Lapsiperhe omii yhteisen piha-alueen
Kerrostalossamme asuu lapsiperhe, joka on levittäytynyt pihamaalle tuoden sinne kaikenlaista omaa härdelliä. On lastenmökkiä, keinua, grilliä, omat kukkapuskat, pöydät ja tuolit jne.
Joka ainoa päivä nämä kirkuvat lapset juoksevat pihalle möykkäämään moneksi tunniksi ja käyttävät aluetta, kuin se olisi VAIN heitä varten. NYT on niin, että talossamme on muitakin lapsiperheitä, mutta he eivät kehtaa piha-aluetta käyttää röyhkeän lapsiperheen takia.
Onko oikein, että YKSI ainoa perhe OMII kerrostalon piha-alueen, käyttäytyvät kuin se olisi heidän omakotitaloalueen yksityispihansa - isä huutaa lapsilleen kovaan äänen jne että kaikkien kotirauha on mennyttä. Lapset kirkuu ja huutaa aamusta iltaan!?
Onko muilla TALON asukkailla OIKEUKSIA omaan kotirauhaansa vai PITÄÄKÖ muiden vain KESTÄÄ NÄITÄ ELÄMÄN ÄÄNIÄ!!?
Vinkujat, älkööt vaivautuko vastaamaan - muuta muualle tai lapset on vain lapsia. Kyllä muillakin on oikeus nauttia pihasta ja kotirauhasta - lapsiperheet aiheuttavat hlvetin talon muille asukkaille.
Kommentit (138)
Monen taloyhtiön piha on suhtkoht pieni ja siksi hiljainen sääntö onkin, että jos siellä joku oleilee, on hänen vuoronsa? Mutta lapsiperheet ottavat piha-alueet kuin ''luonnostaan'' omaan haltuunsa, just tollaisten härveleiden avulla niinkuin ap mainitsi.
Jos kyse on taloyhtiön alueesta, hallutuksen tulee määrätä poistamaan rakennelmat. Yhtiön pihalle ei ole lupa tehdä rakennelmia palvelemaan vain jotain asukasta. Ei kukaa asukas voi suomessa omia alueita, joita eivät omista vaan yhtiön maan omistaa taloyhtiö. Aika nössöä porukkaa, jos ei saa tällaista tapausta kuriin.
Isolla lössillähän noi piha-alueet ns otetaan haltuun. Monet yksinasujia kerrostaloissa ja sitten isot lapsiperheet valtaa sekä fyysisesti että metelisaasteellaan alueet. Harmittaa kyllä täälläkin moinen meno.
Vanhemmat eivät nykyään näytä sitäpaitsi pitävän minkäänlaista kuria lapsilleen. Ihmekös sitten, jos huudetaan ja kiljutaa kuin sikaa tappaessa.
Leikkipuistothan on lasten leikkejä varten. Piha-alueet tarkoitettu talon koko väen virkistäytymiseen. Ei luulisi tommoisten rakentelujen olevan laillista ja yhteisesti hyväksyttyä?
Miksi sinne pihalle ei voisi muka mennä sekaan vain? Itse asutaan rivitaloalueella. Muutaman kymmenen metrin säteellä on kolme eri talonyhtiöiden leikkipaikkaa/oleskelualuetta. Leikkipaikoilla aktiivisesti käyviä perheitä on 4-5. Siellä on hiekkalaatikoilla kaikkien lasten leluja sikin sokin eikä niitä yöksi pois kerätä, ja tottakai kuka tahansa niillä saa leikkiä. Myös lapsettomilla asukkailla kylässä käyvät lapsivieraat, jotka eivät siis ole talonyhtiöiden omaa väkeä.
Jos ulos mennessä joku on jo valmiiksi leikkimässä, niin mukavampaahan se vain on. Saa lapsetkin leikkikavereita. Esikoisen kanssa ensimmäiset ulkoilukerrat oli paljon ankeampia, kun oltiin ainoita pihan käyttäjiä, mutta onneksi sittemmin tänne on tullut lisää lapsia. Varmaan ap:n kuvailema perhekin toivoo, että pihalle tulisi joskus naapureitakin yhtä aikaa.
Välillä saattaa joku talonyhtiön eläkeläinen käydä jokusen sanan vaihtamassa kuulumisia roskia viedessään. Jos joku viherpeukalo omalla kustannuksellaan toisi pöytäryhmän vierelle vielä kesäkukkia, niin mukavaahan se vain olisi, tuntuisi ihan hullulta sellaisesta valittaa talonyhtiön hallitukselle.
80-luvulla asuin kerrostalossa, ja talonyhtiön pihalla leikki toistakymmentä lasta päivät pitkät keskenään. Mitä enemmän lapsia ulkona yhtä aikaa, sen paremmat leikit. Ikkunasta kytättiin ja jos huomattiin, että joku tulee pihalle leikkimään, niin sekaan vain. Ja ääntä lähti varmasti enemmän kuin yhdessäkään pihapiirissä, missä aikuisiällä olen asunut, eikä kukaan silti tullut valittamaan. Vanhemmat kävi parvekkeelta huutamassa lapsiaan syömään/sisälle, ja jos lapsella tuli vanhemmalle asiaa, huudettiin vain kurkku suorana "Äiti, tuu parvekkeelle. Täällä huutaa Jaska/Minna/tms." Sen rinnalla tämä nykyajan meininki on tosi kesyä..
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 16:35"]
Ihmettelen tässä jutussa nyt paria asiaa (mitä muutkin ovat ottaneet esille). Ensinnäkin, onko mökille ja keinulle saatu lupa? Toisekseen, kieltävätkö nämä suurperheen vanhemmat muiden perheiden lapsia leikkimästä ko. mökissä ja keinussa?
Sinänsä mikään laki tai ohje ei voi pihalla leikkimistä (ja metelöimistäkään kunhan se on ns. elämisen ääniä) kieltää, kyllä tämä perhe saa olla vaikka joka päivä koko päivän pihalla jos haluaa. Muut menkööt sekaan. Mökin ja keinun laittamiseen taas täytyy olla lupa eikä ne voi minun mielestäni olla kenenkään yksityiskäytössä vaan kaikkien täytyy saada niitä käyttää.
Eihän se nyt niinkään voi mennä että pihalla oltaisiin vain vuorotellen, kyllä se on tarkoitettu KAIKKIEN taloyhtiön asukkaiden käyttöön. Ihme homma jos ei taloyhtiön asukkaat halua pihalle mennä jos siellä on jo joku muu...
[/quote]
Mitä ihmeellistä siinä on?
En nyt kyllä syyttäisi ap tilanteesta pelkästään sitä lapsiperhettä. Te muut asukkaat olette käytännössä antaneet heille luvan käyttää pihaa kuin omaansa!
Ja väitän, että noin keskimäärin eniten riesaa naapureille on kyllä bilettävistä perheettömistä aikuisista tai alkoholisoituneista dropouteista...
Tietenkään taloyhtiön yhteiskäytössä olevalle maalle ei saa kukaan rakentaa pysyiä rakennelmia, asia on päivänselsä. Eri juttu, jos pihasta on lohkottu vaikkapa alakerroksen asunnoille omat pikkupuutarhat, mutta niihinkään ei noin pääsääntöisesti saa rakentaa mitään kiinteää.
Nyt vain syksyn aikana otat yhteyttä taloyhtiön hallitukseen ja pyydät sieltä kannanottoa asiaan ja tarvittaessa muutosta taloyhtiön järjestyssääntöihin. Sääntömuutos pitää käsitellä yhtiökokouksessa, joka teilläkin lienee keväällä, joten pane asia vireille hyvissä ajoin.
Pyydä yhteydenotossasi kirjallista vastausta, niin joutuvat hallituksessa tosiaan sellaisen muotoilemaan kirjallisesti, eikä valituksesi jää vain hallituksen kokouksen anekdootiksi ilman toimenpiteitä.
Ilman muuta saat tuolla ko. lapsiperheen vihat, mutta lieneekö sillä isosti väliä? Moni osakas on varmasti iloinen ja kiitollinen, jos otat asian esille. Jos siis puhut aloituksessasi totta, etkä pane omiasi mustamaalataksesi lapsiperheitä....
Kovinhan noi asenteet näyttää täälläkin puoltavan metelöiviä lapsiperheitä.. Suomessa yli puolet asukkaista on kuitenkin EI_lapsiperheitä. Kyllä järjestyssäännöissä ja yleiessä ilmapiirissä pitäisi enemmän ottaa huomioon myös EI - lapsiperheet.
Terveisiä Etelästä!
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:19"]
Kovinhan noi asenteet näyttää täälläkin puoltavan metelöiviä lapsiperheitä.. Suomessa yli puolet asukkaista on kuitenkin EI_lapsiperheitä. Kyllä järjestyssäännöissä ja yleiessä ilmapiirissä pitäisi enemmän ottaa huomioon myös EI - lapsiperheet.
Terveisiä Etelästä!
[/quote]
kovinhan olet unohtanut, missä auot päätäsi ja haukut yhden pösilöperheen perusteella KAIKKIA lapsiperheitä.
Joo-o, ei tule Berliiniä Suomeen ihan heti.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 17:18"]
tämmösissä tapauksissa on melko hankalaa omia alue takaisin varmaan, kun sinne pykätty sitä sun tätä.. ajattelemattomuutta varmasti pariskunnalta, mutta haittaa koko asukasyhteisöä vaikka sitä ei kovin ääneen kovin kukaan kehtaa sanoakaan.. kyllä siellä ennen viihtyi moni muukin ihminen, nyt vain tää yksi perhe möykkää
[/quote]
Miksi kaikki ovat niin arkoja? Kun kaikki tekisivät asiasta ilmoituksen isännöitsijälle, hallituksen puheenjohtajalle, kiinteistöliittoon vaikka aluksi niin asialle voisi jotain tapahtuakkin. Sen lisäksi olkaa heille yhtä vittumaisia kuin he ovat muille. Älkää ikinä huomioiko heitä mitenkään hyvällä. Älkää puhuko tai edes pitäkö ovea auki.
Menkää pihalle kun he ovat siellä ja menkää keskelle lasten leikkejä. Tehkää heidän olonsa mahdollisimman hankalaksi siellä
[/quote]
Sinähän se harvinaisen kiva kaveri olet...
Meidän taloyhtiön hallituksen jäsenten lapset pitävät milloin leiriä rapussa, milloin kirkuvat aamusta iltaan pihalla jne. mutta siihen ei tietenkään voi puuttua mitenkään. :/
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 18:10"]
Lapsista lähtee aina melua, tietenkin. Olisi naurettavaa komentaa lapsia kerrostalon pihassa leikkimään "hiljaa". Kulkemaan portaissa äänettä tms...
[/quote]
Naurettavaa??? Whaaat? :---------------O Tuohan on ihan peruskasvatusta että rappukäytävässä liikutaan hiljaa, johan järjestyssäännötkin niin käskee tekemään. Leikkimään pystyy myös kirkumatta tuntitolkulla ja paukuttamatta vesirännejä.
Minusta pitäisi olla jotkut vuoroajat pihan käyttöön, jos lapsiperheet sen valtaavat. Eihän sinne vanhukset sun muut kehtaa mennä, kun mekastavia kakaroita pihat täynnä. Ihan oikeuteettua se olisi ja antaisi tunteen oikeudenmukaisemmasta tilan jakamisesta yhtiöissä.
Eikö teillä ap ole taloyhtiön pihassa mitään kiinteitä kalusteita yhtiön puolesta? kun yleensähän pihalla on lapsia varten hiekkalaatikko ja keinut nyt ainakin? Jos se lapsiperhe on talon ainoa, ovathan he voineet saada luvan laittaa lapsilleen leikkivälineet pihalle, mikäli siellä ei sellaisia ennestään ole? Eiköhän siihen pihaan ne mummotkin mahdu istuskelemaan? Eikö pihan käyttö ole kaikille salittua?
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:50"]
Minusta pitäisi olla jotkut vuoroajat pihan käyttöön, jos lapsiperheet sen valtaavat. Eihän sinne vanhukset sun muut kehtaa mennä, kun mekastavia kakaroita pihat täynnä. Ihan oikeuteettua se olisi ja antaisi tunteen oikeudenmukaisemmasta tilan jakamisesta yhtiöissä.
[/quote]
mitä ihmettä? Miksi ihmeessä kerrostalon pihan pitäisi olla yksityiskäytössä? Ajatuskin on omituinen, koska sen pihan läpi kulkee koko ajan porukkaa sisään ja ulos, milläs vahditaan, että kukaan ei riko kieltoa ja jää jutustelemaan...?
Ihme autistiporukkaa täällä. Kerrostaloon KUULUU sosiaalinen kanssakäyminen. Ja monet ikäihmiset suorastaan tykkää nähdä lasten leikkiä. Näin ainakin meidän 44 asunnon yhtiössä, jokakeskiviikkooseen grilli-iltaan osallistuu porukkaa vaihtelevin kokoonpanoin lapsiperheistä eläkeläisiin.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:55"]
Eikö teillä ap ole taloyhtiön pihassa mitään kiinteitä kalusteita yhtiön puolesta? kun yleensähän pihalla on lapsia varten hiekkalaatikko ja keinut nyt ainakin? Jos se lapsiperhe on talon ainoa, ovathan he voineet saada luvan laittaa lapsilleen leikkivälineet pihalle, mikäli siellä ei sellaisia ennestään ole? Eiköhän siihen pihaan ne mummotkin mahdu istuskelemaan? Eikö pihan käyttö ole kaikille salittua?
[/quote]
niin, jos mökki on tarkotettu yhteiskäyttöön, ja siihen on taloyhtiön hallituksen lupa, niin mikäs siinä. Mutta yksityiskäytössä olevaa mökkiä ei tietenkään saa pykätä luvatta yhteiskäytössä olevaan pihaan.
Ainoastaan tää yksi perhe häärää tän mökkinsä kimpussa. Jos se olis hankittu kaikkien käyttöön, kai siellä nyt muukin lapsilauma leikkisi. Vaan eipä näy.
Kyllä tuo on harkittua omalle perheelle hankittua pihanvaltausta, eikä muuta. Kun sinne menee muut ulos, nämä tulee sinne saman tien ja katsoo miltei paheksuvasti ''heidän'' tilaan tunkeutumista. Että TÄLLEEN täällä :D!
Hävyttömyyttä kun ei voi oikein kitkeä, jos ei ole kykyä ottaa muita huomioon. Että näin.
lapsiperheet käyttäytyy usein melko röyhkeästi suhteessa muihin kanssaeläjiin
onhan tuo nähty missä tahansa, missä kirkuminen on muka vaan söpöä vanhempien mielestä vissiin?
omia kullannuppuja näytille ulos vaan, kun on niin söpöä kuunnella meidän lasten huutoa,,
juopporingit sux toki varmaan vieläkin enemmän, mutta heidät varmaan saa häädettyä paremmin yhteisvoimin, kuin ah aina möykkääviä lapsiperheitä pitäisi vaan ymmärtää..... ja ymmärtää...