Isovanhemmat ärsyttää!
Aaargh. Pakko purkaa tää nyt jonnekin.
Minun vanhempani ovat varmasti syyllistämisen mestareita! Niin turhauttavaa. He eivät pidä mitään, eivät siis oma-alotteisesti MITÄÄN yhteyttä lapsenlapsiinsa. Ei ainuttakaan puhelua, käyntiä tapaamaan lapsia, ei mitään.
Ja sitten syyllistetään siitä miksen minä tuo lapsia mökille. Kun sinne sitten päästään jatkavat isovanhemmat omissa puuhissaan, hokevat LAPSILLE koko ajan, että on kiire hoitaa rikkaruohot, maalata pihakeinu tms, minulla ja lapsilla on todella epämukava olo olla "tiellä" jatkuvasti, mutta jos ei mennä, niin siitä vasta syyllistetään!
On se nyt perk kun täytyy pilata toistenkin juhannus käytöksellään.
Ja ei, minä en odota minkäänlaista lastenhoitopalvelua, esikoinen on 10v, eikä sinä aikana isovanhemmat ole hoitaneet lapsia kuin tunneissa laskettavan määrän. Ei ainuttakaan yökyläilyä tms. Mutta mikä siinä on, että lapsenlapset täytyy saada paikalle aivan kuin sitä varten, että näytetään mökkinaapureille, että ollaan "hyviä" isovanhempia....
Kommentit (164)
Kumpi olikaan tyhmempi käyttäytyvä vai sen mahdollistaja?
Sinulla on ongelma: isovanhemmuus ei ole synonyymi lastenhoitajalle. Yhdenkään isovanhemmat ei tarvitse hoitaa yhtäkään lapsenlasta.
Syyllistyminen on sinun päässäsi, olet itse sen kehittänyt. Isovanhemmat eivät halunneet lapsia mökille, he vain esittivät kohteliaan kysymyksen "tuleeko lapset kesällä mökillä käymään" tarkoittaen, että ei ole pakko eikä tarvetta saapua, mutta kysymme, koska se kuuluu asiaan.
Mökkinaapurit ei kurki aidan yli kakaroita, korkeintaan etsivät korvatulpat, kun naapurin valtaa kakaralauma.
Syyllistämisestä selviää kuuntelemalla. Ja kuten yllä sanottiin oppia ikä kaikki. Ensi kerralla olet menemättä ja annat heidän kiutella ihan yksinään.
En oppinut mitään. Onko sinulla antaa vinkkejä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on ongelma: isovanhemmuus ei ole synonyymi lastenhoitajalle. Yhdenkään isovanhemmat ei tarvitse hoitaa yhtäkään lapsenlasta.
Syyllistyminen on sinun päässäsi, olet itse sen kehittänyt. Isovanhemmat eivät halunneet lapsia mökille, he vain esittivät kohteliaan kysymyksen "tuleeko lapset kesällä mökillä käymään" tarkoittaen, että ei ole pakko eikä tarvetta saapua, mutta kysymme, koska se kuuluu asiaan.
Mökkinaapurit ei kurki aidan yli kakaroita, korkeintaan etsivät korvatulpat, kun naapurin valtaa kakaralauma.
Isovanhemmuus ei siis tarkoita edes lasten näkemistä, kuulumisten kysymistä tai heidän elämäänsä kuulumista? Koska sitä vanhempani eivät tee. Minä en tarvitse heiltä mitään hoitopalveluita, ne on hankittu ostopalveluna jo sen 10 vuotta, joten turha sunkin on yrittää syyllistää.
Ja jos ei mennä siitä mainitaan kaikille sukulaisille, miten kiittämätön olen ym, kun en tuo lapsia heidän mökilleen, lapsenlapsia vartenhan he sitä pitävät, kaiken tekevät lapsenlapsia varten blaablaa. Siis marttyyriviitta sujahtaa sillä sekunnilla ylle, jos en ole heti menossa.
Jos minun Isäni isä olisi elossa Hän olisi Maailman vanhin ihminen ..
Sillä Hän olisi 125- vuotias .
Vierailija kirjoitti:
Syyllistämisestä selviää kuuntelemalla. Ja kuten yllä sanottiin oppia ikä kaikki. Ensi kerralla olet menemättä ja annat heidän kiutella ihan yksinään.
Kun se ei tosiaan pääty siihen, ettei mennä. Minut haukutaan kaikille sukulaisille. Varsinkin isäni haukkuu minut äidilleen (minun mummolleni siis) ja mummo soittaa taas hädissään miksen käy mökillä🤯
Harmi kun tuollaiset ulkokultaiset isovanhemmat. Jos mummu ja ukki rakastavat lapsenlapsiaan, he myös hoitavat. Ja lapsille kyllä keksii aina jotain kivaa , rikkaruohojen kitkeminenkin voi olla kivaa kun yhdessä tehdään.
Sanoisin että teillä on täällä niin paljon töitä ettemme viitsi häiritä kauempaa.
Aloituksesta tuli tuttu olo, vaikka tämä ei koske lapsia ja isovanhempia.
60-vuotiaalla äidilläni on tapana kutsua oma tätinsä (noin kasikymppinen) kerran kesässä viettämään mökille pitkää viikonloppua. Ja kun Martta saapuu alkaa äidilläni vimmattu mansikoiden säilöntä, kellarin siivous, huussin tyhjennys, aidan maalaus. Täti tuo mukanaan runsaat tuliaiset, esimerkiksi tulopäivänä on aina leipomosta hankittu upea mansikkakakku. Tätäkään ei äitini "kerkeä" iltapäiväkahvilla syömään, kun on niin kiire perkaamaan perunamaata.
Olen miettinyt, että ehkä käytöksen takana on joku velvollisuudentunne yhdistettynä näyttämisenhaluun, mutta todella typerältä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun se ei tosiaan pääty siihen, ettei mennä. Minut haukutaan kaikille sukulaisille. Varsinkin isäni haukkuu minut äidilleen (minun mummolleni siis) ja mummo soittaa taas hädissään miksen käy mökillä🤯
Entä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sitten on parasta että otat kunnon etäisyyden. Ettei lapsesikaan opi tuota iljettävää tapaa puhua muista negatiiviseen sävyyn.
Rakenna oma elämäsi ja hanki hyvää seuraa. Kyllä sä pärjäät. Katkaise tuo syyölistämiskierre! Se ei vie mihinkään. Myrkyttää vaan ihmissuhteet.
Toinen vaihtoehto on että otat asian puheeksi ja kerrot miten loukkaavaa on kun syyllistävät ja puhuvat aina pahaa selän takana. Jos ei auta, etäisyys.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että teillä on täällä niin paljon töitä ettemme viitsi häiritä kauempaa.
Tätä olen miettinyt monta kertaa. Kun se on niin TYLYÄ, kun lapset yrittävät puhua jotain "mummi, mummi, katso perhonen!" Ja mummi vastaa "mummilla on nyt kiire tehdä sitä ja tätä..."
Täytyy ehkä ensi kerralla sanoa, että tullaan seuraavan kerran, kun heillä ei ole niin kiire koko aikaa.
Vierailija kirjoitti:
En oppinut mitään. Onko sinulla antaa vinkkejä?
Ap
Otat etäisyyttä ja laitat haukkumisen yms käyttävän puutteellisuuden piikkiin. Esim netistä löytyy paljon tietoa miten sitä omaa itsetuntoaan voi kehittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mummo on siihen sanonut kun olet avoimesti hänelle kertonut miksi et käy?
Vierailija kirjoitti:
Aloituksesta tuli tuttu olo, vaikka tämä ei koske lapsia ja isovanhempia.
60-vuotiaalla äidilläni on tapana kutsua oma tätinsä (noin kasikymppinen) kerran kesässä viettämään mökille pitkää viikonloppua. Ja kun Martta saapuu alkaa äidilläni vimmattu mansikoiden säilöntä, kellarin siivous, huussin tyhjennys, aidan maalaus. Täti tuo mukanaan runsaat tuliaiset, esimerkiksi tulopäivänä on aina leipomosta hankittu upea mansikkakakku. Tätäkään ei äitini "kerkeä" iltapäiväkahvilla syömään, kun on niin kiire perkaamaan perunamaata.
Olen miettinyt, että ehkä käytöksen takana on joku velvollisuudentunne yhdistettynä näyttämisenhaluun, mutta todella typerältä tuntuu.
Kun ei ole aitoa yhteyttä ihmisten välillä, tulee tilalle(ehkä opittukin) tarve näyttää omaa paremmuuttaan eri tavoin. Näillä keinoilla yrittää todistaa omaa erinomaisuuttaan. Ehkä taustalla on kuitenkin alemmuudentunnetta ja kelpaamattomuuden tunne?
Nyt tuli pitkä ja sekava teksti, mutta ärsytti niin paljon...heti helpotti kun vain sain sen tekstiksi! Ehkä tästäkin juhannuksesta selvitään!