Kysymys vapaaehtoista lapsettomuutta ihmetteleville
Kuvittele, että jokaisen suomalaisen olisi tapana ottaa koditon asumaan luokseen pariksikymmeksi vuodeksi. Tämä olisi kulttuurinen normi, jota lähes kaikki muut pitäisivät täysin hyväksyttävänä, jopa toivottavana. Ystäväsi kertoisivat sinulle, että vaikka kodittoman auttaminen jaloilleen vie paljon rahaa, hermoja, aikaa ja energiaa, mikään kokemus maailmassa ei anna samanlaisa tyytyväisyyttä ja merkityksen tunnetta kuin tällainen hyväntekeväisyys. Ystäväsi saattaisivat jopa sääliäkin sinua vähän. Itse vain pyörittelisit kauhistuneena silmiäsi tuollaiselle puheelle sekä kaikille kodittoman huolehtimisesta kertoville tv-sarjoille, lehdille, elokuville ja Facebook-päivityksille. Kodittomasta huolehtimiseen liittyvät ongelmat, jotka ovat sinun silmillesi täysin ilmeisiä, ohitetaan lyhyillä tokaisuilla: "Onhan tämä rankkaa, mutta kyllä se on sen arvoista. Tuo aika on lopulta niin lyhyt, ja sitten minulla on taas aikaa itselleni ja parisuhteelle."
Etkö tällaisessa tilanteessa sulkisi kotisi ovea tyytyväisenä ja toteaisi: "Onneksi minun ei sentään tarvitse ottaa koditonta meille asumaan. Elämäni on näin paljon parempaa"?
Kommentit (246)
Minä en ainakaan ole koskaan huudellut kenellekään, että en tee lapsia. Kysyttäessä olen vastannut, mutta vapaaehtoisesti en ole kertonut, että vapaaehtoisesti olen ilman lapsia. Näihin ketjuihin olen joskus tullut vastailemaan, koska minua ärsyttää suunnattomasti jonkun lapsellisen tyhmä oletus, että ilman lapsia elämä on onnetonta (ei muuten ole). Ei pitäisi provosoitua, kun provosoidaan, mutta joskus on ihan pakko. :D
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 20:23"]En minä ainakaan veloja ihmettele, ihmettelen lähinnä miksi veloja kiinnostaa selata vauvapalstaa? :)
[/quote]
Jep, sama kuin demin keskustelupalsta olis täynnä keski-ikäisten äijien aloituksia.
Toisaalta yhteiskunta ei kyllä painosta ketään hankkimaan hevosta, että siinä mielessä kyllä ymmärrän.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 02:59"]
Minä en ainakaan ole koskaan huudellut kenellekään, että en tee lapsia. Kysyttäessä olen vastannut, mutta vapaaehtoisesti en ole kertonut, että vapaaehtoisesti olen ilman lapsia. Näihin ketjuihin olen joskus tullut vastailemaan, koska minua ärsyttää suunnattomasti jonkun lapsellisen tyhmä oletus, että ilman lapsia elämä on onnetonta (ei muuten ole). Ei pitäisi provosoitua, kun provosoidaan, mutta joskus on ihan pakko. :D
[/quote]
En muista koskaan nähneeni viestiä, jossa joku väittäisi elämän ilman lapsia olevan onnetonta. Uskoisin, että lapsellisia riepoo se kummallinen ylenkatseinen nokittelumieliala ja oman paremmuuden todistelu. Tuskinpa vapaaehtoinen lapsettomuus ketään sinänsä ärsyttää tai kiinnostaa vaan se kiihkosilmäinen julistaminen, johon osa meistä sortuu. Asiattomia mielipiteitä on toki monilla lapsellisillakin, mutta se provosointi tulee yleensä meidän velojen puolelta.
Mua oikeastaan kiusaa koko vela-termi, koska se jotenkin yhdistetään tähän kiihkoilijaporukkaan. Ja totta on, etten halua identifioitua lasten kautta vaan hakea roolini ja identiteettini muualta. Siksi en haluaisi edes käyttää itsestäni nimitystä vela, jossa määritetään minut lasten ja niiden puuttumisen kautta.
Tiedän yhden kiihkeän ja vannoutuneen entisen velanaisen, joka paukutti rumpua netissäkin vuosien ajan, ja sitten yhtäkkiä vähin äänin sai lapsen. Ilmeisesti hänellä oli joku alitajuinen halu saada lapsia, joka ajoi kohti noita lapsiasioita ja niistä puhumista ja samalla joku pelko näitä omia ajatuksia kohtaan, kun sitä velahommaa piti niin paljon toitottaa. Siinä mielessä nää hevosvertaukset ja homopastorijutut voivat olla joskus osuvia, mutta eivät tietenkään päde kaikki veloihin.
Tuttavapiirissäni kukaan meistä vapaaehtoisesta lapsettomista ei koe joutuneensa painostetuksi tai syrjityksi. Emme nyt ylipäänsä kelaile koko asiaa juurikaan emmekä puhu siitä, kun päätös on jo kunkin taholla tehty ja kertaalleen mainittu. Jos joku mummu joskus lapsista kyselee niin ketä se vahingoittaa. Asiastaan varmat voivat nauttia elämästään sellaisena kun ovat halunneet sen rakentaa.
En myöskään ole koskaan ihmetellyt perheellisten tuttujeni ratkaisuja, koska en suostu näkemään tässä mitään ristiriitaa tai kahtiajakoa. Osa tutuista on töissä sellaisilla aloilla, joille en ikinä itse hakeutuisi eikä siitäkään tule ristiriitaa. Kukin elää elämäänsä omalla tavallaan.
Vai ei vela huutele! Täällä on keskustelua käyty jo 138 kommentin verran siitä, kuinka vela EI huutele, EI provosoi(...du), EI ole milläänsäkään ja ennen kaikkea, kuinka lapset ovat IHAN pelkkää ilmaa hänelle, mutta silti tästä asiasta on pakko tulla jauhamaan vauva-palstalle. En minäkään mene koiralehden palstoille hehkuttamaan sitä, kuinka minulla ei ole ikinä ollut minkäänlaista tarvetta hankkia koiraa. LOPETTAKAA tuo vela-höpinä täällä, maailmassa on kyllä paljon foorumeita missä voitte jatkaa.
Yhteiskunta ei painosta ihmisiä hankkimaan lapsia, kyllä se on jokaisen omien korvien välissä. Yhteiskunta kannustaa ja auttaa monin tavoin, mutta kyllä lasten saaminen ja hoitaminen on Suomessakin vanhemmille iso taloudellinen panostus ja sitoutumus ajankäyttöön. Vapaaehtoisesti!
^ mun mielestä oletus siitä, että kaikki ihmiset tekee jossain vaiheessa lapsia on juuri sitä yhteiskunnan painostusta.
^ mun mielestä oletus siitä, että kaikki ihmiset tekee jossain vaiheessa lapsia on juuri sitä yhteiskunnan painostusta.
Luulen, että nykyään on paljon ihmisiä, jotka eivät oleta kaikkien tekevän lapsia ja joille se on aivan sama teetkö lapsia ja joita ei kiinnosta toisten lapset yhtään.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 19:16"][quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 19:01"]
Tämä on se kohta, joka minua ärsyttää. "...arvosta mitään, mitä lapset vanhemmilleen antavat". Se tenava, joka pitää sinulle ovea auki tai antaa sinulle jäätelön voisi yhtä lailla olla oma tenavasi. Oman lapsesi kohdalla et siis arvostaisikaan näitä asioita?
[/quote]
Jäikö sinulle tuon äskeisen viestin jälkeen vielä epäselväksi, mitä tarkoitin? -ap
[/quote]Itse ymmärrät tahallasi väärin saamiasi kommentteja, joten ei kannattaisi paheksua. Tuossa sentään lainattiin suoraan omaa tekstiäsi. Vaikka ei ehkä pitäisikään nostaa tätä uudestaan ylöspäin, koska ap tulkitsee sen omien valintojensa jatkuvaksi ihmettelyksi. Minä ihmettelen ap:n keskustelutyyliä.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:31"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:54"]
Jos olet sinut asian kanssa, niin eihän siinä ole mitään selittelemistä.
[/quote]
Ei minulla ole mitään tarvetta perustella valintaani. Se ei kuulu muille ihmisille pätkän vertaa. Olen kuitenkin lukenut aika monta viestiä, joissa ihmetellään, miksi vela ei muka halua lapsia. Tämän vuoksi tarjoan tällaista vertausta, joka toivoakseni havainnollistaa, miten vapaaehtoisesti lapseton ajattelee lasten hankinnasta. Jos joku on riittävän yksinkertainen tulkitakseen sen jonkinlaiseksi hyökkäyksesi palstan äitien vanhemmuutta vastaan, olen pahoillani. -ap
[/quote]
Tuskinpa kukaan vanhempi kokee vertaustasi hyökkäyksenä tai loukkaantuu siitä. Elä yliarvioi kykyjäsi. Tuo aloitushan on ihan uskomattoman omituinen kokonaisuudessaan. Eipä tuohon oikein muuta voi sanoa, kuin koita elää oman pääsi kanssa. Kyllä sinä jossakin vaiheessa pääset balanssiin tuskaisen sisäisesi kanssa.
En ole törmännyt täällä siihen, että veloilta vaadittais selityksiä valintoihinsa. Viimeksikin on ollut vain keskustelua kun velat haluavat korostaa oman elämän rikkautta. Täällä palstalla on enimmäkseen perheellisiä ihmisiä, vaikka niin kovasti haluattekin toitottaa, että aihe on vapaa. Tämä on kuitenkin vauvan palsta, profiililtaan erilainen kuin vaikka hesari tai tiede. Siksi on ihmeellistä, että velat tulevat tänne mesoamaan. Eikö se ole aika vaikeakin olla täällä, kun puolet jutuista on perhettä, vanhemmuutta ja lapsia koskevia?
[/quote]
Näin sivusta katsoen vaikuttaa siltä, että sinä ainakin koit aloittajan vertauksen hyökkäyksenä vanhemmuutta vastaan ja loukkaannuit siitä ;)
Yhteiskunnan painostus on vain omien korvien välissä. Jos sukujuhlissa tädit tiukkaa, että no joko on mies katsottuna ja koskas lapsia, se ei ole mitään painostusta, vaan ihan normaalia tuttujen välistä juttelua. Voihan se vähän ärsyttää, mutta niin ne tädit ärsyttää muistakin syistä...
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:44"]
Moni lapsellinen on ollut pitkäänkin ihan vapaaehtoisesti lapseton eikä ole lapsia suunnitellut. Et voi väittää, että emme tietäisi millaista on olla vela. Turha myöskään kuvitella, että me sinun valintojasi ihmettelemme.
[/quote]
Ensinnäkin, on eri asia olla lapseton elämänvaiheessa jossa ei (vielä) lasten hankintaa suunnittele, kuin olla päättänyt tietoisesti jäädä lapsettomaksi. Toiseksikin aloitus oli suunnattu niille vanhemmille, jotka velojen elämänvalintaa ihmettelevät. Siinä ei syytetty kaikkia vanhempia asiasta, vaan se oli tarkoitettu nimenomaisesti niille ihmetteleville.
Toisin sanoen, jos sinulla ei ole ongelmia ymmärtää sitä, miksi kaikki eivät lapsia halua, et kuulu siihen ryhmään, keille avaus kohdennettiin. Näin ollen on turha sitä silloin henkilökohtaisena syytöksenä ottaakaan.
Olen vela, en aloittaja.
,
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:43"]
Kuvittele, että jokaisen suomalaisen olisi tapana ottaa koditon asumaan luokseen pariksikymmeksi vuodeksi. Tämä olisi kulttuurinen normi, jota lähes kaikki muut pitäisivät täysin hyväksyttävänä, jopa toivottavana. Ystäväsi kertoisivat sinulle, että vaikka kodittoman auttaminen jaloilleen vie paljon rahaa, hermoja, aikaa ja energiaa, mikään kokemus maailmassa ei anna samanlaisa tyytyväisyyttä ja merkityksen tunnetta kuin tällainen hyväntekeväisyys. Ystäväsi saattaisivat jopa sääliäkin sinua vähän. Itse vain pyörittelisit kauhistuneena silmiäsi tuollaiselle puheelle sekä kaikille kodittoman huolehtimisesta kertoville tv-sarjoille, lehdille, elokuville ja Facebook-päivityksille. Kodittomasta huolehtimiseen liittyvät ongelmat, jotka ovat sinun silmillesi täysin ilmeisiä, ohitetaan lyhyillä tokaisuilla: "Onhan tämä rankkaa, mutta kyllä se on sen arvoista. Tuo aika on lopulta niin lyhyt, ja sitten minulla on taas aikaa itselleni ja parisuhteelle."
Etkö tällaisessa tilanteessa sulkisi kotisi ovea tyytyväisenä ja toteaisi: "Onneksi minun ei sentään tarvitse ottaa koditonta meille asumaan. Elämäni on näin paljon parempaa"?
[/quote]fair enough. Miksi olet vauva palstalla?????
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 02:53"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:58"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:56"]
Mutta onko oikea lähestymistapa huudella joka puolela: miksi kaikki ihmettelevät minua??
[/quote]
En päivittele sitä, että vapaaehtoista lapsettomuutta ei ymmärretä, vaan tarjoan tässä. vertauksen, jonka kautta tuota ymmärrystä voi lisätä. Ketään ei voi tietenkään pakottaa ymmärtämään, mutta jos saat kiinni ajatuksesta, millaista olisi majoittaa koditon tuossa esimerkissä kuvailemaani tapaan, saat ehkä vähän kiinni siitä, miten vapaaehtoisesti lapseton suhtautuu ajatukseen vanhemmuudesta. -ap
[/quote]
Miksi kenenkään pitäisi kiinnostua siitä miten vela suhtautuu ajatukseen vanhemmuudesta. Miksi se on tärkeä aihe? Eivät vapaaehtoisesti hevosettomatkaan ihmiset halua jaaritella suhtautumisestaan hevosiin päivästä toiseen. He eivät ole kiinnostuneita puhumaan hevosista, vaan itseään kiinnostavista asioista, jotka eivät liity hevosiin mitenkään. Jonkinlainen sisäinen epävarmuus huokuu sellaisesta toiminnasta, että on pakko paasata jonkun aiheen ympärillä, joka mukamas on vastenmielinen. Vähän niin kuin tämä amerikkalainen tv-saarnaaja, joka vihasi homoja ja saarnasi jumalan rangaistusta heille. Jäi sitten itse myöhemmin housut kintuissa kiinni miesprostituoidun seurassa.
[/quote]shown nimi?
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 00:18"]
Hauska juttu. Ainoa haittapuoli olisi sosiaalinen paine kun kaikki muut ottaisivat niitä ihmisiä. Onkohan lapsettomilla sellaista painetta vielä nykyään?
Itse en lapsettomana kuluttanut yhtään sekuntia miettien toisten lapsia. Ei käynyt mielessä koskaan joten ihmettelen mistä johtuu että viihdytte täällä tai miten olette eksyneet.
Olisi hyvä jos lasten hankkimista mietittäisiin paljon tarkemmin.
[/quote]
Hyvin huomioit tuon sosiaalisen paineen. Vapaaehtoisen lapsettoman kokema sosiaalinen paine lienee yksilökohtaista. Itse olen jonkin verran sellaista kokenut. Olen kohdannut sääliä siitä, ettei minulla ole lapsia, vaikken ole itseäni tahtomattani lapsettomaksi edes väittänyt. Olen kohdannut vähättelyä elämäni suhteen. Minä en kuulemma voi tietää oikeista aikuisten huolista ja vastuista mitään, koska olen jämähtänyt ikiteinin elämään. Ilmeisesti se, että on itse itsensä elättänyt viimeiset pari vuosikymmentä, eei tuo kokemusta aikuisten huolista ja vastuista sen enempää kuin teineilläkään on... ;D
Onneksi läheskään kaikki ihmiset eivät näin suhtaudu, mutta kyllä tietyt uskomukset ja stereotypiat sitkeässä vielä ovat. Jotkut ihmiset vain tuntuvat luulevan, että vasta vanhemmuus opettaa ihmiselle aikuisuutta ja vastuullisuutta.
Nyt kun olen neljänkympin paremmalla puolella, en enää kohtaa niinkään painostusta tehdä lapsia, mutta säälivää asennetta tulee vastaan aiempaa enemmän.
Mitä sitten "vauva-palstalla" pyörimiseen tulee, niin minun nähdäkseni täällä aaveella keskustellaan aikalailla laidasta laitaan erilaisista asioista, eivätkä läheskään kaikki keskustelut liity mitenkään lapsiperhe-elämään.
Olen vela, en aloittaja.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:43"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:19"]
Ei sinun oke pakko haluta lapsia, ja on varmasti parasta, ettet sellaista saa. Mutta älä luule tietäväsi, minkälaista on vanhemmuus, jos et sitä ole kokenut.
[/quote]
Toisteletko tätä kulunutta klisettä vain jankkaamisen ilosta, vai liittyykö se mielestäsi jotenkin ketjun aiheeseen? -ap
[/quote]
Oma lapsi ei ole itselle tuntematon ihminen, ei mikään koditon kulkija, joka on omat päätökset elämänsä suhteen tehnyt ja siksi päätynyt tuollaiseksi.
Ihmettelen sitä, että miksi _vapaaehtoisesti_ lapsettomien täytyy koko ajan toistella omia näkemyksiään joka paikassa. Minä olen vapaaehtoisesti kissaton, hevoseton jne., mutta en minä mene sitä kirjoittelemaan kissa- tai hevospalstoille. Vastuu esim. hevosesta olisi minulle aivan painajainen, ajankäytöllisesti ja taloudellisesti. Tykkään silti hevosista, ja käyn välillä niitä katsomassakin.
[/quote]
Eikö kuitenkin kannattaisi mennä hooteenettiin tekemään avauksia, joissa kerta toisensa jälkeen perustelet, miksi et halua hevosta, ja vertaat hevosenpitoa ties mihin absurdiin. Kannattaa myös kirjoittaa joka ikiseen ketjuun, joissa hevosenomistajat avautuvat hevosenomistajan murheista oma vehen (vapaaehtoisesti hevoseton) vakiokommentti siitä, miten itse olet täydellisen onnellinen, kun sinulla ei ole hevosta.
[/quote]
Mä tekisin näin, jos koko mun ikäni mulle olis hoettu, että koska hankit hevosen, sun elämäs on tyhjää ja merkityksetöntä ilman hevosta, et ole nainen jos et hanki hevosta jne. jne.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:58"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:56"]
Mutta onko oikea lähestymistapa huudella joka puolela: miksi kaikki ihmettelevät minua??
[/quote]
En päivittele sitä, että vapaaehtoista lapsettomuutta ei ymmärretä, vaan tarjoan tässä. vertauksen, jonka kautta tuota ymmärrystä voi lisätä. Ketään ei voi tietenkään pakottaa ymmärtämään, mutta jos saat kiinni ajatuksesta, millaista olisi majoittaa koditon tuossa esimerkissä kuvailemaani tapaan, saat ehkä vähän kiinni siitä, miten vapaaehtoisesti lapseton suhtautuu ajatukseen vanhemmuudesta. -ap
[/quote]
Miksi kenenkään pitäisi kiinnostua siitä miten vela suhtautuu ajatukseen vanhemmuudesta. Miksi se on tärkeä aihe? Eivät vapaaehtoisesti hevosettomatkaan ihmiset halua jaaritella suhtautumisestaan hevosiin päivästä toiseen. He eivät ole kiinnostuneita puhumaan hevosista, vaan itseään kiinnostavista asioista, jotka eivät liity hevosiin mitenkään. Jonkinlainen sisäinen epävarmuus huokuu sellaisesta toiminnasta, että on pakko paasata jonkun aiheen ympärillä, joka mukamas on vastenmielinen. Vähän niin kuin tämä amerikkalainen tv-saarnaaja, joka vihasi homoja ja saarnasi jumalan rangaistusta heille. Jäi sitten itse myöhemmin housut kintuissa kiinni miesprostituoidun seurassa.