Isovanhemmat ärsyttää!
Aaargh. Pakko purkaa tää nyt jonnekin.
Minun vanhempani ovat varmasti syyllistämisen mestareita! Niin turhauttavaa. He eivät pidä mitään, eivät siis oma-alotteisesti MITÄÄN yhteyttä lapsenlapsiinsa. Ei ainuttakaan puhelua, käyntiä tapaamaan lapsia, ei mitään.
Ja sitten syyllistetään siitä miksen minä tuo lapsia mökille. Kun sinne sitten päästään jatkavat isovanhemmat omissa puuhissaan, hokevat LAPSILLE koko ajan, että on kiire hoitaa rikkaruohot, maalata pihakeinu tms, minulla ja lapsilla on todella epämukava olo olla "tiellä" jatkuvasti, mutta jos ei mennä, niin siitä vasta syyllistetään!
On se nyt perk kun täytyy pilata toistenkin juhannus käytöksellään.
Ja ei, minä en odota minkäänlaista lastenhoitopalvelua, esikoinen on 10v, eikä sinä aikana isovanhemmat ole hoitaneet lapsia kuin tunneissa laskettavan määrän. Ei ainuttakaan yökyläilyä tms. Mutta mikä siinä on, että lapsenlapset täytyy saada paikalle aivan kuin sitä varten, että näytetään mökkinaapureille, että ollaan "hyviä" isovanhempia....
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syyllistämisestä selviää kuuntelemalla. Ja kuten yllä sanottiin oppia ikä kaikki. Ensi kerralla olet menemättä ja annat heidän kiutella ihan yksinään.
Kun se ei tosiaan pääty siihen, ettei mennä. Minut haukutaan kaikille sukulaisille. Varsinkin isäni haukkuu minut äidilleen (minun mummolleni siis) ja mummo soittaa taas hädissään miksen käy mökillä🤯
Entä sitten?
Nimenomaan näin. Entä sitten?
Miksi sinä annat sukulaisille noin suuren painon elämässäsi? Ja muuten, ikimaailmassa en usko, että sinut haukutaan KAIKILLE SUKULAISILLE. Ilmeisesti tarkoitat vain tuota mummoa, joka ei suinkaan ole kaikki. Joka ikiselle sukulaiselle haukkuminen vaatisi melkoisen rumban kun kaikki on käytävä läpi jokaista serkkua ja tätiä ja setää myöten.
Tässä on sulla nyt takana joku muu asia, jota et ehkä itsekään ole pysähtynyt ajattelemaan. Kauna siitä, että vanhemmat ei ole mielestäsi hoitaneet lapsiasi niin kuin olisit halunnut, näkyy ihan selkeästi. Ei muuten olisi mitään tarvetta korostaa sitä, kuinka lasten hoidot on huolehdittu ostopalveluina aikanaan.
Eikä muuten 10-vuotias enää sano, että mummi, mummi, katso perhonen. Höpö höpö.
Olet vain vihainen vanhemmillesi, kun he ei korota sinua ja perhettäsi niin korkealle jalustalle kuin haluaisit, koska heillä on omakin elämänsä. Osallistu sinä siihen, jos haluat olla vanhempiesi kanssa tekemisissä. Mene avuksi tekemään niitä asioita. Tai anna heidän puuhata, keitä kahvit ja pyydä heitä kahville sitten, vai menetkö sinne vain seisomaan tumput suorina ja odottamaan, että vanhempasi alkavat viihdyttää lapsianne?
Ei kaikki isovanhemmat ole mitään lapsille lepertelijöitä, eivät vain ole ja sillä siisti. He olettavat, että sinä ja miehesi hoidatte lapsenne. Ja eikös se näin maailmanjärjestyksen mukaan pitäisi mennäkin. Joillekin ihmisille se kova touhuaminen on elämäntapa, koko ajan on oltava jotain tekemistä. Et ole ilmeisesti perinyt sitä mallia. Viihdytä sinä lapsiasi siellä mökillä. Jos se ei onnistu, älkää menkö sinne ja viis veisatkaa mistään jälkipuheista. Mummon kyselyyn voitte sanoa, että ei nyt vaan menty, oli muuta ja sillä siisti. Ja mikä siinä on, ettet voi mummollesi sanoa sitä, mitä nyt tännekin kirjoitit, että vanhemmat ei ole olleet lapsista koskaan kiinnostuneita, joten miksi menisimme. Mikä selitysvelvollinen sinä olet?
Elämässä pitää oppia viittaamaan kintaalla näinkin mitättömille asioille. Sukulaiset teidän asioistanne niin kiinnostuneita kuitenkaan ole.
No heippis sullekin ja kiitos positiivisesta vastauksesta!
Kuten ehkä huomaat kirjoitan monikossa lapsista. Sekä siitä, että esikoinen on 10v. Joten loput ovat nuorempia. Sekä sitäpaitsi kyllä meidän 10v aina innostuu perhosista edelleen.
En ole vihainen mistään meidän perheen jalustalle nostamattomuudesta. En tiedä onko sinulle jalustalle nostamista puhelinsoitto lapsenlapsille? Ihan jo se satuttaa lasta, että isovanhemmat hokevat koko ajan mökillä olevansa niin kiireisiä, etteivät ehdi hetkeksikään pysähtyä. Minä sitten hoidan yksin lapsia useimmiten rannassa ja lähdetään sen jälkeen kotiin. Ei mitään järkeä.
Ja kyllä, suurin osa sukua soitellaan läpi. Tämä tosin alkoi jo, kun olin lapsi. Aina kerrottiin suureen ääneen missä olin epäonnistunut tms. Sama jatkuu, eri muodossa.
Iloista kesää sinullekin.
Ap
Eli sinua on lykätty lapsesta asti ja haluat jakaa saman kokemuksen omille lapsillesi.
Hienoa!
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan tämän mieheni vanhemmista. Eivät osaa olla normaalisti saatika lämpimästi vuorovaikutuksessa oikeastaan kenenkään kanssa. Etäistä, syyllistävää, välttelevää olemisen tapaa jopa suhteessa omiin lapsiin. Ei vaan osata näyttää välittpmistä Tämä korvataan hääräämisellä, häsäämisellä ja työllä. Yritetään tekemisen kautta yhteyttä muihin? Myös valokuvat tärkeitä näyttää naapureille ja sukulaisille. Meille tulee vihjailuja, kuinka "Pirjon ja Reinonkin lapset perheineen on taas siellä käyneet puuhommissa/pihaa laittamassa/käpyjen keruutalkoissa. Kun yritämme kysyä ja kertoa kuulumisia ja antaa mahdollisuuksia olla aidosti yhteydessä meihin, niin se on selvästi heille kiusallista.
Olemme ratkaisseet asian niin, että käymme kyllä lyhyitä vierailuita. Annamme heidän ottaa kuvia, emme ryhdy raatamaan näön vuoksi mutta voimme auttaa jos kysymyksessä on jotain tarpeellista ja heille hankalaa, lapsille olemme kertoneet että isovanhemmat eivät ole pieninä.oppineet olemaan ihmisten kanssa kun ovat tehneet vain työtä, niin ehkä pystyvät paremmin ymmärtämään.
Minulla on se käsitys, että nimenomaan monet nykynuoret eivät osaa keskustella sen enempää keskenään kuin aikuisten kanssa. Räplätään vain kännykkää ja sen kautta puhutaan mitä puhutaan. Kuulumisia ei sovi kysellä, koska menee henkilökohtaisuuksiin. Jotkut ei ole oppineet puhumaan esim puhelimessa. Asioitten selvittely tekstiviestein saattaa olla hankalaa ja aikaa vievää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun appivanhemmat ei osaa olla yhtään paikallaan, touhuavat koko ajan jotain. Ottavat kyl lapsia tekemiseen mukaan, mutta ei se semmosta hengailua ole heidän kanssaan. Onneksi lapset näyttää nauttivan puuhastelusta ja ovat oppineet monia taitoja heiltä.
Appivanhempasi eivät ole kamalia, kuten ap:n vanhemmat. Ovat kiinnostuneita lapsenlapsista ja tekevät asioita yhdessä heidän kanssaan samalla opettaen taitoja. Taitoja ei opi, jos vaan hengailee mamman kanssa. Suorastaan kadehdittavat isovanhemmat.
Tunnetko hyvinkin ap vanhemmat? Tässä on nyt tarina esitettynä yhden osapuolen lasien läpi katsottuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva saada joku katkera eläkeläinen tänne kertomaan vastauksia kysymyksiini:
- Mistä tällainen käytös johtuu?
- Tiedostatko toimivasi haitallisesti?
- Mihin pyrit? Haluatko karkoittaa läheisesi?
- Oletko aina ollut ilkeä?
- Oletko kateellinen lapsillesi?
- Onko mitään mikä voisi estää käytöksesi?Eikö oma ajattelukykysi riitä mistä erilaiset käyttäytymismallit voisi johtua?
Tässä haetaan nyt kykyä itsereflektioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aina mysteeri, miten niin moni jaksaa paskaa kohtelua muilta. Fool me once...
Jos lapsi on kasvatettu alistamalla ja pelolla, jolloin omia mielipiteitä ei ole saanut tuoda esiin, vaan niistä on seurannut vaan kovempia rangaistuksia, niin aikuisena tällaiset ihmiset eivät luonnostaan yleensä osaa pitää puoliaan. Ei mikään mysteeri, tavallinen kuvio väkivalta-/alkoholistiperheessä.
Kyllä minä osasin, erottautui heti kun mahdollista ja asia oli sillä selvä. Olen nyt aiku8nen ja päätän minkalaista kohtelua siedän ja mitä en.
Naurettavaa käristä, että hirveää jos erottautuu niin sitten ei ole sukua. No tuo jatkuva kätinäkö on kivaa? Jos ei rahallinen keskustelu asioita korjaa on aika jatkaa matkaa.
Jos haluaa lopun elämään jankuttaa täällä niin oma valinta on sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva saada joku katkera eläkeläinen tänne kertomaan vastauksia kysymyksiini:
- Onko mitään mikä voisi estää käytöksesi?Ehkä opit jotain muistakin, kun purat oman katkeruutesi eläkeläisiä kohtaan?
Tuon ikäisillä eläkeläisillä se voi olla jo vanhuudenhöperyyttäkin. Alkavaa dementiaa.
Siis ei kai dementia kenestäkään ilkeää piikittelijää tee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syyllistämisestä selviää kuuntelemalla. Ja kuten yllä sanottiin oppia ikä kaikki. Ensi kerralla olet menemättä ja annat heidän kiutella ihan yksinään.
Kun se ei tosiaan pääty siihen, ettei mennä. Minut haukutaan kaikille sukulaisille. Varsinkin isäni haukkuu minut äidilleen (minun mummolleni siis) ja mummo soittaa taas hädissään miksen käy mökillä🤯
Entä sitten?
Nimenomaan näin. Entä sitten?
Miksi sinä annat sukulaisille noin suuren painon elämässäsi? Ja muuten, ikimaailmassa en usko, että sinut haukutaan KAIKILLE SUKULAISILLE. Ilmeisesti tarkoitat vain tuota mummoa, joka ei suinkaan ole kaikki. Joka ikiselle sukulaiselle haukkuminen vaatisi melkoisen rumban kun kaikki on käytävä läpi jokaista serkkua ja tätiä ja setää myöten.
Tässä on sulla nyt takana joku muu asia, jota et ehkä itsekään ole pysähtynyt ajattelemaan. Kauna siitä, että vanhemmat ei ole mielestäsi hoitaneet lapsiasi niin kuin olisit halunnut, näkyy ihan selkeästi. Ei muuten olisi mitään tarvetta korostaa sitä, kuinka lasten hoidot on huolehdittu ostopalveluina aikanaan.
Eikä muuten 10-vuotias enää sano, että mummi, mummi, katso perhonen. Höpö höpö.
Olet vain vihainen vanhemmillesi, kun he ei korota sinua ja perhettäsi niin korkealle jalustalle kuin haluaisit, koska heillä on omakin elämänsä. Osallistu sinä siihen, jos haluat olla vanhempiesi kanssa tekemisissä. Mene avuksi tekemään niitä asioita. Tai anna heidän puuhata, keitä kahvit ja pyydä heitä kahville sitten, vai menetkö sinne vain seisomaan tumput suorina ja odottamaan, että vanhempasi alkavat viihdyttää lapsianne?
Ei kaikki isovanhemmat ole mitään lapsille lepertelijöitä, eivät vain ole ja sillä siisti. He olettavat, että sinä ja miehesi hoidatte lapsenne. Ja eikös se näin maailmanjärjestyksen mukaan pitäisi mennäkin. Joillekin ihmisille se kova touhuaminen on elämäntapa, koko ajan on oltava jotain tekemistä. Et ole ilmeisesti perinyt sitä mallia. Viihdytä sinä lapsiasi siellä mökillä. Jos se ei onnistu, älkää menkö sinne ja viis veisatkaa mistään jälkipuheista. Mummon kyselyyn voitte sanoa, että ei nyt vaan menty, oli muuta ja sillä siisti. Ja mikä siinä on, ettet voi mummollesi sanoa sitä, mitä nyt tännekin kirjoitit, että vanhemmat ei ole olleet lapsista koskaan kiinnostuneita, joten miksi menisimme. Mikä selitysvelvollinen sinä olet?
Elämässä pitää oppia viittaamaan kintaalla näinkin mitättömille asioille. Sukulaiset teidän asioistanne niin kiinnostuneita kuitenkaan ole.
No heippis sullekin ja kiitos positiivisesta vastauksesta!
Kuten ehkä huomaat kirjoitan monikossa lapsista. Sekä siitä, että esikoinen on 10v. Joten loput ovat nuorempia. Sekä sitäpaitsi kyllä meidän 10v aina innostuu perhosista edelleen.
En ole vihainen mistään meidän perheen jalustalle nostamattomuudesta. En tiedä onko sinulle jalustalle nostamista puhelinsoitto lapsenlapsille? Ihan jo se satuttaa lasta, että isovanhemmat hokevat koko ajan mökillä olevansa niin kiireisiä, etteivät ehdi hetkeksikään pysähtyä. Minä sitten hoidan yksin lapsia useimmiten rannassa ja lähdetään sen jälkeen kotiin. Ei mitään järkeä.
Ja kyllä, suurin osa sukua soitellaan läpi. Tämä tosin alkoi jo, kun olin lapsi. Aina kerrottiin suureen ääneen missä olin epäonnistunut tms. Sama jatkuu, eri muodossa.
Iloista kesää sinullekin.
Ap
Kieltääkö vanhempasi sitten teitä osallistumista mökin askareisiin kun olette tarjonneet apua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aina mysteeri, miten niin moni jaksaa paskaa kohtelua muilta. Fool me once...
Kuule. Olisitko valmis elämään ilman mitään kontaktia vanhempiisi ja sukuusi? Olemaan orpo ja täysin yksin? Ilman että kukaan välittää sinusta? Ilman että sulla on mitään sukua, juuria, yhteisöä? Niin, et varmaan olisi. Silti ihmettelet sitten miksi muut ei tee niin.
Mä olen tehnyt tuon eli välirikko kaltoinkohteleviin toksisiin vanhempiin. Samalla meni koko suku. Narsistivanhempi käänsi suvin puolelleen valheillaan ja manipuloinnillaan. Mulla ei ole ketään, ja perheeni on kuin yksinäinen saareke valtameressä. Ei ole ketään sukulaista, onneksi sentään jokunen ystävä, mutta ei nekään sukua korvaa.
Hinta on valtavan kova, siksi kaikki ei uskalla tätä tehdä. En mäkään tekisi ellei olisi ollut ääretön pakko ja pelko perheen turvallisuudesta.
Aivan kuin minun kirjoitukseni. Minäkin jouduin tekemään saman ja kuten sanoit, hinta oli järjettömän kova. Ikävöin sukuani, joka jatkaa omaa elämäänsä..ja riitelyään. Halaus sinulle täältä kaukaisesta saarekkeestamme.
Sodan aikaan ja pian sotien jälkeen syntyneillä ikäpolvilla on pahoja tunnelukkoja. Heitä ei ole huomioitu niinkuin kuuluisi ja he taas siirtävät näitä tunnelukkoja seuraaville sukupolville. Meidän tehtävä on katkaista tämä kierre. Suojella lapsiamme tunnekylmyydeltä samoin kuin yrittää ymmärtää näitä vanhuksia, jotka ovat jääneet niin paljosta paitsi lapsuudessaan He toteuttavat sitä, mitä näkivät lapsuudessaan, loputonta tekemistä. Surullista, todella surullista. Kun omat lapset ovat siinä iässä, että heille voi kertoa näistä asioista niin pelkkä tietoisuus asioista auttaa ymmärtämään ja tunnelukkokierre katkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun appivanhemmat ei osaa olla yhtään paikallaan, touhuavat koko ajan jotain. Ottavat kyl lapsia tekemiseen mukaan, mutta ei se semmosta hengailua ole heidän kanssaan. Onneksi lapset näyttää nauttivan puuhastelusta ja ovat oppineet monia taitoja heiltä.
Appivanhempasi eivät ole kamalia, kuten ap:n vanhemmat. Ovat kiinnostuneita lapsenlapsista ja tekevät asioita yhdessä heidän kanssaan samalla opettaen taitoja. Taitoja ei opi, jos vaan hengailee mamman kanssa. Suorastaan kadehdittavat isovanhemmat.
Ap ei kerro mitään siitä miten vanhemmat suhtautuu siihen, että lapset olisi osana noita puuhia. Hän nurisisee, kun vanhemmat ei viihdytä heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen ihminen, joka ei ole joutunut kasvamaan sairaassa perhekuviossa varmaan tätä ihmetteleekin.
Näistä perhekuvioista ja asetelmista on vaikea irrottautua, lapsesta asti on tavallaan ohjelmoitu siihen.
Usein vasta kolmi- tai nelikymppisenä herää siihen tilanteeseen ja rimpuilee irti.
Irrottautuminen on vaikeaa ja joskus jopa vaarallista, vaikka kuvioon jääminenkin voi olla vaikeaa ja vaarallista sekin.
Ihmiset ympärillä syyllistävät jäämisestä ja irrottautumisestakin yhtä kaikki.
Kukaan ei kuitenkaan voi tietää mitä toisten kotona ja perheissä tapahtuu tai on tapahtunut.Sen perhekuvionsa näkee normaalina. Siihen ehkä liittyy lapsuudesta asti jatkunut selittämätön paha olo, mutta se opitaan sisäistämään täysin omaksi syyksi. Eihän omassa perheessä ole mitään vikaa. Kaikissa perheissä vittuillaan jatkuvasti ja haukutaan muita, eikös niin. Itkin autossa kun tultiin takaisin silloisen poikaystäväni, nykyisen mieheni perheen luonta viikon kestäneen vierailun jälkeen. Kävin siellä tuolloin siis ensimmäistä kertaa. Kukaan ei haukkunut ketään, kaikilla oli aidosti kiva olla. Ne pari sukulaisvierailua ei päättyneetkään siihen että jotkut riitelivät tai jonkun paino, työ, auto tai uusi kampaus haukuttiin lyttyyn heti kun tämä lähti. Tajusin miten p*skassa ympäristössä olin itse joutunut kasvamaan.
Tuli ihan fläsäri lapsuudesta millaista oli palata kyläreissulta. Koko kotimatkan narsisti-isä karjui ja huusi ja haukkui miten ahneita olimme (otimme keksin), miten ilmeemme oli väärä, miten kiemurtelimme levottomasti ja miten äänensävy oli väärä kun puhuimme. Tämä huipentui joskus siihen että saatiin kotona selkään.
Olimme siis aivan kusi sukassa kyläpaikassa ja niin kiltisti kun ikinä voitiin. Se ei riittänyt koskaan.Sitten jotkut ihmettelevät, miksi jotkut vielä aikuisena jännittävät kyläreissuja. Joo. Saman tyylinen isä mulla myös, vaikka ei selkään kuitenkaan saatu. Kivan kyläreissun jälkeen haukkui äidin ja lapset, äiti oli puhunut liikaa, lapset liian vähän, kaikkia meistä hän joutui häpeämään oman sukunsa edessä omasta mielestään.
Oletko koskaan jutellut isäsi kanssa millainen oli hänen lapsuutensa tai hänen isänsä kanssa?
Ei tälläisten vanhempien kanssa kauheasti kysellä ja keskustella, ei edes aikuisena.
Järkevä aikuinen ja normaali vanhempi katkaisee väkivallan, pelon ja alistamisen kierteen, ei siirrä sitä eteenpäin, eikä selittele sitä omalla huonolla lapsuudellaan.
Mäkin pelkäsin isääni koko lapsuuteni ja osan aikuisuuttani, kunnes lopetin yhteydenpitämisen kokonaan.
Tiedän, että isäni isä oli ollut väkivaltainen kotityranni ja isäni ei oppinut pois tästä koskaan.
Välit katkesivat, kun pelkäsin myös, että isäni olisi ollut fyysisesti tai henkisesti väkivaltainen mun lapsia kohtaan. Isäni löi helposti mun lapsuudessa, heti kun ei mennyt aikuisen miehen mielen mukaan nyrkki heilahti. Saattoi olla myös uskomattoman paha suustaan, ihan pientäkin lasta kohtaan.
Lapsena en päässyt tilanteesta pois, mutta aikuisena en enää siihen mene, saati että altistaisin omat lapseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Onko mitään mikä voisi estää käytöksesi?Ehkä opit jotain muistakin, kun purat oman katkeruutesi eläkeläisiä kohtaan?
Tuon ikäisillä eläkeläisillä se voi olla jo vanhuudenhöperyyttäkin. Alkavaa dementiaa.
Siis ei kai dementia kenestäkään ilkeää piikittelijää tee?
Kyllä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Onko mitään mikä voisi estää käytöksesi?Eikö oma ajattelukykysi riitä mistä erilaiset käyttäytymismallit voisi johtua?
Joo. Järjen köyhyyttä.
Sitäkin, mutta myös tunnepuolen köyhyyttä ja kyvyttömyyttä asettua muiden asemaan. Kaupunkilaiskakarat ei taida kyetä ajattelemaan omaa napaansa ja historiaansa pidemmälle.
Ai nyt pitäisi ajatella omaa historiaansa pidemmälle. Ja vanhemmat eivät tietenkään voi avata suutaan ja kertoa mikä on ongelma.
Ja kaupunkilaiskakarat? Suuri osa boomereista on landelta kaupunkiin muuttaneita, jolloin omat tukiverkostonne ovat olleet kaukana. Ja tämänkö nyt haluatte kostaa omille lapsillenne? Vaikka olette lähellä niin olette kauempana kuin kukaan koko sukuhistoriassanne. Siinä analyysini. Osuiko oikeaan?
Asioita läpi käynyt kirjoitti:
Sodan aikaan ja pian sotien jälkeen syntyneillä ikäpolvilla on pahoja tunnelukkoja. Heitä ei ole huomioitu niinkuin kuuluisi ja he taas siirtävät näitä tunnelukkoja seuraaville sukupolville. Meidän tehtävä on katkaista tämä kierre. Suojella lapsiamme tunnekylmyydeltä samoin kuin yrittää ymmärtää näitä vanhuksia, jotka ovat jääneet niin paljosta paitsi lapsuudessaan He toteuttavat sitä, mitä näkivät lapsuudessaan, loputonta tekemistä. Surullista, todella surullista. Kun omat lapset ovat siinä iässä, että heille voi kertoa näistä asioista niin pelkkä tietoisuus asioista auttaa ymmärtämään ja tunnelukkokierre katkeaa.
Nyt on todella surullista, että on menty sinne toiseen äärilaitaan ja lapsia palvotaan lähes toisena päivätyönään ja suojellaan ihan liikaa niiltä pettymyksiltä ja ei osata sanoa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Järjen köyhyyttä.
Sitäkin, mutta myös tunnepuolen köyhyyttä ja kyvyttömyyttä asettua muiden asemaan. Kaupunkilaiskakarat ei taida kyetä ajattelemaan omaa napaansa ja historiaansa pidemmälle.
Ai nyt pitäisi ajatella omaa historiaansa pidemmälle. Ja vanhemmat eivät tietenkään voi avata suutaan ja kertoa mikä on ongelma.
Ja kaupunkilaiskakarat? Suuri osa boomereista on landelta kaupunkiin muuttaneita, jolloin omat tukiverkostonne ovat olleet kaukana. Ja tämänkö nyt haluatte kostaa omille lapsillenne? Vaikka olette lähellä niin olette kauempana kuin kukaan koko sukuhistoriassanne. Siinä analyysini. Osuiko oikeaan?
Et osunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Järjen köyhyyttä.
Vanhempien pitäisi vanhuuden päivinä oppia puhumaan kun liian hyvään tottunut pikkuprinsessa tahtoo ylianalyysin siitä, kun hanellä ei ollut koko ajan kivaa ja se lapsuus ei ollut ikuista sunnuntaita turboelämyksineen. Sitä te haluatte nyt omille lapsillenne.
Mua surettaa (olen aiemmin kirjoittanut välit katkonut jolla meni koko suku samalla) että mun vanhemmat ei koskaan tunteneet mua. Ei lapsena, ei nuorena, ei aikuisena. En saanut koskaan kertoa mitä ajattelen, mitä tunnen, mitä toivon. Lapset ei saaneet ylipäätään puhua, vastata piti toki jos vanhemmat kysyi. Koskaan ei puhuttu mitään koulusta, ystävistä, siis vanhemmat ei kysyneet miten menee ja oletko tyytväinen tai mitään.
Heille lapsi on kuin huonekalu. Nurkassa, ja hiljaa, ja sitä voi potkaista kun itseä ärsyttää ja kiukuttaa. Ei ne tunne ollenkaan minua eikä tiedä mitään millainen olen.
Tätä ei koskaan voi korjata sillä välirikko on jo niin kauan kestänyt että ”tässä elämässä” emme mitään yhteyttä tule koskaan saamaan.
Kaikkien ei pitäisi tehdä lapsia, omat vanhemmat teki useamman lapsen siksi koska oli sosiaalinen pakko. Tämä siis oli 70-luvulla.
Muistan varmaan ikäni kun isäni (narsisti) selitti: lapsi on vähän kuin koira, sen omistaja jaa sitä potkia ja mukiloida ja halutessaan vaikka tåppaa. Sama lapsien kanssa, omistaja saa tehdä mitä haluaa ja siksipä teidän lapsien henki on minun päätöksessäni ja käsissäni!
Tämän kertoi oikein silmistä hehkuva voitonriemu ja ylemmyydentunto äänessään. Narsisti usein on suuruudenhulluja ja alistavat niitä ketä voivat eli vaimoa ja lapsia. Mutta kas kummas, itseään isommille miehille eivät uskalla uhota tai soittaa suutaan…
Me ei odoteta, että isovanhempien elämä pysähtyy kun mennään HEIDÄN mökille vaan sopeudumme siihen heidän elämään. Siinä lapsetkin kivasti oppii muutakin kuin vain sitä kännykän peluuta. Jonkun kun pitää ne puutkin sinne saunaan kantaa ennen kuin löylyistä voi nauttia, mutta nyt niille aikuisille lapsillekin pitäisi kaikki pedata valmiiksi ja sama esimerkki annetaan niille lapsille.
Jos lapsi on kasvatettu alistamalla ja pelolla, jolloin omia mielipiteitä ei ole saanut tuoda esiin, vaan niistä on seurannut vaan kovempia rangaistuksia, niin aikuisena tällaiset ihmiset eivät luonnostaan yleensä osaa pitää puoliaan. Ei mikään mysteeri, tavallinen kuvio väkivalta-/alkoholistiperheessä.