Ikuisuusmurhe: raskaana ja määräaikainen työ
Tilanne siis tämä: vuosia samassa työpaikassa määräaikaisena. Aluksi laillisin perustein, nyt useamman vuoden aika heppoisin (projektiluontoinen työ, vaikka projektit on jatkuvia). Työ on asiantuntijatyötä, saman alan hommia 5-10 firmassa eri puolilla Suomea (pieni erikoisosaamisalue) eikä töihini ole toista tekijää rekryttävissä tuosta vain (jos vertaa esim sh-koulutuksen saaneisiin). Olen odotellut vakinaistamista, mutta kaikenlaisista syistä johtuen olen jatkanut määraikaisena. Oli puhetta, että työt jatkuvat taas kun nykyinen sopimus loppuu. Olen kuitenkin raskaana, enkä siis aio kertoa ennenkuin on ns. pakko 2kk ennen äitiyslomaa. Todennäköisesti ennen tätä ei sopimusta jatketa, sillä työsopimus jatkuu 1 kk äitiysloman alkamisen jälkeen ja tapana on hoitaa uusimiset aina viime tingassa. Minusta tuntuu, että kun raskauteni käy selville sopimusta ei jatketa ollenkaan.
Mitä ihmettä teen? Olenko hiljaa ja nielen kaikki lomien kertymisten, lomarahojen ym menetyksen, lomaoikeuden nollaantumisen jne? Voisin päästä takaisin töihin äitiysloman jälkeen jos en nostaisi meteliä. Toisaalta jos jäisi hoitovapaan sijasta ansiosidonnaiselle, tulisi enemmän rahaa (en kyllä tiedä jäänkö vai en). Otanko yhteyttä liiton juristiin, poltan kaikki sillat pienellä alalla ja etsin töitä jostain 500 km päästä turhaan? Tai kouluttaudun uudestaan. Todennäköisesti saisin jonkun korvauksen oikeusteitse, mutta työllistyminen voisi olla hankalaa.
Mitään "pienyrittäjää hyväksikäytetään" kommentteja en halua kuulla. Olen ollut pitkään suuren firman palveluksessa. Mielestäni jotain vastuullisuutta pitäisi olla etenkin suurilla yrityksillä ja toimijoilla. Tavallaan huvittaisi "kostoksi" haastaa oikeuteen.
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 22:38"]
Nuoret naiset keplottelee ittensä vakkariduuniin ja jättäytyy sitten äitiyslomalle: "Kerro vasta koeajan jälkeen!", "Odota, että ne ensin vakinaistaa sut!" jne. Firmat taas koittaa kikkailla ja välttää nuorten naisten palkkaamista vakituisiin työsuhteisiin, jotta vältytään äidin perhevapaiden ongelmilta. Hieno systeemi meillä :D
[/quote]
Tämä oli pointtini :) Mutta kuten sanottua, en minä sitä ole suunnitellut. Kiukutelkaa poliitikoille.
[/quote]
Joo onhan siinä pointtinsa. Mutta ei tässä auta "kiukutella poliitikoille", kun tämä on mun elämä tässä ja nyt. harmittaa ihan vietävästi kun jouduin tällaiseen ansaan :( ap
Ap, eihän sinulla ole muita vaihtoehtoja kuin esittää vakinaistamistasi ennen kuin kerrot raskaudestasi tai kertoa raskaudestasi ennen kuin esität vakinaistamistasi. Jos et saa parempaa sopimusta, voit ottaa liittoon yhteyttä ja selvittää, olisiko edellytyksiä oikeusjutulle tai asian sopimiselle rahalla työnantajan kanssa.
Vaihtoehdot on kerrottu. Ei kannata liikaa murehtia. Jos olet hyvä työssäsi, saat varmasti jostain töitä myöhemminkin, vaikka et juuri nykyiseltä työnantajaltasi saisikaan.
Jos olet ollut vuosia samalla työnantajalla, voi sokeutua omille vaihtoehdoille. Se oma työpaikka ei olekaan maailman napa ja muuallakin on mahdollisuuksia.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 22:45"]
Miksi raskaudesta pitäisi kertoa vielä? Raskaus ei saa vaikuttaa siihen, vakinaistetaankon sinut vai ei.
Yritä ensin saada vakituinen sopimus ja ryhdy rettelöimään vasta jos se ei onnistu.
[/quote]
Loman jälkeen ei taida enää keskivartalolihavuus mennä läpi :D mutta siitä ei ole pitkä aika siihen kun pitäisi lainkin mukaan kertoa. En usko että vaikuttaa muuten kuin positiivisesti lähiesimieheeni. Jos vaikka nyt tajuaisi miksi haluan vakinaisen sopimuksen. Hr-porukalle kerron sitten vasta kun on pakko. Ap
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 23:00"]
Ap, eihän sinulla ole muita vaihtoehtoja kuin esittää vakinaistamistasi ennen kuin kerrot raskaudestasi tai kertoa raskaudestasi ennen kuin esität vakinaistamistasi. Jos et saa parempaa sopimusta, voit ottaa liittoon yhteyttä ja selvittää, olisiko edellytyksiä oikeusjutulle tai asian sopimiselle rahalla työnantajan kanssa.
Vaihtoehdot on kerrottu. Ei kannata liikaa murehtia. Jos olet hyvä työssäsi, saat varmasti jostain töitä myöhemminkin, vaikka et juuri nykyiseltä työnantajaltasi saisikaan.
Jos olet ollut vuosia samalla työnantajalla, voi sokeutua omille vaihtoehdoille. Se oma työpaikka ei olekaan maailman napa ja muuallakin on mahdollisuuksia.
[/quote]
Kiitos kommentistasi :) No nehän ne vaihtoehdot on. Pari vuotta sitten juttelin muistakin asioista liiton lakimiehen kanssa ja sanoi että ihan selvä juttu tällainen on. Kiukuttaa ja harmittaa vaan välillä tosi paljon tämä homma! Miksi olen ollut niin tyhmä, vaikka teen työni hyvin ja minusta pidetään, miksi olen tässä tilanteessa? Ehkä mun on syytäkin tehdä jotain muuta elämässä :D jos tuon työn kanssa käy huonosti, täytyy yrittää ottaa se mahdollisuutena miettiä mitä oikeasti haluaa! Ap
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 22:48"]
Nuoret naiset keplottelee ittensä vakkariduuniin ja jättäytyy sitten äitiyslomalle: "Kerro vasta koeajan jälkeen!", "Odota, että ne ensin vakinaistaa sut!" jne. Firmat taas koittaa kikkailla ja välttää nuorten naisten palkkaamista vakituisiin työsuhteisiin, jotta vältytään äidin perhevapaiden ongelmilta. Hieno systeemi meillä :D
[/quote]
Tämä oli pointtini :) Mutta kuten sanottua, en minä sitä ole suunnitellut. Kiukutelkaa poliitikoille.
[/quote]
Mitä helvettiä?! Keplottelee vakkariduuniin? Missä todellisuudessa (tai vuosisadalla) sä oikein elät?? Meinaatko ihan tosissaan, että pätevä nainen ei saisi hakea ja ottaa vastaan vakituista työpaikkaa, koska hän on nainen?? Koska niinhän sä just tossa aivopierussasi sanot.
En myöskään tajua miksi näissä ketjuissa aina vedotaan raskaana olevan naisen moraaliin tai velvollisuuteen kertoa raskaudesta työnantajalle. Ymmärrättekö vatipäät, että raskauden takia syrjiminen on LAITONTA! Ei ole olemassakaan mitään työntekijän moraalista velvollisuutta näissä asioissa, ainoastaan Suomen laki on se, jolla on mitään väliä.
Aloittajalle: tietämättä tarkemmin mistä alasta on kyse, niin ítse yrittäisin vielä puhua vakinaistamisesta uudelleen esimiehen kanssa, raskaudesta (en tietenkään!) sanoisi mitään. Tunnut olevan aika varma siitä, että soppariasi ei jatketa kun raskaus käy ilmi. Oletko ihan varma? Moni suuryritys kyllä tietää ja tajuaa tasan tarkkaan tuossa vaiheessa tilanteen. Eli että eivät voi katkaista raskauden perusteella ketjutusta (ja on äärimmäisen vaikeaa työnantajalle osoittaa jälkikäteen, että työsuhteen jatkamattajättämunen johtuisi perustellusta syystä). Jos keskustelu esimiehen kanssa ei muuta tilannetta, ja jos tosiaan ovat niin törkeitä (ja typeriä), että jättävät sopparin uusimatta kuultuaan raskaudesta, niin ilman muuta syrjintä juttu eteenpäin liiton lakimiehen kautta.
Itse asiassa olet lain edessä vakinainen työntekijä. Määräaikaisuuksien ketjuttaminen ilman pätevää syytä on laitonta ja työsuhteen katsotaan tällaisessa tapauksessa olevan toistaiseksi voimassa oleva. Projektiluontoisuutta ei yleensä katsota päteväksi syyksi, jos projektit ovat toistuvia. Eli ap, jos sopimustasi ei jatketa raskauden takia, voit hyvin riitauttaa sen ja luultavasti tulet voittamaan.
Minä olin 15 vuotta määräaikaisessa työsuhteessa. Vuodeksi tehtiin aina sopimus ja viimeiselle pätkälle kolmeksi. Työsuhteen perusteena käytettiin samaa projektinimikettä, jonka vetäjäksi minut nimettiin. Pyysin oman liittoni juristilta kantaa siitä, josko työsuhteeni olisi jo pidettävissä toistaiseksi voimassa olevana - ei kuulemma kannata asiaa lähteä ajamaan!
Olen muutenkin epäonninen työnantajien suhteen. Edellisessä paikassani olin vakituisessa työsuhteessa, tulin raskaaksi ja viikon päästä ilmoituksestani minut irtisanottiin tuotannollisista ja taloudellisista syistä (olin viiden henkilön tytäryrityksessä ainoa irtisanottu). Tein asiani kirjelmällä selväksi liittoon, mutta siellä leviteltiin käsiä, ei voi mitään taloudellisten syiden edessä. Hieman kyllä ymmälläni koulutin itselleni äitiyslomasijaisenkin. Myöhemmin kyseinen yritys vielä laajensi palkkaamalla konkurssiin ajetun emoyhtiön työntekijät.
- onnellinen yksityisyrittäjä (DI/MBA)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 23:16"]
Itse asiassa olet lain edessä vakinainen työntekijä. Määräaikaisuuksien ketjuttaminen ilman pätevää syytä on laitonta ja työsuhteen katsotaan tällaisessa tapauksessa olevan toistaiseksi voimassa oleva. Projektiluontoisuutta ei yleensä katsota päteväksi syyksi, jos projektit ovat toistuvia. Eli ap, jos sopimustasi ei jatketa raskauden takia, voit hyvin riitauttaa sen ja luultavasti tulet voittamaan.
[/quote]
Juu oon tietoinen että oikeudessa tulisin voittamaan. Mutta voitanko siinä tapauksessa elämässä? Ehkä se on velvollisuus muita samassa tilanteessa olevia kohtaan. Taidan nyt jutella lähiesimiehen kanssa. Jos ei onnistu niin todennäköisesti joku muu saa jutella heidän kanssaan siitä eteenpäin. Ap
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 23:19"]
Minä olin 15 vuotta määräaikaisessa työsuhteessa. Vuodeksi tehtiin aina sopimus ja viimeiselle pätkälle kolmeksi. Työsuhteen perusteena käytettiin samaa projektinimikettä, jonka vetäjäksi minut nimettiin. Pyysin oman liittoni juristilta kantaa siitä, josko työsuhteeni olisi jo pidettävissä toistaiseksi voimassa olevana - ei kuulemma kannata asiaa lähteä ajamaan!
Olen muutenkin epäonninen työnantajien suhteen. Edellisessä paikassani olin vakituisessa työsuhteessa, tulin raskaaksi ja viikon päästä ilmoituksestani minut irtisanottiin tuotannollisista ja taloudellisista syistä (olin viiden henkilön tytäryrityksessä ainoa irtisanottu). Tein asiani kirjelmällä selväksi liittoon, mutta siellä leviteltiin käsiä, ei voi mitään taloudellisten syiden edessä. Hieman kyllä ymmälläni koulutin itselleni äitiyslomasijaisenkin. Myöhemmin kyseinen yritys vielä laajensi palkkaamalla konkurssiin ajetun emoyhtiön työntekijät.
- onnellinen yksityisyrittäjä (DI/MBA)
[/quote]
No on sulla ollut huono tuuri! Koska tämmöistä tapahtui? Tästä oli pari vuotta sitten ennakkotapaus juuri jatkuvaluontoisten projektien tapauksessa. Oisko ollut vielä valtio tai yliopisto jonka työntekijä voitti. Projekti ei edes todellisuudessa ollut jatkuva kirjaimellisesti ja työsuhdekin oli katkaistu aina välillä.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 23:16"]
[/quote]
Juu oon tietoinen että oikeudessa tulisin voittamaan. Mutta voitanko siinä tapauksessa elämässä? Ehkä se on velvollisuus muita samassa tilanteessa olevia kohtaan. Taidan nyt jutella lähiesimiehen kanssa. Jos ei onnistu niin todennäköisesti joku muu saa jutella heidän kanssaan siitä eteenpäin. Ap
[/quote]
Olet viisas, kun mietit asioita pikkasen pidemmälle. Nämä "nyt heti yhteys liittoon ja haastat kaikki oikeuteen" -tyypit ei tajua, että joskus on parempi niellä kokemansa vääryys. Varsinkin jos on töissä pienellä paikkakunnalla, jollain hyvin erikoisella alalla tai muuten vaan piirit on pienet ja maine työmarkkinoilla on tärkeämpi kuin se, että saa olla kerran oikeassa ja voittaa jonkun oikeusjutun.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 23:32"]
No on sulla ollut huono tuuri! Koska tämmöistä tapahtui? Tästä oli pari vuotta sitten ennakkotapaus juuri jatkuvaluontoisten projektien tapauksessa. Oisko ollut vielä valtio tai yliopisto jonka työntekijä voitti. Projekti ei edes todellisuudessa ollut jatkuva kirjaimellisesti ja työsuhdekin oli katkaistu aina välillä.
[/quote]Tapaukseni on alkuvuodelta ja työnantajakin tuli viestissäsi osuvasti mainittua.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 23:48"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 23:32"]
[/quote]Tapaukseni on alkuvuodelta ja työnantajakin tuli viestissäsi osuvasti mainittua.
[/quote]
En löytänyt suoraan tapausta mutta tässä linkissä tietoa. Sun lakimies on pihalla. Kannattaa kysyä uudestaan kun oot lukenut tuon.
http://www.acatiimi.fi/8_2011/08_11_05.php
[/quote]
Olet viisas, kun mietit asioita pikkasen pidemmälle. Nämä "nyt heti yhteys liittoon ja haastat kaikki oikeuteen" -tyypit ei tajua, että joskus on parempi niellä kokemansa vääryys. Varsinkin jos on töissä pienellä paikkakunnalla, jollain hyvin erikoisella alalla tai muuten vaan piirit on pienet ja maine työmarkkinoilla on tärkeämpi kuin se, että saa olla kerran oikeassa ja voittaa jonkun oikeusjutun.
[/quote]
Ja minä puolestan saan pullistuneen verisuonen ohimoon joka kerta kun kuulen/luen näitä maineeseen vetoavia kommentteja. Ihanko oikeasti te aikuiset ihmiset ajattelette niin, että ihmisen maine on työmarkkinoilla mennyttä jos hän uskaltaa pitää huolta oikeuksistaan ja riitauttaa laittoman irtisanomisen tmv. työnantajan perseilyn?? Aika karski maailmankuva. Itse ajattelisin päinvastoin, että fiksu työnantaja joko arvostaisi vastaavaa suoraselkäisyyttä ja rohkeutta työntekijässä tai vaihtoehtoisesti "pelkäisi" olla palkkaamatta hakijaa tuollaisella taustalla edellyttäen että tämä olisi muutoinkin pätevin.
Lisiksi tuo "saa kerran olla oikeassa ja voittaa jonkun oikeusjutun" on kyllä todella alentava ilmaus kun kyseessä on yksi ihmisen perusoikeuksista: työ.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 00:38"]
[/quote]
[/quote]
Ja minä puolestan saan pullistuneen verisuonen ohimoon joka kerta kun kuulen/luen näitä maineeseen vetoavia kommentteja. Ihanko oikeasti te aikuiset ihmiset ajattelette niin, että ihmisen maine on työmarkkinoilla mennyttä jos hän uskaltaa pitää huolta oikeuksistaan ja riitauttaa laittoman irtisanomisen tmv. työnantajan perseilyn?? Aika karski maailmankuva. Itse ajattelisin päinvastoin, että fiksu työnantaja joko arvostaisi vastaavaa suoraselkäisyyttä ja rohkeutta työntekijässä tai vaihtoehtoisesti "pelkäisi" olla palkkaamatta hakijaa tuollaisella taustalla edellyttäen että tämä olisi muutoinkin pätevin.
Lisiksi tuo "saa kerran olla oikeassa ja voittaa jonkun oikeusjutun" on kyllä todella alentava ilmaus kun kyseessä on yksi ihmisen perusoikeuksista: työ.
[/quote]
Amen.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 00:09"]
En löytänyt suoraan tapausta mutta tässä linkissä tietoa. Sun lakimies on pihalla. Kannattaa kysyä uudestaan kun oot lukenut tuon.
http://www.acatiimi.fi/8_2011/08_11_05.php
[/quote]
Kiitos! Uskon tsemppauksen voimaan ja siihen, että jonakin päivänä määräaikaisten sopimusten ketjuttamisille saataisiin selkeämmät raamit.
Tapaus sivuaa omaani. Projektirahoitus oli budjetoitu. Vielä viikkoa ennen määräaikaisen työsopimuksen päättymistä minua kannustettiin sähköpostitse yhteistyöyritysten etsimiseen. Näin teinkin ja liitin ko. kirjeenvaihdon lakimiehelle liitteeksi. Laitoin kattavan kuvauksen tapahtumiin sekä viittaukset asiaani tukeviin vuosikertomuksiin. Sain vastineeksi lakoonisen viestin, jotta liitetiedostoja ei osata avata. Seuraavassa viestissä todettiin yksioikoisesti, että toistaiseksi voimassa olevaan sopimukseen ei ole perustetta.
Tapaus tietenkin jyskyttää takaraivossani ja tunnen tekeväni karhunpalveluksen, mikäli en asiaa vie eteenpäin. Kynnystä madaltaa sekin, että olen vielä loppupalkkaani vaille. Sen voimin hengähdän, pelaan aikaa – ja kerään sisua :)
Kiitos vielä kerran ja valoisaa tulevaisuutta ap:lle :)
[/quote]