Mt. Everestin vainajat pyörivät mielessäni.
Olen palstalla näkemäni kommentin johdosta kehittänyt itselleni kummallisen kiinnostuksen Mount Everestillä lepääviin kiipeilijöihin. Olin kuullut niistä aiemminkin, mutta luulin että on legendaa ettei ruumiita saada alas vuorelta.
Osa vainajista säilyy näkyvissä ja verrattain hyvässä kunnossa vuosiakin sääolosuhteiden vuoksi. Lämpötila ei koskaan laske alle nollan.
Niin sanotulla death zonella (lähellä huippua) on ollut nähtävissä useita ihmisiä jotka eivät koskaan selvinneet alas. Kiipeilijät siis kulkevat vainajien ohi pyrkiessään maailman korkeimmalle huipulle.
Ajatus on samaan aikaan tosi karmaiseva ja kiehtova. Miltä tuntuisi nähdä hautaamaton, vuorella vuosia levännyt ihminen? Miltä omaisista tuntuu kun läheistä ei koskaan saa haudata, vaikka ruumiin koordinaatit ovat tiedossa ja netti täynnä valokuvia? Miten nukkuvat yönsä ne kiipeilijät, jotka aikanaan ovat joutuneet hylkäämään vielä elossa olevan ihmisen mahdottomien pelastusolosuhteiden vuoksi?
En tiedä miksi tämä aihe nyt pälkähtää mieleeni säännöllisesti.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Green_Boots
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Francys_Arsentiev
https://sometimes-interesting.com/mount-everest-dead-bodies/
Kommentit (1996)
Itse Everestin Tibetin pohjois-seinämää huiputtaneena on hauska lukea tätä ketjua. Mitä ihmeellisempää vääntöä tuntuu asiasta olevan. Menkää ja nauttikaa vuorista, kaikkine puolineen, jos niistä pidätte. Jos, ette, niin tehkää intohimolla sitä, mikä teitä miellyttää. Niin yksinkertaista se on. Muiden harrastukset eivät ole sen parempia tai huonompia, vaan juuri parhaita niille, jotka niistä tykkäävät. Vuorikiipeily on paras harrastus siitä tykkääville. Nautitaan kaikki omista harrastuksistamme ja arvostakamme toisenlaisiakin valintoja, koska ne ovat jollekin toiselle paras vaihtoehto.
Onko siellä kakkakökkäreitä pitkin reittiä, kun eihän tuolla varmaan voi käydä asialla kaukana polusta?
Vierailija kirjoitti:
Itse Everestin Tibetin pohjois-seinämää huiputtaneena on hauska lukea tätä ketjua. Mitä ihmeellisempää vääntöä tuntuu asiasta olevan. Menkää ja nauttikaa vuorista, kaikkine puolineen, jos niistä pidätte. Jos, ette, niin tehkää intohimolla sitä, mikä teitä miellyttää. Niin yksinkertaista se on. Muiden harrastukset eivät ole sen parempia tai huonompia, vaan juuri parhaita niille, jotka niistä tykkäävät. Vuorikiipeily on paras harrastus siitä tykkääville. Nautitaan kaikki omista harrastuksistamme ja arvostakamme toisenlaisiakin valintoja, koska ne ovat jollekin toiselle paras vaihtoehto.
Tapasitko Adrian Ballingerin? Olen fani.
Vierailija kirjoitti:
Olen minäkin kiipeillyt ja siitä nauttinut joten tiedän mistä puhut. Raja vaan menee siinä minkälaiseen toimintaan en osallistuisi ja Everest on yksi niistä em syistä. Ei ole mitään hienoa kävellä ruumiitten yli kohti unelmaansa. Edes ne ruumiit ensin pois, ja tarkka syyni kiipeäjille psyykkisestä kunnosta. Sitten vastuu olisi edes auttavasti kohdillaan. Nyt kukaan ei kanna vastuuta uhrien kohtaloista, vaan heitä tehdään lisää koko ajan kasvavalla vauhdilla.
Jos tuo urpo on joskus kiipeillyt mitä on hyvin vaikea uskoa, niin siinä tapauksessa tämä on klassikko, kateus. Kun itsellä ei rahkeet riitä kiipeämään Everestille, energia käytetään niiden dissaamiseen joilla riittää. Tämä ilmiö on tullut todistettua monta kertaa. Mutta en mä tosiaan usko että tuo on kiipeillyt yhtään mihinkään.
Eikö tuollainen reissu maksa kymmeniä tuhansia euroja? Mieluummin maksan asuntolainaa kuin kiipeän tuonne noissa olosuhteissa. Kaikilla on omat fiksaationsa näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuollainen reissu maksa kymmeniä tuhansia euroja? Mieluummin maksan asuntolainaa kuin kiipeän tuonne noissa olosuhteissa. Kaikilla on omat fiksaationsa näköjään.
Miltei 100 000 ekee mutta halpiksella vähemmän tietty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo urpo on joskus kiipeillyt mitä on hyvin vaikea uskoa, niin siinä tapauksessa tämä on klassikko, kateus. Kun itsellä ei rahkeet riitä kiipeämään Everestille, energia käytetään niiden dissaamiseen joilla riittää. Tämä ilmiö on tullut todistettua monta kertaa. Mutta en mä tosiaan usko että tuo on kiipeillyt yhtään mihinkään.
No sen verran :) että osaan tunnistaa kaukaa minne en lähde ja mihin ei etiikka yllä ihan yhtä sujuvasti. Kuten aiemmin sanoin kartat maanjäristyksista lumivyöryistä ja jäätikön liikkeistä ovat sitä luokkaa etten astu tuohon miinaan. Maisemista en nauti ruumiitten yli myöskään.
Olet vaan kade. Ne joilla päässä viiraa käyttäytyy just tuolla lailla kuin sinä kun ovat kateellisia. Mieleltään terveet tsemppaa vaikka eivät itse haluakaan jotain tehdä ja persoonallisuushäiriöiset tekee kaikkensa pilatakseen kaikkien ilon koska eivät itse pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole rahasta pulaa vuorikiipeilijöillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, siitä vaan sitten kopteritrolli perustamaan Everestin huipulle Starbucks ja turisteja kuskaamaan. Tai mitä jos yrittäisit keksiä tälle päivää jotain järkevää tekemistä.
Itse olet pelleassburger joka ei kykene myöntämään olevansa väärässä.
Mitäpä luulet olisko Everestin huipulle charter-kopterilennot jos sinne pääsisi edes jollain lailla turvallisesti. Vähintään muutama sata sheikkiä ja oligarkia roudattaisiin sinne aamupalalle joka vuosi. Mitäköhän kertoo siitä että siellä on käynyt yksi kopteri?
Missä kohtaa on väitetty että se olisi niin turvallista että sitä voisi tehdä rutiininomaisesti? Et pysy kontekstissa.
Se että siellä on käynyt yksi helikoteri kertoo juuri siitä että sinne meneminen on kallista. Myöskään Nepal ei varmastikaan tahdo että huipulla lennätetään päivittäin jotain sheikkejä. Jo nykyisellään vuoren ympärillä pörrää niin paljon hekoja että pelätään niiden aiheuttamia lumivyöryjä.
Huippu pitää myös olla vapaana kiipeilijöistä jos sinne hekolla mennään. Se on tulonmenetys Nepalille, koska itse huipulle "kiivenneelta" (lue: sherpa-armeijan sinne raahaamalta) voidaan nyhtää enemmän rahaa kuin helikopterilla lennätetyltä.
Heh, nyt et ole itsekään enää tosissasi. Nepal saa tuloja vuorikiipeilystä kyllä, mutta yksi kunnon sheikki tai oligarki pystyisi maksamaan yhdestä lennosta yhtä paljon kuin koko Everestin kiipeilykauden lisenssit kustantaa. Se ettei näin tapahdu, tai ettei ole edes mitään kisailua Everestille lentämisestä kertoo että touhu on käytännössä mahdotonta ja kuolemanloukku joka kerta.
Tai se kertoo siitä ettei sheikki tai oligarkki näe mitään arvoa hekolennolla vuorenhuipulle. Sellaisen kopterin suunnittelu joka voisi viedä rutiininomaisesti isomman ryhmän Everestin huipulle maksaisi kymmeniä, ellei satoja miljoonia. Ja sellaisen konetyypin ongelma on ettei sillä ole mitään muuta käyttöä kuin viedä ihmisiä Everestille. Ei ole mitään muita korkeita kohteita mihin helikopterilla pitäisi turvallisesti päästä. Sen takia tällaisia koneita ei suunnitella koska niiden käyttökohde on liian suppea. Hekolentotoiminta tapahtuu yleensä paljon alemmissa korkeuksissa.
Kuten olen alusta asti sanonut, kyse on rahasta.
Ei vaan kyse on perusfysiikasta, jota sinä et hallitse edes peruskoulun oppimäärän vertaa.
9 kilometrin korkeudessa on niin ohut ilma ja äärimmäiset olosuhteet muutenkin, että sinne ei voi lentää millään painavalla. Kone painaa itsessään ja ihmiset siihen päälle, mutta kun sitä painoa ei saa tulla, tai kone ei pysy ilmassa.
Kaikki matkustajakoneet menevät n 10 km plus ja miinus
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä on minunkin mielestäni järjetöntä sinne tuppautua vuorta valloittamaan henkensä edestä. Tietyn tyyppiset persoonat vuorenvalloitusta harrastavat. Pitää olla sinnikäs, kilpailunhaluinen, kova luonteeltaan. Samanlainen kuin huippu-urheilija. Tosin kaikki huippu-urheilijat eivät vaaranna terveyttään. Ei herkimmät siellä pärjäisi, en minäkään.
Ja näiden varoittelu on aivan turhaa. Vaikka kokeneemmat varoittaisivat, he ottavat juuri kateutena, tms. ja jos muut läheiset yrittävät, saavat kuulla olevansa kukkahattuilijoita ja 8-16 elämän uhreja,, jotka eivät tajua mistään mitään.
Sitten kun jotain sattuu, jokainen tietysti siinäkin reagoi omalla tavallaan. Muutama lähellä on esim. loukkaantunut pahasti. Toiset ymmärtävät ottaa signaalin vastaan ja vähentävät forcea, toiset painavat kaasua.
Oma suhtautumiseni on kukkahattua, kyllä. Huolimatta siitä, että ymmärrän, että Nepal ja muut köyhät maat tarvitsevat matkailun elinkeinona, jossa tuotteena Everest on luonnollisesti huippuluokkaa, en hyväksy tämän kaltaista kaupankäyntiä. Sama koskee Thaimaan matkailua, paljon tarvitsee siellä siistiytyä, että matkalipun ostan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole rahasta pulaa vuorikiipeilijöillä.
Ja parhailla huiputtajilla on miljoonien edestä reissuja takana. Niin se auttaa kyllä ilmastonmuutoksessa kaikkia meitä.
Aika monta ruokakuppia saisi lapsille Nepalissa jo pelkillä hakasilla kun koulukirjat talveksi lapselle saa jo n 50 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Onko linkkiä, jossa kerrottaisiin tuon sherpa tytön tarinasta?
Alkupuolella ketjua on se Tubelinkki.
Vierailija kirjoitti:
Toiset maksavat ja toisille maksetaan kiipeilystä. Itse olen aikoinaan maksanut asuntolainaani ja elämääni kiipeilystä saamilla sponssirahoilla. Reissut on tuotteistettava tehokkaasti, rakennettava tarina niiden ympärille, sitoutettava medioita seuraamaan niitä ja sitten tarjottava niitä tuleville yhteistyökumppaneille medianäkyvyyden muodossa. Siihen sitten monenlaista oheisbisnestä kylkeen. Itse tein mukavat rahat perusleireissä sateliittipuhelin aikaa myymällä, koska minulla oli eräs sateliittipalveluita tarjoava yritys sponsorina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, siitä vaan sitten kopteritrolli perustamaan Everestin huipulle Starbucks ja turisteja kuskaamaan. Tai mitä jos yrittäisit keksiä tälle päivää jotain järkevää tekemistä.
Itse olet pelleassburger joka ei kykene myöntämään olevansa väärässä.
Mitäpä luulet olisko Everestin huipulle charter-kopterilennot jos sinne pääsisi edes jollain lailla turvallisesti. Vähintään muutama sata sheikkiä ja oligarkia roudattaisiin sinne aamupalalle joka vuosi. Mitäköhän kertoo siitä että siellä on käynyt yksi kopteri?
Missä kohtaa on väitetty että se olisi niin turvallista että sitä voisi tehdä rutiininomaisesti? Et pysy kontekstissa.
Se että siellä on käynyt yksi helikoteri kertoo juuri siitä että sinne meneminen on kallista. Myöskään Nepal ei varmastikaan tahdo että huipulla lennätetään päivittäin jotain sheikkejä. Jo nykyisellään vuoren ympärillä pörrää niin paljon hekoja että pelätään niiden aiheuttamia lumivyöryjä.
Huippu pitää myös olla vapaana kiipeilijöistä jos sinne hekolla mennään. Se on tulonmenetys Nepalille, koska itse huipulle "kiivenneelta" (lue: sherpa-armeijan sinne raahaamalta) voidaan nyhtää enemmän rahaa kuin helikopterilla lennätetyltä.
Heh, nyt et ole itsekään enää tosissasi. Nepal saa tuloja vuorikiipeilystä kyllä, mutta yksi kunnon sheikki tai oligarki pystyisi maksamaan yhdestä lennosta yhtä paljon kuin koko Everestin kiipeilykauden lisenssit kustantaa. Se ettei näin tapahdu, tai ettei ole edes mitään kisailua Everestille lentämisestä kertoo että touhu on käytännössä mahdotonta ja kuolemanloukku joka kerta.
Tai se kertoo siitä ettei sheikki tai oligarkki näe mitään arvoa hekolennolla vuorenhuipulle. Sellaisen kopterin suunnittelu joka voisi viedä rutiininomaisesti isomman ryhmän Everestin huipulle maksaisi kymmeniä, ellei satoja miljoonia. Ja sellaisen konetyypin ongelma on ettei sillä ole mitään muuta käyttöä kuin viedä ihmisiä Everestille. Ei ole mitään muita korkeita kohteita mihin helikopterilla pitäisi turvallisesti päästä. Sen takia tällaisia koneita ei suunnitella koska niiden käyttökohde on liian suppea. Hekolentotoiminta tapahtuu yleensä paljon alemmissa korkeuksissa.
Kuten olen alusta asti sanonut, kyse on rahasta.
Ei vaan kyse on perusfysiikasta, jota sinä et hallitse edes peruskoulun oppimäärän vertaa.
9 kilometrin korkeudessa on niin ohut ilma ja äärimmäiset olosuhteet muutenkin, että sinne ei voi lentää millään painavalla. Kone painaa itsessään ja ihmiset siihen päälle, mutta kun sitä painoa ei saa tulla, tai kone ei pysy ilmassa.
Kaikki matkustajakoneet menevät n 10 km plus ja miinus
No nythän sinä sen ratkaisit, haetaan ne sieltä matkustajakoneella!
Vierailija kirjoitti:
Aika monta ruokakuppia saisi lapsille Nepalissa jo pelkillä hakasilla kun koulukirjat talveksi lapselle saa jo n 50 eurolla.
No, oletko lähettänyt sinne 50 euroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, oletko lähettänyt sinne 50 euroa?
Pikkasen enemmän
Vierailija kirjoitti:
Helikopterilentoja fiksumpaa olisi varmaankin rakentaa köysirata. Eihän sitä ihan huipulle tarvitsisi tehdä, vaan lähelle, josta olisi mukava kävellä huipulle.
Helikopteria voisi varmaankin tehostaa raketti moottoreilla, eli osa nosteesta helikopterin päämoottorilla, ja loput pienillä rakettimoottoreilla.
Miten ne rakennustarvikkeet saataisiin sinne vuorelle? Jos tämä rakennusprojekti vielä onnistuisi niin mistä systeemin käyttövoima tulisi? Sääolosuhteet ovat siellä lumen , jään, tuulen ja maanjäristysten keskellä kohtuullisen epävakaat.
Ei siellä mikään säily hengissä.