Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omistusasuminen on aina halvempaa kuin vuokraorjana oleminen

Vierailija
25.06.2021 |

Moni itkee kuinka omistusasuminen muka vie kaikki rahat. En ymmärrä kuinka 1000 euron vuokra on vähemmän kuin 1000 euron lyhennys. Kaiken lisäksi ne lyhennykset jäävät suurimmaksi osaksi itselle. Onko ihmisten taloustaidot oikeasti niin surkeat että kuvitellaan vuokra-asumisen olevan edullisempaa? Miksi kukaan sitten edes vuokraisi asuntoa jos siitä ei saisi voittoa lainan päälle? 😂

Kommentit (242)

Vierailija
141/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitäppä ap vielä, miten se omistusasuminen tulee aina halvemmaksi?

Mulla 400e vuokra, sisältää veden ja netin. Vastaava asunto maksaisi n 40 000e suurinpiirtein. Yhtiövastike n 200e,siihen päälle vesi 25e ja nettiyhteys vielä. Jo 5 vuoden sisään mahtuu pienempää remppaa, joka maksaa vielä ylimääräistä. Puhumattakaan sitten sitä pitemmistä ajoista, kun tulee isot rempat ajankohtaiseksi ja palaa tuhansia euroja ylimääräistä.

Että millä tavalla se omistusasuminen on edullisempaa?

vuokra-asuminen voi olla halvempaa yksittäistapauksissa jos sattuu löytämään typerän vuokranantajan, joka vuokraa halvemmalla kulunsa ovat. Näitäkin yksittäistapauksia toki löytyy. Ota huomioon maksat vuokrassasi AIVAN kaikki samat kulut kuin siinä asunnossa omistajana asuessasi. Lisäksi maksat sen omistajan haluaman tuoton.

Moni saa tukia, kun ei ole vakituisia työpaikkoja, ollaan vuosi tai 2 kotona sitten 7 kuukauden palkkatukityö. Ja AMK-tutkinto on.

Suomeksi, Muut maksavat monien asumisen. Silti se ei tee siitä vuokra-asumisesta yhtään sen halvempaa.

Vuokra-asuntoja jää tyhjäksi kun nuoremmat perivät asuntoja.

Vierailija
142/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua velkavankeuteen.

Tämähän se on. 

Velkaantumalla olet aina muiden armoilla. 

Ajatellaan nyt velatonta kaveria, joka on 10 vuotta jo ollut töissä ja on vähän sukanvarressa. No sehän voi lopettaa työt siihen paikkaan jos vaikka tulee pomon kanssa sanomista. Kyllä sitä uuden sitten vuodessa löytää. 

Velallisista 99% ei voi näin tehdä, vaikka töissä tulisi mitä. Siinä on jatkettava hammasta purren ja otettava vastaan mitä tulee, kun lainalyhennykset juoksee. 

minulla on velkaa useampi satatuhatta euroa. Voin silti heittäytyä halutessani työttömäksi vaikka kuinkan lainanlyhennykset juoksisi. Minulla ainakin pääomatulot hoitavat kaikki velat ja jääpä vähän ylikin että voi leivän päälle muutakin ostaa kuin voita.

Jep, tosin sijoittaminenkin muuttuu. Tulevaisuudessa myydään vähemmän kaikkea kallista kuten autoja, asuntovaunuja, veneitä, ei matkusteta niin paljon kuin nyt eikä teetetä remontteja, ei nuoremmilla sukupolvilla ole niin hyviä tuloja kuin eläkeläisten sukupolvella.

Minun sijoitusteni tuotto on vaarassa sitten kun ihmiset lakkaavat syömästä, juomasta ja tarvitsemasta energiaa... Ei aivan lähitulevaisuudessa tähän ole tulossa muutosta.

Sinä olet onnekas, mutta moni muu ei ole.

mitä onnea siinä on että olen ymmärtänyt valita kohteet aloilta joilla on kysyntää meni taloudessa miten tahansa? eihän tämä "seksikästä" ole, eikä tuotot ole wincapita/bitcoin tasoa, mutta sopii minulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuminen voi olla halvempaa kuin vuokra-asuminen, mutta mitä sitten? Jos rahaa ja varallisuutta on sen verran kuin tarvitsee, eikä säästäminen tai omaisuuden kartuttaminen kiinnosta. Vuokra-asuminen on huoletonta ja voi asua juuri missä huvittaa. Omistaminen ei tee kenestäkään parempaa ihmistä.

Vierailija
144/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se on. 

Ajatellaan nyt velatonta kaveria, joka on 10 vuotta jo ollut töissä ja on vähän sukanvarressa. No sehän voi lopettaa työt siihen paikkaan jos vaikka tulee pomon kanssa sanomista. Kyllä sitä uuden sitten vuodessa löytää. 

Velallisista 99% ei voi näin tehdä, vaikka töissä tulisi mitä. Siinä on jatkettava hammasta purren ja otettava vastaan mitä tulee, kun lainalyhennykset juoksee. 

No maksaahan tämä velatonkin kaveri vuokraa samasta ajasta, kun etsii töitä? Pankin kanssa voi sopia, että maksaa pelkkiä korkoja jonkun aikaa, mutta harva vuokraisäntä suostuu siihen, että vuokrat pistetään tauolle siksi aikaa, kun asukas on työtön.

Kummallisen sitkeässä on ajatusmalli, että vain velallinen on muiden armoilla. Suomessa ei ulkona pysty suurinta osaa vuodesta asumaan, joten jonkun armoilla olet asumisesi kanssa aina niin kauan, kun et itse omista kokonaan kortteeriasi. Itse olen mielummin pankin armoilla kuin vuokraisännän. 

Vierailija
145/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitäppä ap vielä, miten se omistusasuminen tulee aina halvemmaksi?

Mulla 400e vuokra, sisältää veden ja netin. Vastaava asunto maksaisi n 40 000e suurinpiirtein. Yhtiövastike n 200e,siihen päälle vesi 25e ja nettiyhteys vielä. Jo 5 vuoden sisään mahtuu pienempää remppaa, joka maksaa vielä ylimääräistä. Puhumattakaan sitten sitä pitemmistä ajoista, kun tulee isot rempat ajankohtaiseksi ja palaa tuhansia euroja ylimääräistä.

Että millä tavalla se omistusasuminen on edullisempaa?

vuokra-asuminen voi olla halvempaa yksittäistapauksissa jos sattuu löytämään typerän vuokranantajan, joka vuokraa halvemmalla kulunsa ovat. Näitäkin yksittäistapauksia toki löytyy. Ota huomioon maksat vuokrassasi AIVAN kaikki samat kulut kuin siinä asunnossa omistajana asuessasi. Lisäksi maksat sen omistajan haluaman tuoton.

Moni saa tukia, kun ei ole vakituisia työpaikkoja, ollaan vuosi tai 2 kotona sitten 7 kuukauden palkkatukityö. Ja AMK-tutkinto on.

Suomeksi, Muut maksavat monien asumisen. Silti se ei tee siitä vuokra-asumisesta yhtään sen halvempaa.

Ja vuokrien noustessa nousevat verot. Lisäksi moni vuokraisäntä ei ymmärrä että kun vuokra on korkea niin vuokralaiselle ei jää rahaa parturiin eikä ravintolaan. Tulevaisuudessa kun eläkeläisten määrä vähenee, näillä aloilla menetetään työpaikkoja ja työntekijöiltä lähtee omistusasunnot pankille. Noin 10 vuoden sisällä.

Vierailija
146/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 75 m2 kolmio Helsingissä. Maksan alle 100 eur lainan korkoa kuukaudessa. Vastike on 350 eur kuukaudessa. Eli asumisen kustannus on 450 eur kuukaudessa. Lisäksi lyhennän lainaa eli maksan osaketta omistukseeni 800 eur kuukaudessa.

Asumisen kulut 1250€/kk? Jos olet sinkku, niin kuin minä, niin minulle järkevämpi vaihtoehto on asumisoikeus kaksio 600€/kk . Asumisoikeusmaksunnmaksoun asuntolainan omavastuuosuudeksi säätämillä rahoillani. Minulle tuo 650 euron erotus on iso asia. Sillä elän.

Vierailija
147/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se on. 

No maksaahan tämä velatonkin kaveri vuokraa samasta ajasta, kun etsii töitä? Pankin kanssa voi sopia, että maksaa pelkkiä korkoja jonkun aikaa, mutta harva vuokraisäntä suostuu siihen, että vuokrat pistetään tauolle siksi aikaa, kun asukas on työtön.

Kummallisen sitkeässä on ajatusmalli, että vain velallinen on muiden armoilla. Suomessa ei ulkona pysty suurinta osaa vuodesta asumaan, joten jonkun armoilla olet asumisesi kanssa aina niin kauan, kun et itse omista kokonaan kortteeriasi. Itse olen mielummin pankin armoilla kuin vuokraisännän. 

Vuokralla asuva saa toimeentulotukea, asuntovelkainen ei saa.

Vierailija
148/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai omistaminen on halvempaa kuin kapitalistien rahoittaminen. Jos näin ei olisi, niin ei kai kukaan hankkisi sijoitusasuntoja, ellei siitä saisi selvästi voittoa. Olen kaikille tuttavilleni, paitsi vuokralaisilleni, suositellut oman asunnon hankintaa heti kun siihen vain on reaaliset mahdollisuudet. Neuvoani noudattaneet ovat myöhemmin selvästi vauraampia kuin noudattamatta jättäneet.

Vierailija
149/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon asiaa ja paljon epäasiaa. Yksi oleellinen huomio on, että ei velkaa tarvitse maksaa halutessaan sillä tavalla pois, että asuu 25v siinä asunnossaan ja lyhentää. Voi asua vaikka 7v omassa ja myydä ihan vaikka samaan hintaan millä aikoinaan osti. Siitä saa kuitattua lainan pois ja jää iso summa rahaa tilille. Voi sittenkin vaikka muuttaa vuokralle jos kokee sen paremmaksi. Mutta onpahan rahaa tilillä.

Noinhan se ideaalitilanteessa jokaisen unelmissa menee. Mutta kun elämä ei mene aina niin kuin on suunniteltu. Voi iskeä ties mikä lama tai inflaatio tms, ja sen asunnon joutuukin myymään tappiolla. Velkaa jää eikä rahaakaan ole tilillä.

Vierailija
150/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se on. 

1) vuokralla asuva ei VÄLTTÄMÄTTÄ ja automaattisesti saa toimeentulotukea.

2)omistusasuja ja asuntovelkainenkin SAA toimeentulotukea kunhan ehdot täyttyvät (velkaisuus ja omistusasunto eivät ole esteitä).

Vierailija
151/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai omistaminen on halvempaa kuin kapitalistien rahoittaminen. Jos näin ei olisi, niin ei kai kukaan hankkisi sijoitusasuntoja, ellei siitä saisi selvästi voittoa. Olen kaikille tuttavilleni, paitsi vuokralaisilleni, suositellut oman asunnon hankintaa heti kun siihen vain on reaaliset mahdollisuudet. Neuvoani noudattaneet ovat myöhemmin selvästi vauraampia kuin noudattamatta jättäneet.

Moni vuokralla asuva nauttii kotona olosta, kun omistusasujat raataa töissä. 70-vuotiaana pääsee eläkkeelle, jos ei juo eikä polta voi olla jokunen terve eläkevuosi.

Vierailija
152/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se on. 

2)omistusasuja ja asuntovelkainenkin SAA toimeentulotukea kunhan ehdot täyttyvät (velkaisuus ja omistusasunto eivät ole esteitä).

Asuntolaina ja yhtiölaina ei ole laskuja toimeentulotuessa joten ei toimeentulotukea saa.

Vierailija
153/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 75 m2 kolmio Helsingissä. Maksan alle 100 eur lainan korkoa kuukaudessa. Vastike on 350 eur kuukaudessa. Eli asumisen kustannus on 450 eur kuukaudessa. Lisäksi lyhennän lainaa eli maksan osaketta omistukseeni 800 eur kuukaudessa.

Asumisen kulut 1250€/kk? Jos olet sinkku, niin kuin minä, niin minulle järkevämpi vaihtoehto on asumisoikeus kaksio 600€/kk . Asumisoikeusmaksunnmaksoun asuntolainan omavastuuosuudeksi säätämillä rahoillani. Minulle tuo 650 euron erotus on iso asia. Sillä elän.

lyhennys ei ole KULU

Vierailija
154/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, asunnon arvo putosi 70 000 eurosta 50 000 euroon muutamassa vuodessa. Nyt kun myisi niin käteen ei jäisi mitään, ehkä jopa velkaa. Myyntiajat jopa vuoden. Yhtiövastike 350e/kk. Ja kauhea stressi päällä säilyykö työpaikka, jotta voi lyhentää lainaa.

Vierailija
155/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se on. 

Asuntolaina ja yhtiölaina ei ole laskuja toimeentulotuessa joten ei toimeentulotukea saa.

saa kunhan ehdot täyttyvät. se että sinulla on yhtiölainaa/asuntolainaa EI OLE ESTE saada toimeentulotukea.

Vierailija
156/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa vuokralla asujista (ei kaikki) kuuluu alempaan sosiaaliluokkaan. Ei koulutusta, ei tietoa, ei taitoa. Ja matikkakin oli ihan tyhmää koulussa.

Höpöpöpöhöp EI vaan kiinnosta omistaa yhtään mitään. Ainoa on että säästin vanhuuden varalle.

MAksoin nuoreni korkeakoulutuksen,ostan hänelle kaikkea tarpeellista,maksan fillareita sun muuta "ennakkoperintönä". Siirrän pikkuhiljaa rahojani hänelle.

Pääkaupunkiseudulla kun on hankalaa yksinäisen saada asuntoa,hänen oli pakko ostaa.

Mä en koskaan halunnut.

MAtikka oli kyllä ihan paskaa,mutta ei se ole estänyt mua kouluttautumasta/rikastumasta.

Heh ja täällä olevat,mieluummin asuvat vuokralla kuin ovat tyhmiä,kuten sinä,ei kaikki halua!

Vierailija
157/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon asiaa ja paljon epäasiaa. Yksi oleellinen huomio on, että ei velkaa tarvitse maksaa halutessaan sillä tavalla pois, että asuu 25v siinä asunnossaan ja lyhentää. Voi asua vaikka 7v omassa ja myydä ihan vaikka samaan hintaan millä aikoinaan osti. Siitä saa kuitattua lainan pois ja jää iso summa rahaa tilille. Voi sittenkin vaikka muuttaa vuokralle jos kokee sen paremmaksi. Mutta onpahan rahaa tilillä.

Noinhan se ideaalitilanteessa jokaisen unelmissa menee. Mutta kun elämä ei mene aina niin kuin on suunniteltu. Voi iskeä ties mikä lama tai inflaatio tms, ja sen asunnon joutuukin myymään tappiolla. Velkaa jää eikä rahaakaan ole tilillä.

Ja omistusasuntoon ei saa toimeentulotukea, näistä on ollut lehtijuttuja nyt korona aikana.

Vierailija
158/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa, asunnon arvo putosi 70 000 eurosta 50 000 euroon muutamassa vuodessa. Nyt kun myisi niin käteen ei jäisi mitään, ehkä jopa velkaa. Myyntiajat jopa vuoden. Yhtiövastike 350e/kk. Ja kauhea stressi päällä säilyykö työpaikka, jotta voi lyhentää lainaa.

Niin ja putkiremontti tulossa lähivuosina.

Vierailija
159/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä aloitus. Tietenkin vuokralla asuminen on kalliimpaa, mutta monelle se on ainoa vaihtoehto.

Ei kannata haukkua ihmisiä huonomman elämänhallinnan takia. Se tekee heidät vain vihaiseksi.

Vierailija
160/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä asumisen hinnalla on? Normaali ihminen säästää kyllä sata tonttua eläkkeelle, oli sitten vuokralla tai omistusasunnossa. Eikä sitä omistusasuntoa voi myydä ennen kuolemaansa kuitenkaan, ellei halua asua kadulla. Eli sitä omistuasuntovarallisuutta ei pääse hyödyntämään.

Kun laina on maksettu niin kaikki se lyhennyksiin mennyt raha jääkin yli. Mietipä sitä. Asuntoa voi myös vaihtaa välissä ja ottaa myyntivoitot ulos tai vaihtaa halvempaan.

Olen asunut ikäni vuokralla. Nyt 450 euroa kuussa kaksiosta. Laitan sen 1000 euroa kuussa sijoituksiin mieluummin kuin seiniin. Jokainen elää tavallaan, minä näin. Jos joskus innostun omaa ostamaan, ei tarvitse paljoa lainaa ottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä