Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuoruus jää elämättä - mitä tämä tarkoittaa

Vierailija
28.06.2014 |

Jotenkin yleisistä keskusteluista jää käsitys, että jos ei käy baareissa, ei elä nuoruutta? Jos saa lapsen nuorena, jää nuoruus elämättä = baarielämä jää väliin?

Mä sain ensimmäisen lapsen 27-vuotiaana. Sitä ennen opiskelin ja tein töitä ahkerasti, baarissa kävin tyyliin max neljä kertaa vuodessa, jos joku porukka pyysi mukaansa. Jäikö mulla siis nuoruus elämättä? Jääkö uskovaisilta nuorilta nuoruus elämättä, kun he eivät yleensä baareissa käy? 

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sanonta kuuluu lähinnä niiden ihmisten suusta, joiden mielestä muiden pitäisi elää elämänsä juuri samalla tavalla kuin heidän. Ainoat tilanteet, joissa näen nuoruuden jäävän elämättä, ovat esim. sairauden tai muun ulkopuolisen esteen rajoittama elämä. Eivätköhän muut ihmiset osaa tehdä valintansa ihan itse, kuuluivat siihen sitten baarikierrokset tai aikaisin aloitettu perhe-elämä. Kumpikin vaihtoehto on ihan yhtä hyvin eletty elämä, kunhan se tosiaan on itse tehty valinta.

Vierailija
2/98 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kai se sitä tarkoittaa että ei ole ehtinyt ryypiskellä tarpeeksi kapakoissa eikä ole käynyt Interreilaamassa tms. Väliäkö sillä vaikka inhoaisi edellä mainittuja asioita, ne pitää vaan olla tehtynä koska muuten ei oikeasti ole elänyt nuoruutta. Nih. No, itse olisin voinut elää vähän vähemmänkin nuoruutta, hävettää kun sitä helvetin sekoilua muistelee. Uskon että olisin saanut aidompia elämyksiä vaikka kirkon nuorten toiminnassa tai liikunta- tai kulttuuriharrastuksissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on selvinnyt aikuiseksi asti niin on elänyt myös nuoruuden, kaikilla se ei vaan ole samanlainen. Itse en ole koskaan ollut likään baarikärpänen. Ennen 18 ikävuotta alkoholia tuli otettua nlin 2-3 kertaa vudessa ja oikeestaan saman verran sen jälkeen (siis humalaan asti, lasillinen silloin tällöin menee vähän useammin). Sain lapseni 18 vuotiaana, saman vuonna kun täytin 19. Mitään ei ole kyllä jäänyt väliin. Mulle riittää se että pääsen omia synttäreitä juhlistamaan ulos, muuten viihdyn kotona, äitinä

T: nainen 20v

Vierailija
4/98 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se välttämättä tarkoita sitä että juo ja nussii 24/7. Vaan sitä että Oikeasti opettelee pitämään huolta itsestään ja sitten vasta suunnittelee lisääntymistä jne.

Vierailija
5/98 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:48"]Jos on selvinnyt aikuiseksi asti niin on elänyt myös nuoruuden, kaikilla se ei vaan ole samanlainen. Itse en ole koskaan ollut likään baarikärpänen. Ennen 18 ikävuotta alkoholia tuli otettua nlin 2-3 kertaa vudessa ja oikeestaan saman verran sen jälkeen (siis humalaan asti, lasillinen silloin tällöin menee vähän useammin). Sain lapseni 18 vuotiaana, saman vuonna kun täytin 19. Mitään ei ole kyllä jäänyt väliin. Mulle riittää se että pääsen omia synttäreitä juhlistamaan ulos, muuten viihdyn kotona, äitinä

[/quote]

En ollut mikään* baarikärpänen, tuli otettua noin* 2-3 kertaa.. mikähän tässä tänään on kun ei tunnu menevän kirjaimet kohdilleen millään :D

Vierailija
6/98 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tyytyväinen, että opiskelin, matkustelin yms, nuorena ja nättinä. Enää olen vaan nätti, mutta elän edelleen. en koskaan lopettanut elämästä elämääni vaikka sain paljon lapsia.

Vierailija
7/98 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:50"]Ei se välttämättä tarkoita sitä että juo ja nussii 24/7. Vaan sitä että Oikeasti opettelee pitämään huolta itsestään ja sitten vasta suunnittelee lisääntymistä jne.

[/quote]

Mutta entä jos osaa pitää huolta itsestään ja lapsestaan jo nuorena? Silti tunnutaan pidettävän parempana vaihtoehtona juuri tuota että juo ja nussii 24/7 ja asutaan vanhempien luona, sillä pitää olla nuori eikä "aikuistua".

Vierailija
8/98 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:50"]Mä olen tyytyväinen, että opiskelin, matkustelin yms, nuorena ja nättinä. Enää olen vaan nätti, mutta elän edelleen. en koskaan lopettanut elämästä elämääni vaikka sain paljon lapsia.

[/quote]

Kellä nuorella opiskelijalla ihan oikeesti on varaa matkustella? Toi on musta aika outoa että aina sanotaan että nuorena pitää matkustella... itselläni ei ainakaan ollut varaa matkustaa kun ehkä tukholmaan tai tallinnaan kerran vuodessa, jos sitäkään

Vierailija
9/98 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-vuotias ei vielä tiedä, jäikö nuoruus elämättä ;)

Eiköhän sillä tarkoiteta sitä, että olisi hyvä saada elää itselleen ja omille tarpeilleen, vähän itsekkäästi siis. Kokeilla, nähdä, oppia. Ei sen tarvitse olla dokaamista, vaan riippumatonta aikaa, kun ei ole vastuussa kuin itsestään.

Jos saa lapset kovin nuorena, tuo vaihe jää elämättä tai kovin lyhyeksi. Siis se vaihe, kun on jo täysi-ikäinen, omillaan asuva, mutta kuitenkin vapaa olemaan ja menemään kuten tykkää.

Vierailija
10/98 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:54"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:50"]Mä olen tyytyväinen, että opiskelin, matkustelin yms, nuorena ja nättinä. Enää olen vaan nätti, mutta elän edelleen. en koskaan lopettanut elämästä elämääni vaikka sain paljon lapsia.

[/quote]

Kellä nuorella opiskelijalla ihan oikeesti on varaa matkustella? Toi on musta aika outoa että aina sanotaan että nuorena pitää matkustella... itselläni ei ainakaan ollut varaa matkustaa kun ehkä tukholmaan tai tallinnaan kerran vuodessa, jos sitäkään

[/quote]

No, minulla oli tokan vuoden sairaanhoitajaopiskelijana vuositulot 25 000e, keikkaa opiskelujen ohessa. Oli jonkin verran rahaa matkustella, samoin kuin luokkakavereilla. Myös vanhempien kanssa/kustantamana voi matkustella.

Vierailija
11/98 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein töitä opiskelun ohella ja matkustelin yms.

T. 7

Vierailija
12/98 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:54"][quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:50"]Mä olen tyytyväinen, että opiskelin, matkustelin yms, nuorena ja nättinä. Enää olen vaan nätti, mutta elän edelleen. en koskaan lopettanut elämästä elämääni vaikka sain paljon lapsia.

[/quote]

[/quote]

Mä kävin töissä opiskeluaikana ja sain vakituisen työn kun olin 21-vuotias. Oi niitä aikoja :)

Vierailija
13/98 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:28"]Eivätköhän muut ihmiset osaa tehdä valintansa ihan itse, kuuluivat siihen sitten baarikierrokset tai aikaisin aloitettu perhe-elämä. Kumpikin vaihtoehto on ihan yhtä hyvin eletty elämä, kunhan se tosiaan on itse tehty valinta.

[/quote]

Tämäkin on aika ikävä stereotypia. Eikö ole muuta kuin nuo kaksi vaihtoehtoa: baarit ja perhe? Minun nuoruuteen ei kuulunut kumpikaan. Oletattavasti olin silti nuori.

Vierailija
14/98 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitini vänisi samaa kun aloin seurustelemaan 15-vuotiaana. Saman miehen kanssa ole naimisissa eikä nuoruus jäänyt elämättä, elin sen tulevan mieheni kanssa.

Oikeasti tuolla sanonnalla tarkoitetaan, ettei elä niinkuin toisten mielestä pitäisi.

Vierailija
15/98 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:55"]20-vuotias ei vielä tiedä, jäikö nuoruus elämättä ;)

Eiköhän sillä tarkoiteta sitä, että olisi hyvä saada elää itselleen ja omille tarpeilleen, vähän itsekkäästi siis. Kokeilla, nähdä, oppia. Ei sen tarvitse olla dokaamista, vaan riippumatonta aikaa, kun ei ole vastuussa kuin itsestään.

Jos saa lapset kovin nuorena, tuo vaihe jää elämättä tai kovin lyhyeksi. Siis se vaihe, kun on jo täysi-ikäinen, omillaan asuva, mutta kuitenkin vapaa olemaan ja menemään kuten tykkää.

[/quote]

No jos kerran tuo on se määritelmä nuoruudelle joka "pitää elää" niin miksen voi elää sitä sitten kun lapset on aikuisia ja muuttaneet kotoa? Eli sitten kun en enää ole vastuussa heistä? Sellaista perinteistä nuoruutta (dokaamista) en ala elää sitten mutta tosiaan, tuollaista kun kuvailit niin sitähän se juuri on. Ymmärrän kyllä tuon ajatuksesi mutta kyllä nuoruudella tässä tilanteessa tarkoitetaan sitä juhlimista.

Vierailija
16/98 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi pitäisi matkustella minkään ikäisenä jos se ei kiinnosta pätkääkään?

Vierailija
17/98 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:56"]Myös vanhempien kanssa/kustantamana voi matkustella.

[/quote]

Voi toki, mutta jos sen AV:lla paljastaa, saa kuulla olevansa loiseläin.

Vierailija
18/98 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siis äitinihän valitteli nuoruuteni menevän hukkaan kun ennen lasta urheilin aktiivisesti ja lajini huipulla. Keskimäärin 7 treeniä viikkoon + pelit niin eihän siinä tosiaan pääse nuoruutta elämään. Itse vaan nautin saavutuksistani sillä saralla. Niistä jäi jopa muistoja.

Vierailija
19/98 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 23:04"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:56"]Myös vanhempien kanssa/kustantamana voi matkustella.

[/quote]

Voi toki, mutta jos sen AV:lla paljastaa, saa kuulla olevansa loiseläin.

[/quote]

Minulla on varakkaat vanhemmat ja olen matkustellut molempien kanssa kahdestaan aika paljon. Mitä sitä häpeilemään, kivaa on aina ollut. Pitkiä, kuukauden ulkomaanreissuja ollaan tehty.

Vierailija
20/98 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ihmiselle on tärkeää nuoruudessa kokea ennen perheen perustamista/vastuullista aikuisuutta seuraavat asiat: 

- asua yksin

- huolehtia itse omista raha-asioistaan

- matkustaa yksin

Tämän lisäksi on tietenkin jonkin verran juhlista, vaikka ilman alkoholia, mutta sellaista "hei, menen kavereiden kanssa piknikille, siitä jonnekin ravintolaan, sieltä yöuinnille ja sen jälkeen kävellä käsi kädessä kavereiden kanssa aamukuudelta kaupungin katuja ". Sellaista ex-tempore -toimintaa, mistä jää muistoja, joita voi sitten muistella vanhempana.