Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälaista vaatehuoltoa te perheenäidit teette?

Vierailija
21.08.2025 |

Lapset 13 ja 15. Nyppykoneella ajelen säännöllisesti kun vaatteet nykyään niin huonolaatuisia että nyppyyntyy melkein samantien. Mulla on ompelukone ja sillä teen pitkistä housuista shortseja jos polvet ovat kuluneet. Käsin ompelen jos on sormikkaat rikki tai jokin sauma ratkennut tms. pientä. Vaatejämistä teen meidän kesyrotille riippukeinuja. 

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitän roskiin sitä mukaa kun käyvät pieniksi.

Vierailija
2/13 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ero on perheenäidillä ja äidillä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ap tekee itsestään nyt niin tärkeän. Taitaa olla niitä, jotka kutsuvat lapsia saavutuksiksi.

Vierailija
4/13 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että koku vielä näkee vaivaa jatkaa vaatteiden käyttöikää. Minäkin olen pidentänyt housujen käyttöikää tekemällä niistä shortseja.

Umpipuhki kuluneisiin villasukkiin, joissa varsi on vielä ehjä ja hyvä, olen neulonut uudet terät. 

Rikki menneet saumat korjailen. Jos takkiin on tullu pieni reikä, olen laittanut liimattavasta paikkakankaasta paikan. 

Nyppyyntymisongelmaan en ole törmännyt. Ostan melko vähän vaatteita ja vain todelliseen tarpeeseen ja silloin satsaan laadukkuuteen. En suosi pikamuotia.

Vierailija
5/13 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juuri muuta kuin esim. jos on muuten vielä hyvät toppahousut/ulkohousut, laitan polviin sellaiset liimattavat paikat. Muuten ostan uutta

Vierailija
6/13 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko perheenäidillä alaikäiset lapset ja äidillä jo kotoa poismuuttaneet

Vierailija
7/13 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutta tilalle, en fiksaile. Ostan laadukasta joten mihinkään nypyttymisongelmaan en ole törmännyt.

Lähinnä ulkovaatteet kuluvat ihan käytössä ja kasvavilla varsinkin housut jäävät lyhyiksi. 

Siinäpä se. Teen ihan kodin ulkopuolella töitä, en ehtisikään mihinkään lumppujen korjailuim. Vietän sen ajan mieluummin perheen kanssa ulkoillen, keskustellen ym.

Vierailija
8/13 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelen lähes kaikki vaatteet, korjaan tarpeen mukaan, osaan paikata ja parsia huomaamattomasti tai näyttävästi. Osaan ommella napit ja napinlävet, vaihtaa kuminauhat, lyhentää ja pidentää. Nyppyjä en muista vaatteissa olleen aikoihin.

Vierailija
9/13 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva huomata että kädentaitoja löytyy vielä, sekä kiinnostusta pidentää vaatteen käyttöikää. Mistä löydätte nyppyyntymättömiä vaatteita? Itse olen tällä hetkellä opiskelija ja rahaa on tosi vähän. Olen myös ainoa vanhempi. Siinäkin syy miksi olen aina fiksaillut itse. 

Ap

Vierailija
10/13 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan vaatteeni käytettynä tuon laatuongelman takia. Etsin lähinnä viskoosia, paksua puuvillaa, mohairia, kashmiria, silkkiä. Eivät nyppyynny. Puuvillan kanssa laatuerot huomaa tosi selvästi. Korjausompelen sekä käsin että koneella, poistan tahrat, värjään tarvittaessa, kosteussuojaan takit ja lankkaan kengät. Aikuinen tytär jo on oppinut saman tuunauksen.

Vierailija
11/13 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko mä nyt sitten vaan äiti, kun lapset on jo omillaan? Joka tapauksessa kun ne tulee kotiin, ne usein tuo tullessaan jotain korjattavaa, jotka itse sitten korjaavat, kun yhdessä mietitään minkäkin ongelman problematiikkaa. Lyhentävät lahkeita, pienentävät saumoista jne. Osaan paikata, niin että korjaus ei näy. Joskus teen paikkoja, joiden on tarkoituskin näkyä. Tykkään paikkaamisesta. Ompelen paljon vaatteita itse. Ompelen paljon käsin. Teen kaavoja ostovaatteista, jos istuvat hyvin. Teen itse kaavoja myös omilla mitoilla. Osaan kutoa vähän, mutta teen sitä vain kausittain. Kangaspuilla kudon mattoja vanhoista vaatteista ja liinavaatteista. 

Vierailija
12/13 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyppyyntymisongelmaa tulee lähinnä halpatuotannosta ja huonoista halvoista materiaaleista. Sitä samaa temu tasoa siis.

Vierailija
13/13 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko perheenäidillä alaikäiset lapset ja äidillä jo kotoa poismuuttaneet

Mitä jos on molempia? Perheenäiti 10veelle ja vain äiti 20veelle?