Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mt. Everestin vainajat pyörivät mielessäni.

Vierailija
30.06.2021 |

Olen palstalla näkemäni kommentin johdosta kehittänyt itselleni kummallisen kiinnostuksen Mount Everestillä lepääviin kiipeilijöihin. Olin kuullut niistä aiemminkin, mutta luulin että on legendaa ettei ruumiita saada alas vuorelta.

Osa vainajista säilyy näkyvissä ja verrattain hyvässä kunnossa vuosiakin sääolosuhteiden vuoksi. Lämpötila ei koskaan laske alle nollan.

Niin sanotulla death zonella (lähellä huippua) on ollut nähtävissä useita ihmisiä jotka eivät koskaan selvinneet alas. Kiipeilijät siis kulkevat vainajien ohi pyrkiessään maailman korkeimmalle huipulle.

Ajatus on samaan aikaan tosi karmaiseva ja kiehtova. Miltä tuntuisi nähdä hautaamaton, vuorella vuosia levännyt ihminen? Miltä omaisista tuntuu kun läheistä ei koskaan saa haudata, vaikka ruumiin koordinaatit ovat tiedossa ja netti täynnä valokuvia? Miten nukkuvat yönsä ne kiipeilijät, jotka aikanaan ovat joutuneet hylkäämään vielä elossa olevan ihmisen mahdottomien pelastusolosuhteiden vuoksi?

En tiedä miksi tämä aihe nyt pälkähtää mieleeni säännöllisesti.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Green_Boots

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Francys_Arsentiev

https://sometimes-interesting.com/mount-everest-dead-bodies/

Kommentit (1996)

Vierailija
541/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko linkkiä, jossa kerrottaisiin tuon sherpa tytön tarinasta?

Tarkoitatko tätä kanadalaista, joka oli syntyjään nepalilainen?

Shriya Shah-Klorfine

Nimellä varmaan löytyy Youtubesta. 

Vai joku toinen?

Vierailija
542/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee Babylon Zoon Space man kappaleesta mieleen tuo Green boots. Ei kannata kahtella niitä kuvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Mt Everestillä, mutta kuitenkin.

Vierailija
544/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nuo turistikiipeilyfirmat puske sinne huipulle  kenet tahansa jolla lompakkoa löytyy?

Ja sitten sattuu haavereita pakostakin jossain vaiheessa,enemmän kuin treenatuimmille.

Vierailija
545/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuollainen reissu maksa kymmeniä tuhansia euroja? Mieluummin maksan asuntolainaa kuin kiipeän tuonne noissa olosuhteissa. Kaikilla on omat fiksaationsa näköjään. 

Toiset maksavat ja toisille maksetaan kiipeilystä. Itse olen aikoinaan maksanut asuntolainaani ja elämääni kiipeilystä saamilla sponssirahoilla. Reissut on tuotteistettava tehokkaasti, rakennettava tarina niiden ympärille, sitoutettava medioita seuraamaan niitä ja sitten tarjottava niitä tuleville yhteistyökumppaneille medianäkyvyyden muodossa. Siihen sitten monenlaista oheisbisnestä kylkeen. Itse tein mukavat rahat  perusleireissä sateliittipuhelin aikaa myymällä, koska minulla oli eräs sateliittipalveluita tarjoava yritys sponsorina.

Jätitkö jätettä vuorelle?

Vierailija
546/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuollainen reissu maksa kymmeniä tuhansia euroja? Mieluummin maksan asuntolainaa kuin kiipeän tuonne noissa olosuhteissa. Kaikilla on omat fiksaationsa näköjään. 

Toiset maksavat ja toisille maksetaan kiipeilystä. Itse olen aikoinaan maksanut asuntolainaani ja elämääni kiipeilystä saamilla sponssirahoilla. Reissut on tuotteistettava tehokkaasti, rakennettava tarina niiden ympärille, sitoutettava medioita seuraamaan niitä ja sitten tarjottava niitä tuleville yhteistyökumppaneille medianäkyvyyden muodossa. Siihen sitten monenlaista oheisbisnestä kylkeen. Itse tein mukavat rahat  perusleireissä sateliittipuhelin aikaa myymällä, koska minulla oli eräs sateliittipalveluita tarjoava yritys sponsorina.

Kyllä sinne jää aina jätettä. Ilmastoaktiiveja mukana noissa reissuissa.

Vierailija
547/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi mikä on sherpa. Sherpat on tuolla vuoristoalueella elävä kansa joka on sopeutunut korkeaan ilmanalaan ja on siksi vuorilla ihan ässiä. Heidän ylivoimaisuutta kuvaa että aiempi ennätys kiivetä kaikki kasitonniset oli muistaakseni lähemmäs 10 vuotta, ja sitten yksi erityisen taitava sherpa räjäytti kaikki ennätykset ja kiipesi vuonna 2019 niille kaikille 14 kasitonniselle vuoden sisään.

Nirmal Purja on magar, ei šerpa.

term. Vanha Jeti

Vierailija
548/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
549/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuo turistikiipeilyfirmat puske sinne huipulle  kenet tahansa jolla lompakkoa löytyy?

Ja sitten sattuu haavereita pakostakin jossain vaiheessa,enemmän kuin treenatuimmille.

Kyllä jo lähempänäkin tullut havaittuun miten jäätiköille otataan ketä vaan vaikka railoja voi avautua keskipäivällä kuumimman aikaan minne vaan ja pitäisi osata käyttäytyä esim tikkaitten ja narun kireyksien kanssa suhteessa muihin. Todella vaarallista touhua.

Vierailija
550/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
551/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoisimmat Everestin uhrit ovat George Mallory ja Andrew Irvine, jotka kuolivat 1924 yrittäessään valloittaa Everest ensimmäisinä. Heidät nähtiin viimeisen kerran vain muutama sata metriä ennen huippua. Malloryn ruumis löydettiin vasta 1999 alempaa rinteeltä 8160 metrin korkeudelta. Irvineä ei tiettävästi ole löydetty. He ovat saattaneet olla ensimmäiset Everestin huipulla, mutta se jäänee arvoitukseksi, koska Malloryn ja Irvinen kameraa/kameroita ei ole löytynyt, joista olisi voinut löytyä todisteet huiputuksesta.

Ensimmäisenä huipulle nousi 1953 todennäköisesti šerpa Tenzing Norgay, vaikka kunnia tästä annettiinkin Sir Edmund Hillarylle, jonka parina Tenzing toimi.

Ennen Everestin huippua pohjoispuolella on jyrkänne, jonka vaikeusaste on suurempi kuin mitä 1920-luvulla oli kiivetty edes leppoisissa eurooppalaisissa oloissa. Kiinalaiset laittovat siihen tikkaat 1960 ja tiettävästi vain Conrand Anker on kiivennyt se kohdan vapaasti voidakseen arvioida kohdan vaikeus. Mallory ja Irvine eivät missään tapauksessa olisi pystyneet kapuamaan siitä ylös sen aikaisilla taidoilla happlaitteet selässä.

Kyllä Hillary oli huipulla ensin, muutaman askeleen edellä. Hän ei suostunut asiasta puhumaan ennen kuin hyvän aikaa Tenzingin kuoleman jälkeen, koska "šerpa ekana" ajatus oli niin vahva etenkin Nepalilaisten keskuudessa. Ei tarvitse kuin ymmärtää sahib - šerpa valtasuhdetta tuohon maailman aikaan niin tämän kyllä ymmärtää.

_________

Vanha Jeti

Vierailija
552/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Everestillä on jo vähintään 20 vuotta ollut panttikäytäntö, eli retkikunta jättää Kathmanduun ison rahapantin ja saa sen takaisin, kun tuo perusleirin roskat ja paskat takaisin Kathmanduun. Tuo roskaamisjuttu on aivan ylihysterioitu juttu vuorella. Paskat reitillä maatuu parissa viikossa lämpimissä olosuhteissa. Kun ne 10 000 vuoden päästä pölyksi jauhautuneena tulee jäätikön alapäähän, niin ei ole pahemmin maatumiselle tarvetta. Samoin kaikki ylävuorelle jäänyt mitätön roskamäärä, jäätikön kokoon verrattuna, jauhaantuu pölyksi tuhansien vuosien aikana, kun ne kulkeutuvat jäätikön alapäähän. On se valtava jäätikkö vaan sellainen jätemylly, että pölyä on tarjolla alapäässä, vaikka helikopterin jättäisi kakkosleiriin.

Vierailija
553/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mount_Everest

Everestin korkeus

Kuinka korkealle heliokpterilla voi lentää

http://www.kysy.fi/kysymys/mika-nykyaikaisen-helikopterin-maksimi-lento…

Kyllähän lentää voi mutta laskeutuminen ja uusi nousuun lähtö 100kg lastin kanssa on eri juttu.

Vierailija
554/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt sinne ei saisi kenenkään hinkua, koska koronan deltamuunnos jyllää siellä pahasti. Pysykää kotona ettette riskeerata muidenkin henkeä. Lähtekää riskeeraamaan henkeänne vasta sitten kun korona on ohi.

Jos ei millään malta odottaa, niin henkensä voi riskeerata myös kotona.

Vierailija
555/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Everestillä on jo vähintään 20 vuotta ollut panttikäytäntö, eli retkikunta jättää Kathmanduun ison rahapantin ja saa sen takaisin, kun tuo perusleirin roskat ja paskat takaisin Kathmanduun. Tuo roskaamisjuttu on aivan ylihysterioitu juttu vuorella. Paskat reitillä maatuu parissa viikossa lämpimissä olosuhteissa. Kun ne 10 000 vuoden päästä pölyksi jauhautuneena tulee jäätikön alapäähän, niin ei ole pahemmin maatumiselle tarvetta. Samoin kaikki ylävuorelle jäänyt mitätön roskamäärä, jäätikön kokoon verrattuna, jauhaantuu pölyksi tuhansien vuosien aikana, kun ne kulkeutuvat jäätikön alapäähän. On se valtava jäätikkö vaan sellainen jätemylly, että pölyä on tarjolla alapäässä, vaikka helikopterin jättäisi kakkosleiriin.

Kaikissa noissa kamppeissa on muoveja ja metalleja, joitten kylvämiseen ei ole yhtään syytä. Ilmastoaktiiveille mietittävää.

Vierailija
556/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jankuttajasta eroon:

1. Älkää enää kukaan vastatko sille.

2. Kun mahdollisimman moni ilmoittaa sen viestit asiattomiksi, ne alkavat poistua.

Jatketaan tätä muuten mielenkiintoista ketjua, jooko :)

Sanomai kiinnostaa sun modetyyli aikalailla. terveisiä.

Vierailija
557/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoisimmat Everestin uhrit ovat George Mallory ja Andrew Irvine, jotka kuolivat 1924 yrittäessään valloittaa Everest ensimmäisinä. Heidät nähtiin viimeisen kerran vain muutama sata metriä ennen huippua. Malloryn ruumis löydettiin vasta 1999 alempaa rinteeltä 8160 metrin korkeudelta. Irvineä ei tiettävästi ole löydetty. He ovat saattaneet olla ensimmäiset Everestin huipulla, mutta se jäänee arvoitukseksi, koska Malloryn ja Irvinen kameraa/kameroita ei ole löytynyt, joista olisi voinut löytyä todisteet huiputuksesta.

Ensimmäisenä huipulle nousi 1953 todennäköisesti šerpa Tenzing Norgay, vaikka kunnia tästä annettiinkin Sir Edmund Hillarylle, jonka parina Tenzing toimi.

Ennen Everestin huippua pohjoispuolella on jyrkänne, jonka vaikeusaste on suurempi kuin mitä 1920-luvulla oli kiivetty edes leppoisissa eurooppalaisissa oloissa. Kiinalaiset laittovat siihen tikkaat 1960 ja tiettävästi vain Conrand Anker on kiivennyt se kohdan vapaasti voidakseen arvioida kohdan vaikeus. Mallory ja Irvine eivät missään tapauksessa olisi pystyneet kapuamaan siitä ylös sen aikaisilla taidoilla happlaitteet selässä.

Kyllä Hillary oli huipulla ensin, muutaman askeleen edellä. Hän ei suostunut asiasta puhumaan ennen kuin hyvän aikaa Tenzingin kuoleman jälkeen, koska "šerpa ekana" ajatus oli niin vahva etenkin Nepalilaisten keskuudessa. Ei tarvitse kuin ymmärtää sahib - šerpa valtasuhdetta tuohon maailman aikaan niin tämän kyllä ymmärtää.

_________

Vanha Jeti

Juu, kyllä "Second Step" kohta olisi ollut Mallorylle ja Irvinelle tekemätön paikka ilman kiinalaisten tikkaita. Itsekin sai siinä puuskuttaa alkuosan laybackia vetäen sen kaksi metriä, ennen kuin pääsi tasanteen päälle mistä tikkaat alkavat. Paksuilla hanskoilla hieman ikävä punnertaa halkeaman reunasta.

Em. hepuilta löytyi muuten aurinkolasit rintataskusta. Eli, eivät ole päässeet aikoinaan huipulle, koska "pimeässä" ovat olleet kuolin hetkellään.

Vierailija
558/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siellä kakkakökkäreitä pitkin reittiä, kun eihän tuolla varmaan voi käydä asialla kaukana polusta? 

Carina Räihän kirjassa sanottiin, että ne pitää kerätä pussiin ja kantaa pois mukanaan. Kivaa hommaa, kun monen vatsa on sekaisin noin korkealla.

Vierailija
559/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, nyt tunnustamaan kenet kaikki aiotte ensi keväänä viedä Everestille ja kääntää tylysti selän selän ja talsia alamäkeen vaikka pyrkivät epätoivoissaan hyppäämään syliin siellä kuolemankentällä. Itsehän ajattelin että anopin ja naapurin Pertin joka aina huudattaa radiota näin kesäiltaisin.

kiipeilijät kyllä tietävät, että kaveri jätetään, jos on varmaa, että omakin henki menee siinä. jos jää kaverin kanssa paikalleen. Kun kaveri jätetään, niin on vielä pieni mahdollisuus selvitä itse hengissä ja sitäkin pienempi mahdollisuus sitten saada tuotua kaveri alas, jos kupsahti sopivaan paikkaan.

Juurikin tämän takia eivät kaikki lahde, koska eivät halau jättää kavereitaan taakse, ja se joka lähtee jättää ikuisen jäljen kyseenalaisesta ihmisyydestään.

Kukaan jolla aivot ja etiikka kunnossa ei vie huonokuntoisia kavereita tuonne.

Vierailija
560/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset