syyttömien ei pidä kärsiä" on kaunis vasemmistolainen maksiimi. Oikeuslaitoksen suhteen se kyseenalaistetaan lähinnä hajonneessa yhteiskunnassa, vaikka poliittiset toimijat identifioituisivat kuinka oikeistolaisiksi.

"Syyllisten ei pidä jäädä rangaistuksetta" ei ole rehellinen aatteellinen vastinpari oikeistolaiselle politiikalle. Mutta niin vasemmistolaista yhteiskuntaa ei olekaan, että päänsä päärautatieaseman asfalttiin jälleen kerran avanneen harvahampaan avuntarpeessa ei huomioitaisi implisiittisesti syyllisyyttä. Niukkoja resursseja ei kärjistetysti jaeta niiden saajien "viattomuuden" perusteella, vaan niiden ulkopuolelle jääneiden "viallisuuden" perusteella. 

Vierailija
317/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten aiemmin todettu, vain 7% yhdysvaltalaisista on tyytyväisiä maansa terveydenhoitojärjestelmään. Kuolleisuus ”tarpeettomiin” sairauksiin (siis sellaisiin joihin ei hyvällä hoidolla tarvitsisi kuolla) on verrattaen suurta, samoin lapsikuolleisuus. Mutta hyvä jos palstan hyväosaisilla ja -tuloisilla homma on toiminut kiitettävästi.

Vierailija
318/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta asuminen Helsingissä maksaa lähes yhtä paljon kuin New Yorkissa.

Mutta sulla on helsingissa ilmainen terveydenhoito ja koulu, kuinkas nyyjorkissa taitaa molemmat maksaa hunajaa.

Paitsi että Suomessa julkista terveydenhuoltoa ei käytä kuin ne joiden on pakko. Koska se on niin surkea.

Terveyskeskukset on täynnä vaan köyhiä vanhukssia ja pitkäaikaistyöttömiä jne. 

Koulut on Suomessa sieltä mihin aurinko ei paista. 

Valitsen koska vain Yhdysvallat.

Ei juma mitä p**kaa. 😂 Ne kerrat kun olen terveydenhuoltoa (ml. pari leikkausta) tarvinnut, homma on toiminut Suomessa loistavasti. Kotisairaanhoito oli suorastaan mykistävän hyvälaatuista, en itsekään edes tiennyt että sellaista palvelua on saatavilla, käytännössä maksutta vieläpä. Suuret kiitokset pk-seudun kotisairaanhoitajlle jos joku sattuu lukemaan.

Vierailija
319/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mm. siitä oletko New York Yankeesin tähtipelaaja vai Mäkkärissä töissä.

Vierailija
320/578 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä Riikka!

PS:llä naispuheenjohtaja ennen Kokkareita.