Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Kotisynnytys johti valtavaan tragediaan Porissa

Vierailija
12.07.2026 |

Kotisynnytys johti valtavaan tragediaan Porissa – ensihoitajia oli vastassa järkyttävä näky. Äiti jätti menemättä neuvolaan ja synnytti lapsen suunnitellusti kotona. Vauvaa ei ollut virallisesti edes olemassa. Viranomaiset saivat tietää hänestä vasta, kun oli liian myöhäistä.

Oliko äidin elämys ja luonnonmukainen synnytys johtavana ajatuksena. Miksi odottavat äidit ovat niin itsekkäitä että antavat syntyvän lapsen kuolla. 

Voisiko sunnitellun kotisynnytyksen ja neuvolakäyntien väliin jättämisen kriminalisoida kun tuntuu että näitä tapauksia on monia vuodessa. Tutkimusten mukaan kotisynnytys on sata kertaa sairaalasynnytystä vaarallisempaa syntyvälle lapselle. 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/19 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ihan hyvä että tuollaisten lisääntymisyritykset menee pieleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää ne kätilöt jotka lähtevät tällaiseen toimintaan mukaan. Lupaviraston pitäisi viedä oikeudet tai ainakin rajoittaa niitä.

Vierailija
4/19 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana oleva nainen ei halua joutua kenenkään pompoteltavaksi. Siksi kotisynnytys.

Vierailija
5/19 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sairaaloista on tullut pelottavia paikkoja, niiden viat pitää tutkia. Että ei nuo naiset joudu pelkäämään.

Vierailija
6/19 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olin itsekin lähellä valita kotisynnytys kun neuvolasta melkein pakotettiin jollekin sekobolzien polille no en menny siitä sitten sossu vastassa heti synnärillä. Taustalla siis rankka nuoruus mutta olen ollu mutsina jo useamman vuoden kahdelle lapselle niin mitä siinä enää piinaamaan. Vähän ovat myöhässä apunsa kanssa olisivat silloin 15v sitten auttaneet kun sitä apua tarvitsin turha se on nyt kymmeniä vuosia vanhoilla asioilla enää maalittaa varsinkin kun neuvola on vapaaehtoinen... 

Vierailija
7/19 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olin itsekin lähellä valita kotisynnytys kun neuvolasta melkein pakotettiin jollekin sekobolzien polille no en menny siitä sitten sossu vastassa heti synnärillä. Taustalla siis rankka nuoruus mutta olen ollu mutsina jo useamman vuoden kahdelle lapselle niin mitä siinä enää piinaamaan. Vähän ovat myöhässä apunsa kanssa olisivat silloin 15v sitten auttaneet kun sitä apua tarvitsin turha se on nyt kymmeniä vuosia vanhoilla asioilla enää maalittaa varsinkin kun neuvola on vapaaehtoinen... 

Kuulostat siltä että kuulut aiheellisestikin lasten suojelun tarkkailuun. Sellaiset ei tajua omaa parastaan, kallumaisesti vaan ajatellaan minäminäminä

Vierailija
8/19 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sekobolzi ole muualla kuin siellä jossain polilla

Vierailija
9/19 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ne jotka pullikoi palveluita ja neuvontaa vastaan on yleensä niitä joilla eniten aihetta ois palveluille ja ohjaukselle. Valitettavasti näin kun kaikki ketkä haluaa saa lisääntyä plop plop plop.

Vierailija
10/19 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo voi olla tragedia, kun lopputulos ei ollut mitenkään erityisen poikkeuksellinen?

Teoreettisesti laskien, jos vaimoni olisi synnyttänyt kotona niin kaikki kolme lastani,  olisivat kuolleet synnytykseen ja vaimo olisi kuollut ensimmäiseen ja kolmanteen synnytykseen.

M43

Vierailija
11/19 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä vammautuu, traumatisoituu ja kuolee ihan joka päivä terveydenhuollon piirissä. 

Vierailija
12/19 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän jos luottamusta järjestelmään ei ole, varsinkin jos sellaista porukkaa on töissä joille asioiden todellisten syiden käsittäminen on haastavaa ja ainoa mitä osaavat tehdä on ihmisen leimaaminen. Eivät toki kaikki ole näitä.

Vierailija
13/19 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sairaaloista on tullut pelottavia paikkoja, niiden viat pitää tutkia. Että ei nuo naiset joudu pelkäämään.

Onhan ne pelottavia paikkoja, kun aina aamuisin saa miettiä, pahoinpidelläänkö tänään ja vedetään dialyysikatetrista. Siitä aiheutuva kipu voi jäädä pitkäksi aikaa. 

Vierailija
14/19 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en olisi IKINÄ selviytynyt urakoistani tulla äidiksi jos ne koitokset olisi pitänyt kärsiä kotona pelkän yhden kätilön ja mieheni turvin!  Olen ikuisesti kiitollinen Naistenklinikan rautaisille ammattilaisille joiden ansiosta pelottavasta tilanteesta kunnialla selvittiin!

Vierailija
15/19 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtelu juurikin neuvolassa ja sairaalassa voi olla niin julmaa ja jotain ikävää olla tapahtunut, että se on jättänyt traumat ja pelon tällaisia kohtaan. Tästä syystä sitten valitaan mielummin kotisynnytys kun samaa ei haluta kokea uudelleen. Kummaa kun tätä puolta ei koskaan nosteta näissä keskusteluissa esiin, vaikka syy-yhteys on selvä. Lisäksi kun oikeutta ei saa eli valituksia ei huomioida, eikä mitään korvauksia saa on näiden laitosten kanssa välillä aika mielivallan alla. Omalla kohdallani ei kokemusta synnytyksestä, mutta muusta sitäkin enemmän ja tiettyjä laitoksia yritän vältellä viimeiseen saakka. 

Vierailija
16/19 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo voi olla tragedia, kun lopputulos ei ollut mitenkään erityisen poikkeuksellinen?

Teoreettisesti laskien, jos vaimoni olisi synnyttänyt kotona niin kaikki kolme lastani,  olisivat kuolleet synnytykseen ja vaimo olisi kuollut ensimmäiseen ja kolmanteen synnytykseen.

M43

Miten voi kuolla kolmanteen synnytykseen, jos on kuollut jo ensimmäisessä.

Vierailija
17/19 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on taustalla "outo ideologia" jutun mukaan.

Ja vauva joutui kärsimään.

Vierailija
18/19 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on taustalla "outo ideologia" jutun mukaan.

Ja vauva joutui kärsimään.

Siis vauva joutui kokemaan kipua

-sama-

Vierailija
19/19 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on kotisynnytetty, koska äitinsä sai niin hirveät traumat esikoistaan synnyttäessä sairaalassa. Aika vähän näistä puhutaan, mutta anoppikaan ei ole mikään erityisen herkkä ihminen, joten aika pahasti on ottanut siellä synnärillä turpaansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän