Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Törkeä hääkutsu?

Vierailija
20.06.2014 |

Ystäväpariskunta on menossa naimisiin. Olin paikalla vuosi sitten kun kosinta tapahtui ja itkin onnesta ystävieni puolesta.

Omassa elämässäni on sattunut tämän jälkeen paljon enkä ole vajaan vuoteen päässyt kyläilemään, mutta eipä ole nämäkään ystävät meillä käyneet. Nyt sain kuulla että molemmilla on ollu polttarit, mutta minua ja miestäni ei oltu kutsuttu kumpienkaan polttareihin. Vihkimistilaisuuteenkaan emme saaneet kutsua. Meitä ei ole myöskään kutsuttu juhlapaikalle.

Kuitenkin, saimme kutsut jatkoille. Ystävät ovat varanneet baarin yksityiskäyttöön ja haluavat tietenkin paikan täyteen jotta tilauspiikki täyttyy ja tilan vuokra tulee halvemmaksi. Häälahjat myös toimitetaan tänne yökerhoon, eli vaikka meitä ei ole kelpuutettu mihinkään muuhun kuin baariseuraksi niin meillä olisi "velvollisuus" tuoda häälahja. Baarikutsuun oli liitetty myös tilinumero, jos ei materialahjaa keksi..

Johtuuko tämä nyt vain minusta (oon häähullu ja rakastan hääjuhlia, itken onnesta kun katson vieraiden ihmisen häitä telkkarista), vai onko tämä vähän röyhkeää että oletetaan meidän menevän maksavaksi asiakkaaksi vielä materia- tai rahalahjan kanssa ilman että muuten ei olla tervetulleita mihinkään osaan juhlista?

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 15:00"]

eli olis ollut parempi, ettei olis kutsuttu baariinkaan? vaikka ap itki!

vittu mitä jengiä, ootteks te jotain köyhiä kaksvitosia?

älä ap mene, itke vaikka sekin aika

[/quote]

Kyllä, oikeasti on parempi ja ystävällisempi se, että ei kutsuta ollenkaan. Kaikki tietysti ymmärtää, että jokaista ihmistä, ystävää tai edes sukulaista ei voi kutsua häihin. Se on ihan normaalia. Joskus saa kutsun yllättävältä taholta, joskus jää kutsu saamatta ihmiseltä, jota pitää melkein varmana kutsujana. Mutta koska kaikki tietää, ettei kaikkia voi kutsua, tässä ei ole mitään ihmeellistä.

Sen sijaan on loukkaavaa kutsua ihminen pelkkään baariin selvästi lahjaa odottaen. Käytännön tasolla tällainen kutsu tarkoittaa suoraan: Et ole tarpeeksi läheinen että näkisit vihkimisemme. Et ole tarpeeksi läheinen, että tarjoaisimme sinulle vieraanvaraisuutta ja haluaisimme sinun nauttivan päivästä kanssamme. Sen sijaan olet sellainen ihminen, jonka lahjarahat meille kyllä kelpaa oikein hyvin, mutta mitään me emme sinulle halua tarjota. Maksa itse omat juomasikin, samperi soikoon.

On totta, että kutsuja ei varmaan muodosta näitä ajatuksia selvästi päässään auki, mutta sitähän tuo tarkoittaa.

Vierailija
82/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani ystäväsi epäkohteliaisuudesta.

En menisi baaritilaisuuteen. Jos menisin, niin veisin lahjaksi jonkun aiemman esittämän puutarhatontun. Valitsisin mahdollisimman karmean version.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ap:n tapauksessa ikävää on se, että ei pääse varsinaisiin juhliin, vaikka pitää maksaakin (ilmeisesti baarissa ei siis tarjota mitään ilmaista juotavaa) ja odotetaan lahjaakin.

Kun menimme naimisiin, oli meilläkin häissä erikseen jatkot, jonne kutsuttiin uusia opiskelukavereita. Kaikki he siis olivat melko uusia tuttavuuksia, joten kukaan ei edes olettanut saavansa hääkutsua. Jatkoilla oli tarjollla juomaa ja ruokaa kaikille. Olimme sanoneet kaikille, että mitään lahjoja ei tarvitse sitten tuoda häihiimme. Mielestäni emme tässä tilanteessa olleet törkeitä, vaikka vieraita jaottelimme. :)

Vierailija
84/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten syy on että olet häähullu. itket ja huudat, teet kohtauksen kaikesta. ja homma pahenee kun olet ottanut pari lasia skumppa/champagnea. ehkä?

Vierailija
85/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menisin baariin, menisin vain sen takia, että tapaisin tuttuja olisi ehkä tiedossa hyvät bileet. Mutta oma mieliala saattaisi olla sen verran loukkaantunut, etta ehkä en menisi.

Jos pääsisin loukkaantumisen yli, menisin juhlimaan kavereiden seurasta nauttien; en veisi lahjaa, korkeintaan kortin tai itse askarteleman paperikoristeen tms.

Tai jos haluaisit olla ilkeä, mutta ap ei selvästikään ole, sanoisin, että "meillä oli lahjaksi shampanjapullo, mutta sitä ei saanutkaan tuoda baariin. Tulkaa hakenaan meiltä."

Vierailija
86/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos yhtään lohduttaa, niin voin kertoa, että minua ei kutsuttu siskoni häihin. 

Vierailija
87/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista, piristää kummasti juhannustunnelmaa kun tietää ettei ole yksin tämän mielipiteen kanssa, koska en missään nimessä haluaisi olla töykeä ja kieltäytyä menemästä baariin- mutta samalla taas en halua että minua ja miestäni kohdellaan siten että kelpaamme vain piikkiä lyhentämään ja tuomaan lahjan!

Kyseinen parikaan ei ole ilkeitä ihmisiä kumpikaan, mutta ilmeisesti he eivät ole ajatelleet asiaa loppuun! Aion itse kutsua parin häihimme sitten kun ne parin vuoden päästä ovat, en halua olla katkera mutten myöskään lähde hyväntekijäksi juhliin jonne meitä ei selkeästikään kaivata.

Isot halit ja hyvät juhannukset kaikille :)

Vierailija
88/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menisin, ja nielisin kiukkuni. Ihminen on ollut tärkeä mulle ja sitten voisitte nähdä muitakin ystäviä. Ei ole sinun vikasi että teidät on ohitettu eikä sinun tarkoituksesti. Veisin just lahjaksi just esim. shampanja-pullon tai muuta yleistä. Ehkä ystävyytenne vaikka elpyykin, tai sitten näät missä kantimissa on. Toki voit ottaa loukkaantumislinjankin, mutta kannattaako. Voit siellä sitten muistutella miten oli ihanaa kosintatilaisuudessa yms. vahva yhteinen juttunne. 

Vierailija
89/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa kutsun, menee mikäli tahtoo. Draamaa saa tietysti elämäänsä loukkaantumalla kutsustakin. :-) Kivaa jussia kaikille. Miettikää vähemmän eläkää enemmän.

Vierailija
90/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai niitä häitä ap:n takia järjestetty. Kun häät ovat noin monimuotoiset, varmaan maksavatkin maltaita. Morsiuspari, kaaso ja bestman ovat varmaan ajatelleet, että polttareihin otetaan esim. viisi henkeä mukaan lukien sisarukset. Hääjuhliinkin on voitu laittaa rajaksi vaikka 50-100 henkeä, ja sehän tulee aika nopeasti täyteen sukulaisista kaikkine lapsineen ja serkkuperheineen. Sitten on ajateltu, että sinne baariin kutsutaan kaikki ystävät ja muut mahdolliset ihmiset. Eikö ap:n pitäisi olla onnellinen, että hänetkin on huomioitu kuitenkin ja kutsuttu jatkoille? Olisiko ollut parempi, jos olisi kokonaan jätetty huomiotta?

Vierailija
91/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyy, en olekaan maailman napa!

T. Ap

Vierailija
92/108 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voittehan mennä sinne baariin jos haluatte baari-illan viettää mutta mitään lahjaa ette missään nimessä vie. Olkoot ilman jos eivät mitään aio teille tarjota. Ahneilta vaikuttavat. Kaikenko joudutte itse maksamaan siellä baarissa? Outoa meininkiä.

Vierailija
93/108 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ekan sivun viesteistä vain. Mutta siis haloo, 100 neliön asunto! Ei sinne todellakaan voi kutsua kuin 30 ihmistä maksimissaan eli todellakin VAIN lähimmät: vanhemmat, sisarukset, kaaso, bestman.

Vierailija
94/108 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 14:22"]

Luin ekan sivun viesteistä vain. Mutta siis haloo, 100 neliön asunto! Ei sinne todellakaan voi kutsua kuin 30 ihmistä maksimissaan eli todellakin VAIN lähimmät: vanhemmat, sisarukset, kaaso, bestman.

[/quote]

Olisi kannattanut lukea tuo viesti nro 84...

Vierailija
95/108 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mä ymmärrän myös morsiusparia.

- Pitävät pienet aloittajaiset rauhallisemmalla tyylillä läheisten kesken (kyllä, ap ei kuulu kaikkein lähimpiin, koska vuoteen ei ole tullut nähtyä oli syy mikä hyvänsä)

- haluavat kaverien kanssa juhlia railakkaammin illalla baarissa. 

Lahjan veisin siinä suhteessa, mitä tarjoavat vieraille baarissa: esim. bändi, iltapalaa, boolia niin veisin 50 euron lahjan. Mutta jos kaikki baarissa ostettava itse, veisin tyyliin 10 euron viinipullon ja kortin. Mutta menisin varmaan mukaan pitämään hauskaa.

Kerran eräs pari piti häät ja jokaisen piti etukäteen tilata ja maksaa ravintola-annoksensa. Minusta niihin häihin ei tosiaankaan täytynyt viedä kuin kortti ja jotain 10 eurolla (tarjosivat kakun). 

Vierailija
96/108 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 15:06"][quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 15:04"]

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 14:45"]

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 14:39"]

Se, että kirjoitit: "enkä ole vajaan vuoteen päässyt kyläilemään, mutta eipä ole nämäkään ystävät meillä käyneet. " kertoo sinusta sen, että haluat syyttää kaikesta kaveriasi. Kirjoituksesi on liian puolueellinen. Minusta vedät herneen nenään turhasta. Mene jatkoille jos haluat. Suutu hänelle jos haluat.

[/quote]

Halusin tuolla lauseella kuvastaa vain sitä että tämä vuoden vähäisempi yhteydenpito ei ole ollut yksipuolista meidän kohdaltamme, että kyse ei ole siitä että minä en olisi jaksanut vastata viesteihin, puheluihin ja niin edelleen. Kurjaa jos sait tuollaisen kuvan kirjoituksestani, se ei ollut tarkoitus ollenkaan!

Enkä ole suuttunut, eihän siinä mitään suuttumista ole jos meitä ei häihin haluta, ihmetyttää toki. Siitä olen loukkaantunut että meidän on kutsuttu lyhentämään heidän baarilaskuaan ja tuomaan häälahjaa vaikka itse hääjuhlaan emme ole tervetulleita.

En ole tietystikään 100% varma keitä on kutsuttu ja mihinkin tilaisuuteen, mutta sen perusteella mitä tiedän voin vain ihmetellä. Tämän hetkisen tiedon mukaan (yhteiseltä lähipiiriltä) vaikuttaisi sille että ollaan ainoita läheisistä jotka eivät ole tervetulleita juhlaan muuten kuin baariin. Ja kyllä, vajaa vuosi on ollut vähän nihkeämpää yhteydenpidolta (hän on yrittäjä, itse olen aloittanut uuden työn, asumme eri kaupungeissa), mutta mulla on lukuisia ystäviä keiden kanssa en edes pääse näkemään kuin kerran vuoteen ja silti osaamme aina jatkaa siitä mihin jäätiin. Ei se yhteyden pidon määrä välttämättä määritä ystävää.

ap

[/quote] Et nyt ymmärtänyt : "mutta eipä ole nämäkään ystävät meillä käyneet." Tuo kertoo, ettet halua laittaa mitään omaan piikkiin.

[/quote]

Olen pahoillani että tämä lause on nyt vain se mitä koko tarinasta näet, en varmaan osaa sitten tarpeeksi hyvin ilmaista kirjallisesti itseäni! Mutta jos mustavalkoistan nyt niin ei, ei ole tarkoitus laittaa nyt yhtään kenenkään piikkiin mitään, kyse on törkeästä hääkutsusta eikä siitä että kuka on soittanut ja kenelle..

ap

[/quote]

Ei se ap sun ilmaisusta johdu. Hän taitaa vain olla hääkutsun laittanut kaverisi tai muuten vain surullisenkuuluisa vastarannakiiski. :D

Vierailija
97/108 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroit, että olet kaason lapsen kummi Eli hän on todennäköisesti hyvä ystäväsi. Voisitko jutella asiasta kaason kannsa? Tietääkö hän miksette ole saaneet kutsua häiden muihin osioihin.

Minusta tämä on erittäin kummallinen hääkutsu ja aiheesta olet loukkaantunut. Aito ystävyys ei kaadu siihen, jos ei hetkeen niin tiiviisti nähdä. Vuosi on lyhyt aika. Omassa kaveripiirissäni koko ydin porukka on kutsuttu aina sekä polttareihin että hääjuhliin vaikkei kaikki niin tiivisti ole pitäneetkään yhteyttä.

Olen pahoillani puolestasi.

Vierailija
98/108 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 14:02"]

Puutarhatonttu on sopiva lahja.

[/quote]

Ja shampanjavispilä. Mut laittaisin postissa menemään eikä olis niin väliä vaikka tonttukin menis matkalla rikki.

Vierailija
99/108 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 11:47"]

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 21:12"]

Hieman OT mutta ei kai kaaso ja bestman päätä polttarivieraita? Kaikki polttarit jotka tiedän on sulhanen ja morsian ilmoittanut vieraslistan.

[/quote]

Itse yhdet polttarit järjestäneenä bestmanina: konsultoin morsianta ja kaasoa, mutta kutsut suoritin minä.

[/quote]

Ne polttarit joissa olen ollut ja yhdet oon järkännyt, systeemi menee niin että morsiamelta kysytään keitä haluaa mahdollisesti polttareihinsa ja kaaso sit kutsuu.

Vierailija
100/108 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 11:59"]

Itse ehkä laittaisin pienen muistamisen tilille, mutta jättäisin baarireissun väliin jonkin "syyn" nojalla. Hätävalheeksi vaikka käy, että teidän on kutsuttu erään toisen ystävän/sukulaisen yms. häihin.

[/quote]

Mä laittaisin postissa onnittelukortin ja erillisen valittelun että en ole osallistumassa. En alkaisi selittelemään mitään muista juhlista.