Mies antoi 3 -vuotiaalle 20 euroa...
... risteilylle taskurahaksi. Ollaan siis lähdössä vauvan ja 3 -vuotiaan kanssa Tuhkolman risteilylle isovanhempien kera ja mies / lasten isä ei joutuu jäämään töihin. Antoi sitten 3 -vuotiaalle vähän taskurahaa käytettäväksi, 20 euron setelin. Mitä mieltä olette summasta?
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:09"][quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:01"]
Miksi 3 vuotias yleensä tarvitsee omaa rahaa risteilyllä?
[/quote]
Ei tietenkään tarvitse, mutta isänsä sanoi, että lapsi saa itse ostaa siellä laivalla sitten itselleen jotain kivaa, esim. karkkia.
Minusta summa oli aika iso 3 -vuotiaalle risteilytaskurahaksi ja sanoinkin heti lapselle, että raha on sitten puoliksi pikkusisaruksen kanssa.
[/quote] Isä antoi sen 3-vuotiaalle ja sinä päätit, että se on puoliksi sisaruksen kanssa?! Eli 3-vuotias sai kympin, eikä 20.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:14"]
Opetatteko todella rahan käyttöä 3-vuotiaalle? Antakaa lapsen olla lapsi. Rahan käyttöä voi opettaa sitten, kun lapsi menee kouluun.
[/quote]
Tuota... minusta olisi hyvä jo jos 6-7vuotias osaisi tehdä pienen ostoksen itsenäisesti ja yksin kaupassa. Kouluikä on hirmuisen myöhä aloittaa rahankäytön opettelu! Säästää pitäisi osata jo ennen sitä.
Nykyään on toki paljon hankalampi opettaa tuota itsenäistä kaupassakäyntiä kun kaikki kaupat ovat niin suuria. Kun minä ja sisarukseni olimme lapsia (80-lukua oli se) niin pienempiä lähikauppoja ja kipsoja oli pienen matkan päässä. Silloin oli helppo antaa lapselle pari kolikkoa ja käskeä käymään lähikioskilla ostamassa yksi kermaviilipurkki tai maitoa. Lapsi sai hyvää harjoitusta ja itsenäisyyttä toimia.
Ha :D Itse muistan kerran, että jouduin kävelemään kolme kertaa kioskille. Ensimmäisellä kerralla unohdin äidin tekemän listan. Sitten menin kotiin hakemaan sen listan ja laskin äidin antaman rahapussin varmaan pöydälle kun etsin sitä listaa ja lähdin ilman sitä. Kolmannella kerralla sitten tuli kaikki mukaan ja sain ostokset hoidettua. Mutta oli erinomainen opetus. Kioskikin oli melko lähellä (muutama sata metriä ehkäpä) ja rauhallinen asuinalue kyseessä.
Ettet nyt vaan himoitse rahaa itsellesi?
Mielestäni miehesi toimi hienosti. Nythän siis lapsi itse saa päätää ostoksensa ja maksaakin sen vielä itse. Yksi lelu kaiketi riittää ja näin olen sinun ei tarvitse nyt sen maksamiseen osallistua. Lapsi on ylpeä "iso-poika" ja kaikki hyvin.
[/quote]
No en :D Ihan voin ottaa meidän yhteiseltä tililtä niin paljon kaksikymppisiä käyttööni kuin huvittaa.
Muuten kyllä samaa mieltä, ja hyvä idea tosiaan oli mieheltä. - Ap
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:01"]
[/quote]
Ei tietenkään tarvitse, mutta isänsä sanoi, että lapsi saa itse ostaa siellä laivalla sitten itselleen jotain kivaa, esim. karkkia.
Minusta summa oli aika iso 3 -vuotiaalle risteilytaskurahaksi ja sanoinkin heti lapselle, että raha on sitten puoliksi pikkusisaruksen kanssa.
[/quote]
Henk koht olen sitä mieltä, että tuo ei ole reilua. Jos isä on lapselle rahan antanut niin on aika no... tylyä toisen ihmisen sanoa, että puolet rahastasi kuuluu nyt jollekin toiselle. 20e olisi ollut paljon parempi tilaisuus opettaa lapselle rahan ja tavaroiden arvoa, ja mitä kannattaa ostaa (koko rahalla karkkia, joku harvinaisempi lelu mitä ei maista saa vai säästääkö osan). Tuo puolen rahan vieminen vauvalle oli minusta huono opetus.
[/quote]
Oltiin siis yhdessä ruokapöydän ääressä ja keskustelu oli tavallaan yhteinen, en siis mitenkään jälkikäteen tullut sanomaan, että puolet kuuluukin siskolle, vaan lapselle varmaan ihan luontevaa, että yleensä me vanhemmat päätämme nämä asiat yhdessä. No joo, kuten todettu, varmaan nyt sanotaankin, että 3 -vuotias saa käyttää koko rahan sittenkin itse, kun vauva ei vielä niin tarvitse omaa rahaa.
[/quote]
Aivan, ihan hyvä näin. Tokihan samalla voi opettaa tosiaan tuliaisten lisäksi myös sitä, että joskus voi ilahduttaa vaikka isovanhempia. Ei kannata vaatia, mutta lapselle voi kertoa niitä vaihtoehtoja. Että voi ostaa yhden ison lelun, tai voi ostaa pienemmän lelun ja ilahduttaa mummua vaikka suklaapatukalla. Tai mitä kaikkea sitä keksiikään :)
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:18"]
Joo, raha on kolme vuotiaalle annettu. Sitä ei siltä saa ottaa pois Siltä. Lisäksi kai ukkosi saa itse päättää miten rahansa käyttää. Se kait antoi rahan kolme vuotiaalle ei vauvalle ja kolmivuotiaalle. ap ilmeisesti luulee että miehen rahat on sen.
[/quote]
Niin, meillä on kyllä yhteiset rahat, mutta kumpikin saa käyttää niitä aika pitkälti miten haluaa, erityisesti kun on kyse tuollaisista pikkusummista. Ei ollut siis siitä kysymys, ettei olisi saanut käyttää 20 euroa, ajattelin vain että oliko summa aika iso 3 -vuotiaalle. - Ap
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:23"]
Mielestäni miehesi toimi hienosti. Nythän siis lapsi itse saa päätää ostoksensa ja maksaakin sen vielä itse. Yksi lelu kaiketi riittää ja näin olen sinun ei tarvitse nyt sen maksamiseen osallistua. Lapsi on ylpeä "iso-poika" ja kaikki hyvin.
[/quote]
No en :D Ihan voin ottaa meidän yhteiseltä tililtä niin paljon kaksikymppisiä käyttööni kuin huvittaa.
[/quote]
tänne vaan tullaa leuhkimaan rahoilla? Eikö ap ajattele yhtään että kaikilla ei ole varaa risteilyyn, antaa 3-vuotiaalle parikymppisiä, ja vielä muka voi yhteiseltä tililtä ottaa niin monta kun haluaa. Tuskin on itsellään meillä 20€ on iso raha ja sillä syö koko perhe viikonlopun.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:27"]
[/quote]
[/quote]
tänne vaan tullaa leuhkimaan rahoilla? Eikö ap ajattele yhtään että kaikilla ei ole varaa risteilyyn, antaa 3-vuotiaalle parikymppisiä, ja vielä muka voi yhteiseltä tililtä ottaa niin monta kun haluaa. Tuskin on itsellään meillä 20€ on iso raha ja sillä syö koko perhe viikonlopun.
[/quote]
No sitähän minä juuri ajattelinkin, että kannattaako 3 -vuotiaalle antaa noin "isoa" rahaa, vaikka ei meille ole iso summa, niin onko yleisesti ottaen iso tuon ikäiselle - yritetään myöhemmin myös opettaa, ettei raha kasva puussa, vaan töitä on tehtävä rahan eteen. - Ap
[/quote]
[/quote]Tulihan se sieltä: sinulla ei ole omaa rahaa!
Kyllä 3-vuotiaalle voi jo hieman rahan arvoa opettaa. Voitte laivalla yhdessä tutkia mitä rahalla saa ja ostetaanko sillä esimerkiksi yksi "kallis" lelu vai hieman halvempi lelu ja vähän karkkia. Ja jos rahaa jää yli, niin se laitetaan säästöön ja lapsi saa sillä sitten myöhemmin ostaa jotain.
Nyt jo 4-vuptiaalle kummitytölleni annan joskus muutaman kaksieuroisen. Ne laitetaan yhdessä talteen lapsen kukkaroon ja joskus lasketaan paljonko rahaa on. Yhdessä olemme sitten menneet lapsen kanssa (vanhempien luvalla) kauppaan ostamaan lapselle jonkun lapsen himoitseman lelun mihin rahat riittävät. Yhdessä olemme laskeneet ja joskus olen luvannut maksaa lput, mihin lapsen rahat eivät riitä, jotta saamme sen lelun, mihin itsekin olen tyytyväinen.
Ja lapsi on ylpeä kun sai maksaa sen ihan itse. Vaikkei suoraan rahan arvoa ymmärrä, niin ymmärtää sen että omalla pienellä rahamäärällä saa pienen lelun, ei mitään isoa, koska ne ovat kalliita ja vaativat paljon enemmän rahaa.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:33"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No sitähän minä juuri ajattelinkin, että kannattaako 3 -vuotiaalle antaa noin "isoa" rahaa, vaikka ei meille ole iso summa, niin onko yleisesti ottaen iso tuon ikäiselle - yritetään myöhemmin myös opettaa, ettei raha kasva puussa, vaan töitä on tehtävä rahan eteen. - Ap
[/quote]
Sinulla on tyypillinen rahapelko, joka ilmenee usein naisilla, joilla ei ole omaa rahaa käytössä. Rahasta tehdään lapsille iso peikko ja koko ajan epäillään, ettei lapsi osaa rahaa käyttää oikein - ja miten osaisi, jos seuraa vanhempien rahankäyttöä sivusta eikä saa toimivaa mallia.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:40"]
[/quote]
[/quote]
Anteeksi kuinka, mistä vedit tällaisen johtopäätöksen? Ymmärrätkö konseptin yhteinen tili? Sinne tulee siis molempien palkat (tällä hetkellä multa äitiyspäiväraha), joita sitten pidetään / käytetään yhteisinä. Ja on mulla kyllä lisäksi ihan omiakin tilejä, joilla on säästöjä, mutta näitäkin pidän meidän yhteisinä varoina, perhe kun ollaan. -Ap
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:33"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sinulla on tyypillinen rahapelko, joka ilmenee usein naisilla, joilla ei ole omaa rahaa käytössä. Rahasta tehdään lapsille iso peikko ja koko ajan epäillään, ettei lapsi osaa rahaa käyttää oikein - ja miten osaisi, jos seuraa vanhempien rahankäyttöä sivusta eikä saa toimivaa mallia.
[/quote]
Siis miten minulla ei nyt ole omaa rahaa käytössä? -Ap
[/quote]
[/quote]
näin se varmasti on. Ap selkeästi on rahaton yksinhuoltaja. miehen muka pitää jäädä töihin, isovanhemmat vie risteilylle lasten kanssa, ja nyt sitä harmittaa kun lapsen matkakassa on isompi kuin oma. ei ihme että mies on lempannut, kun juostaan jo vauvan kanssa risteilyillä. ap mies vaikuttaa tosi kultaiselta kun on tajunnut antaa rahaa lapselle!
ap voisi miettiä vähän, että jos lopettaisi juoksemisen jollain risteilyillä ja keskittyisi lapsiin niin ottaisiko mies takaisin.
Itse annoin risteilylle 6-vuotiaalle 10 euroa. Jälkikäteen ajateltuna oli hieman liian vähän: pari euroa kun meni peleihin, sitten halusi ostaa Lego-pakkauksen, niin karkkeihin ei jäänytkään yhtään. Ja koska meillä on perinteisesti saanut jonkin pienen muiston sekä karkkia, niin halvemmaksi olisi tullut, jos olisin antanut suoraan 15euroa.
Sinänsä tuo, että lapsi sai itse päättää mihin rahat menivät oli kannattavaa: kun hän heti osti lelun, niin eipä sitten vaatinut enää pelirahaa, kun itse päätti, että mieluummin lelu ja vähän pelaamista kuin että ei lelua ja paljon pelaamista.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:54"]
[/quote]
[/quote]
näin se varmasti on. Ap selkeästi on rahaton yksinhuoltaja. miehen muka pitää jäädä töihin, isovanhemmat vie risteilylle lasten kanssa, ja nyt sitä harmittaa kun lapsen matkakassa on isompi kuin oma. ei ihme että mies on lempannut, kun juostaan jo vauvan kanssa risteilyillä. ap mies vaikuttaa tosi kultaiselta kun on tajunnut antaa rahaa lapselle!
ap voisi miettiä vähän, että jos lopettaisi juoksemisen jollain risteilyillä ja keskittyisi lapsiin niin ottaisiko mies takaisin.
[/quote]
Näinhän se on, tossa se hirnuu naama punaisena vieressä, kun lukee tätäkin vastausta ;) Ap.
En tiedä olenko hölmö vai mitä, mutta en näe tässä mitään ongelmaa. 20e on pieni raha tähän maailman aikaan ja olette menossa lomalle. Lomalla on tarkoitus olla rennommin. Lapsi ostaa itselleen jonkun lelun, vaikka legopaketin ja karkkia, ja hups, siinä se raha jo menikin. Ehkä sä itsekkin olisit ostanut hänelle jotain pientä kivaa ja kaivanut sen rahan omasta rahapussistasi. Kun teillä on yhteiset rahat niin annoitte tavallaan molemmat 10e joka on niin pieni raha ettei semmosesta ees tarvitse neuvotella. Tai ei ainakaan pitäisi tarvita.. Vauva nyt ei rahalla mitään tee eikä tarvitse puolia setelistä.
Paljonko ap antoi lapselle risteilyrahaa? Vai opetatko lapsen siihen, että isillä on rahaa, äidillä ei.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:01"]
[/quote]
[/quote]
Henk koht olen sitä mieltä, että tuo ei ole reilua. Jos isä on lapselle rahan antanut niin on aika no... tylyä toisen ihmisen sanoa, että puolet rahastasi kuuluu nyt jollekin toiselle. 20e olisi ollut paljon parempi tilaisuus opettaa lapselle rahan ja tavaroiden arvoa, ja mitä kannattaa ostaa (koko rahalla karkkia, joku harvinaisempi lelu mitä ei maista saa vai säästääkö osan). Tuo puolen rahan vieminen vauvalle oli minusta huono opetus.
[/quote]
Oltiin siis yhdessä ruokapöydän ääressä ja keskustelu oli tavallaan yhteinen, en siis mitenkään jälkikäteen tullut sanomaan, että puolet kuuluukin siskolle, vaan lapselle varmaan ihan luontevaa, että yleensä me vanhemmat päätämme nämä asiat yhdessä. No joo, kuten todettu, varmaan nyt sanotaankin, että 3 -vuotias saa käyttää koko rahan sittenkin itse, kun vauva ei vielä niin tarvitse omaa rahaa.