Isovanhemmat ärsyttää!
Aaargh. Pakko purkaa tää nyt jonnekin.
Minun vanhempani ovat varmasti syyllistämisen mestareita! Niin turhauttavaa. He eivät pidä mitään, eivät siis oma-alotteisesti MITÄÄN yhteyttä lapsenlapsiinsa. Ei ainuttakaan puhelua, käyntiä tapaamaan lapsia, ei mitään.
Ja sitten syyllistetään siitä miksen minä tuo lapsia mökille. Kun sinne sitten päästään jatkavat isovanhemmat omissa puuhissaan, hokevat LAPSILLE koko ajan, että on kiire hoitaa rikkaruohot, maalata pihakeinu tms, minulla ja lapsilla on todella epämukava olo olla "tiellä" jatkuvasti, mutta jos ei mennä, niin siitä vasta syyllistetään!
On se nyt perk kun täytyy pilata toistenkin juhannus käytöksellään.
Ja ei, minä en odota minkäänlaista lastenhoitopalvelua, esikoinen on 10v, eikä sinä aikana isovanhemmat ole hoitaneet lapsia kuin tunneissa laskettavan määrän. Ei ainuttakaan yökyläilyä tms. Mutta mikä siinä on, että lapsenlapset täytyy saada paikalle aivan kuin sitä varten, että näytetään mökkinaapureille, että ollaan "hyviä" isovanhempia....
Kommentit (164)
Ne mökkireissut ovat useimmiten rasittavia kaikille niin lapsenlapsille, lapsen vanhemmille kuin myös isovanhemmille. Yhtäkkiä ollaan saman katon alla vuorokausi kaksi. Haave mukavasta mökkijuhannuksesta on monen mielessä. Valitettavasti todellisuus ja haave eivät useinkaan kohtaa toisiaan. On kovat valmistelut ennen reissun alkua: kaupassa käynnit, pakkaamisen, ruoan suunnittelu...Tässä vaiheessa alkaa jo voimat hiipua. Sitten mökillä ruoanlaitto, seurustelu, unirytmien yhteen sovittelu, tapojen ja tottumusten yhteen sovittelu. Kaikilla on hyvä tahto, mutta olosuhteet ovat liian vaativat ja väsymys voittaa hyvän tarkoituksen.
Nämä ikuisesti vanhempiaan haukkuvat, ihan pikkujutuista. Olleet mummuloissaan paljon, nyt kiukuttelevat ettei mummot välitä kun eivät itse viihdy eikä lapset viihdy mummolassa kun ei oo kivaa jA mummo tekee vaan kotitöitä . ( viishenkinen porukka ei istumalla tule passattua). Ja jostain lapsuuden pikkujutuista, aina vaadittiin hyvää käytöstä ja joku muotijuttu jäi saamatta.
Tyttäreni, liki 50 v, puhuttiin tästä asiasta. Hänellä oli kolmenkympin kriisi ja kävi terapiassa. Hän sanoo sen olleen hyvä juttu, sai puhuttua asiat , ura johon oli mennyt ei enää tuntunut kivalta ja pääsikin koulutustaan vastaavaan työhön . Täällä melkein ikähmiset syyttää tuollaisestakin vanhempiaan.
Joo, mutta sanoi että jossain vaiheessa on tajuttava että on itse vastuussa itsestään ja perheestään , ymmärrettävä vanhempiensa mahd virheitä eikä jankuttaa enää vääränvärisestä hiekkaämpäristä 40 vuotta sitten.
.
Vierailija kirjoitti:
Ne mökkireissut ovat useimmiten rasittavia kaikille niin lapsenlapsille, lapsen vanhemmille kuin myös isovanhemmille. Yhtäkkiä ollaan saman katon alla vuorokausi kaksi. Haave mukavasta mökkijuhannuksesta on monen mielessä. Valitettavasti todellisuus ja haave eivät useinkaan kohtaa toisiaan. On kovat valmistelut ennen reissun alkua: kaupassa käynnit, pakkaamisen, ruoan suunnittelu...Tässä vaiheessa alkaa jo voimat hiipua. Sitten mökillä ruoanlaitto, seurustelu, unirytmien yhteen sovittelu, tapojen ja tottumusten yhteen sovittelu. Kaikilla on hyvä tahto, mutta olosuhteet ovat liian vaativat ja väsymys voittaa hyvän tarkoituksen.
Meillä on pihapiirissä kakkoskoti mukavuuksin ja pieni saunamökki. Lapset ovat lapsineen isossa mökissä ja me vanhat pikkumökissä. Kumpikin porukkaa hoitaa oman huushollinsa. Toki istutaan välillä terassilla yhdessä, kakutellaan ja uidaan yms. Nuorten kanssa me vanhat hölmöillään kaikkea, kun heidän vanhempansa ovat liian aikuisia😅.
Minun elimistöni menee ihan sekaisin, jos poikkean omasta ruokarytmistä ja minun aikatauluni ei taas sovi nuoremmille.
Monta jussia on näin vietetty ja he ovat porukalla muutaman viikon lomillaan ja lapset ovat mökillä pelkästään myös meidän kanssa, mutta silloin vähän tingin omista jutuista, mutta lapset ovat sopeutuvaisia.
En ikinä pyytele lapsia tai lapsenlapsia käymään. Ehkä he kokevat sen tylynä mutten halua olla mariseva mummo. Olen sanonut meille saa aina tulla. Varhaisteinit vielä joskus soitteli saanko tulla viikonlopuksi mutta nyt on omat menot ja seurustelukumppanit