Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies antoi 3 -vuotiaalle 20 euroa...

Vierailija
22.06.2014 |

... risteilylle taskurahaksi. Ollaan siis lähdössä vauvan ja 3 -vuotiaan kanssa Tuhkolman risteilylle isovanhempien kera ja mies / lasten isä ei joutuu jäämään töihin. Antoi sitten 3 -vuotiaalle vähän taskurahaa käytettäväksi, 20 euron setelin. Mitä mieltä olette summasta?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kiinni siitä, millainen lapsi on rahankäyttäjänä. Meillä 3v osaisi aika nopeasti laskea, mitä tuolla rahalla saa ja kyselisi koko ajan taxfreessä, että "jos otan tuon ja tuon niin se on 12 e, mutta riittääkö vielä raha tähän". Toisaalta poika on myös niin ovela, että laittaisi oman rahan jemmaan ja ostattaisi kaiken isovanhemmilla :-).

Vierailija
2/62 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3-v säästää Lontoon matkaan, ei käyttäisi rahaa.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika siis täyttää vasta nyt 3 ja hänellä ei aiemmin ole ollut omia rahoja käytössä lainkaan. - Ap

Vierailija
4/62 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi 3 vuotias yleensä tarvitsee omaa rahaa risteilyllä?

Vierailija
5/62 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ihan kokeilumielessä katsoa, miten lapsi suhtautuu rahaan, vaikkakin jo tuossa iässä. Lapsilla oli kortit käytössä jo 6 vuotiaista lähtien. Hyvin on mennyt. Nosto- ja käyttörajat tietysti laitettiin alkuvuosiksi. 

Vierailija
6/62 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ihan kokeilumielessä katsoa, miten lapsi suhtautuu rahaan, vaikkakin jo tuossa iässä. Lapsilla oli kortit käytössä jo 6 vuotiaista lähtien. Hyvin on mennyt. Nosto- ja käyttörajat tietysti laitettiin alkuvuosiksi. 

Vierailija
7/62 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana mies.

Moni olisi ostanut vaikka olutta itselleen tuon sijaan.

Nyt minä ainakin terottaisin lapselle, että 20eur on iso raha ja kannattaa harkita tuhlaako kaiken vai laittaako vähän säästöön yms. Mutta päätös on tietty lapsen. Itse joskus yllätyin kuinka fiksuja rahankäyttäjiä ihan pienet lapsetkin voivat olla.

Kannattaa kertoa säästämisen hyvistä puolista yms.

Vierailija
8/62 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kiva että lapsi oppisi käyttämään rahaa jo pienenä. Lapsestakin tuntuu varmasti kivalta maksaa itse omat namut :)

Vierailija
9/62 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-vuotias on vielä melko kevyt ja hänen toleranssinsa lienee siis melko pieni. Uskon isän laskeneen ihan oikein, että parillakympillä pitäisi saada sen verran viinaa, että pentu saa kokoonsa nähden ihan hyvät kännit.

Vierailija
10/62 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostaa vaikka jonkun lelun ja karkkia, niin tuo on ihan sopiva summa. Mutta aika harva tuon ikäinen tajuaa yhtään mitään rahan päälle, joten kannattaa aika selkeästi opastaa rahan käytössä.

Vierailija
11/62 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:01"]

[/quote]

Ei tietenkään tarvitse, mutta isänsä sanoi, että lapsi saa itse ostaa siellä laivalla sitten itselleen jotain kivaa, esim. karkkia.

Minusta summa oli aika iso 3 -vuotiaalle risteilytaskurahaksi ja sanoinkin heti lapselle, että raha on sitten puoliksi pikkusisaruksen kanssa.

Vierailija
12/62 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan hyvä summa, sillä saa laivalta vähän karkkia ja jonkun lelun. Pienemmällä summalla ei ihan hirveästi mitään saisi, paitsi korkeintaan jotain ihan minikrääsää mitä taas ei kannata ensinkään ostaa. Suuremmalle summalle taas ei minusta ole tarvetta, kolmevuotiaan ei tarvitse kärrätä sieltä korikaupalla karkkeja ja leluja. 

Nyt voi olla myös hyvä tilaisuus opettaa lapselle esimerkiksi tuliaisten käsite jos ei ole entuudestaan tuttu. Voisi rohkaista siihen, että vie kotiin jääneelle isälle jotain pientä tuliaiseksi ja näin ilahduttaa.

Vierailija
13/62 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 siis ap.

Vierailija
14/62 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:01"]

[/quote]

Ei tietenkään tarvitse, mutta isänsä sanoi, että lapsi saa itse ostaa siellä laivalla sitten itselleen jotain kivaa, esim. karkkia.

Minusta summa oli aika iso 3 -vuotiaalle risteilytaskurahaksi ja sanoinkin heti lapselle, että raha on sitten puoliksi pikkusisaruksen kanssa.

[/quote]

Henk koht olen sitä mieltä, että tuo ei ole reilua. Jos isä on lapselle rahan antanut niin on aika no... tylyä toisen ihmisen sanoa, että puolet rahastasi kuuluu nyt jollekin toiselle. 20e olisi ollut paljon parempi tilaisuus opettaa lapselle rahan ja tavaroiden arvoa, ja mitä kannattaa ostaa (koko rahalla karkkia, joku harvinaisempi lelu mitä ei maista saa vai säästääkö osan). Tuo puolen rahan vieminen vauvalle oli minusta huono opetus.

Vierailija
15/62 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:10"]

Minusta ihan hyvä summa, sillä saa laivalta vähän karkkia ja jonkun lelun. Pienemmällä summalla ei ihan hirveästi mitään saisi, paitsi korkeintaan jotain ihan minikrääsää mitä taas ei kannata ensinkään ostaa. Suuremmalle summalle taas ei minusta ole tarvetta, kolmevuotiaan ei tarvitse kärrätä sieltä korikaupalla karkkeja ja leluja. 

Nyt voi olla myös hyvä tilaisuus opettaa lapselle esimerkiksi tuliaisten käsite jos ei ole entuudestaan tuttu. Voisi rohkaista siihen, että vie kotiin jääneelle isälle jotain pientä tuliaiseksi ja näin ilahduttaa.

[/quote]

Totta tuokin ja hyviä ideoita, kiitos! Ehkä 3 v. saakin käyttää itse koko rahan, kun ei tuo pienempi vielä niin tarvitse rahaa "käyttöönsä". - Ap

Vierailija
16/62 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettet nyt vaan himoitse rahaa itsellesi?

Mielestäni miehesi toimi hienosti. Nythän siis lapsi itse saa päätää ostoksensa ja maksaakin sen vielä itse. Yksi lelu kaiketi riittää ja näin olen sinun ei tarvitse nyt sen maksamiseen osallistua. Lapsi on ylpeä "iso-poika" ja kaikki hyvin.

Vierailija
17/62 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetatteko todella rahan käyttöä 3-vuotiaalle? Antakaa lapsen olla lapsi. Rahan käyttöä voi opettaa sitten, kun lapsi menee kouluun.

Vierailija
18/62 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:09"][quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:01"]

[/quote]

[/quote]Tääh??? Isänsä antama raha ja sinä määrään kuka sen käyttää ja mihin?!

Vierailija
19/62 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuntemani 3-vuotiaat eivät kyllä tajua rahan arvosta mitään eivätkä myöskään juuri hallitse laskutoimituksia. 5-vuotiaat osaavat jo sen verran yhteen- ja vähennyslaskua, että pystyvät hahmottamaan, mitä tietyllä rahasummalla saa.

Vierailija
20/62 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, raha on kolme vuotiaalle annettu. Sitä ei siltä saa ottaa pois Siltä. Lisäksi kai ukkosi saa itse päättää miten rahansa käyttää. Se kait antoi rahan kolme vuotiaalle ei vauvalle ja kolmivuotiaalle. ap ilmeisesti luulee että miehen rahat on sen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä