Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvisruokaa on oikeus vaatia, mutta liharuokaa ei?

Vierailija
18.06.2014 |

Tulipa tässä vaan tästä keskustelusta mieleen: http://www.vauva.fi/keskustelu/4206335/ketju/miksi_miehille_pitaisi_aina_olla_lihaa_tarjolla

Olen aikaisemminkin törmännyt asetelmaan, jossa kasvissyöjät olettavat kaikkialla muistettavan heidän ruokavaliotaan ja pidetään röyhkeänä käytöksenä, jos pitojen emäntä ei ole asettanut kasvisvaihtoehtoa tarjolle.

Jos sitten kasvisintoilija pitää itse juhlat, niin tarjottavat ovat ainoastaan kasvisruokaa. Jos joku kyselee liharuokien perään, niin on juntti lihansyöjä.

Eikö pitäisi olla vuoroin vieraissa, sanoakseni. Jos kasvisintoilijat odottavat kaikkialla saavansa kasvisruokaa, niin miksi omista pidoista ei löydy lihansyöjille liharuokaa?

Kommentit (268)

Vierailija
201/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 11:52"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 11:41"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 11:31"]

Anteeksi, mutta haluaisin esittaa kysymyksen sille keskustelijalle, joka syo pelkkaa lihaa kun muuten oksennus lentaa.

Voitko antaa esimerkkipaivan ruokavaliosi? Kuvitelmassani kun syot aamupalaksi lampaankoiven ja kupin mustaa kahvia, tyopaikan kanttiinissa pilkot hirvenlapaa ja illallispoydassa on piffeja lautasen taydelta. Mita soit eilen?

Alkuperaiseen kysymykseen sanoisin, etta on aika omituista lahtea vaatimaan lihan lisaamista ruokaan, ainakin kun ollaan vieraissa :) en ole kasvissyoja, mutta teen kasvisruokaa (tai ihan vaan 'ruokaa') aika useasti. Jopa vieraillekin olen tarjonnut, kukaan ei ole viela lahtenyt yokkien poydasta pois. Kasvissyojille pitaisin silmalla etta poydassa ei ole lihaa, toki. Jos eteeni tulisi puhdas carnivoristi, kai kavisin sitten vastavuoroisesti sitten lihahyllylla? Tuossa tapauksessa tekisin kylla erikseen paaruoan normaalilla liha-annoksella (olen tottunut kayttamaan n. 50 grammaa per aikuinen, aika vahan!) ja lihansyojalle sitten oma ruho erikseen. Tama syysta, etta itse en pystyisi syomaan niin paljon lihaa kerralla :)

[/quote]

Ai kun olet hauska :DDDDD. Tottakai lihansyöjä syö kokonaisen ruhon kerrallaan, buahhahhhaaa.

[/quote]

Kieltämättä hyrähdin itsekin tälle viestille. Totta kai, jos ei voi syödä kasviksia, vetää naamariin kokonaisen hirvenruhon päivässä. Ei ole olemassakaan esim. kananmunia, juustoa jne.

[/quote]

Niin tässä ketjussa moni lihansyöjä väittää. He eivät voi oman kertomuksensa mukaan syödä mitään muuta kuin lihaa. Mitä tahansa lihatonta vaihtoehtoa täällä yritetään ehdottaa, niin aina on joku lihansyöjä kertomassa miksi hän ei kerta kaikkiaan voi sitä syödä.

Vierailija
202/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 11:40"]

Niin ja miksi ne possut ensinkään tapettu? Siksi että sitä halutaan ostaa kenties? Jos kukaan ei sitä osta ei possuja tapeta.

[/quote]

Mitä muuten possuille tapahtuisi, jos kukaan ei enää niiden lihaa söisi? Kuolisivatko ne hiljalleen sukupuuttoon? Ei kai kukaan ala kasvattamaan eläimiä, joista ei mitään hyödy. Oletan siis, että nahkateollisuus on yhtä epäeettistä kuin lihateollisuuskin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 11:11"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 10:52"]

Miten te vannoutuneette lihansyöjät muuten reagoitte, jos minun kaltaiseni sekasyöjä tarjoaa teille kasvisruokaa? Esimerkiksi näin kesällä meidän ruokapöydässä saattaa olla vaikkapa munakoisolasagnea ja valkoviiniä, koska se nyt vain sattuu olemaan yksi herkullisimmista ruoista, joita tiedän, ja siksi laitan sitä mielelläni vieraillekin. Vedättekö samanlaiset "olen lihansyöjä, joten on törkeää vaatia minua tulemaan toimeen ilman lihaa, ja te kasvissyöjät aina vaaditte kaikkia tanssimaan oman pillinne mukaan joten on ihan oikein tehdä teidän elämänne hankalaksi" -raivarit kuin kasvissyöjän ruokapöydässä?

-145[/quote]

En pidä itseäni vannoutuneena lihansyöjänä, mutta munakoisolasagne jäisi syömättä.

Taustana nirsoiluun: lapsena meillä oli linja, että kaikkea pitää maistaa + lautanen pitää syödä tyhjäksi + mutsi tai faija tai ope annosteli ruuan lautaselle. Nyt kun kukaan ei enää voi itkettää minua ruuan kanssa, niin syön ja maistan mitä itse haluan ja pidän epämiellyttävää ruokaa epämiellyttävänä. Lihakin voi olla epämiellyttävää, joulut olivat lapsena ja nuoruudessa ihan kamalia.

t: se nirso 153

[/quote]

Minä olen kasvissyöjä enkä pidä munakoisosta, mutta ei tulisi mieleenkään kieltäytyä munakoisolasagnesta, jota minulle kylässä tarjotaan. Sen sijaan kieltäytyisin lihalasagnesta eettiseen katsomukseeni vedoten, mutta ei tulisi mieleenikään vaatia sen tilalle mitään.

Vierailija
204/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 11:56"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:14"][quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:07"]

Lihansyönti on väärin toisin kuin kasvissyönti. Siinä se ero.

[/quote]

Niinkun sinä päätit niin?

Mites, kun tuolla kaupassa nyt on paketeittain jo teurastettujen possujen lihaa. Ne possut eivät siis siitä enää herää henkiin, jos liha jätetään syömättä.

Sen sijaan jos se liha jätetään syömättä, niin se pilaantuu ja heitetään roskiin. Näinollen siis nämä possut kuolivat turhaan.

[/quote]

Niin ja miksi ne possut ensinkään tapettu? Siksi että sitä halutaan ostaa kenties? Jos kukaan ei sitä osta ei possuja tapeta.

[/quote]

Minun vakaumukseni on syödä ne, jotta possukat eivät kuolleet turhaan. Miksi minun vakaumustani ei tarvitsisi kunnioittaa, mutta kasvissyöjän vakaumusta kyllä?

[/quote]

Eli jos lihatuotanto on niin vastenmielistä, niin miksi ei kasvisruokailija voi tarjota jotain riista ruokaa. Esim, hirvenlihaa, poronlihaa, lintuja jne. Nehän metsästetään ja saavat asua luonossa.

Minulla on kasvisruokailija joka tarjoaa lihaa vieraille, mutta se on tosiaan riistaa tai lintua.

Olisko tämä edes varteenotettava vaihtoehto?

Vierailija
205/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:04"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:14"][quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:07"]

[/quote]

Mites, kun tuolla kaupassa nyt on paketeittain jo teurastettujen possujen lihaa. Ne possut eivät siis siitä enää herää henkiin, jos liha jätetään syömättä.

Sen sijaan jos se liha jätetään syömättä, niin se pilaantuu ja heitetään roskiin. Näinollen siis nämä possut kuolivat turhaan.

[/quote]

[/quote]

Minun vakaumukseni on syödä ne, jotta possukat eivät kuolleet turhaan. Miksi minun vakaumustani ei tarvitsisi kunnioittaa, mutta kasvissyöjän vakaumusta kyllä?

[/quote]

Eli jos lihatuotanto on niin vastenmielistä, niin miksi ei kasvisruokailija voi tarjota jotain riista ruokaa. Esim, hirvenlihaa, poronlihaa, lintuja jne. Nehän metsästetään ja saavat asua luonossa.

Minulla on kasvisruokailija joka tarjoaa lihaa vieraille, mutta se on tosiaan riistaa tai lintua.

[/quote]

Totta, olisi erittäin hyvä ratkaisu näin paatuneen lihansyöjän mielestä. Ja hirvenlihaa myydään lähes joka marketissa pakasteena, on suht hyvää mitä on tullut siitä pari kertaa ruokaa laitettua.

Vierailija
206/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 11:22"]

Minä ja mieheni olemme kasvissyöjiä. Kun menimme 8 vuotta sitten naimisiin, tarjosimme häissämme kasvisruokaa, ei edes mitään kaloja tms. 80:stä vieraasta kaksi kertoi ilmoittautumisen yhteydessä erityisruokavaliokseen liharuuan, joten pitopalvelumme valmisti heille liharuokaa.

Tästä ketjusta tuli mieleen, että olisikohan meidän pitänyt kutsussa ilmoittaa, että tarjolla on vain kasvisruokaa, ettei herkät lihansyöjät kovin olisi loukkaantuneet? Tosin olimme kutsuneet vain sukulaisia ja kavereita jotka varmasti tiesivät ruokavaliostamme (sillä nuo kaksi osasivat ilmoittautua "lihansyöjiksi").

[/quote]

Tämä nyt menee aiheesta ohi, mutta voin vaan kuvitella minkälaisia juntteja nämä "lihansyöjät" ovat. Kai tarjositte heille pelkkää lihaa ilman mitään mausteita tai lisukkeita?

Vierailija
207/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 11:35"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 11:25"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 10:39"]

Ja näin ollen olet allerginen varmasti myös esimerkiksi guornille, sienille, pavuille, erilaisille juureksille ja tofulle? ;)

[/quote]

Olen se, joka aiemmin kertoi joutuvansa noudattamaan fodmap-ruokavaliota. Noista vaihtoehdoistasi voisin syödä erilaisia juureksia, muita ei vatsani kestä. Melko moni kasvissyöjä on varmaan joutunut jotkut häät juhlimaan kasvisvaihtoehdolla, joka on ollut pelkästään uunijuurekset ja vihersalaatti. Tämä oli minunkin ateriani kasvissyöjäystävieni häissä, ja eihän se nälkää pitänyt. Mielelläni söisin enemmänkin kasvisruokaa, mutta ateriani jäisivät todella köyhiksi ravintoarvoiltaan, kun suurin osa lihan korvaavista proteiinin lähteistä ei käy.

[/quote]

Kerroithan ilmoittautumisen yhteydessä erityisruokavaliostasi? Pitopalvelu olisi varmasti osannut valmistaa sinulle oikeanlaista ruokaa.

[/quote]

Tietysti kerroin. Tapauksesta tosin on jo aikaa, ehkäpä ärtynyt suoli ei ollut silloin niin yleinen vaiva, kuin nykyään tuntuu olevan. Liekö olemme pilanneet suolistomme punaisella lihalla :)

Vierailija
208/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:04"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jos minulle tulisi vieras, joka ilmoittaa, ettei pysty syömään mitään muuta kuin lihaa, niin todennäköisesti tarjoaisin hänelle juuri jotain hieman eettisempää, esimerkiksi metsästettyä lihaa. Mutta en tarjoaisi hänelle siihen perunaa lisukkeeksi tai jälkiruokakakkua, koska hän ei pystyisi niitä syömään. En myöskään paistaisi pihviä voissa, koska sehän on tehty maidosta eikä näin ollen sovi lihansyöjän ruokavalioon.

Vierailija
209/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:11"]

Minä ja mieheni olemme kasvissyöjiä. Kun menimme 8 vuotta sitten naimisiin, tarjosimme häissämme kasvisruokaa, ei edes mitään kaloja tms. 80:stä vieraasta kaksi kertoi ilmoittautumisen yhteydessä erityisruokavaliokseen liharuuan, joten pitopalvelumme valmisti heille liharuokaa.

Tästä ketjusta tuli mieleen, että olisikohan meidän pitänyt kutsussa ilmoittaa, että tarjolla on vain kasvisruokaa, ettei herkät lihansyöjät kovin olisi loukkaantuneet? Tosin olimme kutsuneet vain sukulaisia ja kavereita jotka varmasti tiesivät ruokavaliostamme (sillä nuo kaksi osasivat ilmoittautua "lihansyöjiksi").

[/quote]

Tämä nyt menee aiheesta ohi, mutta voin vaan kuvitella minkälaisia juntteja nämä "lihansyöjät" ovat. Kai tarjositte heille pelkkää lihaa ilman mitään mausteita tai lisukkeita?

[/quote]

Sinulle sitten ilmeisesti tarjoillaan joka paikassa yksi raaka porkkana + puolikas sellerinvarsi?

Vierailija
210/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisiko ap vielä siihen, että kuka on vaatinut kasvisruokaa? Olen ollut yli 20 vuotta jo kasvissyöjä, enkä ole koskaan missään vaatinut kasvisruokaa. En myöskään tunne ketään muutakaan kasvissyöjää, joka olisi näin tehnyt.

Useimmiten saan kasvisruokaa, jos käyn vaikkapa ystävieni kutsumana päivällisellä, koska he välittävät minusta ja haluiavat tarjota minullekin ruokaa. Jos eivät tarjoaisi, sitten en söisi. Yksinkertaista. Vieraampien kutsujien luona kerran tai kaksi kohteliaasti kieltäydyin tarjoomuksista, enkä vaatinut mitään. Osaanhan ruokkia itseni sitten myöhemmin.

Lihansyöjä voi taas halutessaan minun luonani olla syömättäkin , jos valmistamani pöperöt eivät kelpaa, tai tuoda omat lihansa. Tähän asti ovat sapuskani a-luokan lihansyöjillekin kelvanneet. Grillibileissä lihaa syövät ovat tuoneet omansa, samoin minä vien omat grillattavani jos grillataan lihaa syövien luona.Missä tässä on ongelma?

Missä ovat nämä kasvisruoan vaatijat, joista täällä meuhkataan?

Vierailija
211/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:17"]

[/quote]

[/quote]

Sinulle sitten ilmeisesti tarjoillaan joka paikassa yksi raaka porkkana + puolikas sellerinvarsi?

[/quote]

Jos tarjottaisiin, niin en valittaisi siitä. Ei se minun maailmaani kaada jos kerran kesässä käyn häissä ja siellä saan puolikkaan porkkanan ja sellerinvarren. Ruokavalioni kuitenkin on pääosin erittäin hyvä ja monipuolinen, joten se kyllä kestää tällaiset yksittäiset poikkeamat.

Vierailija
212/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Valitettavasti en nähnyt minkälaiset pääruoka-annokset pitopalvelu oli heille loihtinut, mutta jälkikäteen kun kysyin oliko liharuoka maistunut, kiitelivät sen olleen todella hyvää. Iltapalaksi heille oli lihapyöryköitä ja käsittääkseni silloin olivat ottaneet myös karjalanpiirakoita.

Vierailija
213/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:18"]

Vastaisiko ap vielä siihen, että kuka on vaatinut kasvisruokaa? Olen ollut yli 20 vuotta jo kasvissyöjä, enkä ole koskaan missään vaatinut kasvisruokaa. En myöskään tunne ketään muutakaan kasvissyöjää, joka olisi näin tehnyt.

Useimmiten saan kasvisruokaa, jos käyn vaikkapa ystävieni kutsumana päivällisellä, koska he välittävät minusta ja haluiavat tarjota minullekin ruokaa. Jos eivät tarjoaisi, sitten en söisi. Yksinkertaista. Vieraampien kutsujien luona kerran tai kaksi kohteliaasti kieltäydyin tarjoomuksista, enkä vaatinut mitään. Osaanhan ruokkia itseni sitten myöhemmin.

Lihansyöjä voi taas halutessaan minun luonani olla syömättäkin , jos valmistamani pöperöt eivät kelpaa, tai tuoda omat lihansa. Tähän asti ovat sapuskani a-luokan lihansyöjillekin kelvanneet. Grillibileissä lihaa syövät ovat tuoneet omansa, samoin minä vien omat grillattavani jos grillataan lihaa syövien luona.Missä tässä on ongelma?

[/quote]

Kylläpä näitä riittää, varmasti lähes jokainen tietää tuttavistaan ainakin yhden kasvisruokailijan, joka tekee syömisestään numeroa ja vaatii kutsuilla itselleen sopivat ruoat.

Nettiesimerkkejä jos haluaa, niin voi kahlata keskusteluja, joissa kysellään huonoimpia vieraskokemuksia. Paljon löytyy kertomuksia, joissa kasvissyöjä on pitänyt törkeänä käytöksenä sitä, ettei hänelle ole tehty sopivaa ruokaa.

Ja samaan aikaanhan moni sairauden takia erityisruokavaliota noudattava ottaa kiltisti eväät mukaan ja on vain ilahtunut, jos vieraspaikassa onkin hänelle sopivaa syötävää. Mutta ei nurise sen puuttumisesta.

Sitä asetelmaa en vaan voi käsittää.

Vierailija
214/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:21"]

[/quote]

[/quote]

Valitettavasti en nähnyt minkälaiset pääruoka-annokset pitopalvelu oli heille loihtinut, mutta jälkikäteen kun kysyin oliko liharuoka maistunut, kiitelivät sen olleen todella hyvää. Iltapalaksi heille oli lihapyöryköitä ja käsittääkseni silloin olivat ottaneet myös karjalanpiirakoita.

[/quote]

Vielä pitää jatkaa, että pitopalvelun työntekijät olivat todella huvittuneita näistä kahdesta lihansyöjästä kun soitin ja kerroin erityisruokavaliot. Eivät olleet kuulemma koskaan vastaavaan törmänneet... Tämän ketjun perusteella voisi luulla tuollaisten pyyntöjen olevan yleisempiäkin...

Vierailija
215/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:23"]

[/quote]

Kylläpä näitä riittää, varmasti lähes jokainen tietää tuttavistaan ainakin yhden kasvisruokailijan, joka tekee syömisestään numeroa ja vaatii kutsuilla itselleen sopivat ruoat.

Nettiesimerkkejä jos haluaa, niin voi kahlata keskusteluja, joissa kysellään huonoimpia vieraskokemuksia. Paljon löytyy kertomuksia, joissa kasvissyöjä on pitänyt törkeänä käytöksenä sitä, ettei hänelle ole tehty sopivaa ruokaa.

Ja samaan aikaanhan moni sairauden takia erityisruokavaliota noudattava ottaa kiltisti eväät mukaan ja on vain ilahtunut, jos vieraspaikassa onkin hänelle sopivaa syötävää. Mutta ei nurise sen puuttumisesta.

[/quote]

Ja ihan yhtä paljon löytyy kertomuksia näistä karppaajista/paleoruokavaliota noudattavista/bikini fitnessiä harrastavista, jotka loukkaantuvat kun heille ei ollut tarpeeksi monipuolista ruokaa tarjolla.

Vierailija
216/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin myös kuulla "lihansyöjien" kommentit seuraaviin:

-olisitteko valmiita tekemään esimerkiksi karppaajalle tai paleoruokavaliota noudattavalle jotakin sopivaa syötävää? Entäs kun tämä gluteenin ja maitotuotteiden välttely on nyt niin muodikasta, huomioitteko juhlissanne tällaista ruokavaliota noudattavat vai saavatko he syödä pelkkiä salaatinlehtiä?

Tähän en vieläkään ole saanut vastausta.

Lisäksi kiinnostaisi, että jos ystävänne on sairaalloisen ylipainoinen ja yrittää laihduttaa, niin järjestäisittekö hänelle juhliinne jotain kevyttä syötävää? Lihava ihminen on itse itsensä lihottanut eikä ole kakulle allerginen, joten tokihan hän voi syödä sitä mansikkakakkua ihan hyvillä mielin? Tai jos hän on vaikka käynyt vatsapantaleikkauksessa eikä hänen vatsaansa mahdu kovien paljon ruokaa? Laittaisitteko hänelle jonkun kevyemmän annoksen vai olettaisitteko että syö raskaan liha-aterian?

(Ja tähän ei nyt tarvitse tulla läskien kitisemään, että "minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, en voi sille mitään että olen ylipainoinen", koska se ei liity tämän ketjun aiheeseen mitään.)

Vierailija
217/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua! Olen järjestämässä 50-v juhlat tänä kesänä, ja niissä ei tulla tarjoamaan ollenkaan kalaa koska olen kalalle allerginen, enkä halua omissa juhlissani vahingossakaan saada anafalyktistä shokkia.

Loukkaantuukohan kaikki kalansyöjät tästä? Pitäisiköhän minun varmuuden vuoksi ilmoittaa kutsuttaessa että kalaa ei ole automaattisesti tarjolla, että kalansyöjät osaisivat pyytää kalaa erityisruokavaliona?

Vierailija
218/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:23"]

[/quote]

[/quote]

Ja ihan yhtä paljon löytyy kertomuksia näistä karppaajista/paleoruokavaliota noudattavista/bikini fitnessiä harrastavista, jotka loukkaantuvat kun heille ei ollut tarpeeksi monipuolista ruokaa tarjolla.

[/quote]

Niin? Ne ovat yhtäkaikki vapaaehtoisia ruokavalioita, siinä missä kasvissyöntikin.

Vierailija
219/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:38"]

Apua! Olen järjestämässä 50-v juhlat tänä kesänä, ja niissä ei tulla tarjoamaan ollenkaan kalaa koska olen kalalle allerginen, enkä halua omissa juhlissani vahingossakaan saada anafalyktistä shokkia.

Loukkaantuukohan kaikki kalansyöjät tästä? Pitäisiköhän minun varmuuden vuoksi ilmoittaa kutsuttaessa että kalaa ei ole automaattisesti tarjolla, että kalansyöjät osaisivat pyytää kalaa erityisruokavaliona?

[/quote]

Oletko nyt lähtökohtaisesti vajaa vai etkö osaa lukea?

Jo ekalla sivulla sanottiin, että tässä on kyse vapaaehtoisesti ruokavaliosta, ei pakollisesta terveyden sanelemasta erityisruokavaliosta.

Vierailija
220/268 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:33"]

Haluaisin myös kuulla "lihansyöjien" kommentit seuraaviin:

-olisitteko valmiita tekemään esimerkiksi karppaajalle tai paleoruokavaliota noudattavalle jotakin sopivaa syötävää? Entäs kun tämä gluteenin ja maitotuotteiden välttely on nyt niin muodikasta, huomioitteko juhlissanne tällaista ruokavaliota noudattavat vai saavatko he syödä pelkkiä salaatinlehtiä?

Tähän en vieläkään ole saanut vastausta.

Lisäksi kiinnostaisi, että jos ystävänne on sairaalloisen ylipainoinen ja yrittää laihduttaa, niin järjestäisittekö hänelle juhliinne jotain kevyttä syötävää? Lihava ihminen on itse itsensä lihottanut eikä ole kakulle allerginen, joten tokihan hän voi syödä sitä mansikkakakkua ihan hyvillä mielin? Tai jos hän on vaikka käynyt vatsapantaleikkauksessa eikä hänen vatsaansa mahdu kovien paljon ruokaa? Laittaisitteko hänelle jonkun kevyemmän annoksen vai olettaisitteko että syö raskaan liha-aterian?

(Ja tähän ei nyt tarvitse tulla läskien kitisemään, että "minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, en voi sille mitään että olen ylipainoinen", koska se ei liity tämän ketjun aiheeseen mitään.)

Jos nyt lähdetään kunnolla miettimään, niin en todennäköisesti itse huomioisi tarjoiluissa muuta kuin pakollisia erityisruokavalioita, eli keliakian, gluteeniherkkyyden, lakt.intorelanssin, diabeteksen (makeissa tarjoiluissa) ja allergiat.

Vapaaehtoiset ruokailijat ovat itse valinneet hankalan polkunsa, sairaat eivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan