Törkeä hääkutsu?
Ystäväpariskunta on menossa naimisiin. Olin paikalla vuosi sitten kun kosinta tapahtui ja itkin onnesta ystävieni puolesta.
Omassa elämässäni on sattunut tämän jälkeen paljon enkä ole vajaan vuoteen päässyt kyläilemään, mutta eipä ole nämäkään ystävät meillä käyneet. Nyt sain kuulla että molemmilla on ollu polttarit, mutta minua ja miestäni ei oltu kutsuttu kumpienkaan polttareihin. Vihkimistilaisuuteenkaan emme saaneet kutsua. Meitä ei ole myöskään kutsuttu juhlapaikalle.
Kuitenkin, saimme kutsut jatkoille. Ystävät ovat varanneet baarin yksityiskäyttöön ja haluavat tietenkin paikan täyteen jotta tilauspiikki täyttyy ja tilan vuokra tulee halvemmaksi. Häälahjat myös toimitetaan tänne yökerhoon, eli vaikka meitä ei ole kelpuutettu mihinkään muuhun kuin baariseuraksi niin meillä olisi "velvollisuus" tuoda häälahja. Baarikutsuun oli liitetty myös tilinumero, jos ei materialahjaa keksi..
Johtuuko tämä nyt vain minusta (oon häähullu ja rakastan hääjuhlia, itken onnesta kun katson vieraiden ihmisen häitä telkkarista), vai onko tämä vähän röyhkeää että oletetaan meidän menevän maksavaksi asiakkaaksi vielä materia- tai rahalahjan kanssa ilman että muuten ei olla tervetulleita mihinkään osaan juhlista?
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 11:13"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 15:49"]
Kiitos kaikille vastauksista, piristää kummasti juhannustunnelmaa kun tietää ettei ole yksin tämän mielipiteen kanssa, koska en missään nimessä haluaisi olla töykeä ja kieltäytyä menemästä baariin- mutta samalla taas en halua että minua ja miestäni kohdellaan siten että kelpaamme vain piikkiä lyhentämään ja tuomaan lahjan!
Kyseinen parikaan ei ole ilkeitä ihmisiä kumpikaan, mutta ilmeisesti he eivät ole ajatelleet asiaa loppuun! Aion itse kutsua parin häihimme sitten kun ne parin vuoden päästä ovat, en halua olla katkera mutten myöskään lähde hyväntekijäksi juhliin jonne meitä ei selkeästikään kaivata.
Isot halit ja hyvät juhannukset kaikille :)
[/quote]
Eikö teillä ollut jo lapsia? Minkä ikäisiä olette? Häät parin vuoden päästä?
[/quote]
Niin? Ei ole ensimmäinen pari joka menee naimisiin vasta kun on lapsia. En kyllä muista apn kirjoittaneen lapsista mitään.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 10:23"]
Tässä mun mielestä on ap:lle tehty törkeä temppu nimenomaan siinä, että ne lahjat on ohjeistettu tuomaan yökerhoon. Jos haluavat juhlia useammassa osassa niin mun mielestäni menisi kohteliaasti niin, että vain niille varsinaiseen juhlaan meneville olisi se lahjojen jättöohje. Yökerhoon jos muita kutsuvat, niin sitten sinne ei mitään lahjavelvoitetta.
[/quote]
no mutta eihän se lahjasta maininta mikään velvoite ole vaan tieto niille jotka lahjan haluavat tuoda. Jos sitä mainintaa ei olisi, niin mihin sitten ne, jotka on kutsuttu baariin ja haluavat antaa lahjan, pitäisi se lahja toimittaa? voi sitä tietysti erikseen kysyä morsiusparilta että mihin lahja tuodaan ja milloin, mutta samantienhän sen tiedon siihen kutsuun laittaa kun yleensä on tapana tehdä näin. ja useimmat haluavat sen lahjan kumminkin antaa, vaikka morsiuspari ei edes tarvitsisi/haluaisi mitään.
[/quote]
Ei ne omalla kustannuksellaan pelkkään baariin tulevat halua mitään lahjaa antaa ainakaan siellä baarissa. Naurettavaa hääparilta edes kuvitella sellaista. Tyylikkäämpää olisi ollut kutsussa ilmoittaa, että iltatilaisuuteen ei toivota lahjoja.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 11:20"]
Tässä mun mielestä on ap:lle tehty törkeä temppu nimenomaan siinä, että ne lahjat on ohjeistettu tuomaan yökerhoon. Jos haluavat juhlia useammassa osassa niin mun mielestäni menisi kohteliaasti niin, että vain niille varsinaiseen juhlaan meneville olisi se lahjojen jättöohje. Yökerhoon jos muita kutsuvat, niin sitten sinne ei mitään lahjavelvoitetta.
[/quote]
no mutta eihän se lahjasta maininta mikään velvoite ole vaan tieto niille jotka lahjan haluavat tuoda. Jos sitä mainintaa ei olisi, niin mihin sitten ne, jotka on kutsuttu baariin ja haluavat antaa lahjan, pitäisi se lahja toimittaa? voi sitä tietysti erikseen kysyä morsiusparilta että mihin lahja tuodaan ja milloin, mutta samantienhän sen tiedon siihen kutsuun laittaa kun yleensä on tapana tehdä näin. ja useimmat haluavat sen lahjan kumminkin antaa, vaikka morsiuspari ei edes tarvitsisi/haluaisi mitään.
[/quote]
Ei ne omalla kustannuksellaan pelkkään baariin tulevat halua mitään lahjaa antaa ainakaan siellä baarissa. Naurettavaa hääparilta edes kuvitella sellaista. Tyylikkäämpää olisi ollut kutsussa ilmoittaa, että iltatilaisuuteen ei toivota lahjoja.
[/quote]
Jaa, no ilmeisesti sitten ajattelen eritavalla kuin valtaosa. Musta on kiva antaa lahjoja vaikken saisi mitään vastineeksi.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 11:26"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jaa, no ilmeisesti sitten ajattelen eritavalla kuin valtaosa. Musta on kiva antaa lahjoja vaikken saisi mitään vastineeksi.
[/quote]
Susta on kivaa raahata lahjanyssyköitä ihmisille baariin, josta niiden sitten pitää illan päätteeksi kuskata kotiinsa sinun ja muutaman kymmenen muun "läheisen ystävän" lahjat?
Tosiasiassa kukaan ei olisi tuollekaan hääparille vienyt mitään sinne baariin jo ihan käytännön syistä, jollei nyt sitten ap:n mukaan kutsussa olisi oikein erikseen mainittu, että sinnekin on lahjapöytä järjestetty.
Siis oikeasti: voiko (siis onko asiallista) kutsussa mainita, että lahjat toimitetaan yökerhoon?? Nyt en kyllä usko ap:tä.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 11:29"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 11:26"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Susta on kivaa raahata lahjanyssyköitä ihmisille baariin, josta niiden sitten pitää illan päätteeksi kuskata kotiinsa sinun ja muutaman kymmenen muun "läheisen ystävän" lahjat?
Tosiasiassa kukaan ei olisi tuollekaan hääparille vienyt mitään sinne baariin jo ihan käytännön syistä, jollei nyt sitten ap:n mukaan kutsussa olisi oikein erikseen mainittu, että sinnekin on lahjapöytä järjestetty.
[/quote]
Kyllä, veisin baariin lahjan jos siitä on maininta kutsussa että sinne voi lahjan viedä, se on morsiusparin oma asia miten ja milloin lahjansa sieltä pois kuljettavat.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 21:12"]
Hieman OT mutta ei kai kaaso ja bestman päätä polttarivieraita? Kaikki polttarit jotka tiedän on sulhanen ja morsian ilmoittanut vieraslistan.
[/quote]
Itse yhdet polttarit järjestäneenä bestmanina: konsultoin morsianta ja kaasoa, mutta kutsut suoritin minä.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 14:27"]
-juhlat (vajaa 100neliön asunto, suoraan vihkimistilaisuudesta menee sukulaiset ja perhe, pari tuntia myöhemmin ystävät, täällä tanssitaan, syödään ja leikitään perinteisiä hääleikkejä, eikä olla tervetulleita)
[/quote]
Kuinka paljon porukkaa vajaan 100:n neliön asuntoon mahtuu juhlimaan, etenkin jos pitää mahtua syömään jne.? En tarkoita, ettetkö saisi olla pettynyt ettet ole kutsuttu, mutta jos tilat ovat tuollaiset, niin reilua karsintaa pitää suorittaa.
Ehkä ystäväyys olikin kaveruutta toiselta osapuolelta? Joskus voi ystävyyskin hiipua pois kun yhteinen nimittäjä elämässä muuttuu/katoaa. Morsian on ehkä ollut kiikun kaakun kusuako sinut häihin, päättänyt sitten olla kutsumatta kun on ehkä joutunut rajaamaan vieraiden määrää. Huonon omantunnon vuoksi sitten kutsunut iltajuhlaan. Voit joko päättää olla loukkaantumatta ja mennä baariin ja lämmitellä ystävyyttä uudelleen. Tai sitten myönnyt vain siihen, että elämässä ihmisiä tulee ja menee.. Aiheesta kuitenkin loukkaannuit.
Itse ehkä laittaisin pienen muistamisen tilille, mutta jättäisin baarireissun väliin jonkin "syyn" nojalla. Hätävalheeksi vaikka käy, että teidän on kutsuttu erään toisen ystävän/sukulaisen yms. häihin.
Toisaalta miten voi vajaan 100 neliön asunnossa järjestää hääjuhlan? Ei sinne kovin montaa vierasta kyllä ainakaan yhtä aikaa mahdu.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 12:01"]
Toisaalta miten voi vajaan 100 neliön asunnossa järjestää hääjuhlan? Ei sinne kovin montaa vierasta kyllä ainakaan yhtä aikaa mahdu.
[/quote]
Ap tulee vielä lisäämään, kun tämä on aiheuttanut ihmetystä :)
Kerroin (omasta mielestäni) aiemmin, että asuntoon menevät ensin lähimmät sukulaiset (joita on noin 15kpl) ja sen jälkeen ystävät (joita on kutsuttu 20kpl, ollaan siellä asunnossa ennenkin isommallakin porukalla hienosti pystytty olemaan). Itse en ihmettele että haluavat siellä tanssia ja leikkiä, asunto on hieno ja heillä on suuri osittain katettu pihakin! :)
Se tässä ihmetyttää että olen luullut olevani yhtä läheinen kuin nämä kotiin kutsutut ystävät, koska hääpari on minulle avautunut muutamasta baariin kutsutusta henkilöstä joskus aikaisemmin- ja nyt olen näiden "haukuttujen" kanssa samassa veneessä. Se tästä koko tilanteesta on tehnyt kummallisen, siis ei se etten olekaan maailman napa, eikä se miten häät on ylipäätään järjestetty- vaan se, että minut ja mieheni on kutsuttu vain ja ainoastaan tilaisuuteen minne on kutsuttu jopa sellaisia ihmisiä joista ei pidetä (joka saa vielä enemmän epäilemään tätä lahjat baariin asiaa, että onko niitä inhokkeja kutsuttu lahjan kiilto silmissä vai mitä ihmettä). En siis ymmärrä miksi meidät on sinne baariin edes pyydetty, jos seuramme ei näytä enään kelpaavan.
Ja siitä tässä aloituksessani lähinnä olikin kysymys, että olenko moukka jos jätän väliin nämä baari-häät... Enkä ole loukkaantunut siitä etten saanut kutsua häihin (ihan kiva tietää missä "ystävyytemme" menee), vaan olen loukkaantunut siitä että minut kutsutaan baariin ja annetaan tilinumero perään. Niin, ja kutsusta jotkut kyseli- ei tullut postissa laisinkaan vaan tälle baarikutsulle on luotu aivan oma yhteisö facebookiin, eli henkilökohtaista kutsua en ole saanut lainkaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 23:19"]siis jos ette ole olleet vuoteen yhteydessä ku muutamia kertoja niin ette te kyllä kovin läheisiltä ystäviltä kuulosta vaikka miten päin vääntäis. Ja siis luinko oikein, että hääjuhla pidetään alle 100 neliön kämpässä? Eihän sellaiseen tilaan mahdu edes kovin monta ihmistä niin että kaikille löytyisi istuma- ja ruokailupaikka. Tuo määrä todellakin täyttyy sukulaisita ja niistä ystävistä joiden kanssa ollaan oltu yhteydessä useammin kuin muutaman kerran vuodessa. Kyllä ap:n pitäisi mun mielestä olla iloinen kutsusta. Sitä paitsi missä sanotaan ettei tuolla baarissa ole jonkinlaista tarjoilua morsiusparin piikkiin?
[/quote]
Tuo eka lause on puhdasta paskaa. Olen läheisimmän ystäväni kanssa nähnyt livenä elämämme aikana 5 kertaa välimatkan takia. Pyysi mua lapsensa kummiksi ja tulen toimimaan kaasona hänen häissään ja pidän siellä homman hanskassa niin pari voi keskittyä juhlimaan. Nähdään kerran vuodessa välimatkan takia. Muutan sopivasti ennen häneen häitään samalle paikkakunnalle ja itseasiassa samaan taloyhtiöön. :D Ollaan välimatkasta ja tapaamisten vähyydestä huolimatta yhteydessä lähes päivittäin ja hän on kuin sisko mulle.
ole niinkunet olisi huomannutkaan facekutsua
Siis näkyykö siellä fb:ssä myös se et ketkä kaikki on kutsuttu kotiin juhlimaan ja mihin aikaan..? Vai mistä tiedät nuo kellonajat ja ketä kutsuttu?
Ite en menisi. Munkin kaveri asuu eri kaupungissa mutta nähdään about kerran kk. Ja hänet haluan kaasoksi siltikin. Jos ystäviä oikeasti on niin sillä välimatkalla ei ole merkitystä tai sillä kuin monesti näkee. Todella lapsellista käytöstä heiltä.
Tuo järjestely olisi muuten ihan ok ja ap:n täytyisi vaan sulattaa asia, mutta tuo että baarivierailta ollaan lahjoja\rahaa vailla on kyllä jotenkin...en ees löydä sanoja.
Jätä suosiolla menemättä, kuulostaa kurjalta tyypiltä tuo kaverisi. Eikä siitä edes kannata potea mitenkään huonoa omaatuntoa.