Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitko seurustella ihmisen kanssa, joka on ammatiltaan siivooja?

Vierailija
03.07.2021 |

Vai tuntisitko liian suurta häpeää hänen ammatistaan?

Kommentit (161)

Vierailija
101/161 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi. Siivoojalla ja minulla olisi tod.näköisesti täysin eri näkemykset asioista (esim. politiikka, elintasojutut).

Vierailija
102/161 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voisi. Siivoojalla ja minulla olisi tod.näköisesti täysin eri näkemykset asioista (esim. politiikka, elintasojutut).

Ähhh... onpa kapeakatseista...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/161 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammatti ei itsessään vaikuta, mutta varakkaana tohtorina voisi olla aika vaikeaa löytää mitään yhteistä aivan erilaisen paljon alemman sosioekonomisen luokan edustajan kanssa. Luultavasti ennen kuin kummankaan ammatti ja tausta paljastuisi paljastuisi niin osoittautuisi heti, että erot arvoissa, elämäntavoissa, mielenkiinnon kohteissa, harrastuksissa jne. olisi aivan liian suuria.

Riippuu varmaan syistä, miksi hän olisi siivoojaa. Esim. fiksuin tuntemani ihminen on puolalainen siivooja. Sieltä päin maailmaa tulevat eivät vieroksu työtä ja ajautuvat tekemään sitä työtä, jota saavat ulkomailta.

Ihmiset ovat ihan tutkitusti huonoja arvioimaan älykkyyttä, joka on heidän oman tasonsa yläpuolella.

Siksi kommentti "fiksuin tuntemani ihminen on puolalainen siivooja" jääköön omaan arvoonsaa.

Oletan näin matemaatikkona ainakin jonkinlaisen loogisen älyn omaavani. Fiksulla voi tarkoittaa toki montaa asiaa. Tämä tuntemani henkilö on paitsi matemaattisesti lahjakas, mutta omaa erityisen laajan yleissivistyksen ja sosiaalisen älyn. Luultavasti fiksumpi kuin sinä tai minä.

Hyvinkin mahdollista. Etenkin, kun ns. fiksuuden käsite on aika vapaasti määriteltävissä aina tilanteen mukaan, kun taas g-faktori on ehkä hieman tarkempi mittari, mutta eri asialle :) Ja käytit vielä kohteliaasti tuossa lopussa sanaa "tai", etkä "ja".

Pointtinahan tässä oli kertoa, että siivojan taustatarina voi olla yllättävä, etkä voi päätellä mitään hänen älystään siivoojan ammatin perusteella. Älykkäänä varmaan ymmärrät keskittyä oleelliseen, minulle ei ole sinänsä väliä oletko sinä vai tuntemani siivoaja älykkäämpi/fiksumpi tms. Tarkoitus oli kehua siivoojaa, ei moittia sinua.

Totta kai ja tuon ymmärsin. Totta tuokin, että ei voi päätellä mitään varmuudella, mutta tilastotieteilijälle riittää, kun osuu tarpeeksi lähelle (luottamusväli jne.). Hajonta voi olla suuri ja havaintoja löytyä kaukaakin, mutta keskiarvo ei välttämättä paljoa heilahtele...

Jos haikailet nimenomaan älykkään kumppanin perään ja sinun tulee valita kahden eri ammattiryhmän muodostamasta joukosta, niin valitsemalla "oikein" voit parantaa onnistumismahdollisuuksiasi. Olemmeko samaa mieltä?

Vierailija
104/161 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän sitten, jos näitä suorittavan työn tekijöitä ei olisi? Olisiko se "toimistorotta", joka olen itsekin ja asiantuntijatehtävissä, valmis siivoamaan oman työpisteensä pöydät, luuttuamaan lattiat ja tyhjentämään roskikset? Kaikki on työ on tekemisen arvoista ja olisi syytä jokaisen myös kunnioittaa toisen tekemää työtä - oli se sitten mitä tahansa.

Vierailija
105/161 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksen pystyisi.

Paljon mieluummin seurustelisin oikean työläisen kanssa kuin jonkun akateemisen hiirulaisen joka ei ymmärrä elämästä mitään.

Vierailija
106/161 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haikailet nimenomaan älykkään kumppanin perään ja sinun tulee valita kahden eri ammattiryhmän muodostamasta joukosta, niin valitsemalla "oikein" voit parantaa onnistumismahdollisuuksiasi. Olemmeko samaa mieltä?

Kyllä, toki tästä olemme samaa mieltä.

Vierailija
107/161 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset halveksuvat toisia ihmisiä? Huono itsetunto. Nostetaan itseä alentamalla toista.

Vierailija
108/161 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti voisin.

M50

Vierailija
109/161 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset halveksuvat toisia ihmisiä? Huono itsetunto. Nostetaan itseä alentamalla toista.

Miksi sen myöntäminen, että toiset ovat älykkäämpiä kuin toiset, tarkoittaisi toisten halveksuntaa?

Ihmisillä on monia erilaisia ominaisuuseroja ja niiden myöntäminen tuntuu jotensakin fiksummalta kuin niiden kieltäminen. Yhdellä on vaaleammat hiukset kuin toisella, joku voimistelee paremmin, jollakin aivot toimivat nopeammin, joku soittaa pianoa paremmin jne.

Näkisin, että halveksunta syntyy kuitenkin enimmäkseen toisen ihmisen tekojen, ei heidän ajatustensa tai ominaisuuksiensa vuoksi.

Vierailija
110/161 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksen pystyisi.

Paljon mieluummin seurustelisin oikean työläisen kanssa kuin jonkun akateemisen hiirulaisen joka ei ymmärrä elämästä mitään.

Mielenkiintoista, että kommentti, joka yhtä lailla stereotypistaa ihmisiä, onkin yllättäen ok.

Vierailija
111/161 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, ammatti ei ole este, ja matalapalkkaisessa työssä käyvä

on luultavasti kaikinpuolin terveempi kuin työmarkkinoiden ulkopuolelle

jäänyt tai jättäytynyt. Kun ei vain joutuisi heräämään aamulla kamalan

aikaisin...

Vierailija
112/161 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun paras ystävä on siivooja. Arvostan häntä todella paljon!

Vierailija
113/161 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksen pystyisi.

Akateemisen koulutuksen saanut ei "ymmärrä elämästä mitään"? Sitten joku vielä ihmettelee, miksi typeryys ja köyhyys periytyy. Geenejään ei voi parantaa.

Vierailija
114/161 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo- on mutta tässä Tapauksessa jos hän olisi Mies kun oon Nainen , hmm.

Kunhan on jotakin työtä.

En minäkään tee merkonomin töitä vaan teen ihan muuta Haavelin myös merikapteenin Ammatista.

Joo vaikka ois hyttisiivooja ja työnjohtaja oisin käyny nauhallisel takillani , taputtamaan sievästi olkapäätä sanonu" No nyt tulee siistijä"

Ja lähtenyt Konesillalle hymy suin.

⚓🧹

Vierailija
115/161 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo- on mutta tässä Tapauksessa jos hän olisi Mies kun oon Nainen , hmm.

Kunhan on jotakin työtä.

En minäkään tee merkonomin töitä vaan teen ihan muuta Haavelin myös merikapteenin Ammatista.

Joo vaikka ois hyttisiivooja ja työnjohtaja oisin käyny nauhallisel takillani , taputtamaan sievästi olkapäätä sanonu" No nyt tulee siistijä"

Ja lähtenyt Konesillalle hymy suin.

⚓🧹

Anteeksi mitä?

Vierailija
116/161 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet voi, mutta naiset ei.

Vierailija
117/161 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia tyytyisin johonkin luuseriin? N27

Vierailija
118/161 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voisin. Olen itsekin tehnyt siivousta työkseni, kunnes kyllästyin ja vaihdoin työtä. Ei siinä siivoomistyössä mitään hävettävää ole. Rehellistä työtä siinä missä mikä tahansa muukin. Siivoojille vain maksetaan surkeeta palkkaa, kun miettii työn raskautta, vaativuutta yms. Ei kaikista ihmisistä ole siivoojiksi ja monilla siivoojilla menee kroppa epäkuntoon työn rasittavuuden takia.

Vierailija
119/161 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on tärkeintä että ihminen käy töissä. Te siivoojia haukkuvat voisitte ymmärtää joskus muitakin näkökulmia ja elämäntilanteita. Itse alkoholistiperheestä ja jouduin 16 vuotiaana muuttamaan pois kotoa.

Kävin äkkiä amiksen loppuun ja samalla kauppaan töihin myyjäksi. Koskaan ei ollut enää rahaa opiskella. Olin kaupassa 28 vuotiaaksi, ja muutama vuosi sitten vaihdoin sairaalaan laitoshuoltajaksi oppisopimuksella. Saan sieltä parempaa palkkaa kun kaupasta koska täydet tunnit.

En aina ymmärrä että siivoojia haukutaan köyhäksi ym kun esim varastotyöstä ja vaatekaupoista tienaa vähemmän.

Vierailija
120/161 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin. Minulle ei ole mitään väliä mitä puoliso tekee työkseen. Olen itse ollut siivoojana 15v. Se ei ole työ kevyimmästä päästä. Siinäkin työssä pitää oppia uusia asioita. Ja olla oma- aloitteinen. Minä saan hyvää palkkaa työstäni. Tiedän kyllä tehneeni töitä työpäivän jälkeen. Miehet eivät ole koskaan halveksinut työtäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi