Lapsiperhe omii yhteisen piha-alueen
Kerrostalossamme asuu lapsiperhe, joka on levittäytynyt pihamaalle tuoden sinne kaikenlaista omaa härdelliä. On lastenmökkiä, keinua, grilliä, omat kukkapuskat, pöydät ja tuolit jne.
Joka ainoa päivä nämä kirkuvat lapset juoksevat pihalle möykkäämään moneksi tunniksi ja käyttävät aluetta, kuin se olisi VAIN heitä varten. NYT on niin, että talossamme on muitakin lapsiperheitä, mutta he eivät kehtaa piha-aluetta käyttää röyhkeän lapsiperheen takia.
Onko oikein, että YKSI ainoa perhe OMII kerrostalon piha-alueen, käyttäytyvät kuin se olisi heidän omakotitaloalueen yksityispihansa - isä huutaa lapsilleen kovaan äänen jne että kaikkien kotirauha on mennyttä. Lapset kirkuu ja huutaa aamusta iltaan!?
Onko muilla TALON asukkailla OIKEUKSIA omaan kotirauhaansa vai PITÄÄKÖ muiden vain KESTÄÄ NÄITÄ ELÄMÄN ÄÄNIÄ!!?
Vinkujat, älkööt vaivautuko vastaamaan - muuta muualle tai lapset on vain lapsia. Kyllä muillakin on oikeus nauttia pihasta ja kotirauhasta - lapsiperheet aiheuttavat hlvetin talon muille asukkaille.
Kommentit (138)
Nurtsille vaan pitään omaa piknikkiä ja eikä elettäkään liikahtaa kun kakarat tulee huutamaan.
Nenäänsä nyrpistää lapsiperheet ja kuvittelee olevansa kerrostalojen kingejä lol
Minulla ei ole lapsia, mutta kyllä minä ainakin ymmärrän, että heillä on suurempi tarve käyttää pihaa kuin lapsettomilla. Minulle on hyvin helppoa napata viltti ja romaani ja mennä loikomaan puistoon, mutta lapsia ei voi omin päin päästää kauas kotoa. Ja kumminkin ulkoilu on kasvavalle lapselle tosi tärkeää.
Tietenkin talon järjestyssääntöjä pitää noudattaa eikä pihalle voi asukas pykätä omia rakennelmia. Mutta oikeasti vähän tuntuu vieraalta joidenkin kommentit tässä ketjussa.
Osahan on ihan selvästi kateellisia lapsiperheille siitä, että he vievät tilaa kerrostalon pihalla. Mokomille on jopa rakennettu hiekkalaatikoita ja keinuja...joiss lapset kehtaavat hui jopa LEIKKIÄ! Kyllä onkin huutava vääryys, ja lasten leikkimistä on rajoitettava määrirtämällä aikataulut sille, milloin lapset saavat työntää nokkansa ulos (kahelein ehdotus ketjussa, nro 82)
;-)
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 18:42"]
Jos kyse on taloyhtiön alueesta, hallutuksen tulee määrätä poistamaan rakennelmat. Yhtiön pihalle ei ole lupa tehdä rakennelmia palvelemaan vain jotain asukasta. Ei kukaa asukas voi suomessa omia alueita, joita eivät omista vaan yhtiön maan omistaa taloyhtiö. Aika nössöä porukkaa, jos ei saa tällaista tapausta kuriin.
[/quote]
Mä vähän luulen, ettei ne muut valita tästä perheestä. Ainut valittaja on tää ap. Joka varmaan on palstan vakionaapurivalittaja. Sillehän ei kelpaa ainutkaan naapuri, kaikki ne häiritsee tätä alatisairasta valittajaa. Onhan tuo isännöitijällekin valittanut ja käynyt naapurien ovilla itkemässä.
Jos pihalle jättää jotain, se on vapaasti muidenkin käytössä. Omat kamat tuodaan ja viedään joka kerta erikseen. Jos hallitus ei ole vaatinut mökin purkua, on se vapaasti kaikkien käytössä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 00:36"]
Voin kuvitella ap:n. Kyttää naapureita verhojen takaa ja valittaa ja marisee leikkimökistä ja lasten leikkimisestä. Ei tiedä onko mökille lupaa vai ei, mutta on aika varma että ei sitä lupaa ole. Kyttää myös naapurien ilmeitä ja on varma että ne ihan varmasti irvisti muille lapsille. Ihan varmasti. Pihalle tekis mieli mennä, mutta kun ei voi kun siellä on muita ihmisiä. Ja tämä samainen naapurikyttääjä sitten käskee muita muuttamaan korpeen metelöimään. Ehkä ap:n kannattais muuttaa sinne korpeen, siellä ei varmaan tarvis muita ihmisiä nähdä ja uskaltais ehkä mennä pihalle. Eikä olis lapsia leikkimässä ja kiusaamassa. Vois stressikin helpottaa kun ei tarvis sieltä verhojen raosta kurkkia ja kiukusta puhista.
[/quote]
Leikki ei tarkoita että pitää huutaa ja riehua
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 01:26"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:50"]
Nurtsille vaan pitään omaa piknikkiä ja eikä elettäkään liikahtaa kun kakarat tulee huutamaan.
[/quote]
Meilläpä ei saa nurtseilla oleilla. Vain leikkipaikalla ja kulkureiteillä kulkea. Taitaa olla ihanteelliset säännöt tässä talossa.
[/quote]
ai lukeeko teillä jossain säännöissä, että nurmikolla ei saa istua? :-O
[/quote]
Lukee. Nurmikko ei todellakaan kestä että siitä kuljetaan.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 09:54"]
Mitäpä jos ap napakkana naisena menisi suoraan ko perheen juttusille sen sijaan, että nettisivulla vaahtoaa asiasta, joka ei etene mihinkään. Oletko kuitenkin kateellinen, kun joku perhe panostaa lapsiinsa ja antaa heille aikaansa ja viitsii laittaa leikkimökkiä ja muuta lasten mielestä mukavaa. Ihmeellistä narnatusta kaikkiaan selän takana. Jos muutosta asiaan haluat, toimi suoraan, eikä palstoilla aninyymi-tilassa.
[/quote]
Paitsi että leikkimökkejä ei saa laittaa taloyhtiön pihalle
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 10:20"]
Etkö AP ihan oikeasti ole käynyt juttelemassa sen mökinrakentajan kanssa? Voiko tää olla edes todellista? Naapuriparka näkee ison vaivan, että saa rakennettua pihan lapsille kivan leikkipaikan, ja te muut vaan kurkitte verhonraosta ja raportoitte nettipalstalle? Mitä ihmettä?
Osaatteko kuvitella ollenkaan sellaista kaupunkia, jossa ihmiset yhdessä tekisivät ympäristöstään mukavamman -ihan itse? Niiden naapureiden kanssa voi tosiaan puhua ja sopia pihan käytöstä.
[/quote]
Taloyhtiön maille ei saa rakentaa mitään itse. Eikä laittaa edes kukkia. Katsos kun sen omistaa taloyhtiö ei yksittäinen asukas/perhe
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 11:31"]
Jos pihalle jättää jotain, se on vapaasti muidenkin käytössä. Omat kamat tuodaan ja viedään joka kerta erikseen. Jos hallitus ei ole vaatinut mökin purkua, on se vapaasti kaikkien käytössä.
[/quote]
Paitsi että mökin pystyttämiselle pitää olla virallinen lupa. Edes taloyhtiö ei vaan voi rakentaa pihalle jotain. Laki määrittelee mitä ja mihin saa rakentaa ja niille kaikille on säädöksiä
Uskomaton ketju. Ap:lle toivotan hyvää kesää ja toivottavasti uskaltautuu sisältä ihmisten ilmoille niin huomaa, että osaa sitä muutkin "metelöidä" kuin lapset.
Mutta jos istuu vain neljän seinän sisällä ja jupisee itsekseen, eihän sitä voi muuta odotaakaan kuin että kaikki muut käyttäytyy huonosti ja itsellä on tästä syytä pahoittaa mielensä!
Hyvinpä nämä näyttää olevan tietävinään kunkin tekemiset, kun lapsiperheitä ojennetaan :D reps! Jotakuinkin huvittavaa näiden mammojen päivittelyt, että on ihan ookoo, että heidän kullanmurunsa KILJUU kuin siat joka hiivatin PÄIVÄ - jos itse olisivat samassa tilassa, että joku muu perhe tulee KILJUMAAN HEIDÄN ikkunansa alle, voisi se ääni kellossa vähän muuttua ;) !
Mutta kaksinaamaisiahan nämä meluhäiriköt yleensä taloyhtiöissä ovat. Omien lapsien meteli on vaan söpöä omasta mielestä - sitä, että on valittu kerrostaloasuminen eikä oteta huomioon talon suurinta osaa asukkaista, jotka yleensä aikuisia/opiskelijoita/eläkeläisiä ym., on vissiin sitten ihan OK näiden mölyapinoiden mielestä.
Jospa nyt vaan ojentaisitte niitä kultamurujanne KÄYTTÄYTMÄÄN yhteisillä alueilla! Onko se niin vaikeaa?? ;)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 10:20"]
Etkö AP ihan oikeasti ole käynyt juttelemassa sen mökinrakentajan kanssa? Voiko tää olla edes todellista? Naapuriparka näkee ison vaivan, että saa rakennettua pihan lapsille kivan leikkipaikan, ja te muut vaan kurkitte verhonraosta ja raportoitte nettipalstalle? Mitä ihmettä?
Osaatteko kuvitella ollenkaan sellaista kaupunkia, jossa ihmiset yhdessä tekisivät ympäristöstään mukavamman -ihan itse? Niiden naapureiden kanssa voi tosiaan puhua ja sopia pihan käytöstä.
[/quote]
Taloyhtiön maille ei saa rakentaa mitään itse. Eikä laittaa edes kukkia. Katsos kun sen omistaa taloyhtiö ei yksittäinen asukas/perhe
[/quote]
Ja siihen on ihan selvä syy. Kun laitetaan omaa kukkapenkkiä sun muuta, luodaan tilasta ns *omaa*, ja tila ei ole enää yhteinen. Eri asia on, jos taloyhtiö itse päättää istuttaa kukkapenkin, joka kaikkien hoidettavissa jne. Toki nämä asukkaat voivat kokea, että ollaanpas me ihanan oma-aloitteisia, kun tehdään sitä ja tätä tänne - samalla ap:n kuvaaman kaltainen tilanne syntyy.
Jos omaa rivaripihan, saa tehdä mitä lystää omalla palstallaan. Sama omakotitontilla. Mutta, jos valitsee sen kerrostaloelämän, sorry.. piha ei ole kenenkään yksityisyomaisuutta. Eikä sitä pidä myös niin käyttää.
Aikuisille iso moninistuttava keinu olisi paras tämmöisiin pihoihin. Tai grillikatos.
Lasten kiljupaikkoja on ihan yllin kyllin joka kylässä ja kaupungissa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 16:14"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 10:20"]
Etkö AP ihan oikeasti ole käynyt juttelemassa sen mökinrakentajan kanssa? Voiko tää olla edes todellista? Naapuriparka näkee ison vaivan, että saa rakennettua pihan lapsille kivan leikkipaikan, ja te muut vaan kurkitte verhonraosta ja raportoitte nettipalstalle? Mitä ihmettä?
Osaatteko kuvitella ollenkaan sellaista kaupunkia, jossa ihmiset yhdessä tekisivät ympäristöstään mukavamman -ihan itse? Niiden naapureiden kanssa voi tosiaan puhua ja sopia pihan käytöstä.
[/quote]
Taloyhtiön maille ei saa rakentaa mitään itse. Eikä laittaa edes kukkia. Katsos kun sen omistaa taloyhtiö ei yksittäinen asukas/perhe
[/quote]
Ja siihen on ihan selvä syy. Kun laitetaan omaa kukkapenkkiä sun muuta, luodaan tilasta ns *omaa*, ja tila ei ole enää yhteinen. Eri asia on, jos taloyhtiö itse päättää istuttaa kukkapenkin, joka kaikkien hoidettavissa jne. Toki nämä asukkaat voivat kokea, että ollaanpas me ihanan oma-aloitteisia, kun tehdään sitä ja tätä tänne - samalla ap:n kuvaaman kaltainen tilanne syntyy.
Jos omaa rivaripihan, saa tehdä mitä lystää omalla palstallaan. Sama omakotitontilla. Mutta, jos valitsee sen kerrostaloelämän, sorry.. piha ei ole kenenkään yksityisyomaisuutta. Eikä sitä pidä myös niin käyttää.
Aikuisille iso moninistuttava keinu olisi paras tämmöisiin pihoihin. Tai grillikatos.
Lasten kiljupaikkoja on ihan yllin kyllin joka kylässä ja kaupungissa.
[/quote]
hyvin sanottu btw xD
Se on ihmisten oma häpeä ja omaa rajoitteisuutta jos ei kehtaa talonyhtiön pihalle mennä! :D
Se, että lapset kiljuu kuin teurassiat, on koko perheen häpeä. Jotain käytöstapoja voisi olettaa opetetun, kun yhteisellä alueella asutaan. Jos ei ole varaa omakotitaloalueeseen, ei pidä syyttää siitä talon muita asukkaita. Eli ei-lapsiperheitä.
ei ymmärrä kanssa sitä että miksi sitä pitää huutaa ja melskata niin vietävästi, kun voi leikkiä toisinkin - metsään vaan lapset huutamaan jos siltä tuntuu mutta ei toisten ikkunoista sisään kiitos
mä odotin ja muistutin vuosia sulle et hoida oma osuutesi pihatöistä. vuokranantajasikin muistutti vaan ei minä ne vuosia vanhat pitkät heinät niitin KÄSIN joten käytän pihaa kuin se olisi minun kun ei teitä muita ole kiinnostanut paitsi nyt kun sinulla on lapsi, muttet jouda leikkaamaan nurmikkoa joten ole hiljaa. Taloyhtiön kokouksessa leikkimökki ja hiekkalaatikko olivat ok sinulla oli muuta menoa.
sulla on ap oikeus valita missä asut :) jos ei oo vara nii mee kouluun että voithaavees toteuttaa. Vai ootko sairaseläkkeellä mt ongelmien vuoksi?
Sama homma monessa taloyhtiössä. Kissaa ei vaan nosteta pöydälle, koska yritetään välttää kärjistyneitä suhteita. Miten noihin nyt suhtautuisi? Menisin porukalla myös istumaan lastentarhan leikkeihin, enkä hievahtaisikaan saati tervehtisi.