Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Törkeä hääkutsu?

Vierailija
20.06.2014 |

Ystäväpariskunta on menossa naimisiin. Olin paikalla vuosi sitten kun kosinta tapahtui ja itkin onnesta ystävieni puolesta.

Omassa elämässäni on sattunut tämän jälkeen paljon enkä ole vajaan vuoteen päässyt kyläilemään, mutta eipä ole nämäkään ystävät meillä käyneet. Nyt sain kuulla että molemmilla on ollu polttarit, mutta minua ja miestäni ei oltu kutsuttu kumpienkaan polttareihin. Vihkimistilaisuuteenkaan emme saaneet kutsua. Meitä ei ole myöskään kutsuttu juhlapaikalle.

Kuitenkin, saimme kutsut jatkoille. Ystävät ovat varanneet baarin yksityiskäyttöön ja haluavat tietenkin paikan täyteen jotta tilauspiikki täyttyy ja tilan vuokra tulee halvemmaksi. Häälahjat myös toimitetaan tänne yökerhoon, eli vaikka meitä ei ole kelpuutettu mihinkään muuhun kuin baariseuraksi niin meillä olisi "velvollisuus" tuoda häälahja. Baarikutsuun oli liitetty myös tilinumero, jos ei materialahjaa keksi..

Johtuuko tämä nyt vain minusta (oon häähullu ja rakastan hääjuhlia, itken onnesta kun katson vieraiden ihmisen häitä telkkarista), vai onko tämä vähän röyhkeää että oletetaan meidän menevän maksavaksi asiakkaaksi vielä materia- tai rahalahjan kanssa ilman että muuten ei olla tervetulleita mihinkään osaan juhlista?

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hääpari suomalainen? Keski-euroopassahan järjestetään järjestään häät siten, että kirkkotilaisuus on avoinna kaikille (siis ihan kaikille mukaanlukien työkaverit, kumminkaimat ja turistit), sitten pienemmällä porukalla ruokailu (usein ihan perhepiirissä) ja lopuksi bileet raflassa, jonne kutsutaan kaverit ja sukulaiset, mutta ei kumminkaimoja ja muita vieraampia, jotka oli tervetulleita sinne kirkkoon kuitenkin.

Vierailija
62/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisi mun puolesta tuollainen "ystävä" olla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 14:14"]

Teidät on selvästi dissattu sekä hääparin että kaason ja bestmanin puolelta. Itse olen kyllä sitä mieltä, että vuosi on pitkä aika olla pitämättä yhteyttä, eli jo ennen häitä olette erkaantuneet ja nyt sitten ei häihinkään enää tule kutsua.

Maassa jossa asun, on ihan tavallista kutsua lähiporukka hääjuhlaan ja isompi porukka eli työkaverit, kaukaisemmat sukulaiset ja ystävät sitten muuten.

Mutta selvästikään ette ole morsiamen, sulhasen, kaason ja bestmanin mielestä niin hyviä ystäviä, kuin sinun mielestäsi.

Pahastumisesi on ymmärrettävää, mutta niin on hääparin ja kaason ja bestmaninkin toiminta. Jos olette erkaantuneet toisistanne, niin se ikäänkun korostuu isoissa kutsuissa. Muuten olisitte varmaan vuosien saatossa vaan olleet enää tapaamatta.

[/quote]

Olemme me satunnaisesti yhteyttä kuitenkin pitäneet, olen aina välillä soitellut ja käynyt hänen työpaikallaan pistäytymässä kahvilla. Yhteydenpito ei ole ollut niin tiivistä kuin ennen koska molemmilla on ollut omat kiireensä. Eikä mun mielestä ystävyys toimi yhteen suuntaan, olisivathan hekin voineet ottaa yhteyttä.

Josta toki pääsemme tähän mitä sanoit ja se taitaa olla totta, harmi.

Mutta taas, jos tilanne on oikeasti tämä että he eivät enään meitä ystävinään pidä, miksi ihmeessä kutsuvat meidät sitten jonnekin baariin tuomaan lahjoja (tai jos ei halua lahjaa tuoda niin antoivat tilinumeron)?

Niin ja muistutuksena vielä että emme kuulu edes tuohon työkaverit, kaukaisemmat sukulaiset ja ystävät -lokeroon koska ne on kutsuttu vihkitilaisuuden jälkeiseen juhlaan. Meitä ei. Siksi tässä pohdin että onko tällainen aivan ystävällistä menettelyä ja kannattaako meidän edes osallistua sitten ollenkaan.

ap

Vierailija
64/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ovat aivan umpisuomalaisia molemmat, eli kulttuuriero tässä tuskin on kyseessä.

Juhlat ovat olleet/tulee olemaan osissa siten että;

-polttarit (molemmat parista meidän ystäviä, ei oltu kutsuttu kumpienkaan polttareihin)

-vihkimistilaisuus (tapahtuu ulkona, eli ei kirkossa eikä maistraatissa, ei saatu kutsua)

-juhlat (vajaa 100neliön asunto, suoraan vihkimistilaisuudesta menee sukulaiset ja perhe, pari tuntia myöhemmin ystävät, täällä tanssitaan, syödään ja leikitään perinteisiä hääleikkejä, eikä olla tervetulleita)

-baari (varattu tiettyyn kellonaikaan asti yksityiskäyttöön, mitä enemmän vieraat ostavat baarin viinoja, sitä halvemmaksi vuokra pariskunnalle tulee, tänne narikkaan jätetään myös tavaralahjat, kyseessä siis yökerho, tänne ollaan kutsuttuja)

ap

Vierailija
65/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät keitä kaikkia juhlien eri osuuksiin on kutsuttu? Kuulostaa kyllä tosi ikävältä, jos asia on noin kuin sanoit. En ainakaan itse tuossa tapauksessa menisi paikalle, vaikuttaa siltä että te olette suurin piirtein ainoat pelkästään tuohon baariin kutsutut vieraat?!

Vierailija
66/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että kirjoitit: "enkä ole vajaan vuoteen päässyt kyläilemään, mutta eipä ole nämäkään ystävät meillä käyneet. " kertoo sinusta sen, että haluat syyttää kaikesta kaveriasi. Kirjoituksesi on liian puolueellinen. Minusta vedät herneen nenään turhasta. Mene jatkoille jos haluat. Suutu hänelle jos haluat.

Vierailija
67/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 14:39"]

Se, että kirjoitit: "enkä ole vajaan vuoteen päässyt kyläilemään, mutta eipä ole nämäkään ystävät meillä käyneet. " kertoo sinusta sen, että haluat syyttää kaikesta kaveriasi. Kirjoituksesi on liian puolueellinen. Minusta vedät herneen nenään turhasta. Mene jatkoille jos haluat. Suutu hänelle jos haluat.

[/quote]

Halusin tuolla lauseella kuvastaa vain sitä että tämä vuoden vähäisempi yhteydenpito ei ole ollut yksipuolista meidän kohdaltamme, että kyse ei ole siitä että minä en olisi jaksanut vastata viesteihin, puheluihin ja niin edelleen. Kurjaa jos sait tuollaisen kuvan kirjoituksestani, se ei ollut tarkoitus ollenkaan!

Enkä ole suuttunut, eihän siinä mitään suuttumista ole jos meitä ei häihin haluta, ihmetyttää toki. Siitä olen loukkaantunut että meidän on kutsuttu lyhentämään heidän baarilaskuaan ja tuomaan häälahjaa vaikka itse hääjuhlaan emme ole tervetulleita.

En ole tietystikään 100% varma keitä on kutsuttu ja mihinkin tilaisuuteen, mutta sen perusteella mitä tiedän voin vain ihmetellä. Tämän hetkisen tiedon mukaan (yhteiseltä lähipiiriltä) vaikuttaisi sille että ollaan ainoita läheisistä jotka eivät ole tervetulleita juhlaan muuten kuin baariin. Ja kyllä, vajaa vuosi on ollut vähän nihkeämpää yhteydenpidolta (hän on yrittäjä, itse olen aloittanut uuden työn, asumme eri kaupungeissa), mutta mulla on lukuisia ystäviä keiden kanssa en edes pääse näkemään kuin kerran vuoteen ja silti osaamme aina jatkaa siitä mihin jäätiin. Ei se yhteyden pidon määrä välttämättä määritä ystävää.

ap

Vierailija
68/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, onkohan meidän häistä kyse. Meillä on järjestetty niin, että itse vihkimisessä ollaan vain minä ja mies. Kirkossa vihitään ja kirkon puolesta tulee tarvittavat todistajat. Meidän mielestä Se on meidän intiimi juttu, ei kaipaa yleisöä. Vihkimisen jälkeen on juhlatilaisuus ihan vaan lähiperheille (vanhemmat, sisarukset ja niiden perheet, läheiset tädit ja sedät, yhteensä alle 30hlo) missä on joku perusruoka ja kakkukahvit. Illalla on sitten bileet kavereille, johon taas ei ole sukua kutsuttu. Yökerho vuokrattu, ja kaikki kaverit kutsuttu. Näistä biisistä olen itse eniten innoissani ja niitä odotan, nuo sukukahvit olisin voinut jättää kokonaan väliin, mutta Se oli vanhemmille niin tärkeää, että annoin periksi. (loukkaantuivat jo siitäkin etteivät pääse vihkimistä katsomaan).

Meillä ei ole kyllä mainittu kutsuissa eikä missään lahjoista mitään, eikä ole tilinumeroa. Mä tunnen vieraat sen verran hyvin, että suku haluaa ostaa, ja tietää mitä ostaa, kavereille tuskin tulee edes mieleen kun tuntevat meidät, ja me ei mitään lahjoja kaivata

Vierailija
69/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin moiset kinkerit väliin. Oliko kutsussa vp? Jos oli, niin kettuunnuksissani jättäisin siihenkin vastaamatta. Ystävyys toimii myös vastavuoroiseen suuntaan, ei vaan yhteen suuntaan. Osta säästyneillä lahjarahoilla jotain kivaa itsellesi ja miehellesi ja pitäkää ihana koti-ilta tai mitä keksitte!

Vierailija
70/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi, olisi entinen ystävä. ilmeisesti kaaso on sinun ystävisi myös, ehkä kysyisin häneltä, jos asia vaivaa, miksi pari tekee teitä kohtaaan  näin.

Vierailija
71/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 14:49"]

Jaa, onkohan meidän häistä kyse. Meillä on järjestetty niin, että itse vihkimisessä ollaan vain minä ja mies. Kirkossa vihitään ja kirkon puolesta tulee tarvittavat todistajat. Meidän mielestä Se on meidän intiimi juttu, ei kaipaa yleisöä. Vihkimisen jälkeen on juhlatilaisuus ihan vaan lähiperheille (vanhemmat, sisarukset ja niiden perheet, läheiset tädit ja sedät, yhteensä alle 30hlo) missä on joku perusruoka ja kakkukahvit. Illalla on sitten bileet kavereille, johon taas ei ole sukua kutsuttu. Yökerho vuokrattu, ja kaikki kaverit kutsuttu. Näistä biisistä olen itse eniten innoissani ja niitä odotan, nuo sukukahvit olisin voinut jättää kokonaan väliin, mutta Se oli vanhemmille niin tärkeää, että annoin periksi. (loukkaantuivat jo siitäkin etteivät pääse vihkimistä katsomaan).

Meillä ei ole kyllä mainittu kutsuissa eikä missään lahjoista mitään, eikä ole tilinumeroa. Mä tunnen vieraat sen verran hyvin, että suku haluaa ostaa, ja tietää mitä ostaa, kavereille tuskin tulee edes mieleen kun tuntevat meidät, ja me ei mitään lahjoja kaivata

[/quote]

En halua olla töykeä, mutta jos olisit lukenut ketjun tietäisit, ettei kyseessä ole teidän häät.. :) Kuvauksesi menee aivan sivuun sen kanssa mitä olen kertonut. Teidän juhlanne kuulostaa mukavasti suunnitellulle ja ihanan intiimille, onnea juhliinne! :)

ap

Vierailija
72/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli olis ollut parempi, ettei olis kutsuttu baariinkaan? vaikka ap itki!

vittu mitä jengiä, ootteks te jotain köyhiä kaksvitosia?

älä ap mene, itke vaikka sekin aika

Vierailija
73/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää. Voisin kostaa vetämällä pään täyteen ja sitten klingaamalla nuoreen vaimoon ja selittäisin lapsuudesta ja nuoruuden ystävyydestä kaiken. Vie joku hello kitty figuuri

Vierailija
74/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 14:45"]

[/quote]

Halusin tuolla lauseella kuvastaa vain sitä että tämä vuoden vähäisempi yhteydenpito ei ole ollut yksipuolista meidän kohdaltamme, että kyse ei ole siitä että minä en olisi jaksanut vastata viesteihin, puheluihin ja niin edelleen. Kurjaa jos sait tuollaisen kuvan kirjoituksestani, se ei ollut tarkoitus ollenkaan!

Enkä ole suuttunut, eihän siinä mitään suuttumista ole jos meitä ei häihin haluta, ihmetyttää toki. Siitä olen loukkaantunut että meidän on kutsuttu lyhentämään heidän baarilaskuaan ja tuomaan häälahjaa vaikka itse hääjuhlaan emme ole tervetulleita.

En ole tietystikään 100% varma keitä on kutsuttu ja mihinkin tilaisuuteen, mutta sen perusteella mitä tiedän voin vain ihmetellä. Tämän hetkisen tiedon mukaan (yhteiseltä lähipiiriltä) vaikuttaisi sille että ollaan ainoita läheisistä jotka eivät ole tervetulleita juhlaan muuten kuin baariin. Ja kyllä, vajaa vuosi on ollut vähän nihkeämpää yhteydenpidolta (hän on yrittäjä, itse olen aloittanut uuden työn, asumme eri kaupungeissa), mutta mulla on lukuisia ystäviä keiden kanssa en edes pääse näkemään kuin kerran vuoteen ja silti osaamme aina jatkaa siitä mihin jäätiin. Ei se yhteyden pidon määrä välttämättä määritä ystävää.

ap

[/quote] Et nyt ymmärtänyt : "mutta eipä ole nämäkään ystävät meillä käyneet." Tuo kertoo, ettet halua laittaa mitään omaan piikkiin.

Vierailija
75/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 15:00"]

eli olis ollut parempi, ettei olis kutsuttu baariinkaan? vaikka ap itki!

vittu mitä jengiä, ootteks te jotain köyhiä kaksvitosia?

älä ap mene, itke vaikka sekin aika

[/quote]

Me eikä myöskään hääpari olla köyhiä kaksvitosia :)

Ja mielestäni olisi ollut enemmän ok ettei sitä baarikutsua olisi tullut, koska inhottaa olla "ilkeä" ja kieltäytyä siitä! Koska se kutsu osoitti täsmälleen sen mihin kelvataan.

Mutta kaikki ihanat kannustavat kommentit on nyt saanu mun mielen rohkaistua että en menekään, saatanpa vaikka katsoa Titanicia kotona ja itkeä sille, sillä välin kun hääporukka pämppää päätä täyteen yökerhossaan!

Vierailija
76/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 15:04"]

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 14:45"]

[/quote]

ap

[/quote] Et nyt ymmärtänyt : "mutta eipä ole nämäkään ystävät meillä käyneet." Tuo kertoo, ettet halua laittaa mitään omaan piikkiin.

[/quote]

Olen pahoillani että tämä lause on nyt vain se mitä koko tarinasta näet, en varmaan osaa sitten tarpeeksi hyvin ilmaista kirjallisesti itseäni! Mutta jos mustavalkoistan nyt niin ei, ei ole tarkoitus laittaa nyt yhtään kenenkään piikkiin mitään, kyse on törkeästä hääkutsusta eikä siitä että kuka on soittanut ja kenelle..

ap

Vierailija
77/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurja juttu, mutta ehdottomasti kysyisin kaasolta asiasta. Hän on kuitenkin hyvä ystäväsi?

Itse varmaan menisin sinne baarijuhlaan mukaan, ja veisin ihan pienen lahjan.

Vierailija
78/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 14:14"]

Teidät on selvästi dissattu sekä hääparin että kaason ja bestmanin puolelta. Itse olen kyllä sitä mieltä, että vuosi on pitkä aika olla pitämättä yhteyttä, eli jo ennen häitä olette erkaantuneet ja nyt sitten ei häihinkään enää tule kutsua.

Maassa jossa asun, on ihan tavallista kutsua lähiporukka hääjuhlaan ja isompi porukka eli työkaverit, kaukaisemmat sukulaiset ja ystävät sitten muuten.

Mutta selvästikään ette ole morsiamen, sulhasen, kaason ja bestmanin mielestä niin hyviä ystäviä, kuin sinun mielestäsi.

Pahastumisesi on ymmärrettävää, mutta niin on hääparin ja kaason ja bestmaninkin toiminta. Jos olette erkaantuneet toisistanne, niin se ikäänkun korostuu isoissa kutsuissa. Muuten olisitte varmaan vuosien saatossa vaan olleet enää tapaamatta.

[/quote]

Kulttuurilliset seikat poislukien, suomessa ei ole sopivaa tehdä kutsutuille jaottelua. Briteissä esim tämä taitaa olla ihan yleinen ja hyväksyttävä tapa, joten siellä tilanne olisi eri, mutta suomessa täytyy mennä suomalaisen kulttuurin mukaan. Lisäksi käytännössä AP on kutsuttu vieraaksi tilaisuuteen, jossa hänelle ei tarjota lainkaan vieraanvaraisuutta (jos kerran pitää omat kulut maksaa, hääpari ei tarjoa). Silti heiltä odotetaan lahjaa. Se on töykeää. 

Yksi asia kuitenkin tuli mieleen. Onko mahdollista, että kutsu on hävinnyt postissa? Vai oliko tuo baarikutsu sellainen, että jos se on päätynyt perille, niin voi olettaa virallisenkin hääkutsun tulleen?

Vierailija
79/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, todella kurjaa sinulle. Kirjoitin jo tuolla aiemmin K-Euroopan tavoista ja dissauksest jne. Häihin liittyy muutenkin aina suuria tunteita, joten kyllä tuo on kylmää kyytiä priskunnalta. Ja varsinkin tuo, kun kirjoitit tuosta baarin hinnoittelusta pääluvun mukaan. 

En tosiaan tarkoittanut syyttää ketään yhteydenpidon puutteesta, joskus asiat vaan menevät noin. Toivon, että teille tulee vielä ihania hääkutsuja muualle.

Jospa olet morsianta kauniimpi eikä halua kilpailua paikalle? Kaikkea hyvää sinulle.

Vierailija
80/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 14:49"]

[/quote]

En ole ap, mutta ei kuulosta samoilta pippaloilta. PS. Otattehan kuvaajan paikalle, kun sanotte tahdon. Kadut vanhempana, ettei kukaan ole näkemässä.