Kasvisruokaa on oikeus vaatia, mutta liharuokaa ei?
Tulipa tässä vaan tästä keskustelusta mieleen: http://www.vauva.fi/keskustelu/4206335/ketju/miksi_miehille_pitaisi_aina_olla_lihaa_tarjolla
Olen aikaisemminkin törmännyt asetelmaan, jossa kasvissyöjät olettavat kaikkialla muistettavan heidän ruokavaliotaan ja pidetään röyhkeänä käytöksenä, jos pitojen emäntä ei ole asettanut kasvisvaihtoehtoa tarjolle.
Jos sitten kasvisintoilija pitää itse juhlat, niin tarjottavat ovat ainoastaan kasvisruokaa. Jos joku kyselee liharuokien perään, niin on juntti lihansyöjä.
Eikö pitäisi olla vuoroin vieraissa, sanoakseni. Jos kasvisintoilijat odottavat kaikkialla saavansa kasvisruokaa, niin miksi omista pidoista ei löydy lihansyöjille liharuokaa?
Kommentit (268)
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 14:15"]
Minä olin se, joka sanoi omaavansa yliherkän makuaistin. Ja kun täällä nyt näyttää monelta lukutaito puuttuvan niin korostan taas jälleen kerran sitä, etten ole kertaakaan väittänyt, että voisin syödä ainoastaan lihaa. Fakta on vain se, etten voi syödä mitään _ilman_ lihaa. Kuten en voi syödä myöskään keittoja, mitään makeaa, pahemmin mausteita, keitettyjä vihanneksia, siemeniä... etc.
[/quote]
Voitko kertoa päivän ruokasi? Sitä jo aiemminkin kysyttiin. Eli aamupala on lihaa plus sivussa jotain muuta, lounas lihaa ja hitunen jotain muuta, päivällinen lihaa ja taas hitunen jotain muuta, iltapalaksi taas vähän lihaa...
Vaikuttaa todella epäterveelliseltä, ja siltä, että kannattaisi totutella muihinkin ruokiin. Ainakin aiemmin kirjoitit että osa ruoista "vain" oksettaa, ei siis ole allergiaa tms. joten niihin voisi olla mahdollista tottua. Miten muuten se liha auttaa saamaan ne oheisruoat alas, kyllähän ne nyt maistaa ellei sitten ota suun täydeltä lihaa ja yhden atomin verran salaattia?
Makuasioista ei voi kiistellä, mutta minusta taas pelkkä maustamaton liha maistuu pahalle, en voisi sellaista syödä jatkuvasti.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 14:20"]
Musta on lisäksi outoa, että vertaat elävää eläintä, joka elää elämänsä vain siksi, että pääsee tapettavaksi sinun nautintosi vuoksi... munakoisoon!! Et pysty syömään munakoisoa koska se ällöttää? Teurastettu eläin lautasella ei ällötä? Possu ei ällötä? Söisitkö koiraa? Ai niin se possu ei ole niin söpö kuin koira! Ihan yhtä tietoisia ovat.
[/quote]
Mistäs tiedät, ettei se munakoiso ole mitenkään tietoinen kun se revitään irti muista raajoistaan?
Mutta vakavasti: luonnon kiertokulku on tätä. Jos nälkäinen karhu näkee sinut metsässä, niin ajatteleeko se sinun olevan tietoinen eläin, jolla on oikeus elää? Ei, kyllä se sinut raatelee hengiltä, massuttaa poskeensa ja upottaa jäänteet suohon jemmaan myöhempää nälkää varten.
Ja mites orava, joka syö linnunmunat? Hauki, joka syö suloisen sorsanpoikasen?
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:11"]
Jos minun valintani on syödä lihaa, niin miten se poikkeaa siitä, että toinen on päättänyt syödä vain kasviksia?
Miksi kasvisruokalijalle pitäisi järjestää omaa ruokaansa, jos hän ei halua omilla kutsuillaan kunnioittaa muiden valintoja?
Kyse on silkasta itsekkyydestä, ei muusta.
[/quote]
Kukakohan tässä on itsekäs? "Sä et saa tehdä omilla kutsuillas kasvisruokaa, kun mä en sellaista syö!"
Ja edelleenkin, syötkö sä sitten pelkkää lihaa?
[/quote]
Niin, miten se ajatus poikkeaa vegaanin ajatuksesta "sä et voi tehdä pelkkää liharuokaa, kun mä en sellaista syö!".
Syön lihaa oikein mielelläni, jotkut kasvikset pistävät mahan sekaisin.
[/quote]
Kysyin, että syötkö sä pelkkää lihaa? Miten sä voit syödä kotona kasviksia, mutta herramunjee jos kasvissyöjä tekee sulle kasvisruokaa niin se on heti joku helvetin ongelma? Eihän kasvissyöjäkään pyydä kasvisruokaa ravintolassa ja juhlissa ja syö sitten kotona toisinaan lihaa. Ihan yhtä ontuva logiikka kuin tuo sinun logiikkasi.
[/quote]
Kyse on kunnioituksesta. Jos vegaani haluaa muiden kunnioittavan hänen ruokavaliotaan ja järjestävän kasvisruokaa, niin miksei sitä samaa kunnioitusta voida olettaa hänen omissa pidoissaan?
[/quote]
Anteeksi nyt, mutta meillä sekasyöjillä ei ole minkäänlaista eettistä vakaumusta ja maailmankatsomusta takana ruokavaliossamme, toisin kuin kasvissyöjillä tai vegaaneilla.
Ihan vitun typerää jänkätä tällaisesta. Vaikka mulle ja sulle on ihan sama mistä se broileri siihen lautaselle tupsahtaa, niin näille yllä mainituille ryhmille sillä on merkitystä. Kyllä mä ymmärrän oikein hyvin, että vegaani tai kasvissyöjä elää oman vakaumuksensa mukaan, ja minä tämän asian suhteen vakaumuksettomana joustan siinä.
Taidan kuitenkin olla harvoja älyllisiä olentoja tällä palstalla.
[/quote]
Minun eettinen vakaumukseni on, että jos se eläin kerran on tapettu niin käytetään hyödyksi siitä saatu liha.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 14:29"]
Musta on lisäksi outoa, että vertaat elävää eläintä, joka elää elämänsä vain siksi, että pääsee tapettavaksi sinun nautintosi vuoksi... munakoisoon!! Et pysty syömään munakoisoa koska se ällöttää? Teurastettu eläin lautasella ei ällötä? Possu ei ällötä? Söisitkö koiraa? Ai niin se possu ei ole niin söpö kuin koira! Ihan yhtä tietoisia ovat.
[/quote]
Mistäs tiedät, ettei se munakoiso ole mitenkään tietoinen kun se revitään irti muista raajoistaan?
Mutta vakavasti: luonnon kiertokulku on tätä. Jos nälkäinen karhu näkee sinut metsässä, niin ajatteleeko se sinun olevan tietoinen eläin, jolla on oikeus elää? Ei, kyllä se sinut raatelee hengiltä, massuttaa poskeensa ja upottaa jäänteet suohon jemmaan myöhempää nälkää varten.
[/quote]
Karhu harvemmins saalistaa ihmistä edes nälkäänsä. Ihminen on luultavasti ainut eläin, joka pystyy ajattelemaan ruoanhankinta asiaa laajemmalti, ja muiden lajien kannalta. Muilla eläimillä ei ajattelukyky ole tarpeeksi kehittynyt eikä niillä ole muuta mahdollisuutta kuin syödä toisia eläimiä, ihmisellä on muitakin mahdollisuuksia. (Laitoin luultavasti, delfiineistä vaikea sanoa kuinka korkeaan ajatteluun kykenevät, älykkäitä ainakin ovat).
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 14:32"]
[/quote]
[/quote]
Karhu harvemmins saalistaa ihmistä edes nälkäänsä. Ihminen on luultavasti ainut eläin, joka pystyy ajattelemaan ruoanhankinta asiaa laajemmalti, ja muiden lajien kannalta. Muilla eläimillä ei ajattelukyky ole tarpeeksi kehittynyt eikä niillä ole muuta mahdollisuutta kuin syödä toisia eläimiä, ihmisellä on muitakin mahdollisuuksia. (Laitoin luultavasti, delfiineistä vaikea sanoa kuinka korkeaan ajatteluun kykenevät, älykkäitä ainakin ovat).
[/quote]
Huoh... No kuule vaihdetaan tuohon karhun tilalle sitten vaikka ilves tai vaikka sitten tappajaorava, jos se nyt niin tarkaksi menee.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 13:41"]
Kasvissyöjänä en osaa tehdä liharuokia. Ehkä nyt paistaa pannussa jauhelihaa. Kasvisruokakokkina olen taitava jotenka kokkaan sitä vierailleni. Kasvisruoka on terveellistä eikä varmasti tee huonoa lihansyöjällekään. Kaikki eivät pysty syödä kuolleen eläimen persettä tai kylkeä joten tää ei musta ole ihan verrattavissa.
[/quote]
Minä en taas osaa tehdä hyviä kasvisruokia, joten jää tekemättä. Kaikki ruoasta ruikuttajat ovat kyllä rasittavia. En enää kutsukaan meille, kuin pari hyvää ystävääni. Liian paljon on näitä kasvissyöjiä ja karppaajia ja mukakeliaatikkoja ja kaikenmaailman luolamiesruokavalioisia. Ei vain jaksa.
Kertokaa mulle lihansyöjät, miksi ette söisi esim. koiraa tai kissaa? Tai en tiedä söisittekö te mutta moni tuttuni ei varmaan söisi.. Miksi voi syödä lehmää, possua tai kanaa?
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 14:24"]
Minä olin se, joka sanoi omaavansa yliherkän makuaistin. Ja kun täällä nyt näyttää monelta lukutaito puuttuvan niin korostan taas jälleen kerran sitä, etten ole kertaakaan väittänyt, että voisin syödä ainoastaan lihaa. Fakta on vain se, etten voi syödä mitään _ilman_ lihaa. Kuten en voi syödä myöskään keittoja, mitään makeaa, pahemmin mausteita, keitettyjä vihanneksia, siemeniä... etc.
[/quote]
Voitko kertoa päivän ruokasi? Sitä jo aiemminkin kysyttiin. Eli aamupala on lihaa plus sivussa jotain muuta, lounas lihaa ja hitunen jotain muuta, päivällinen lihaa ja taas hitunen jotain muuta, iltapalaksi taas vähän lihaa...
Vaikuttaa todella epäterveelliseltä, ja siltä, että kannattaisi totutella muihinkin ruokiin. Ainakin aiemmin kirjoitit että osa ruoista "vain" oksettaa, ei siis ole allergiaa tms. joten niihin voisi olla mahdollista tottua. Miten muuten se liha auttaa saamaan ne oheisruoat alas, kyllähän ne nyt maistaa ellei sitten ota suun täydeltä lihaa ja yhden atomin verran salaattia?
Makuasioista ei voi kiistellä, mutta minusta taas pelkkä maustamaton liha maistuu pahalle, en voisi sellaista syödä jatkuvasti.
[/quote]
Tämä on sairaus, mikään totuttelu ei auta, jos auttaisi niin olisin jo elämäni aikana tottunut. Olen siis oikeasti yrittänyt koko elämäni ajan syödä kaikkea mahdollista, mutta vain hyvin rajallinen määrä ruoka-aineita pysyy sisällä. Ei tämä varmaan mikään terveellisin mahdollinen ruokavalio ole, mutta minun kohdallani vaihtoehtoina on joko tämä tai sitten en syö mitään. Onneksi en kuitenkaan voi syödä mitään makeaa (jätskiä, suklaata, karkkia jne.), joten osaltaan ne tekee ruokavaliosta edes vähän terveellisemmän.
En tiedä, että miksi juuri lihan kanssa menee niitä kasviksiakin alas. Uskoakseni kyse on enemmän koostumuksesta kuin niinkään mausta. Ruuan pitää olla selkeästi pureskeltavaa, jotta voin sitä syödä. Sen vuoksi esimerkiksi keittoja en voi syödä.
Eilen söin aamupäivästä (olen lomalla) pekonia ja kanamunia, myöhemmin päivällä lasangettea ja illalla vielä fetasalaattia kanan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 14:39"]
Kertokaa mulle lihansyöjät, miksi ette söisi esim. koiraa tai kissaa? Tai en tiedä söisittekö te mutta moni tuttuni ei varmaan söisi.. Miksi voi syödä lehmää, possua tai kanaa?
[/quote]
Jos kaupasta voisi ostaa kissan- tai koiranlihaa niin varmasti kokeilisin ja jos tykkäisin niin söisin enemmänkin. Itse en lähde eläimiä tappamaan ja ruokani haluan ostaa ihan kaupasta niin siksi ko. eläimien lihan käsiin saaminen on aika hankalaa.
[/quote]
Ihmisiä ällöttävät eri asiat. Maalaistyttönä mulle on maailman luonnollisin juttu, että maito tulee lehmän tissistä, munat kanan takapäästä, liha teuraasta. Tosin pikkutyttönä nyrpistelin nenää, kun perunapellolle ja muille kasvimaille kärrättiin navetasta p@skaa. Mutta parasta lannoitettahan se on, ei siitä mihinkään pääse. Ei haitannut porkkanan tai punajuuren syöntiä.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:14"][quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:07"]
Lihansyönti on väärin toisin kuin kasvissyönti. Siinä se ero.
[/quote]
Niinkun sinä päätit niin?
Mites, kun tuolla kaupassa nyt on paketeittain jo teurastettujen possujen lihaa. Ne possut eivät siis siitä enää herää henkiin, jos liha jätetään syömättä.
Sen sijaan jos se liha jätetään syömättä, niin se pilaantuu ja heitetään roskiin. Näinollen siis nämä possut kuolivat turhaan.
[/quote]
Niin ja miksi ne possut ensinkään tapettu? Siksi että sitä halutaan ostaa kenties? Jos kukaan ei sitä osta ei possuja tapeta.
[/quote]
Minun vakaumukseni on syödä ne, jotta possukat eivät kuolleet turhaan. Miksi minun vakaumustani ei tarvitsisi kunnioittaa, mutta kasvissyöjän vakaumusta kyllä?
[/quote]
Eli jos lihatuotanto on niin vastenmielistä, niin miksi ei kasvisruokailija voi tarjota jotain riista ruokaa. Esim, hirvenlihaa, poronlihaa, lintuja jne. Nehän metsästetään ja saavat asua luonossa.
Minulla on kasvisruokailija joka tarjoaa lihaa vieraille, mutta se on tosiaan riistaa tai lintua.
Olisko tämä edes varteenotettava vaihtoehto?
[/quote]
Jos minulle tulisi vieras, joka ilmoittaa, ettei pysty syömään mitään muuta kuin lihaa, niin todennäköisesti tarjoaisin hänelle juuri jotain hieman eettisempää, esimerkiksi metsästettyä lihaa. Mutta en tarjoaisi hänelle siihen perunaa lisukkeeksi tai jälkiruokakakkua, koska hän ei pystyisi niitä syömään. En myöskään paistaisi pihviä voissa, koska sehän on tehty maidosta eikä näin ollen sovi lihansyöjän ruokavalioon.
[/quote]
Tällä periaattella sinulle saa vastavuoroisesti saa tarjota pelkkää vihreetä salaattia ja vettä. Oletpa aika epäkohtelias.
[/quote]
Pointti on siinä, että jos minä sanon olevani kasvissyöjä, niin sitten vain todella syön sitä kasvisruokaa enkä silloin tällöin maistele pihvejä ja makkaroita. Täällä keskustelussa moni on sanonut, että ei voi syödä kasviksia mitä kummallisimmista syistä, vaan ainoastaan liharuoka käy. Eli jos kieltäydyt kasviksia syömästä niin toki tarjoan sinulle rihaa. Mutta jos voit ne lisukeperunat syödä pihvin kanssa, niin ihan tasan tarkkaan voit ne samat perunat syödä myös ilman pihviä.
[/quote]
[/quote]
Se nälkäinen karhu ei kuitenkaan laita minua liian pieneen häkkiin ja syötä minulle ravintoa jolla maksani turpoaa luonnottoman isoksi ja hanki jotain miestä siittämään minut aina uudestaan kun olen pullauttunut edellisen penskan sille karhulle ruuaksi.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 18:55"]
Kasvissyöjä ei voi syödä lihaa, sekasyöjä voi (ja olisi melko hiton suotavaakin) syödä kasviksia. Siinä on se ero.
Lihansyöjä et varmaan kuitenkaan ole?
Itse olen hyvälaatuista lihaa rakastava sekasyöjä, mutta ilomielin söisin toisinaan vaikka täysin vegaanisen illallisen.
[/quote]
Miten niin ei voi syödä? Kasvissyöjällä ei ole allergiaa, eli ei kuole siihen lihaan. Hän on itse valinnut olla syömättä lihaa, samaan tapaan kuin lihansyöjä on valinnut olla syömättä pelkkää kasvisruokaa.
[/quote]
Mä olen ollu parikymmentä vuotta vegaani. Jos mun olis nyt pakko syödä lihaa, mulle tulis varmasti todella paha olo. Mun elimistö on tottunu sulattamaan kaiken muun paitsi lihan. Ihan kuin keliaakikon elimistö ei siedä viljoja. Pitkään kasvisruokavaliolla olleet tulee kipeeksi lihasta. Haluatko, että vieraasi sairastuvat ruoastasi?
[/quote]
Mä sairastun aika monesta ruoasta. Jos siinä on tiettyjä kasviksia tai laktoosia... Mutta eihän sillä ole väliä?
[/quote]
No syö sitten niitä kasviksia, joista et sairastu. Osaatko ajatella omilla aivoillasi?
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 14:39"]
[/quote]
Varmaan siksi, kun ei niissä ole juuri mitään syötävää? Länsimaissa ei ole ollut tapana syödä lemmikkieläimiä, varmaan juuri siksi, että "lihaisampiakin" eläimiä on tarjolla ja kissoja ja koiria on voitu hyödyntää muuten. Varmasti jos kissojen ja koirien syömisestä olisi ns. hyötyä, se olisi kulttuurissamme ihan normaalia.
Onko täällä todellakin näin lapsellista porukkaa? Vähän ihmetyttää kun osa ainakin on varmasti aikuisia ihmisiä.
Itse olen sekasyöjä ja otan aina erikoisruokavaliot huomioon. Jos keliakiaa sairastava ystäväni tarjoaa mulle gluteenittomia ruokia niin en mä alkaisi vaatimaan vehnää. Näin esimerkkinä. Ihmisillä on omat syynsä syödä tai olla syömättä tiettyjä ruokia ja en tiedä miksei myös niitä aatteellisia perusteluita voisi kunnioittaa?
Se, että jollain aterialla ei ole tarjolla lihaa, ei ole mitenkään epäterveellistä tai tuota mitään muuta vahinkoa lukuunottamatta pientä peppukipuilua joidenkin tahoilta ilmeisesti. Miksi kasvissyöjän pitäisi tukea vastustamaansa lihateollisuutta ostamalla ja kokkaamalla lihaa vierailleen?
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 15:17"]
Onko täällä todellakin näin lapsellista porukkaa? Vähän ihmetyttää kun osa ainakin on varmasti aikuisia ihmisiä.
Itse olen sekasyöjä ja otan aina erikoisruokavaliot huomioon. Jos keliakiaa sairastava ystäväni tarjoaa mulle gluteenittomia ruokia niin en mä alkaisi vaatimaan vehnää. Näin esimerkkinä. Ihmisillä on omat syynsä syödä tai olla syömättä tiettyjä ruokia ja en tiedä miksei myös niitä aatteellisia perusteluita voisi kunnioittaa?
Se, että jollain aterialla ei ole tarjolla lihaa, ei ole mitenkään epäterveellistä tai tuota mitään muuta vahinkoa lukuunottamatta pientä peppukipuilua joidenkin tahoilta ilmeisesti. Miksi kasvissyöjän pitäisi tukea vastustamaansa lihateollisuutta ostamalla ja kokkaamalla lihaa vierailleen?
[/quote]
Minä taas keliaakikkona otan huomioon vieraideni makumieltymykset ja tarjoan vehnää, jos siitä tykätään enemmän kuin gluteenittomista.
Turha sitä vieraita edes on kutsua, jos ei vähempää kiinnosta tykkäävätkö nämä tarjottavista vai eivät.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 14:49"]
[/quote]
[/quote]
Se nälkäinen karhu ei kuitenkaan laita minua liian pieneen häkkiin ja syötä minulle ravintoa jolla maksani turpoaa luonnottoman isoksi ja hanki jotain miestä siittämään minut aina uudestaan kun olen pullauttunut edellisen penskan sille karhulle ruuaksi.
[/quote]
Mistäs tiedät ettei tekisi sitä, jos voisi?
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 15:28"]
Mistäs tiedät ettei tekisi sitä, jos voisi?
[/quote]
Anteeksi, mutta... voi luoja kuinka hienoa keskustelua. Voisitteko nyt jättää karhun häijyt suunnitelmat, kiitos. :)
[/quote]
Tuota yritin juuri kysya! Mita syot aamiaiseksi? Yleensahan tuolla aterialla ei ole lihaa... Miten juot teesi tai kahvisi, kaadatko sekaan Jalostajan kinkkusuikaleita? Miten parjasit vauvana tai lapsena, oliko omenasoseessa nakkeja?
Oikeasti, voisitko valottaa vahan ruokavaliotasi. Sanot koko ajan etta et sieda mitaan ilman lihan makua, tuo menee minulta aika pahasti yli hilseen. Voitko kerrata edellisen paivan ruokasi, olen ihan oikeasti kiinnostunut miten tuo lihariippuvuus toimii.
Terv. Ruho