Mies antoi 3 -vuotiaalle 20 euroa...
... risteilylle taskurahaksi. Ollaan siis lähdössä vauvan ja 3 -vuotiaan kanssa Tuhkolman risteilylle isovanhempien kera ja mies / lasten isä ei joutuu jäämään töihin. Antoi sitten 3 -vuotiaalle vähän taskurahaa käytettäväksi, 20 euron setelin. Mitä mieltä olette summasta?
Kommentit (62)
Ihana mies sinulla :) Kyllä 20 euroa näin äkkiseltään kuulostaa isolta summalta tuon ikäiselle. Mutta loppujen lopuksi sillä ei paljoa saa, jos vaikka lelun ostaa ym.. Mukavahan tuo on että lapsi saa omaa rahaa millä voi ostaa jotakin muistoksi laivalta :)
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 14:01"]
Paljonko ap antoi lapselle risteilyrahaa? Vai opetatko lapsen siihen, että isillä on rahaa, äidillä ei.
[/quote]
Meille ei mitenkään alleviivata, kenen rahat ovat tai keneltä tulevat, koska ne tosiaan ovat yhteisiä. Mutta ihan hyvä pointti toikin. Lapsi käy kyllä lähinnä mun kanssa kaupoissa aika paljonkin, joten pitäisi aika outona, jos hän jotenkin oppisi, että äidillä ei ole rahaa, kun yleensä kaiken maksan, kortilla tosin. Jos ollaan yhdessä esim. ravintolassa, niin silloin maksaa se, kumpi jaksaa kaivaa lompakon esille tai ei esim. ole pissattamassa lasta vessassa. En itse ajatellut antaa lapselle erikseen mitään risteilyrahaa, enkä etenkään nyt, kun hän tuon 20 e jo sai. Varmaan hänelle jotain muutakin ostan sitten reissusta, jos sattuu jotain kivaa kohdalle. - Ap
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:01"]Mutta päätös on tietty lapsen.
[/quote]
Mielenkiintoista. Toisessa ketjussa teroitettiin, ettei 16-vuotias saa päättää lähteekö ulkomaille lukioon, vaan alaikäisen päätös on aina aikuisen varassa. Vaikka ketjuun on tullut 2:n kaltaisia kommentteja (sanoisin vitsiksi), niin suurin osa 3-vuotiasta ei taida rahan arvoa ymmärtää.
Eipä silti, jos ei ole muuten vähävarainen perhe kyseessä, mielestäni 20 eur voi antaa huvikseen vaikka 1-vuotiaalle ja katsoa mitä haluaa ostaa. Monessa perheessä suurempiakin summia heitetään hukkaan surutta, kun toisissa tuolla ostetaan viikon ruuat. Riippuu siis ihan perheestä.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:33"]onko yleisesti ottaen iso tuon ikäiselle - yritetään myöhemmin myös opettaa, ettei raha kasva puussa, vaan töitä on tehtävä rahan eteen. - Ap
[/quote]
Voi olla, ettei lapsi edes muista asiaa kuukauden päästä (ellei siitä kauheasti puhuta), joten melkein sama, vaikka antaisitte 100 euroa. Et varmaan itsekään muista elämästäsi 3-vuotiaana kaikkea.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:01"]
Miksi 3 vuotias yleensä tarvitsee omaa rahaa risteilyllä?
[/quote]
Ei tietenkään tarvitse, mutta isänsä sanoi, että lapsi saa itse ostaa siellä laivalla sitten itselleen jotain kivaa, esim. karkkia.
Minusta summa oli aika iso 3 -vuotiaalle risteilytaskurahaksi ja sanoinkin heti lapselle, että raha on sitten puoliksi pikkusisaruksen kanssa.
[/quote]
Henk koht olen sitä mieltä, että tuo ei ole reilua. Jos isä on lapselle rahan antanut niin on aika no... tylyä toisen ihmisen sanoa, että puolet rahastasi kuuluu nyt jollekin toiselle. 20e olisi ollut paljon parempi tilaisuus opettaa lapselle rahan ja tavaroiden arvoa, ja mitä kannattaa ostaa (koko rahalla karkkia, joku harvinaisempi lelu mitä ei maista saa vai säästääkö osan). Tuo puolen rahan vieminen vauvalle oli minusta huono opetus.
[/quote]
Oltiin siis yhdessä ruokapöydän ääressä ja keskustelu oli tavallaan yhteinen, en siis mitenkään jälkikäteen tullut sanomaan, että puolet kuuluukin siskolle, vaan lapselle varmaan ihan luontevaa, että yleensä me vanhemmat päätämme nämä asiat yhdessä. No joo, kuten todettu, varmaan nyt sanotaankin, että 3 -vuotias saa käyttää koko rahan sittenkin itse, kun vauva ei vielä niin tarvitse omaa rahaa.
[/quote]
Seli seli, ei uppoo tuo. Kunhan yrität pelastaa nahkas.
Laivoilla on nykyään sen verran tyyristä, että ei tuo 20eur hirmuisesti ole.
Pienen lego paketin saa ja karkkipussin.
Nauttikaa risteilystä ja mukavalta kuulostaa tuo sinun miehesi.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 14:17"]
Laivoilla on nykyään sen verran tyyristä, että ei tuo 20eur hirmuisesti ole.
Pienen lego paketin saa ja karkkipussin.
Nauttikaa risteilystä ja mukavalta kuulostaa tuo sinun miehesi.
[/quote]
Kiitos, näin teemme :) - Ap
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 14:10"]
Paljonko ap antoi lapselle risteilyrahaa? Vai opetatko lapsen siihen, että isillä on rahaa, äidillä ei.
[/quote]
Meille ei mitenkään alleviivata, kenen rahat ovat tai keneltä tulevat, koska ne tosiaan ovat yhteisiä. Mutta ihan hyvä pointti toikin. Lapsi käy kyllä lähinnä mun kanssa kaupoissa aika paljonkin, joten pitäisi aika outona, jos hän jotenkin oppisi, että äidillä ei ole rahaa, kun yleensä kaiken maksan, kortilla tosin. Jos ollaan yhdessä esim. ravintolassa, niin silloin maksaa se, kumpi jaksaa kaivaa lompakon esille tai ei esim. ole pissattamassa lasta vessassa. En itse ajatellut antaa lapselle erikseen mitään risteilyrahaa, enkä etenkään nyt, kun hän tuon 20 e jo sai. Varmaan hänelle jotain muutakin ostan sitten reissusta, jos sattuu jotain kivaa kohdalle. - Ap
[/quote]
Kuitenkin aloituksessa korostit, että isä antoi rahaa. Eli yritä nyt päättää, että alleviivataanko teillä sitä, kuka rahaa antoi vai ei. Ensin itse nimenomaan korostat sitä, että mies, lapsen isä, antoi rahaa ja nyt pyörrät sanasi kokonaan, "me yhdessä annettiin".
Voi hyvänen aika! 20e tuskin tuntuu teidän kuukausibudjetissa suuntaan tai toiseen. Anna lapsen hiukan herkutella ja neuvo ja ohjaa häntä kaupassa. Siinä kaikki. Miksi tuosta pitää meteli nostaa?
T. Mies
Ap:lle sun miehesi on selkeästi aivan ihana, joten älä nyt mokaa tätä. Mulla on ystävä joka lähti just samalla tavalla risteilylle isovanhempien ja lasten kanssa kun mies jäi töihin. No sen voi arvata mitä tapahtui kun buffassa saatiin vähän viiniä alle ja isovanhemmat olivat luvanneet katsoa lapsia kun lähti diskoon. Ei siinä ollut paljon selittelemistä kun tukka sekaisin kömpi seuraavana aamuna aamupalan jälkeen hyttiin. Ero tuli ja nyt on yh kahden lapsen kanssa. Kannattaa siis miettiä nyt...
Niin isovanhemmat oli miehen puolelta ja käy kirkossa. En mäkään hyväksy mutta mun mielestä niiden ei olisi tarvinnut kertoa miehelle. Mitä mieltä olette?
Koska te ajattelitte opettaa lapselle rahankäyttöä? Kyllä meillä lasten kanssa kaupassa käydään koko ajan keskustelua siitä, että kun äiti on tunnin töissä, niin sillä rahalla saadaan tämä ja tämä ja tämä. Tai kun mummi antaa lahjaksi 50 e, niin sillä saa nämä farkut, tämän paidan ja sukat tai vaihtoehtoisesti tämän pelin. Kyllä meillä jo 3v tietää, että litra maitoa ja kilo banaaneja maksaa suunnilleen saman verran. Tai että 3 litraa maitoa maksaa suunnilleen saman verran kuin tietty suklaalevy.
Lapseni ovat kaikki käsittämättömän saitaa väkeä. Jos heille antaa 20 e ja sanoo, että se on pakko käyttää, säästöön ei saa laittaa, niin siitä seuraisi noin tunnin tuskallinen laskentasessio, jonka päätteeksi ostettaisiin jotain hinnan ja laadun suhteen todella harkittua.
Ketju alkoi mielenkiintoisesti, mutta myöhemmin Ap osoittautui ylimieliseksi ja lapselliseksi. Rahaa riittää ja sillä leveillään, ekaksi 20 eur oli pikkusumma ja vähän myöhemmin huomasi töpeksineensä ja 20 eur muuttui "isoksi" rahaksi. Monille tuo on iso raha ja käytetään huolella, eikä heitetä "hukkaan" ja anneta 3- vuotiaalle käyttörahaksi. Yleensä vanhemmat vielä huolehtii tuon ikäisen lelu yms. ostoksista. Eikä tuon ikäiselle tarvitse vielä mitään opettaa rahasta, kun kuitenkin unohtaa hetken päästä. Ei taida monikaan teini-ikäinenkään saada edes viikossa/kuukaudessa noin paljoa, mitä nyt olen lehtijuttuja lukenut.
Ihan hyvä summa ja hyvä ikä alkaa opettelemaan rahan käyttöä. Risteily on myös hyvä ympäristö tähän :) Sinällään ihan sama onko summa esim. 10, 20 vai 50 euroa.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 14:21"]
[/quote]
[/quote]
Kuitenkin aloituksessa korostit, että isä antoi rahaa. Eli yritä nyt päättää, että alleviivataanko teillä sitä, kuka rahaa antoi vai ei. Ensin itse nimenomaan korostat sitä, että mies, lapsen isä, antoi rahaa ja nyt pyörrät sanasi kokonaan, "me yhdessä annettiin".
[/quote]
Kyllä, lapsemme isä ja mieheni antoi. Kävi hakemassa lompakkonsa, jossa oli 20 euronen ja sanoi, että tässä on sinulle xx rahaa sitä huomista risteilyä varten, voit sitten käyttää sen siellä johonkin kivaan. Ei korostanut, että ISÄ tässä antaa sinulle nyt näitä ISÄN rahoja jne. - Ap
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 14:57"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä, lapsemme isä ja mieheni antoi. Kävi hakemassa lompakkonsa, jossa oli 20 euronen ja sanoi, että tässä on sinulle xx rahaa sitä huomista risteilyä varten, voit sitten käyttää sen siellä johonkin kivaan. Ei korostanut, että ISÄ tässä antaa sinulle nyt näitä ISÄN rahoja jne. - Ap
[/quote]
Miksi sinä itse haluat alleviivata, että mies antoi sen rahan? Jos omien sanojesi mukaan teillä ei sitä rahan "omistajuutta" alleviivata, niin mikä ihmeen vimma sinut sai aloituksessa selittämään, että mies antoi (yhteisistä rahoista, omasta lompakosta).
Ymmärrätkö: sinun tekosi ovat ihan muuta kuin kirjoituksesi!
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 14:27"]
Ap:lle sun miehesi on selkeästi aivan ihana, joten älä nyt mokaa tätä. Mulla on ystävä joka lähti just samalla tavalla risteilylle isovanhempien ja lasten kanssa kun mies jäi töihin. No sen voi arvata mitä tapahtui kun buffassa saatiin vähän viiniä alle ja isovanhemmat olivat luvanneet katsoa lapsia kun lähti diskoon. Ei siinä ollut paljon selittelemistä kun tukka sekaisin kömpi seuraavana aamuna aamupalan jälkeen hyttiin. Ero tuli ja nyt on yh kahden lapsen kanssa. Kannattaa siis miettiä nyt...
Niin isovanhemmat oli miehen puolelta ja käy kirkossa. En mäkään hyväksy mutta mun mielestä niiden ei olisi tarvinnut kertoa miehelle. Mitä mieltä olette?
[/quote]
Kiitos, yritän pitää tämän mielessä. Erityisesti mies käski kiittää tästä vinkistä, eipä olisi tullut itselle mieleen. Meillä mukaan ovat kyllä lähdössä minun vanhempani, joten kantelun riski ei ole yhtä suuri ;) Jos minulle tuollainen erhe kävisi, niin varmaan kyllä ihan itse tunnustaisin miehelle, mutta se onkin jo sitten toinen tarina. - Ap
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 14:57"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi sinä itse haluat alleviivata, että mies antoi sen rahan? Jos omien sanojesi mukaan teillä ei sitä rahan "omistajuutta" alleviivata, niin mikä ihmeen vimma sinut sai aloituksessa selittämään, että mies antoi (yhteisistä rahoista, omasta lompakosta).
Ymmärrätkö: sinun tekosi ovat ihan muuta kuin kirjoituksesi!
[/quote]
Sinä et taida ymmärtää, että tämä ei ole relevanttia. Et myöskään taida ymmärtää rahan omistajuuden vs. hetkellisen päätöksenteon eroa. Mies/isä antaa rahaa: Mies teki sillä hetkellä päätöksen, että lapselle annetaan 20 euroa rahaa. Tähän hänellä on oikeus, etenkin tilanteessa, jossa perheen rahatilanne on sellainen, ettei 20 euroa vaikuta heidän arkielämiseensä negatiivisesti. Eli mies antaa lapselle rahaa. Rahat silti olivat yhteisiä ja tuo 20 euroa tulee ap:n ja hänen miehensä yhteisistä rahoista, ei miehen/isän rahoista. AP:n kirjoituksessa ei ole mitään ristiriitaista.
Lisäksi tässä ei mitenkään ole relevanttia se, KENEN rahoja nuo rahat olivat. Ap:n alkuperäisen tekstin ongelma tai pohdinta oli se, että mies teki päätöksen rahan antamisesta. Mutta selvästi ap on fiksusti osannut tätä asiaa pohtia ja saanut ketjusta hyviä ideoita siihen, miten tukea lapsensa rahanhallintaa. Oikeasti todella pienet jo tajuaa rahasta paljon jos heille vain sitä opetetaan. Eivät varmaan muista yksittäisiä kertoja, mutta niinhän se menee kaikessa lasten kasvatuksessa. He muistavat sen yleisen periaatteen mitä heille yritetään välittää.
Ja aika paljon voivat muistaa yksittäisiä juttujakin. Esimerkiksi minä muistan kyllä yksittäisiäkin tapauksia, kuten sen, milloin oikeasti hahmotin maksamisen ja tavaran saamisen suhteen. Olin aika pieni, mutta muistan ihmetelleeni sitä, että äiti antoi kassalla ison setelin ja sai taakaisin pikkuhiluja ja olin hetken todella närkästynyt kuinka äitiäni huijataan kun hän ei saa saman verran takaisin mitä antoi :D No, kyllä se siitä sitten selkeni äidin kanssa, että me saatiin ne ostokset sieltä. Mutta ihan hassuja ajatuksia voi pikkulapsilla olla, mutta opettamalla ne sieltä selkiytyy.
20 e risteilyrahaa lapselle on varmasti ok, jos haluaa sitä kautta rahan käsittelyä opettaa. Toisaalta rahaa oppii kyllä mainiosti käsittelemään myöhemminkin kuin kolme- tai viisivuotiaana. On ihan eri asia, pitääkö lapsen tuossa iässä tietää, paljonko jokin ruoka maksaa vai pitääkö hänen tietää suunnilleen, ettei kaupasta voi ostaa mitä mielii ja ettei raha kasva puussa.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 15:22"]
20 e risteilyrahaa lapselle on varmasti ok, jos haluaa sitä kautta rahan käsittelyä opettaa. Toisaalta rahaa oppii kyllä mainiosti käsittelemään myöhemminkin kuin kolme- tai viisivuotiaana. On ihan eri asia, pitääkö lapsen tuossa iässä tietää, paljonko jokin ruoka maksaa vai pitääkö hänen tietää suunnilleen, ettei kaupasta voi ostaa mitä mielii ja ettei raha kasva puussa.
[/quote]
Mun mielestä noin pienille lapsille ei vielä kuulu se, että mitä mikäkin tuote maksaa kaupassa, voiko ostaa, miten rahaa saadaan... Vanhempien tehtävä on huolehtia noista asioista. Kouluikäinen voi jo alkaa opettelemaan kauppa-asioita ja rahankäyttöä. Ei olisi koskaan tullut mieleenkään alle 7- vuotiaalle lapselle alkaa pohtia/opettaa voinko jotain ostaa tai en ja paljonko perunakilo maksaa.
Anteeks mitä, luulin et tää oli joku vitsi :D