Ikuisuusmurhe: raskaana ja määräaikainen työ
Tilanne siis tämä: vuosia samassa työpaikassa määräaikaisena. Aluksi laillisin perustein, nyt useamman vuoden aika heppoisin (projektiluontoinen työ, vaikka projektit on jatkuvia). Työ on asiantuntijatyötä, saman alan hommia 5-10 firmassa eri puolilla Suomea (pieni erikoisosaamisalue) eikä töihini ole toista tekijää rekryttävissä tuosta vain (jos vertaa esim sh-koulutuksen saaneisiin). Olen odotellut vakinaistamista, mutta kaikenlaisista syistä johtuen olen jatkanut määraikaisena. Oli puhetta, että työt jatkuvat taas kun nykyinen sopimus loppuu. Olen kuitenkin raskaana, enkä siis aio kertoa ennenkuin on ns. pakko 2kk ennen äitiyslomaa. Todennäköisesti ennen tätä ei sopimusta jatketa, sillä työsopimus jatkuu 1 kk äitiysloman alkamisen jälkeen ja tapana on hoitaa uusimiset aina viime tingassa. Minusta tuntuu, että kun raskauteni käy selville sopimusta ei jatketa ollenkaan.
Mitä ihmettä teen? Olenko hiljaa ja nielen kaikki lomien kertymisten, lomarahojen ym menetyksen, lomaoikeuden nollaantumisen jne? Voisin päästä takaisin töihin äitiysloman jälkeen jos en nostaisi meteliä. Toisaalta jos jäisi hoitovapaan sijasta ansiosidonnaiselle, tulisi enemmän rahaa (en kyllä tiedä jäänkö vai en). Otanko yhteyttä liiton juristiin, poltan kaikki sillat pienellä alalla ja etsin töitä jostain 500 km päästä turhaan? Tai kouluttaudun uudestaan. Todennäköisesti saisin jonkun korvauksen oikeusteitse, mutta työllistyminen voisi olla hankalaa.
Mitään "pienyrittäjää hyväksikäytetään" kommentteja en halua kuulla. Olen ollut pitkään suuren firman palveluksessa. Mielestäni jotain vastuullisuutta pitäisi olla etenkin suurilla yrityksillä ja toimijoilla. Tavallaan huvittaisi "kostoksi" haastaa oikeuteen.
Kommentit (36)
Työnantajat aina jotenkin pelkäävät eniten äitiyslomien aiheuttamia kustannuksia. Mielestäni suurin pulma siinä kuitenkin on se, että nainen on välillä jopa vuosikausia pois töistä. Ja tätähän määräaikaisuus ei estä, eli se pätevä tyyppi poistuu joka tapauksessa kuvioista ainakin hetkeksi, oli työsuhde sitten määräaikainen tai vakituinen ja uusi on etsittävä tilalle.
Kinkkinen tilanne sinulla. Itselläkin ollut nyt useampi "projektiluontoinen" määräaikaisuus samassa työpaikassa ja olen lastentekoiässä... Kunhan mut vakinaistetaan uskallan edes ajatella perhettä ja asuntolainaa...
No nyt en kyllä ymmärrä?? Jos olen vuosia ollut samassa työssä laittomasti määräaikaisena, niin miten huijaan firmaa tekemällä lapsen?
Mielestäni firma huijaa minua, kun en saa lain mukaan minulle kuuluvia oikeuksia.
Ap
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:41"]
Sen työnantajanko tässä nyt sitten automaattisesti pitäisi maksaa lapsen tekosi, vaikka et ole edes töissä siellä? Jos se on iso firma niin voit niitä huijatakin kun niillä on varaa? Ihme moraali ihmisillä.
Sitten ne vielä ihmettelevät, miksei lapsentekoiässä olevia naisia oteta töihin, eikä ainakaan vakinaisteta vaikka otettaisiinkin.
[/quote]
No saako sinusta työnantaja käyttää hyväksi työntekijää niin, että ketjuttaa määräaikaisuuksia juuri tämän takia (laittomasti?) ja sitten vuosien jälkeen, kun nainen tulee raskaaksi, tämä saakin potkun persuksille ja uusi vaan tilalle??? Ilman uusia veronmaksajia kansamme kuolee aika nopeasti.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:42"]
Työnantajat aina jotenkin pelkäävät eniten äitiyslomien aiheuttamia kustannuksia. Mielestäni suurin pulma siinä kuitenkin on se, että nainen on välillä jopa vuosikausia pois töistä. Ja tätähän määräaikaisuus ei estä, eli se pätevä tyyppi poistuu joka tapauksessa kuvioista ainakin hetkeksi, oli työsuhde sitten määräaikainen tai vakituinen ja uusi on etsittävä tilalle.
Kinkkinen tilanne sinulla. Itselläkin ollut nyt useampi "projektiluontoinen" määräaikaisuus samassa työpaikassa ja olen lastentekoiässä... Kunhan mut vakinaistetaan uskallan edes ajatella perhettä ja asuntolainaa...
[/quote]
Minä en enää jaksanut odotella vakinaistamista. Jos haluan perheen nyt, en odottele jonkun työpaikan vuoksi enää pidempään. Olenhan jo vuosi tolkulla odotellut. Kohta olisin liian vanha. Sitten mummona voin katsoa taaksepäin että "no enpäs ehtinyt kuin yhden lapsen saamaan 45 vuotiaana, mutta olipahan ainakin vakituinen työpaikka ja turhat 15 vuotta siinä välissä kun niitä lapsia olisin halunnut tehdä." Pankkikin suhtautuu näihin yli 2 v "määräaikaisuuksiin" kuten vakinaiseen työpaikkaan.
ap
Kait siitä duunista palkkaa saa?
Tällä palstalla saa vähän väliä lukea avauksia, joissa tuleva onnellinen äiti odottaa sen koeajan loppuun ennen kuin paljastaa työnantajalle olevansa raskaana ja häipyy kolmeksi vuodeksi vetämään lonkkaa sen vauvansa kanssa.
Miksi työnantajan pitäisi olla yhtään sen moraalisempi kuin osa äideistä on. Jos nuoren naisen on vaikea päästä töihin ja vielä vaikeampi saada vakinainen työ, voitte syyttää sekä järjestelmää joka tunkee äitiyslomista ainakin osan kustannuksista firman niskaan ja toisaalta näitä äitejä jotka vedättää aivan surutta firmoja oman etunsa vuoksi.
Turhaan te minulle siitä kitisette, minä vain kerron miten asia on :)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:55"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:42"]
[/quote]
Minä en enää jaksanut odotella vakinaistamista. Jos haluan perheen nyt, en odottele jonkun työpaikan vuoksi enää pidempään. Olenhan jo vuosi tolkulla odotellut. Kohta olisin liian vanha. Sitten mummona voin katsoa taaksepäin että "no enpäs ehtinyt kuin yhden lapsen saamaan 45 vuotiaana, mutta olipahan ainakin vakituinen työpaikka ja turhat 15 vuotta siinä välissä kun niitä lapsia olisin halunnut tehdä." Pankkikin suhtautuu näihin yli 2 v "määräaikaisuuksiin" kuten vakinaiseen työpaikkaan.
ap
[/quote]
Tiedän, että pankki antaisi lainaa, mutta kun määräaikainen on aina määräaikainen ja tosiaan voivat potkaista pihalle, jos raskaaksi tulisin! Milläs maksan sitten lainaosuuteni? Työnsaanti on nykyään vaikeaa, saati sitten pikkuvauvan äitinä.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:56"]
Tällä palstalla saa vähän väliä lukea avauksia, joissa tuleva onnellinen äiti odottaa sen koeajan loppuun ennen kuin paljastaa työnantajalle olevansa raskaana ja häipyy kolmeksi vuodeksi vetämään lonkkaa sen vauvansa kanssa.
Miksi työnantajan pitäisi olla yhtään sen moraalisempi kuin osa äideistä on. Jos nuoren naisen on vaikea päästä töihin ja vielä vaikeampi saada vakinainen työ, voitte syyttää sekä järjestelmää joka tunkee äitiyslomista ainakin osan kustannuksista firman niskaan ja toisaalta näitä äitejä jotka vedättää aivan surutta firmoja oman etunsa vuoksi.
[/quote]
Just, eli oikeudenmukaista olisi paljastaa raskaus koeajalla ja lentää pihalle?
[/quote]
Miksi äidin pitäisi olla yhtään moraalisempi kuin osa työnantajista? Nojoo, asia ei liippaa minua kovin läheltä, koska olen tosiaan ollut lähes 10 vuotta samassa työssä määräaikaisena. Kurjaa että tulet kommentoimaan jostain minun moraalittomuudestani tähän...
Olen kyllä samaa mieltä, että kustannusten pitäisi jakautua tasaisesti. Vaikka kaikki firmat maksaisivat yhteiseen pottiin riippumatta siitä onko sinkku miehiä vai lestadiolaisäitejä töissä. Mutta nyt ei keskustella siitä vaan minun tilanteestani, joka ei millää tapaa liity siihen jos joku on koeajalla sattunut tulemaan raskaaksi. Aborttiko pitäisi mielestäsi tehdä... hohhoijaa...
Syy minun määräaikaisuuksiin on jossain ison firman rakenteiden syvyyksissä: esimiehet ja pomot , joiden kanssa olen tekemisissä eivät voi vaikuttaa vakinaistettavaan henkilökuntaan. Siellä on joku markkinatalouden tuntija tuolin takana, joka sanoo että ei käy tässä taloustilanteessa. Eikä vissiin missään. Tuskin se siellä katsoo että ahaa, nyt jos vakinaistan se pamahtaa heti paksuksi. Nyt on vähän myöhäistä ja lain mukaan pitäisi vakinaistaa vaikka olen jo etukäteen pamahtanut paksuksi.
ap
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:59"]
[/quote]
[/quote]
No siinä tapauksessa olet ollut raskaana jo ennen työn aloittamista. Miksi firman siitä pitäisi sinut palkita kun tarkoituksesi ei missään tapauksessa ole olla kuin se koeaika + ehkä pari kuukautta synnytykseen.
Mutta kuten sanottua, en minä tätä systeemiä ole suunnitellut.
Sinuna en nostaisi asiasta meteliä. Se olisi pitänyt nostaa jo aiemmin, nyt se ei ole enää järkevää. Synnytä lapsi ja yritä pitää entiseen työpaikkaan hyvät "välit", jolloin tulevaisuuden työllistymisesi on helpompaa. Noin kapealla ammattitaidolla (tai alalla), mitä kuvailit, työllistyminen voisi muutenkin olla epävarmaa. Eihän ole missään kuulutettu, että he eivät olisi lopettaneet määräaikaisuutta ilman raskauttakin.
T. Sairaanhoitaja (ei meillekään kovin helposti sijaisia saa monissa paikoissa, esim. leikkaussalissa sairaanhoitajan perehtyminen vie parhaimmillaan kaksi vuotta ja lastenosastolla vuoden ennen kuin saa edes letkuttaa infuusiolääkkeitä)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:59"]
[/quote]
[/quote]
No siinä tapauksessa olet ollut raskaana jo ennen työn aloittamista. Miksi firman siitä pitäisi sinut palkita kun tarkoituksesi ei missään tapauksessa ole olla kuin se koeaika + ehkä pari kuukautta synnytykseen.
Mutta kuten sanottua, en minä tätä systeemiä ole suunnitellut.
[/quote]
Eli parempi olisi loisia yhteiskunnan tuilla eikä vahingossakaan hakea töitä/käydä töissä, jos on raskaana? Ettei vain loukkaa armon työnantajia.
Tapahtui niin tai näin, haluan lohduttaa, että äitiysloman jälkeen työn saanti ei ole välttämättä niin vaikeaa kuin aina pelotellaan.
Itse olin myös laittomilla määräaikaisuuksilla ja otin liiton juristiin yhteyttä kun olin raskaana. Lopputuloksena sain pienen korvauksen työnantajalta siitä hyvästä, etten vienyt asiaa oikeuteen. Takaisin ei tietenkään ollut paluuta.
Äitiysloman jälkeen vietin "hoitovapaata" hyvällä omallatunnolla ansiosidonnaisella päivärahalla, kunnes sain nykyisen työni.
Jotenkin se elämä kantaa. Jos olet tähänkin asti saanut töitä, miksi et saisi äitiysloman jälkeenkin?
[/quote]
Sinun mielestäsi siis nuorten naisten tulee elellä työttömänä kotosalla, jos vaikka joskus sattuu saamaan lapsen? Oletko valmis vaikka siihen, että veroja nostetaan sen verran, että elätetään suomen kaikki naiset aina tuonne +40 ikään saakka.
Mikä oikeus miehillä on ollu töissä, edetä uralla ja tehdä samaan aikaan lapsia? Heitä kyllä onnitellaan, mutta naiset ovat vain luusereita työnantajan kusettajia.
Just joo.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 22:14"]
Sinuna en nostaisi asiasta meteliä. Se olisi pitänyt nostaa jo aiemmin, nyt se ei ole enää järkevää. Synnytä lapsi ja yritä pitää entiseen työpaikkaan hyvät "välit", jolloin tulevaisuuden työllistymisesi on helpompaa. Noin kapealla ammattitaidolla (tai alalla), mitä kuvailit, työllistyminen voisi muutenkin olla epävarmaa. Eihän ole missään kuulutettu, että he eivät olisi lopettaneet määräaikaisuutta ilman raskauttakin.
T. Sairaanhoitaja (ei meillekään kovin helposti sijaisia saa monissa paikoissa, esim. leikkaussalissa sairaanhoitajan perehtyminen vie parhaimmillaan kaksi vuotta ja lastenosastolla vuoden ennen kuin saa edes letkuttaa infuusiolääkkeitä)
[/quote]
En tarkoittanut todellakaan väheksyä sairaanhoitajia tmv, vaan sairaanhoitajia yleisesti valmistuu vuosittain huomattavasti enemmän kuin minun alan n. 10 henkilöä.
Minulle siis sanottiin, että projektit jatkuu, rahaa on ja sopimusta taas jatketaan. Erittäin todennäköisesti minut palkattaisiin sinne takaisin äitysloman jälkeen. Se on tavallaan "minun työ", olen hoitanut yksin noita projekteja monta vuotta, useita alusta asti. Työ on asiantuntijatehtävä ja siten minua parempaa asiantuntijaa niihin voi olla vaikeaa löytää. Juttelin liiton yhteyshenkilön kanssa joskus, hän oli sitä mieltä että kannattaa riitauttaa vasta jos todella joskus on tarvetta. Eli ei niin kauan kuin sopimus jatkuu. Sen takia en ole nostanut meteliä aiemmin.
Kyllä minä luultavasti työllistyisin omalle alalle, mutta muulle alueelle. Se vaan ei ole tuntunut mielenkiintoiselta... Välillä olen miettinyt opiskelua haaveammattiin. Ehkä riitely tässä vaiheessa olisi uusi alku...?
Ap
Mielestäni sinun kannattaisi käydä esimiehesi luonaa keskustelemassa vakinaistamisesta. Jos kerran työhösi ei edes tuosta vain saada uutta tilalle. Sanot, että mielestäsi vakinaistaminen kuuluu jo asiaan. Puhut rehellisesti oman työpanoksesi tärkeydestä (olethan tärkeä firmalle?). Olet hoitanut leiviskäsi hyvin (vai oletko?), ja tuollaisessa vaiheessa yleensä on jo vakisopimus tehty, ja oikeastaan pätkäsopimusten ketjutus kertoo sen, että olet vakityöntekijän veroinen ja vakityöntekijään verrattavissa.
Mielestäni myös sinun kannattaa samalla kertoa, että olet raskaana. Asian pimittäminen siihen asti, kun olet mahdollisesti vakisopimuksen allekirjoittanut voitaisiin katsoa "huijaamisena". Rakentavampaa on olla rehellinen. Ja tästä raskausuutisesta ja vihjaamisesta pätkätöiden ketjutukseen saattaa työnantajakin ruveta punnitsemaan toimiensa laillisuutta, ja mahdollisen oikeusjutun kustannuksia. Mutta älä siis sen kummemmin vihjaa mihinkään lakimiehiin tms. Mainitset vain, että määräaikaisuuksien ketjutus osoittaa, että työsuhteessasi on oikeasti vakinaisuuteen peruste.
On hyvin todennäköistä, että ehdottamani keino ei tuo vakisopimusta, mutta toisaalta, ei sinulla ole mitään menetettävääkään. Mielestäni muuta keinoa ei oikein ole, sillä määräaikaisuutesi ei lopu ennen äitiysloman pakollista paljastamista.
Nuoret naiset keplottelee ittensä vakkariduuniin ja jättäytyy sitten äitiyslomalle: "Kerro vasta koeajan jälkeen!", "Odota, että ne ensin vakinaistaa sut!" jne. Firmat taas koittaa kikkailla ja välttää nuorten naisten palkkaamista vakituisiin työsuhteisiin, jotta vältytään äidin perhevapaiden ongelmilta. Hieno systeemi meillä :D
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 22:27"]
Mielestäni sinun kannattaisi käydä esimiehesi luonaa keskustelemassa vakinaistamisesta. Jos kerran työhösi ei edes tuosta vain saada uutta tilalle. Sanot, että mielestäsi vakinaistaminen kuuluu jo asiaan. Puhut rehellisesti oman työpanoksesi tärkeydestä (olethan tärkeä firmalle?). Olet hoitanut leiviskäsi hyvin (vai oletko?), ja tuollaisessa vaiheessa yleensä on jo vakisopimus tehty, ja oikeastaan pätkäsopimusten ketjutus kertoo sen, että olet vakityöntekijän veroinen ja vakityöntekijään verrattavissa.
Mielestäni myös sinun kannattaa samalla kertoa, että olet raskaana. Asian pimittäminen siihen asti, kun olet mahdollisesti vakisopimuksen allekirjoittanut voitaisiin katsoa "huijaamisena". Rakentavampaa on olla rehellinen. Ja tästä raskausuutisesta ja vihjaamisesta pätkätöiden ketjutukseen saattaa työnantajakin ruveta punnitsemaan toimiensa laillisuutta, ja mahdollisen oikeusjutun kustannuksia. Mutta älä siis sen kummemmin vihjaa mihinkään lakimiehiin tms. Mainitset vain, että määräaikaisuuksien ketjutus osoittaa, että työsuhteessasi on oikeasti vakinaisuuteen peruste.
On hyvin todennäköistä, että ehdottamani keino ei tuo vakisopimusta, mutta toisaalta, ei sinulla ole mitään menetettävääkään. Mielestäni muuta keinoa ei oikein ole, sillä määräaikaisuutesi ei lopu ennen äitiysloman pakollista paljastamista.
[/quote]
Tämä kommentti on erittäin hyvä :) juuri tätä ajattelin vielä yrittää. Olen keväällä ottanut tämän viimeksi puheeksi. Esimieheni on kuitenkin ihme taiteilijasielu joka ei jotenkin ymmärrä että miksi ylipäätään pitäisi olla vakinainen suhde! :'D käski viimeksi mennä hr-henkilön juttusille. Hän puolestaan on ollut hyvin vähän aikaa meillä töissä, ei tunne minua eikä tehtäviä, ei kyseenalaista lainkaan johdolta tulevia ohjeita jne. Jos on sanottu ettei uusia palkata niin sitten ei. Luulenpa ettei osa johdosta edes tiedä etten ole vakituinen. Mutta hän siis viimeksi oli pitkällä sairaslomalla+lomalla, joten asia jäi. Jos asia olisi esimiehen + muiden minun kanssa työskentelevien käsissä, uskon ettei asiassa olisi mitään ongelmaa..
Ap
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 22:38"]
Nuoret naiset keplottelee ittensä vakkariduuniin ja jättäytyy sitten äitiyslomalle: "Kerro vasta koeajan jälkeen!", "Odota, että ne ensin vakinaistaa sut!" jne. Firmat taas koittaa kikkailla ja välttää nuorten naisten palkkaamista vakituisiin työsuhteisiin, jotta vältytään äidin perhevapaiden ongelmilta. Hieno systeemi meillä :D
[/quote]
Ja tämä liittyi asiaan miten?
Miksi raskaudesta pitäisi kertoa vielä? Raskaus ei saa vaikuttaa siihen, vakinaistetaankon sinut vai ei.
Yritä ensin saada vakituinen sopimus ja ryhdy rettelöimään vasta jos se ei onnistu.
Sen työnantajanko tässä nyt sitten automaattisesti pitäisi maksaa lapsen tekosi, vaikka et ole edes töissä siellä? Jos se on iso firma niin voit niitä huijatakin kun niillä on varaa? Ihme moraali ihmisillä.
Sitten ne vielä ihmettelevät, miksei lapsentekoiässä olevia naisia oteta töihin, eikä ainakaan vakinaisteta vaikka otettaisiinkin.