Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta

Vierailija
27.06.2021 |

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.

Kommentit (19903)

Vierailija
3161/19903 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset on kovia käymään parturissa. Vuosi sitten oli juttu parturista, asiakkaista 80% oli eläkeläisiä eivätkä uskaltaneet koronan vuoksi mennä parturiin. Nuoremmilla ei ole rahaa joten 10 vuotta parturi maksimissaan on enää toiminnassa.

Miksi nuoremmilla ei ole rahaa?

Ei ole vakituisia työpaikkoja. Jos olet palkkatuella 6 kuukautta AMK-tutkinnolla töissä niin täytyy säästää ruokarahaa siihen kun tippuu 518 netto työmarkkinatuelle. Myös palkkatukityöhön on useampi hakija, ei ole varmuutta milloin seuraavaksi pääsee.

Eli jatkossa kukaan ei tee enää mitään töitä ikinä?

No, esim. meidän kaupunki vähentää 700 työntekijää niin ettei eläkeläisten tilalle oteta ketään. Viime vuosina on myös loppunut paljon tehtaita eli ei kauheasti ole työpaikkoja auki.

Ei tosiaan tarvinnut suuria ikäluokkia korvata, Siksi turhaa se heidän työpanoksensa oli.[/quote

Täytyy ihmetellä, millaisella elämänkokemuksella joku suhtautuu kokonaiseen ikäluokkaan noin aggressiivisesti. Omat lapsuudenkokemukset tuon ikäluokan vanhempien lapsena? Tuntuu aika irrationaaliselta noin laaja yleistys, jolle ei tietenkään ole pohjaa todellisuudessa.

Vierailija
3162/19903 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne suuret ikäluokat on rakentaneet hyvinvoinnin, josta valittajat ja vapaamatkustajat pääsevät osalliseksi. Harmi vaan, että sitä hyvinvointiyhteiskuntaa murennetaan ja jaetaan maailmalle. Älkää te jumalauta aliarvioiko ja vähätelkö nykyisten eläkeläisten ja jo poismenneiden aikaansaannoksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3163/19903 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi mökillä jotain ja nyt on sitten "suuret ikäluokat" ihan tyhmiä. Taitaa pienillä olla vähän kypsymätöntä se ajattelu.

Vierailija
3164/19903 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asioilla on perspektiiviä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoret alle 40v ei tiedä Suomen historiasta mitään. Heilläkin taitaa olla vanhemmat, joilla on vapaa kasvatus tyyli. Jos sukulaiset ei miellytä on keinoja, joilla pääsee kuulemisesta eroon. Nämäkään valittajat eivät ilman isovanhempiaan asuisi vapaassa maassa.

Niin isovanhempia. Suurilla ikäluokilla ei ole sen enenpää tekemistä Suomen vapauden kanssa, kuin muillakaan sodan jälkeisillä sukupolvilla. No jos jotain niin vähemmän. He pilkkasivat sotaveteraaneja ja varsin suuri osa haihatteli Suomesta Neuvostoliiton tasavaltaa.

Varsin suuri osa....  äläpäs nyt laskettele luikuria!   Kyllä se oli erittäin pieni määrä tiettyjä opiskelijoita, jotka päätti ruveta radikaaleiksi 70-luvulla.  Ja sitä siedettiin   - sen hetken kuin sitä nyt kesti - , koska meillä piti sodan jälkeen olla tiettyyn suuntaan kallellaan.  Huom.  Kekkonen ei kuulunut suuriin ikäluokkiin, vaan juuri näihin ihailemiisi edellisiin polviin.  Otapa selvää Suomen lähihistoriasta, nyt se ei tunnu olevan sulle ihan hanskassa.  Ja suuret ikäluokat ei silloin päättäneet Suomen ulkopolitiikasta.  

Liike ei ottanut tulta alleen ja kaatui lopulta nuorison tultua aikuisiksi.  Nalle Wahlrooskin muuten siellä heilui taistelulauluineen.  Ja rikkaitten kakaroita moni muukin, leikkivät hiekkalaatikkoleikkejään.

Sotaveteraanien pilkkaaminen ei itse asiassa ollut sitä mitä nyt kuvitellaan.  Heitä ei todellisuudessa edes pilkattu. 

Isäni, joka ehti olla sodassa yhden vuoden, sanoo, että Suomen valtio pilkkasi sotaveteraaneja jättämällä nämä aivan tyhjän päälle sodan jälkeen. Korvauksia sotavammoista myönnettiin nihkeästi, isänikin alkoi saada vasta 17 vuotta sodan jälkeen pientä korvausta haavoittumisestaan. Monet hänen aseveljistään elivät suoranaisessa kurjuudessa. Avustus ja huolto ei tosiaankaan toiminut valtion taholta, veteraanien piti perustaa omat järjestöt.

Miten se on mahdollista, kun minun tätini mies sai jo silloin korvausta sotavammastaan, kun minä olin pieni, eli 50-luvulla.  Muistan kun siitä puhuttiin.

Kaunialan sotavammasairaala perustettiin v. 1946.

No jos sun isäsi ja sun mielestä valtio pilkkasi sotaveteraaneja, niin muista kuitenkin se, että se ei oikeastaan sitten kuulu tähän keskusteluun, koska nyt haukutaan suuria ikäluokkia, jotka teki kaikkea pahaa ja väärää sekä heitä edeltäviä että heidän jälkeensä tulleita sukupolvia kohtaan.  

Valtion hommissa ei takuulla ollut heti sodan jälkeen ainuttakaan suuren ikäluokan edustajaa jättämässä sotaveteraaneja korvauksetta, ne oli heidän omaa ikäluokkaansa tai sitä vanhempia.   Suuret ikäluokat oli vastasyntyneitä tai ei vielä syntyneetkään.

Ihan totta jäivätkö sotaveteraanit aivan tyhjän päälle sodan jälkeen?  Mistäs ne rintamamiestilat sitten pystyyn polkaistiin ja kenelle ne oli tarkoitettu, ellei sotaveteraaneille?

V. 1945 säädettiin jo laki, jossa muodostettiin niitä asutustiloja nimenomaan rintamamiehille, kaatuneiden omaisille ja evakoille. Sekö oli tyhjän päälle jättämistä?

Ja pitää muistaa, että maa siis oli käynyt sodan ja oli suorastaan romuna.  Siitä piti lähteä tekemään uutta Suomea.  Erittäin vaativa asia, kärsijöitä oli aivan varmasti.  Mitä valtio pystyy heti tekemään, jos sillä ei ole resursseja?  Ei varmasti ollut satumaista elämää ja ihmisiä eli kurjuudessa ihan samalla tavalla kuin eli ennen sotaakin ja on elänyt sen jälkeenkin.  

Omien järjestöjen kautta monet muutkin asiat maailmassa on lähteneet käyntiin,  vaatii ihmisten aktiivisuutta ja joukkovoimaa.  

Isäni oli sitä mieltä, että jos jotain yhdessä rikotaan, se pitäisi yhdessä korjatakin, eikä jättää yksilöiden harteille. Valtio pakotti nuorukaiset sotaan, kyllä sitä rahaa heidän huoltamiseensa olisi löytynyt, jos olisi ollut tahtoa.

Mutta kuten on huomautettu, tämä ei kuulu aiheeseen, paitsi siten, että niillä elinkelvottomilla rintamamiestiloilla suuret ikäluokat kasvatettiin, siellä sokerijuurikaspellon katveessa..

Vierailija
3165/19903 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dodii. Nyt hallitus suunnittelee veroetua töihin palaaville eläkeläisille. Welcome back, Boomers!

Pakkoha se näin, kun ei teistä nuorista töihin ole!

Toivottavasti mahdollisimman moni boomer huomaa, ettei ole enää kelvollinen työmarkkinoille.

Miksi täyden työuran tehneen eläkeläisen pitäisi kelvata työmarkkinoille? Koneet tekivät monta työtä tarpeettomiksi, mutta ei sekään ole vain yhden sukupolven syy.

Minä ihmettelen tätä kateutta ja katkeruutta.

Jotta maksaisivat omat kulunsa eikä nuoremman polven pitäisi elättää pienemmistä tuloistaan ja pätkä töistään eläkkeellä loikoilua, jota EI ole ansaittu. Sitä paitsi nykysukupolven tulee työskennellä 40-50 vuotta ja maksettava jopa 10% enemmän saadakseen saman eläketurvan. Itse en nuorena luota siihen, että maksamilleni suolaisille maksuille saisin ikinä vastinetta, joten miksi haluaisin niitä maksaa? Valtio kuppaa Suomen tulevaisuudelta viimeisetkin pennit, että Suomen kultapossukerho voisi elää heidän rahoillaan ilmaiseksi vaikka 20 vuotta. 500€ eläkettä ja asumistuki on riittävä vanhukselle. Kela voi maksaa lääkkeet ja vastaavat, mutta ei Suomella ole varaa maksaa mitään 1500€ hurvittelurahaa vanhuksille muiden pussista. Vanhukset eivät tuota mitään eivätkä tee lapsia eivätkä yleensä huolehdi niistä. Suomen syntyvyys kun saataisiin tasapainoon jos nuorille kuuluvat rahat pysyisivät nuorilla.

Täsmälleen näin! Ja ainakin sitä eläkettä pitäisi hakea suoraan maksajien luota ja perustella tarkasti miksi sitä eläkettä tällä kertaa pitäisi saada vaikka on talo, mökki ja autot ja miksi sitä ei aikanaan voinut itse maksaa, ja säästää, vaan piti keinotella asia niin, että joka euroa kohden saa takaisin neljä euroa ja lastensa piikkiin. Boomeri-Herrat voisivat kumartaa ja rouvat niiata niksauttaa ja sanoa kauniisti :"kiitos eläkkeestä ja anteeksi eläkekusetuksesta. " vähän asioihin perspektiiviä.

Vierailija
3166/19903 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset voisivat itse hakea aina vuorollaan sen 400k minulta kk. Katsoa jokaista neljää lastani silmiin ja sanoa syy miksi on tärkeämpää antaa jo ennestään varakkaalle eläkeisjuottoporsaalle se raha. Antaisi ehkä perspektiiviä sikapossullekin.

Mitäpä jos elättäisit nyt ensin edes omat mukulasi, ja sitten vasta valitat.

Älä tee lapsia, joihin sinulla ei selvästi ole varaa, ei henkistä eikä rahallista. Muut eivät ole mukuloistasi vastuussa, sinä olet.

Vierailija
3167/19903 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Evan raportista kirjoitti:

Lyhemmät opiskeluajat, lyhyemmät kotihoitojaksot, myöhempi eläköityminen sekä rakenteellisen työttömyyden painaminen alas on kaikki toteutettava viipymättä. Näin yhä useampi olisi työnteollaan rahoittamassa hyvinvointivaltiota.

Korkeakouluopinnot voisi tiivistää kolmeen vuoteen. Vuosi eri olisi syyskuun alusta huhtikuun loppuun niin kuin nyt, vaan kuukauden kesäloma. Proffathan tästä ei tykkäisi tietenkään. Kaikki huuhaavapaaehtoiskurssit pois. Sen sijaan kaikille oikeus työhön päästyä vuoden täydennysopintoihin työn ohessa. Voisi kouluttautua lisää jonkun ohjelmiston tai lainalan osaajaksi.

-akateeminen

Eli kandi riittäisi jatkossa työelämään siirtymiseen.

Luuserisukupolvelle sopis hyvin et sais maisteripaperi 0 - opisleluvuodella.

Jaa aika pieni rike, siihen nähden kuinka suuret ikäluokat syö pöydästämme. Minunkin ruokakunnassa pistelette paksuihin poskiinne joka kk 400e edestä. Röyhtäisette ja sittwn täydella mahalla alatte taas kerran kertoa urotöistänne tali-ihantalassa kun olitte mukana siittiösoluina.

Yhden asian hemmo taas vauhdissa, jee!

Ei minulla sukupolvien välisessä dynamiikassa oikeasti muu vaivaa kuin tämä eläkekusetus. Muut jutut ovat vain sivujuonia isossa kuvassa, kuten suurten ikäluokkien luomat sankarimyytit itsestään. Ne ovat naurettavia, mutta eivät mikään sinällään iso asia. Jossakin määrin se on ymmärrettävääkin kun huomioi millaisen sukupolven lapsia he itse ovat. Siinä suhteessa ei oikein koskaan voi "kasvaa isänsä mittaiseksi" ja siitä johtuvaa suurten ikäluokkien elämänmittainen päteminen ja muiden vähättely pitkälti onkin. Asioilla on perspektiiviä

Vierailija
3168/19903 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset voisivat itse hakea aina vuorollaan sen 400k minulta kk. Katsoa jokaista neljää lastani silmiin ja sanoa syy miksi on tärkeämpää antaa jo ennestään varakkaalle eläkeisjuottoporsaalle se raha. Antaisi ehkä perspektiiviä sikapossullekin.

No huh huh, nyt tosiaan vähän perspektiiviä sinullekin asioihin, jos ymmärrät mitä se tarkoittaa.

Samaa tyyliä käyttäen vois ajatella, että vaikkapa joku ma- mu hakisi sinulta sossuroposensa, ja katsoisit häntä silmiin ja sanoisit syyn miksi sinulle varakkaalla syöttöporsaalla on tärkeämpää tuo raha. Siis tuo asioiden perspektiivi on paljon laajempi käsite kuin mikä sinulla on.

Lisää perspektiiviä, jos ymmärrät.

Työnantajasi maksaa kesäloma- ajalta palkan, siis lomailet, et tee töitä. Lisäksi lomaltapaluurahan, joka alunalkaen kehitettiin sitä varten että lomalta palattaisiin töihin, no heh, nykyisin sanotte sitä lomarahaksi.

Työnantaja maksaa myös sairausajan palkkaasi, äitiysloma- ajalta ja lapsen sairastumisen vuoksisaat palkallista vapaata. Siis kaikki tämä sinulle sikasyöttöporsaalle pluspaljon muuta.Heh, tässähän tulee ihan kateelliseksi……

Haloo, oikeeta perspektiiviä asioihin, eikä vain yhtä näkökulmaa.

Vierailija
3169/19903 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli töitä, mutta kouluttautuminen oli hankalaa.

Nyt on päin vastoin. Aina se jostain mättää.

Vierailija
3170/19903 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä tee lapsia, joihin sinulla ei selvästi ole varaa, ei henkistä eikä rahallista. Muut eivät ole mukuloistasi vastuussa, sinä olet.

Niinpähän tuota teenkin ja säästän vielä kaikille siinä sivussa joka kk rahaa. Säästäisin enemmänkin jos ette vierailisi joka kk sikailemassa ruokapöydässäni ja jättämässä posliinipönttööni jarruraitojanne.

Varmasti ihmetyttää tällainen lapsille säästäminen teitä , kun itse päinvastoin elätte lastenne piikkiin. Ja varaa olisi ollut kyllä elättää itse itsensäkin, mutta piti olla taas uusi auto. Nyt sitten joka kk pitää käydä sikajuhlissa palkansaajien kustannuksella. Hakekaa se kk-rahanne edes suoraan kohteelta ja kertokaa mihin se menee, ettei vaan taas menisi valkkaritonkkaan.. voi teitä viinaa meneviä boomereita!

Vierailija
3171/19903 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän miten verotusta saadaan pienemmäksi.

Palataan 50-luvulle.

Ei kunnallista päivähoitoa.

Työviikko 6 päiväinen (lauantaisin klo 14:asti), viikkotyöaika 46h

Koulutus maksulliseksi ala-asteen jälkeen

Kela-tuet pois (haettava sossusta)

Ei opinto tukia, ei kotihoidon tukia, ei vuokratukea.

Vähennetään viranomaisia (poliisien määrä puolitettava)

Tie infraan ei satsata.

Ja tässä lääke miten jokaisen työssäkäyvän verotus pienenee.

Ei tarvi miettiä että verorahoilla maksetaan eläkkeet

Ei ole tarpeen. Leikataan eläkkeitä niin , että saavat maksamaansa euroa kohden sen yhden euron. Toki se eläke tippuisi silloin 25% nykyisestä, mutta se olisi reilua. Minä maksan omaa eläkettäni yhden euron ja saan sitten laskennallisesti takaisin 0.8e joten suuret ikä luokat olisivat etuoikeutettuja vielä tällä 25%:llakin.

Vierailija
3172/19903 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se ihannaa kuulua suuriin ikäluokkiin ( tai vähän pienempiinkin) ja selvitä elämästä ilman turhaa katkeruutta. Taidanpa napata lapsen lapset mukaa ja ajella hulpeelle mökilleni ja nauttia auringosta vai onko tämä sitä ilmastohumppaa vai kesää vaan?

Mitäs katkeruutta saamapuolella olisi? Tietysti on ihanaa kun vastiikeetonta rahaa tulee taikaseinästä.

Vierailija
3173/19903 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpähän tuota teenkin ja säästän vielä kaikille siinä sivussa joka kk rahaa. Säästäisin enemmänkin jos ette vierailisi joka kk sikailemassa ruokapöydässäni ja jättämässä posliinipönttööni jarruraitojanne.

Varmasti ihmetyttää tällainen lapsille säästäminen teitä , kun itse päinvastoin elätte lastenne piikkiin. Ja varaa olisi ollut kyllä elättää itse itsensäkin, mutta piti olla taas uusi auto. Nyt sitten joka kk pitää käydä sikajuhlissa palkansaajien kustannuksella. Hakekaa se kk-rahanne edes suoraan kohteelta ja kertokaa mihin se menee, ettei vaan taas menisi valkkaritonkkaan.. voi teitä viinaa meneviä boomereita!

Huomaatko et oot fiksoitunut tohon yhteen asiaan, pikkasen perspektiiviä, kiitti.

Vierailija
3174/19903 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini on syntynyt -50 kolmelapsiseen perheeseen. Molemmat vanhempansa olivat koulutettuja ja ihan hyvätuloisia, erittäin sivistyneitä ihmisiä.

Isovanhempani auttoivat ja tukivat omia lapsiaan kaikessa niin kauan kuin olivat hyvässä kunnossa ja elossa. Aika muhkean perinnönkin jättivät jälkikasvulleen.

Vasta viime vuosina on käynyt ilmi, mitä kaikkea isovanhempani ovatkaan turvanneet omille lapsilleen. Äitini ja hänen sisaruksensa ovat saaneet isot rahoitukset asumiseen ja opintoihin. Lisäksi isovanhemmat hoitivat usein meitä lapsenlapsia ja käytännössä enoni lapset viettivät mummulassa kaikki kesät. Isovanhemmat ovat myös mm. pelastaneet enoni tilanteessa, jossa hän teki konkurssin, antaneet ennakkoperinnön äidilleni asunnonhankintaa varten tämän ensimmäisen avoeron jälkeen ja vaikka mitä. En edes tiedä kaikkea.

Kun isovanhempani olivat elämänsä ehtoopuolella, me lapsenlapset ja kotihoito hoidimme pääosan kaikesta. Tätini hoiti myös jonkin verran asioita, mutta oma äitini ja enoni osasivat vain arvostella ja räksyttää. Kun kotihoito ei tee sitä ja tätä...

Koko minun, sisarusteni ja serkkujeni nuoruuden ajan vanhempamme ovat korostaneet meille oikein marttyyreina, kuinka ovat kaiken tehneet ja hankkineet ihan itse. Suoranaisesti siis valehdelleet. Minulle, sisaruksilleni ja serkuilleni ei ole meidän vanhemmilta apua tai tukea herunut sen jälkeen, kun 18 täytimme. Meidän elämä ei heitä kiinnosta, paitsi arvostella ja piikitellä pitää. Apua ovat kinuamassa milloin mihinkin, kun eivät itse viitsi tai jaksa tehdä. Eno vaimoineen vähän aikaa sitten uhriutui, kun pitää varmaan toinen kesämökki myydä pois. Omat vanhempani kriiseilevät, että pitääkö se ihan maksullinen siivooja tilata, kun ei oikein itse viitsisi 160 neliön taloa itse siivota. Ja sehän ei tule kuuloonkaan, että pienempään asuntoonkin voisi vaihtaa. Aivan hirvittävä loukkaus heitä kohtaan, että pitäisi talosta luopua (sijaitsee halutulla alueella ja menisi helposti kaupaksi) . Minua ja siskoa syyllistetään kun ei ehditä heidän pihatöitä hoitaa.

Tismalleen sama kokemus. Oma äitini, 50-luvulla syntynyt myöskin, sai kaiken. Ei tarvinut opintolainaa, pappa betalar. Tuli parin viimeisen vuosikymmenen sisään kesämökki ja talo, perintöveroja ei maksanut kun sai siihen (laittoman) avustuksen sukulaiselta. Nyt hassaa kaiken isovanhempien perinnön ja huoltamattomat mökit jää aikanaan homeisena minulle. Tämähän on oma syyni, mitäs en vuorotyön, pienten lasten ja oman kodin hoitamisen ohella hoida rakennuksia, joita en saa edes käyttää (se kesämökki järven rannalla, ei saa lomailla mutta työt pitäisi tehdä).

Itsellänihän oli kymmenien tuhansien opintolainat, pätkätyöt jne. Taloudellinen avustus pyöreä nolla, fyysistä apua en ole saanut koskaan, edes vaikean raskauden loppumetreillä sillä itse pitää tehdä kaikki kuten hänkin on tehnyt. Aikoinaan esimerkiksi hoidatti meidät lapset mummoloissa kesäisin, me pidetään miehen kanssa vuositolkulla lomat eri aikaan jotta saadaan pieni koululainen hoidettua. Ja minä olen kuulemma saanut kaiken helpolla, kun nykyään ajat on niin eri. Työelämästä nyt ei tarvitse mainitakaan, miten eri tahti nykyään on.

Itseäni kaivelee kuinka isä myi viisi sukupolvea suvussa kulkeneen metsän pois. Itse kaavailin sille vielä parempaa metsänhoitosuunnitelmaa ja lapsilleni lisäturvaa. Omana elinaikanakin siitä olisi vielä saanut päätehakkuun tehdyksi . Kuinka kuvaavaa on, että juuri viidestä sukupolvesta se varakkain boomer myi metsän, kun edeltävät köyhät sukupolvet sitä hoitivat ja vaalivat , sekä siirsivät eteenpäin. Siinä on jotain symboolista.

Toivottavasti käyttää kaiken myydyn omaksi hyväkseen, ja törsää kaiken eikä jätä katkeralke lapselleen yhtään mitään. Olisi tosiaan viisainta. Mehän itse kukin elämme vain kerran.

On tosiaan eri maata kuin esivanhempamme ja minä. Ei ole sattumaa, että se on juuri boomer, joka itsekkäästi pisti suvun metsän sileäksi.

Jos tuo metsä oli suvun, ei sun isäs olis voinut sitä myydä. Mutta kun omaansa myi, mikäpä siinä, omistamallaan omaisuudella saa tehdä just niin kuin itseään huvittaa.Oikein teki.No tottakai 400 euron eläkadetyyppiä vituttaa.

Suvun metsä tarkoitti tässä, että se on kulkenut suvussa ja nyt isä myi sen sitten pois. Ei se suvun isossa merkityksessä yhteisomistuksessa ollut. Saa tehdä niin, kuten olisi muutkin sukupolvet saaneet, mutta he ajattelivat tuleviakin sukupolvia, mikä on boomerille mahdotonta. Esimerkkinä hyvä ja kuvaava. Tuo asiaan perspektiiviä. Ps silti minua periaatteellisesti enemmän vitúttaa eläkekusetus, jota sitten joudun makselemaan sen 400e kuussa. Vaikea ymmärtää sitä mielen akrobaattitemppua, jolla käännätte sen itsellenne jotenkin oikeutetuksi. " minä hiihdin kouluun ja osallistuin isäni munissa sotiin, kyllä minulla prkle on oikeus ottaa lapsilta, kun olen ne itse tehnytkin"

Minä en nyt ihan tajua tuota metsäasiaa.

Oliko metsä siinä pisteessä että se piti jo hakata?

Möikö isäsi koko metsän , siis myös metsäpohjan vai vain puut?

Ja kuka olisi sinun mielestäsi pitänyt saada myydä sen ?

Vai olisitteko museoinut koko metsän niin ettei kukaan koskaan olisi sitä käyttänyt?

Myi siis koko metsänpohjan. Seuraava päätehakkuu olisi ollut noin 20v päästä. Olisin tehnyt niin kuin aiemmat sukupolvet. Hoitanut sitä, tehny harvennushakkuut ja ajallaan sitten päätehakkuun ja sitten sykli uudestaan. Juridisesti tässä ei tietenkään ole mitään ongelmaa, on vain niin kuvaavaa ja symbolista, että juuri vaurain näistä sukupolvista toimii näin ja kappas, ei enää tulevat sukupolvet saa metsästä tuloja.

Vierailija
3175/19903 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaatko et oot fiksoitunut tohon yhteen asiaan, pikkasen perspektiiviä, kiitti.

Vastasin tähän kohdassa 3204

Vierailija
3176/19903 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dodii. Nyt hallitus suunnittelee veroetua töihin palaaville eläkeläisille. Welcome back, Boomers!

Pakkoha se näin, kun ei teistä nuorista töihin ole!

Toivottavasti mahdollisimman moni boomer huomaa, ettei ole enää kelvollinen työmarkkinoille.

Miksi täyden työuran tehneen eläkeläisen pitäisi kelvata työmarkkinoille? Koneet tekivät monta työtä tarpeettomiksi, mutta ei sekään ole vain yhden sukupolven syy.

Minä ihmettelen tätä kateutta ja katkeruutta.

Jotta maksaisivat omat kulunsa eikä nuoremman polven pitäisi elättää pienemmistä tuloistaan ja pätkä töistään eläkkeellä loikoilua, jota EI ole ansaittu. Sitä paitsi nykysukupolven tulee työskennellä 40-50 vuotta ja maksettava jopa 10% enemmän saadakseen saman eläketurvan. Itse en nuorena luota siihen, että maksamilleni suolaisille maksuille saisin ikinä vastinetta, joten miksi haluaisin niitä maksaa? Valtio kuppaa Suomen tulevaisuudelta viimeisetkin pennit, että Suomen kultapossukerho voisi elää heidän rahoillaan ilmaiseksi vaikka 20 vuotta. 500€ eläkettä ja asumistuki on riittävä vanhukselle. Kela voi maksaa lääkkeet ja vastaavat, mutta ei Suomella ole varaa maksaa mitään 1500€ hurvittelurahaa vanhuksille muiden pussista. Vanhukset eivät tuota mitään eivätkä tee lapsia eivätkä yleensä huolehdi niistä. Suomen syntyvyys kun saataisiin tasapainoon jos nuorille kuuluvat rahat pysyisivät nuorilla.

Täsmälleen näin! Ja ainakin sitä eläkettä pitäisi hakea suoraan maksajien luota ja perustella tarkasti miksi sitä eläkettä tällä kertaa pitäisi saada vaikka on talo, mökki ja autot ja miksi sitä ei aikanaan voinut itse maksaa, ja säästää, vaan piti keinotella asia niin, että joka euroa kohden saa takaisin neljä euroa ja lastensa piikkiin. Boomeri-Herrat voisivat kumartaa ja rouvat niiata niksauttaa ja sanoa kauniisti :"kiitos eläkkeestä ja anteeksi eläkekusetuksesta. " vähän asioihin perspektiiviä.

Tämä voisi vähän konkretisoida molemmille osapuolille tätä kusetusta tai "kusetusta". Itse kyllä ihan mielelläni antaisin hyvin pienituloiselle eläkeläiselle palkastani, mutta taitaisin jättää väliin niinä kuukausina, kun rahaa olisi kinuamassa sellainen boomeri, jolla on omistusasunnon pihassa useampi auto ja oma kesäpaikka, jonne niillä autoilla ajellaan.

Vierailija
3177/19903 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne suuret ikäluokat on rakentaneet hyvinvoinnin, josta valittajat ja vapaamatkustajat pääsevät osalliseksi. Harmi vaan, että sitä hyvinvointiyhteiskuntaa murennetaan ja jaetaan maailmalle. Älkää te jumalauta aliarvioiko ja vähätelkö nykyisten eläkeläisten ja jo poismenneiden aikaansaannoksia.

Ei tulisi mieleenkään vähätellä eläkekusetusta.

Vierailija
3178/19903 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittanee sitä, että keskustelussa yleensä otetaan myös muiden mielipiteet huomioon. Mutta maailmahan täynnä näitä aina oikeassa olevia.

Vierailija
3179/19903 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen omat vanhempani. Isä oli syntynyt 1931 ja äiti 1940. Minä synnyin 1975. Kummallakaan mitään käsitystä mitä oli koululaisen ja varhaisteinin elämä 1980-luvulla.

Kiusattiin koulussa mistä en kuvitellutkaan kertovani niille kun miekestääni kiusatuksi tuleminen oli oma vika. Ihan turha kuvitella että olisin saanut samoja vaatteita kuin ikätovereilla, vanhojen piti kestää.

Sitten kun valmistuin pahimpaan lamaan 1994 alkoi marmatus kunnen saanut työtä. Kyllä Suomessa tekemätöntä työtä riittää ja piti mennä tehtaan portin taa kysymään. Tehtaan porttia kyllä suositeltiin vielä 2000-luvullakin.

Vierailija
3180/19903 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huh huh, nyt tosiaan vähän perspektiiviä sinullekin asioihin, jos ymmärrät mitä se tarkoittaa.

Samaa tyyliä käyttäen vois ajatella, että vaikkapa joku ma- mu hakisi sinulta sossuroposensa, ja katsoisit häntä silmiin ja sanoisit syyn miksi sinulle varakkaalla syöttöporsaalla on tärkeämpää tuo raha. Siis tuo asioiden perspektiivi on paljon laajempi käsite kuin mikä sinulla on.

Lisää perspektiiviä, jos ymmärrät.

Työnantajasi maksaa kesäloma- ajalta palkan, siis lomailet, et tee töitä. Lisäksi lomaltapaluurahan, joka alunalkaen kehitettiin sitä varten että lomalta palattaisiin töihin, no heh, nykyisin sanotte sitä lomarahaksi.

Työnantaja maksaa myös sairausajan palkkaasi, äitiysloma- ajalta ja lapsen sairastumisen vuoksisaat palkallista vapaata. Siis kaikki tämä sinulle sikasyöttöporsaalle pluspaljon muuta.Heh, tässähän tulee ihan kateelliseksi……

Haloo, oikeeta perspektiiviä asioihin, eikä vain yhtä näkökulmaa.

Ihme valittaja tyyppi tuo eläkkeiden kadehtija, joka ei huomaa missä yltäkylläisyydessä täällä eletään, ja velkaa otetaan maailman tappiin, että luuserisukupolen kaikki sosiaaletuisuudet saadaan maksettua. Ja ei muuta kun lisää lisää ja lisää on saatava, aina eläkeläisten pikkueläkkeisiin asti. Jopa ötyeläkeläisetkin ovat eläkkeensä ansainneet, vaikka kannatan eläkekattoa.Ainoa mitä paheksun on se että muuttavat johonkin halvanverotuksen maahan, eivät siten hyödytä isänmaataan, jolta kuitenkin ovat paljon saaneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä