Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omistusasuminen on aina halvempaa kuin vuokraorjana oleminen

Vierailija
25.06.2021 |

Moni itkee kuinka omistusasuminen muka vie kaikki rahat. En ymmärrä kuinka 1000 euron vuokra on vähemmän kuin 1000 euron lyhennys. Kaiken lisäksi ne lyhennykset jäävät suurimmaksi osaksi itselle. Onko ihmisten taloustaidot oikeasti niin surkeat että kuvitellaan vuokra-asumisen olevan edullisempaa? Miksi kukaan sitten edes vuokraisi asuntoa jos siitä ei saisi voittoa lainan päälle? 😂

Kommentit (242)

Vierailija
81/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein vuokraaminen on halvempi vaihtoehto.

Asuntoon sidotulla pääomalla ei ole juurikaan tuottoa.

Emotionaalisesti olen kuitenkin omistusasumisen kannalla. 

Tukijärjästelmä tosin tuo järjen omistus asumiseenkin.

ostamme juuri lapselle asuntoa jossa tulee asumaan 5 vuotta. Vuokra tukea saa 400€/kk

Yhtiövastike on 150€ rahoitusvastike 250€ eli jää -50€

sijoitan 10000€

lainaan pankilta 40 000€ korko 0,5% eli 140€ /kk

5 vuoden päästä olen säästänyt8 000€ lainan luhennyksinö ja rahoitusvastikkeina 13 000€

Maksanut 11400€.

Eli jäänyt plussalle 9600€

Kohtuudella 10000e sijoituksella ja lapsi lisäksi saanut asua alla markkinavuokran

Vierailija
82/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja eläkkeellä asunnon siivouksen joutuu maksamaan itse. Mitä isompi asunto sen kalliimpaa on siivouspalvelut. Tietysti jos on omaiset jotka siivoaa ilmaiseksi niin hieno juttu.

Ei kannata ilkeillä miniälle, tulee kalliiksi ostaa kaikki palvelut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja leskeneläke loppuu 1975 syntyneiltä ja sitä nuoremmilta.

Vierailija
84/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siivous ei kuulu eläkeläisten palveluihin, se täytyy itse ostaa.

Vierailija
85/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodinhoitaja voi antaa lääkkeet ja aamupalaa sekä auttaa pukemisessa. Lämmin ruoka jaetaaan pakettiautolla, jos ostaa palvelun, mikrossa voi lämmittää tuota ruokaa, en tiedä pysyykö se lämpimänä.

Vierailija
86/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoremmilta leikataan jatkuvasti ansiosidonnaista, eläkeputki poistuu ja leskeneläke, työt on työmarkkinatukityötä, osa-aikatyötä, nollasopimuksia, palkkatukityötä, toimeentulotuki on tarpeen.

Ei ole yksityislääkäreillä tulevaisuudessa pahemmin asiakkaita, vielä on noita eläkeläisiä.

Vierailija
87/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Kun omistusasuntoonkin saa runsaasti asumistukea ja Kela maksaa yhtiölainan osuuden suurelta osalta, niin nimenomaan köyhän kannattaa ostaa oma asunto.

No tämäpä juuri!! Mutta Suomessa ei asuntolainaa oikein saa, jos on esim. ihan hyvin tienaava yrittäjä ja sinkku... pankki ei luota tulojen vakauteen. Lisäksi muutenkin palkansaajilla iso osa työsuhteista on määräaikaisia. Itse olen varautunut siihen etten ikinä saa asuntolainaa. Ikää on kuitenkin mittarissa jo 30, eli ensiasunnon ostajaksi todella iäkäs että en edes kerkeä maksaa lainoja ennen eläkeikää.

Vierailija
88/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu missä ja milloin sitä asuntoa on ostamassa. Itse ostin asuntoni juuri ennen kuin hinnat ja vuokrat lähtivät hirmuiseen nousuun ja siinä rytäkässä myös lainankorot laskivat. 

Mulla kävi ihan älytön tuuri kaikilta kannilta. Nyt ei huoleta omistusasuminen siis yhtään vaan tuo vain helpotuksen tunteen. 

Vierailija
89/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoremmilta leikataan jatkuvasti ansiosidonnaista, eläkeputki poistuu ja leskeneläke, työt on työmarkkinatukityötä, osa-aikatyötä, nollasopimuksia, palkkatukityötä, toimeentulotuki on tarpeen.

Ei ole yksityislääkäreillä tulevaisuudessa pahemmin asiakkaita, vielä on noita eläkeläisiä.

Itse sain nyt vuodeksi työn, mutta en käy parturissa, koska voin taas joutua työmarkkinatuelle mikä ei riitä edes ruokaan eli säästän rahaa sitä varten. Ostettiin Fiskarsin parturisakset ja puoliso voi leikata hiuksiani vaikka joka viikko, noin 20 euroa suunnilleen nuo sakset maksoi.

Suuret ikäluokat on noin 75-vuotiaita, oma äitini käy 6 viikon välein parturissa, mutta heillä hyvät eläkkeet. Yrityksillä tulee kyllä vaikeaa 10 vuoden sisällä.

Vierailija
90/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu missä ja milloin sitä asuntoa on ostamassa. Itse ostin asuntoni juuri ennen kuin hinnat ja vuokrat lähtivät hirmuiseen nousuun ja siinä rytäkässä myös lainankorot laskivat. 

Mulla kävi ihan älytön tuuri kaikilta kannilta. Nyt ei huoleta omistusasuminen siis yhtään vaan tuo vain helpotuksen tunteen. 

Kerrostaloissa on aika paljon eläkeläisiä saas nähdä kuka yhtiövastikkeet tulevaisuudessa maksaa.

Vierailija
91/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vuokra kolmiossa vähän yli 600, mutta muutetaan kaksioon jossain vaiheessa eli halvempaan. Tosin puoliso on ainoa lapsi, kai hän jotain perii.

Vierailija
92/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani aloittaa opinnot ja osti itselleen asunnon. Saa yhtiölainan osuuden asumistuessa melkein kokonaan Kelan kontolle ja muutenkin asunnossa henkilökohtaisen lainan osuus mitätön, eihän tuossa voi kuin voittaa.

Vierailija
93/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No väite ei pidä paikkaansa.

Lyhennyksen lisäksi maksat omistusasunnossa lämmityksen, sähkön, veden, kiinteistöveron, jätemaksun sekä kaikki asunnon kunnostustoimenpiteet. Vuokralla ollessa vuokraan sisältyy kaikki paitsi kotivakuutus ja vesimaksu ja autopaikka. Lisäksi nykyään ei todellakaan ole itsestäänselvää että saisit myytyä talon edes sillä hinnalla millä olet hankkinut saatika että saisit siitä voittoa.

Asuminen maksaa aina. Minä valitsisin helpon vuokra-asumisen jos mahdollista. Tällä hetkellä omistusasunnon loukossa.

En minä ainakaan asuntoa ostanut sillä ajatuksella, että siitä pitäisi saada voittoa. Ostin kodin itselleni, jossa asuminen on nykyään paljon edullisempaa kuin asuinalueeni vuokra-asunnoissa, ja asunnon arvokin kyllä ehtinyt kaksinkertaistua. Hinnat ja vuokrat ovat nousseet ihan älyttömästi viimeisen 15 vuoden aikana. Mutta tosiaan riippuu missä sitä asuu. Ehkä toisaalla on edullisia vuokra-asuntoja eikä kannata sitä omaa asuntoa ostaa. 

Nooh jos ostat asunnon ja maksat siitä 200 000. Asuessani teet siihen remppaa/kunnostustöitä 50 000 10 v aikana. Lisäksi asumiskulut on kk 400e. Kymmenen vuoden päästä asunnosta saa 180 000. Itse toivoisin kyllä että asunnon arvo olisi tällaisen rahallisen panostuksen jälkeen kasvanut että ois varaa muuhunkin. Myydessä kirpaisee kyllä että arvo on sillä aikaa sulanut kun minä olen vaalinut kotiani

Vielä enemmän kirpaisisi jos kymmenen vuoden jälkeen käteen jäisi pelkkä vuokravakuus.

Vierailija
94/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua velkavankeuteen.

Mikä vankeus? Asunnon voi myydä, mutta vankilasta ei voi talsia ulos.

Silloin pitää olla myös ostaja, joka ostaa asunnon sellaiseen hintaan, että saat omasi pois. Putkiremontti on myös mielenkiintoisen hintainen.

Vierailija
95/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Kun omistusasuntoonkin saa runsaasti asumistukea ja Kela maksaa yhtiölainan osuuden suurelta osalta, niin nimenomaan köyhän kannattaa ostaa oma asunto.

No tämäpä juuri!! Mutta Suomessa ei asuntolainaa oikein saa, jos on esim. ihan hyvin tienaava yrittäjä ja sinkku... pankki ei luota tulojen vakauteen. Lisäksi muutenkin palkansaajilla iso osa työsuhteista on määräaikaisia. Itse olen varautunut siihen etten ikinä saa asuntolainaa. Ikää on kuitenkin mittarissa jo 30, eli ensiasunnon ostajaksi todella iäkäs että en edes kerkeä maksaa lainoja ennen eläkeikää.[/quote

Osa maksaa asuntolainaa, mutta heille tulee perintönä toinen asunto jota ei saa myytyä eikä vuokrattua. Matkustaminen varmaan vähenee, kun ihmisille tulee 2 asunnon kulut.

Vierailija
96/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtiövastikkeet lähes saman hintaiset kuin oma vuokrani. Lisäksi en ostaisi kirveelläkään mitään hamsterilaatikkoa missä on naapurit seinän takana. Ne äänieristysjutut on tulleet aivan liian tutuiksi, ne on aina perseestä. Pitäisi ostaa joku mummonmökki keskeltä metsää ja siinä ei ainakaan kannata ajatella jäävänsä rahallisesti voitolle, kun tönöä saisi kokoajan olla remppaamassa ja lämmityspuita hakkaamassa ellei kalliisti sähköllä lämmitä. Suoraan sanottuna olen laiska.

Vierailija
97/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni saa perinnöksi kerrostaloasunnon, jota ei saa myytyä eikä vuokrattua, niistä tulee varmaan loma-asuntoja.

Vierailija
98/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntojen hinnat nousee Helsingissä, muissa kaupungeissa laskee ja samoin vuokrat, no tietysti kun nuoret muuttaa Helsinkiin.

Vierailija
99/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua velkavankeuteen.

Mikä vankeus? Asunnon voi myydä, mutta vankilasta ei voi talsia ulos.

Silloin pitää olla myös ostaja, joka ostaa asunnon sellaiseen hintaan, että saat omasi pois. Putkiremontti on myös mielenkiintoisen hintainen.

Eipä näytä noin vaan menevän kaupaksi asunnot täälläpäin, ilmeisesti kun ei kuitenkaan ilmaiseksi haluta luopua niin sielläpä pysyvät myynnissä sitten loputtomiin.

Vierailija
100/242 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No väite ei pidä paikkaansa.

Lyhennyksen lisäksi maksat omistusasunnossa lämmityksen, sähkön, veden, kiinteistöveron, jätemaksun sekä kaikki asunnon kunnostustoimenpiteet. Vuokralla ollessa vuokraan sisältyy kaikki paitsi kotivakuutus ja vesimaksu ja autopaikka. Lisäksi nykyään ei todellakaan ole itsestäänselvää että saisit myytyä talon edes sillä hinnalla millä olet hankkinut saatika että saisit siitä voittoa.

Asuminen maksaa aina. Minä valitsisin helpon vuokra-asumisen jos mahdollista. Tällä hetkellä omistusasunnon loukossa.

Vuokra-asumiseen sisältyy aivan kaikki samat kulut kuin omistusasumiseen. Lisäksi siihen sisältyy omistajan tuotto ja tuotosta maksettava vero. Vuokra-asuminen on siis aina kalliimpaa (paitsi jos pappa betalar). Muita etuja vuokra-asumisessa voi toki olla, vaikka elämäntilanteesta johtuen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi