Lapsiperhe omii yhteisen piha-alueen
Kerrostalossamme asuu lapsiperhe, joka on levittäytynyt pihamaalle tuoden sinne kaikenlaista omaa härdelliä. On lastenmökkiä, keinua, grilliä, omat kukkapuskat, pöydät ja tuolit jne.
Joka ainoa päivä nämä kirkuvat lapset juoksevat pihalle möykkäämään moneksi tunniksi ja käyttävät aluetta, kuin se olisi VAIN heitä varten. NYT on niin, että talossamme on muitakin lapsiperheitä, mutta he eivät kehtaa piha-aluetta käyttää röyhkeän lapsiperheen takia.
Onko oikein, että YKSI ainoa perhe OMII kerrostalon piha-alueen, käyttäytyvät kuin se olisi heidän omakotitaloalueen yksityispihansa - isä huutaa lapsilleen kovaan äänen jne että kaikkien kotirauha on mennyttä. Lapset kirkuu ja huutaa aamusta iltaan!?
Onko muilla TALON asukkailla OIKEUKSIA omaan kotirauhaansa vai PITÄÄKÖ muiden vain KESTÄÄ NÄITÄ ELÄMÄN ÄÄNIÄ!!?
Vinkujat, älkööt vaivautuko vastaamaan - muuta muualle tai lapset on vain lapsia. Kyllä muillakin on oikeus nauttia pihasta ja kotirauhasta - lapsiperheet aiheuttavat hlvetin talon muille asukkaille.
Kommentit (138)
eipä ole lastenmökkejä paljon näkynyt kertseissä onko ees totta
mua kanssa ärsyttää missä tahansa julkisilla paikoilla kirkuvat kakarat ja niiden vanhemmat, jotka eivät saa lapsiaan kuriin ja järjestykseen
osoittaa aika välinpitämätöntä suhtautumista muihin ihmisiin joten sama suhtautuminen ja negatiivisuus nousee heitä kohtaan
Mitäpä jos ap napakkana naisena menisi suoraan ko perheen juttusille sen sijaan, että nettisivulla vaahtoaa asiasta, joka ei etene mihinkään. Oletko kuitenkin kateellinen, kun joku perhe panostaa lapsiinsa ja antaa heille aikaansa ja viitsii laittaa leikkimökkiä ja muuta lasten mielestä mukavaa. Ihmeellistä narnatusta kaikkiaan selän takana. Jos muutosta asiaan haluat, toimi suoraan, eikä palstoilla aninyymi-tilassa.
Tässä ei auta muu kuin että menette itse sinne tai otatte isännöitsijään yhteyttä ja varmistatte, että onko edes lupaa rakentaa moista möksää. Voi meinaan hyvin olla, että ei ole, mutta isännöitsijä taas ei ole puuttunut jos on ajatellut, että taloyhtiössä on sovittu, että he saavat noin tehdä.
Voinette myös sanoa lapsille, että menee sinne vaan leikkimään. Jos ne sijaitsee taloyhtiön alueella, niin on aika heikoilla kantimilla yrittää selittää ettei muut saisi niitä käyttää. Järjestäkää taloyhtiön kesken vaikka piknikpäivä, hallitus pistää kutsut sinne. Jotain aktiviteettia, vaikka mölkkyä ja vähän grillailua. Sellaista, joka aktivoisi taas muutakin talon väkeä käyttämään pihaa. Nyt teillä lienee vähän se ongelma, että kukaan asukas yksinään ei viitsi lähteä sinne ainoaksi tikuksi mutaan. Yhteishenkeä peliin. Ja mistä sitä tosiaan tietää, hyvällä tuurilla tuota perhettä ei lainkaan haittaa, että kaikki käyttävät heidän leikkimökkiään ja pihan lapset saavat yhdessä hauskan leikki paikan.
Sitten on vielä se ratkaisu, että hallituksen kesken sovitte, että pihalle rakennetaan talkoilla joku vuosi taloyhtiön oma, pysyvä leikkimökki. Tai jotain muuta kivaa.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 16:44"]
Sama ongelma on meidän rivitaloalueellammekin kaksi lapsiperhettä on vallanneet kaikki yhteiset alueet kahluu altailla jmm sitten lapset juoksevat ja ajavat pyörällä ympyrää talon ympäri huutavat ja kiljuvat pelaavat sählyä ihmisten ikkunoiden alla ei ole rauhaa etupihalla ei takapihalla mailoilla huiskitaan istutuksia ja kun huomauttaa niin kaikkeen vahingontekoon vastataan se oli vahinko ei kukaan tahallaa. Todella tynpääntynyt tuohon terrorosmiin mikä asunympäristöämme piinaa.
[/quote]
Ihan kuin meidän rivitaloyhtiössä. Yksi lapsiperhe häiriköi. Tämän perheen kakarat keräävät kaikkien vieraiden yhtiöiden kakarat pihalle, myös ajavat pyörällä ympyrää talon ympäri, huutavat ja kiljuvat, pelaavat ihmisten ikkunoiden alla ei ole rauhaa etupihalla ei takapihalla. Perheen isä ja äitikin huutavat toisten ikkunan alla. Mutta auta armias, jos heitä on häiritty jollain tavalla, niin heti ovat valittaneet.
Etkö AP ihan oikeasti ole käynyt juttelemassa sen mökinrakentajan kanssa? Voiko tää olla edes todellista? Naapuriparka näkee ison vaivan, että saa rakennettua pihan lapsille kivan leikkipaikan, ja te muut vaan kurkitte verhonraosta ja raportoitte nettipalstalle? Mitä ihmettä?
Osaatteko kuvitella ollenkaan sellaista kaupunkia, jossa ihmiset yhdessä tekisivät ympäristöstään mukavamman -ihan itse? Niiden naapureiden kanssa voi tosiaan puhua ja sopia pihan käytöstä.
Naapurin pierutkin kuuluu seinien läpi :P eli voisipa vähän niitä kaasuja hillitä.
Ap. :D
Pitänee pyytää, sillä uskoisi, mikäli mökki on talon yhteisellä päätöksellä hankittu, sen olisi joku huotsikkamies pykännyt ja kaikki lapset näkyisivät siellä leikkimässä. Toi eniten ärsyttää just, että siellä on vaan tää yks perhe ollut hääräämässä koko ajan ja vallaneet käytänössä härveleillä puolet koko piha-alueesta.
Lapsiperheet sinänsä ok, jos ymmärtävät ottaa muutkin huomioon, eikä aina juosta kuin jotkut inkkarit huutamaan ikkunan alle. Kyllä kasvatuksella lapset oppii, että ei me olla ainoita asujia tässä paikassa. Ja jos haluaa huutaa suoraa huutoa, niin ei tosiaan kuin puistoihin kirkumaan.
Erikoinen perhe. Olen asunut 25 vuoden aikana viidessä eri kerrostalossa enkä koskaan ole tavannut perhettä, joka pykäisi jotain leikkimökkejä yhteisille piha-alueille. Tuo on kyllä tämän jutun hävyttömin teko!
Sen sijaan kukkapuskia on istuteltu asukkaiden iloksi kahdessakin eri kerrostalossa, eläkeläisten toimesta. Sääntönä oli, että jos jotain istuttaa, siitä pitää itse myös huolehtia. Ei häirinnyt yhtään. Mielestäni oli kivaa, että joku viitsi nähdä vaivaa muidenkin silmäniloksi.
Neljässä asumassani kerrostalossa oli lapsille leikkialue. Yleensä koostui keinuista ja hiekkalaatikosta, joissakin oli myös liukumäki. Neljässä kerrostalossa oli myös ns. aikuisempaan makuun varattu piha-alue, jossa oli penkkejä, iso pihakeinu ja kahdessa myös grilli. Lapset pitivät ölömölöä leikkialueilla mutta onneksi vain päiväsaikaan. Iltaisin sitten ne aikuiset grillipaikalla.
On taloyhtiön hallituksen asia suunnata viihtyvyyttä koko taloyhtiölle. Miksi ihmeessä seuraavassa yhtiökokouksessa ei ehdoteta, että hankitaan sinne yhteiselle piha-alueelle grilli (grillivuoroja voisi varata vähän kuin saunavuorojakin) ja pari penkkiä ja pöytä, ehkä jokin aikuisten keinu ja se yksi kukkasista innostunut perheenäiti voisi istutella ja hoidella niitä kukkapenkkejä siinä grillin ja pihakeinun ympärillä. Jos taloyhtiössä on enemmistö lapsettomia aikuisia, he varmasti innostuvat tästä suunnitelmasta. Jos enemmistö on lapsiperheitä, muuttuu suunnitelmat varmaan hiekkalaatikoksi ja pariksi penkiksi.
Lapsiakin muuten voi hyvällä hengellä komentaa. Voi todeta pihalla kirkuvalle lapsilaumalle, että kivaa kun on mielekästä puuhaa mutta älkää huutako noin kovaa, kun meillä vanha äiti nukkuu päivisin. Jos ei mene lapsille sanominen perille, voi ihan hyvin näille vanhemmille ehdottaa, että hillitsisivät sitä huutamista, kun on talossa myös vanhuksia, jotka nukkuvat päivisin.
En itse oleskellut kerrostalovuosinani niin paljoa kotona, että olisin ärsyyntynyt suunnattomasti pihan metelöivästä lapsilaumasta. Kerran sanoin tiukasti, kun potkivat palloa ekan kerroksen ikkunoihin ja yrittivät sytyttää puuta palamaan eikä vanhempia näkynyt missään. Meillä kerrostalossa oli haukkuvia koiria, pianonsoittaja ja öiseen aikaan kotiin palaava mopopoika, jonka piti sitä mopoa pärisyttää puolilta öin. Siihen nähden ne lasten huudot päiväsaikaan olivat ihan siedettäviä ongelmia. itseäni ärsytti ilkivalta ja tupakanpoltto parvekkeella. Aina kun tuuletin, tunki tupakansavu alemmalta parvekkeelta sisään. Astmaatikolle se ei ollut kiva juttu. Omalla parvekkeella tuli vietettyä todella vähän aikaa näiden tupakkaterroristien takia.
Huomasin näiden itseäni nyppivien asioiden takia, etten ollut kerrostalotyyppiä, ja muutettiin omakotitaloon suosiolla. Jos lapsilauman huutamiset lakkaisivat, tulisi se pianonsoittaja ja koirien haukkumiset. Jos ne saataisiin hiljaiseksi, tulisi mopopoika kavereineen pärisyttämään, ja jos tämäkin vaiennettaisiin, niin ne tupakoitsijat pilaisivat savullaan kaikki mahdollisuudet viihtyä. Kun en itse ollut päiväsaikaan kotona, ei se lapsilauma huutoineen ärsyttänyt vaan nimenomaan tämä kaikki muu.
Aloituksen varsinainen asia on minustakin ihan kummallinen. En ole koskaan kuullutkaan mistään omista rakennelmista yhteisellä pihalla. Ovat varmasti muidenkin käytössä, joten sekaan vain, ellei rohkeutta patistaa purkuhommiin löydy.
Sen sijaan pihalla meluaminen ja kirkuminen on minusta hankala asia. Aika usein lapsista lähtee ihan hyväntahtoisessakin ulkoleikissä valtavasti ääntä ja itse nimenomaan opetan, että ne meluleikit kuuluvat ulos ei sisälle. Jos kaikki leikkivät sovussa, en puutu omieni meluisiinkaan leikkeihin ulkona (ovat siellä aikaisintaan yhdeksältä, korkeintaan iltakahdeksaan), mutta omatunto kyllä kolkuttaa välillä ensimmäisen kerroksen naapureiden takia. Missään portaissa tai kellareissa ei tietty lapset juokse, mutta leikkipaikalla olevaa lasta en oiken raaski komentaa leikkimään hiljempaa.
Niin on se kumma kun pihalla riehuu lapsia ja ääntä lähtee. Leikkipaikkojakin rakennetaan. Melkein joka kerrostalon pihassa on meteliä ja melskettä. Voisi jopa luulla, että se on normaalia elämää joillekin.
No itse en päässyt yhtiökokoukseen, missä tallainen lupa olisi myönnetty. Kaiken lisäksi perhe asuu vuokralla, eivätkä ole edes osakkeen omistajia. Mutta toki talo on täynnä enemmän vanhoja ihmisiä ja nuoret ihmiset osaavat esittää kaikenlaisia vaatimuksia. Nyt vaan sitten monia pännii, että pihamaa on vallattu vain tämän yhden perheen oleilupaikaksi. Ei sinne muut viitsimennä, kun tämä yksi perhe puuhastelee mökkinsä, kukkapenkkinsä ym parissa..
Olen väliaikainen asukas itse talossa, joten kommentoin lähinnä talossa naapurin kanssa kuultua harmistusta. Pelkkä meteli on jo raivostuttavaa ja se huutaminen. Mutta se, että talon pihaa käytetään kuin se olisi omakotitalon yksityispiha, on raivostuttavaa.
Valitus isännöitsijälle riittää. Hän hoitaa homman eteenpäin.
Perheellä kolme lasta ja asuvat aivan ison perhepuiston vieressä ;)
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 16:04"]
Kerrostalossamme asuu lapsiperhe, joka on levittäytynyt pihamaalle tuoden sinne kaikenlaista omaa härdelliä. On lastenmökkiä, keinua, grilliä, omat kukkapuskat, pöydät ja tuolit jne.
Joka ainoa päivä nämä kirkuvat lapset juoksevat pihalle möykkäämään moneksi tunniksi ja käyttävät aluetta, kuin se olisi VAIN heitä varten. NYT on niin, että talossamme on muitakin lapsiperheitä, mutta he eivät kehtaa piha-aluetta käyttää röyhkeän lapsiperheen takia.
Onko oikein, että YKSI ainoa perhe OMII kerrostalon piha-alueen, käyttäytyvät kuin se olisi heidän omakotitaloalueen yksityispihansa - isä huutaa lapsilleen kovaan äänen jne että kaikkien kotirauha on mennyttä. Lapset kirkuu ja huutaa aamusta iltaan!?
Onko muilla TALON asukkailla OIKEUKSIA omaan kotirauhaansa vai PITÄÄKÖ muiden vain KESTÄÄ NÄITÄ ELÄMÄN ÄÄNIÄ!!?
Vinkujat, älkööt vaivautuko vastaamaan - muuta muualle tai lapset on vain lapsia. Kyllä muillakin on oikeus nauttia pihasta ja kotirauhasta - lapsiperheet aiheuttavat hlvetin talon muille asukkaille.
[/quote]vuokratalo, siellä saa kai mellastaa mielin määrin
Ei kerrostalon pihalle saa laittaa omaa leikkimökkiä eriasia jos taloyhtiö ja silloin sinne saa mennä kaikki lapset.
Kyllähän tuo väärin on. Jos yhteiseen käyttöön rakennettu niin silloin ok.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:50"]
Nurtsille vaan pitään omaa piknikkiä ja eikä elettäkään liikahtaa kun kakarat tulee huutamaan.
[/quote]
Meilläpä ei saa nurtseilla oleilla. Vain leikkipaikalla ja kulkureiteillä kulkea. Taitaa olla ihanteelliset säännöt tässä talossa.
[/quote]
ai lukeeko teillä jossain säännöissä, että nurmikolla ei saa istua? :-O