Kasvisruokaa on oikeus vaatia, mutta liharuokaa ei?
Tulipa tässä vaan tästä keskustelusta mieleen: http://www.vauva.fi/keskustelu/4206335/ketju/miksi_miehille_pitaisi_aina_olla_lihaa_tarjolla
Olen aikaisemminkin törmännyt asetelmaan, jossa kasvissyöjät olettavat kaikkialla muistettavan heidän ruokavaliotaan ja pidetään röyhkeänä käytöksenä, jos pitojen emäntä ei ole asettanut kasvisvaihtoehtoa tarjolle.
Jos sitten kasvisintoilija pitää itse juhlat, niin tarjottavat ovat ainoastaan kasvisruokaa. Jos joku kyselee liharuokien perään, niin on juntti lihansyöjä.
Eikö pitäisi olla vuoroin vieraissa, sanoakseni. Jos kasvisintoilijat odottavat kaikkialla saavansa kasvisruokaa, niin miksi omista pidoista ei löydy lihansyöjille liharuokaa?
Kommentit (268)
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:38"]
Apua! Olen järjestämässä 50-v juhlat tänä kesänä, ja niissä ei tulla tarjoamaan ollenkaan kalaa koska olen kalalle allerginen, enkä halua omissa juhlissani vahingossakaan saada anafalyktistä shokkia.
Loukkaantuukohan kaikki kalansyöjät tästä? Pitäisiköhän minun varmuuden vuoksi ilmoittaa kutsuttaessa että kalaa ei ole automaattisesti tarjolla, että kalansyöjät osaisivat pyytää kalaa erityisruokavaliona?
[/quote]
Oletko nyt lähtökohtaisesti vajaa vai etkö osaa lukea?
Jo ekalla sivulla sanottiin, että tässä on kyse vapaaehtoisesti ruokavaliosta, ei pakollisesta terveyden sanelemasta erityisruokavaliosta.
[/quote]
Mutta jos joku ei vaan yksinkertaisesti pysty syömään mitään muuta kuin kalaa terveydellisistä syistä? Ihan niinkuin täällä moni väittää, että ei pysty syömään mitään muuta kuin lihaa?
Huomaatteko, että tää keskustelu on mennyt jo muutama sivu sitten jankkaamiseksi. Yksi hassutteleva lihansyöjä jallittaa nyt näköjään kasvissyöjiä ja asiasta järkevästi ajattelevia. Joten suosittelen muillekin lopettamaan turhan jauhamisen, ruokitte vaan tuota iloista trollipoikaa.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 11:22"]
Minä ja mieheni olemme kasvissyöjiä. Kun menimme 8 vuotta sitten naimisiin, tarjosimme häissämme kasvisruokaa, ei edes mitään kaloja tms. 80:stä vieraasta kaksi kertoi ilmoittautumisen yhteydessä erityisruokavaliokseen liharuuan, joten pitopalvelumme valmisti heille liharuokaa.
Tästä ketjusta tuli mieleen, että olisikohan meidän pitänyt kutsussa ilmoittaa, että tarjolla on vain kasvisruokaa, ettei herkät lihansyöjät kovin olisi loukkaantuneet? Tosin olimme kutsuneet vain sukulaisia ja kavereita jotka varmasti tiesivät ruokavaliostamme (sillä nuo kaksi osasivat ilmoittautua "lihansyöjiksi").
[/quote]
Tämä nyt menee aiheesta ohi, mutta voin vaan kuvitella minkälaisia juntteja nämä "lihansyöjät" ovat. Kai tarjositte heille pelkkää lihaa ilman mitään mausteita tai lisukkeita?
[/quote]
Valitettavasti en nähnyt minkälaiset pääruoka-annokset pitopalvelu oli heille loihtinut, mutta jälkikäteen kun kysyin oliko liharuoka maistunut, kiitelivät sen olleen todella hyvää. Iltapalaksi heille oli lihapyöryköitä ja käsittääkseni silloin olivat ottaneet myös karjalanpiirakoita.
[/quote]
Vielä pitää jatkaa, että pitopalvelun työntekijät olivat todella huvittuneita näistä kahdesta lihansyöjästä kun soitin ja kerroin erityisruokavaliot. Eivät olleet kuulemma koskaan vastaavaan törmänneet... Tämän ketjun perusteella voisi luulla tuollaisten pyyntöjen olevan yleisempiäkin...
[/quote]
Huomaatkos muuten itse tämän oudon jutun: itse haluat ruokavaliosi otettavan tosissaan, mutta pidät huvittavana sitä, että joku haluaa syödä lihaa.
[/quote]
Ei, minä en pitänyt huvittavana lihansyöjiä, vaan pitopalvelun henkilökunta piti. Minä nimenomaan pidin huolen siitä, että heille varmasti valmistetaan omat erityisruokansa samalla lailla kuin muillekin erityisruokavalioita pyytäneille.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:38"]
Apua! Olen järjestämässä 50-v juhlat tänä kesänä, ja niissä ei tulla tarjoamaan ollenkaan kalaa koska olen kalalle allerginen, enkä halua omissa juhlissani vahingossakaan saada anafalyktistä shokkia.
Loukkaantuukohan kaikki kalansyöjät tästä? Pitäisiköhän minun varmuuden vuoksi ilmoittaa kutsuttaessa että kalaa ei ole automaattisesti tarjolla, että kalansyöjät osaisivat pyytää kalaa erityisruokavaliona?
[/quote]
Oletko nyt lähtökohtaisesti vajaa vai etkö osaa lukea?
Jo ekalla sivulla sanottiin, että tässä on kyse vapaaehtoisesti ruokavaliosta, ei pakollisesta terveyden sanelemasta erityisruokavaliosta.
[/quote]
Mutta jos joku ei vaan yksinkertaisesti pysty syömään mitään muuta kuin kalaa terveydellisistä syistä? Ihan niinkuin täällä moni väittää, että ei pysty syömään mitään muuta kuin lihaa?
[/quote]
No tilaa sitten vaikka ambulanssi valmiiksi pihaan.
Olen nro 208 ja olen kiitollinen sulle, joka vastasit, tietäväs jopa useita tapauksia, joissa kasvissyöjä on vaatinut kasvisruokaa. Tuo kuulostaa minusta kyllä röyhkeältä, ei kyläilijällä ole koskaan oikeutta vaatia minkäänlaista tarjoilua, vaan hän hiljaa tyytyy siihen mitä tarjotaan ja joko syö tahi ei ja kiittää kauniisti tarjoajaa. Moukkamaisuus heitä vaivaa, eikä kasvissyönti!
Tämä koko juttu on minusta niin ufo, kun tämä minun ja mieheni vegeily ei ole millään lailla tullut koskaan ongelmaksi tai oikeastaan edes millään lailla kyläillessä esiin, kun tämä kasviussyöntimme on jo parikymmentä vuotta vanha juttu, vaan kaikki menee kivasti ja kohteliaasti ja usein tarjoajien puolelta niin kovin huomaavaisesti ja anteliaasti. En koskaan nyrpistele naamaani muiden ruokailijoiden lihoille/kaloille/nilviäisille /yms. vaan tietenkin kehun emäntää/isäntää joka on hirveän vaivan nähnyt valmistaessaan monenmoista. Vien aina kunnon tuliaistekin, jotteivät ruokavalioni aiheuttamat ylimääräiset kulut hatuttaisi kovin.
Ja sille kasvissyöjälle, joka tuli sanomaan tähän keskusteluun, että lihansyönti on väärin, sanon vain tämän: Grow up! Kulutata sinäkin jo olemassaolollasi luonnon vähiä resursseja, joten vaikuta oikeilla tavoin oikeita reittejä, jos muutoksia kaipaat.
Saa vaatia mitä vain, ihan vapaasti.
Miksi kasvissyönti herättää niin suuria intohimoja?
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 10:58"]
En ymmärrä miksi oletetaan että sekasyöjät tekevät mitä erikoisempia ruokia, mutta veganiit yms muut ei tarvitse huomioida sekasyöjiä.
Pointti keskustelussa oli se, miksi yksi ryhmä saa vaatia itselleen erikoisruokaa kun toinen ryhmä ei saa. Sillä ei ole mitään merkitystä pystyykö aikuinen syömään kasviksia, se on vain kohteliasuudesta kysymys. Otetaan toisiamme huomioon.
Tämän keskustelun pohjalta näyttää siltä että vain sekasyöjät pitää ottaa muitten mieltymykset huomioon ja muut saavat tarjota ihan mitä vaan.
Juuri tämän takia en enään kutsu vieraita kotiin. Ihan älyttömän vaikeaksi tämäkin homma on tehty. Ei kyllä ennen vanhaan saanut kohteliasuudesta moittia emännän tarjomia ruokia.
Nykytrendi on: minä ja minä haluan !
[/quote]
Montako tällaista vaatijaa tunnet henkilökohtaisesti? Montako kertaa sinulta ollaan tultu vaatimaan niin erikoisia kasvisruokia, ettet ole ikinä eläessäsi niitä tehnyt? Tätä minä tarkoitan tällä stereotypioihin nojautumisella: kasvisruoan oletetaan olevan jotakin niin perin juurin vaikeaa, erikoista ja kummallista että se itsessään nostaa jo ihan turhaan niskakarvat pystyyn.
Joku täällä sanoikin hyvin mummonsa pohdinnoista: ennenkin oli kasvisruokapäiviä, ja syötiin lihaa merkittävästi tätä päivää vähemmän. Oli hernekeitot, puurot, pinaattikeitot... Kasvisruoista löytyy ihan tavallisia, simppeleitä vaihtoehtoja joita taatusti joka ikinen Suomen kansalainen on joskus elämänsä aikana syönyt.
Ja toinen stereotypia: se vaatiminen. Kuka tässä vaatii ja mitä? Minulle henk. koht. kasvisruokailijat ovat olleet helpoimmasta päästä ruokavieraita. Jopa tiukin ja eettisin kasvissyöjä tuttavapiirissäni on äärimmäisen kaikkiruokainen, jos lihaa ei oteta lukuun. Ja aina kun istahdamme samaan ruokapöytään, ruoka vain tarjoillaan erikseen. Muut saavat lihaa, kasvissyöjä jättää sen pois tai saa vaikkapa kasvispihvin... joita muuten saa vähän runsaalla parilla eurolla kaupasta, vinkkinä vain.
Tämä keskustelu on typerää, periaatteellista saivartelua. Sinä nojaudut tähän "minäminäminä" mantraan, minä taas löydän sen saman, minkä eräs toinen keskustelija oli myös havainnut: "Mutku toikin saa".
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:23"]
[/quote]
Kylläpä näitä riittää, varmasti lähes jokainen tietää tuttavistaan ainakin yhden kasvisruokailijan, joka tekee syömisestään numeroa ja vaatii kutsuilla itselleen sopivat ruoat.
Nettiesimerkkejä jos haluaa, niin voi kahlata keskusteluja, joissa kysellään huonoimpia vieraskokemuksia. Paljon löytyy kertomuksia, joissa kasvissyöjä on pitänyt törkeänä käytöksenä sitä, ettei hänelle ole tehty sopivaa ruokaa.
Ja samaan aikaanhan moni sairauden takia erityisruokavaliota noudattava ottaa kiltisti eväät mukaan ja on vain ilahtunut, jos vieraspaikassa onkin hänelle sopivaa syötävää. Mutta ei nurise sen puuttumisesta.
Sitä asetelmaa en vaan voi käsittää.
[/quote]
Montako sinä tunnet? Rehellisesti? Ilman että tukeudut nettituttavuuksiin?
Minun tiukin tuntemani vege ei ole kertaakaan valittanut ruokapaikassa tai mainostanut. Ellei sitten mainostamiseksi lasketa sitä, että paljastaa keskustelun yhteydessä olevansa vege tai kysyvänsä, mitä vaihtoehtoja ruokapöydässä on jos sitä ei erikseen ole ilmoitettu. Jos se on mainostamista niin siihen olemme sortuneet me kaikki.
Tiedän kyllä nirsoja ja moukkamaisia ruokavieraita, mutta hepä ovat olleet ihan sekasyöjiä. Että jos olet tavannut yhden ikävän, nirson kasvissyöjän, et voi olettaa että kaikki kasvissyöjät pääsääntöisesti sellaisia ovat.
Olen itse kasvissyöjä, mutta laitan miehelleni ja lapselle lihaa.
Tässä oikeasti kasvissyöjät huutelevat, että he eivät tee liharuokaa koska kaikki voivat syödä kasviksia. Eli unohdetaan se pointti, miksi kasvissyöjät aliarvio vieraita niin paljon, että ei voi heille tehdä erikoisruokaa. Jos lihansyöjä tekee niin.
Kaikki kasvissyöjät kertovat kuinka iloisia he ovat jos sekasyöjä ottavat heitä huomioon. Mutta heidän ei tartte huomioida muita.
Miksi kasvisyöjä on epäkohtelias muitten valinnoille ?
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:14"][quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:07"]
Lihansyönti on väärin toisin kuin kasvissyönti. Siinä se ero.
[/quote]
Niinkun sinä päätit niin?
Mites, kun tuolla kaupassa nyt on paketeittain jo teurastettujen possujen lihaa. Ne possut eivät siis siitä enää herää henkiin, jos liha jätetään syömättä.
Sen sijaan jos se liha jätetään syömättä, niin se pilaantuu ja heitetään roskiin. Näinollen siis nämä possut kuolivat turhaan.
[/quote]
Niin ja miksi ne possut ensinkään tapettu? Siksi että sitä halutaan ostaa kenties? Jos kukaan ei sitä osta ei possuja tapeta.
[/quote]
Minun vakaumukseni on syödä ne, jotta possukat eivät kuolleet turhaan. Miksi minun vakaumustani ei tarvitsisi kunnioittaa, mutta kasvissyöjän vakaumusta kyllä?
[/quote]
Eli jos lihatuotanto on niin vastenmielistä, niin miksi ei kasvisruokailija voi tarjota jotain riista ruokaa. Esim, hirvenlihaa, poronlihaa, lintuja jne. Nehän metsästetään ja saavat asua luonossa.
Minulla on kasvisruokailija joka tarjoaa lihaa vieraille, mutta se on tosiaan riistaa tai lintua.
Olisko tämä edes varteenotettava vaihtoehto?
[/quote]
Jos minulle tulisi vieras, joka ilmoittaa, ettei pysty syömään mitään muuta kuin lihaa, niin todennäköisesti tarjoaisin hänelle juuri jotain hieman eettisempää, esimerkiksi metsästettyä lihaa. Mutta en tarjoaisi hänelle siihen perunaa lisukkeeksi tai jälkiruokakakkua, koska hän ei pystyisi niitä syömään. En myöskään paistaisi pihviä voissa, koska sehän on tehty maidosta eikä näin ollen sovi lihansyöjän ruokavalioon.
[/quote]
Tällä periaattella sinulle saa vastavuoroisesti saa tarjota pelkkää vihreetä salaattia ja vettä. Oletpa aika epäkohtelias.
Minusta tämä tarjoamiskysymys riippuu vähän, mimmoinen ruokaistunto on tulossa ja ketkä osallistuvat ruoan valmistamiseen.
Jos minulle tulee pieni seurue, niin toivon että yksi ruoka riittää, eikä tarvitse tehdä joka naamalle omaa ruokalajia. Ja sen valmistan keskiarvoperiaatteella: jos joukossa on yksi allerginen, yksi laktoosi-intolerantikko, yksi vegetaristi ja yksi sekasyöjä, niin teen allergiaa silmällä pitäen laktoositonta kasvisruokaa. Ja jos pidän isommalle väelle ruokapirskeet, niin sitten kysyn ruoka-ainerajoitteet ja koetan säveltää niiden puitteissa monipuolista tarjottavaa.
Vieraana sekasyöjäaikana en vaatinut mitään vaan toivoin, että tarjolla olisi jotakin maukasta. Ja nyt lakto-ovo-vegenä... niin. Toivon, että tarjolla olisi jotakin maukasta, jossa ei ole lihaa. Mutta sekasyöjänä en kyllä velvoittanut, että sitä lihaa on prkl pakko olla.
Kasvissyöjänä en osaa tehdä liharuokia. Ehkä nyt paistaa pannussa jauhelihaa. Kasvisruokakokkina olen taitava jotenka kokkaan sitä vierailleni. Kasvisruoka on terveellistä eikä varmasti tee huonoa lihansyöjällekään. Kaikki eivät pysty syödä kuolleen eläimen persettä tai kylkeä joten tää ei musta ole ihan verrattavissa.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 13:41"]
Kasvissyöjänä en osaa tehdä liharuokia. Ehkä nyt paistaa pannussa jauhelihaa. Kasvisruokakokkina olen taitava jotenka kokkaan sitä vierailleni. Kasvisruoka on terveellistä eikä varmasti tee huonoa lihansyöjällekään. Kaikki eivät pysty syödä kuolleen eläimen persettä tai kylkeä joten tää ei musta ole ihan verrattavissa.
[/quote]
Juuri tuossa on sinun ylimielinen asenne. Kasvisruokaa ei tee huona lihansyöjälle. Kaikki eivät pysty syödä kuolleen eläimen persettä. Jos minun mielestä munakoisu on äklöttävää ja en sitä pysty syömään, mutta sinä saat sitä tarjota minulle koska se tekee minulle hyvää. Eli sinä katsot olevasi parempi kuin sekasyöjät.
Ja olen ollut monessa pidossa mukan ja voin oikeasti sanoa että papujutut ja muu maistuvat ihan p..lle. parasta on tässä ketjussa, että kaikki kasvisyöjät kehuvat omia ruokia että ne on niin hyviä. Voin ihan rehellisesti sanoa, että minulle tarjoamat sushi kasvisrullat on pahoja jne. Syön kohteliasuudesta, mutta ei se nyt mikään makuelämys ollut.
Minun mielestä merilevää on äklöttävää.
Ai niin näin hä ei saa sanoa, koska te olette oikeassa.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 13:31"]
Olen itse kasvissyöjä, mutta laitan miehelleni ja lapselle lihaa.
Tässä oikeasti kasvissyöjät huutelevat, että he eivät tee liharuokaa koska kaikki voivat syödä kasviksia. Eli unohdetaan se pointti, miksi kasvissyöjät aliarvio vieraita niin paljon, että ei voi heille tehdä erikoisruokaa. Jos lihansyöjä tekee niin.
Kaikki kasvissyöjät kertovat kuinka iloisia he ovat jos sekasyöjä ottavat heitä huomioon. Mutta heidän ei tartte huomioida muita.
Miksi kasvisyöjä on epäkohtelias muitten valinnoille ?
[/quote]
Sehän tässä se pointti nimenomaan on, sitä lähdin itsekin ihmettelemään ja tein ketjun.
-ap-
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:11"]
Jos minun valintani on syödä lihaa, niin miten se poikkeaa siitä, että toinen on päättänyt syödä vain kasviksia?
Miksi kasvisruokalijalle pitäisi järjestää omaa ruokaansa, jos hän ei halua omilla kutsuillaan kunnioittaa muiden valintoja?
Kyse on silkasta itsekkyydestä, ei muusta.
[/quote]
Kukakohan tässä on itsekäs? "Sä et saa tehdä omilla kutsuillas kasvisruokaa, kun mä en sellaista syö!"
Ja edelleenkin, syötkö sä sitten pelkkää lihaa?
[/quote]
Niin, miten se ajatus poikkeaa vegaanin ajatuksesta "sä et voi tehdä pelkkää liharuokaa, kun mä en sellaista syö!".
Syön lihaa oikein mielelläni, jotkut kasvikset pistävät mahan sekaisin.
[/quote]
Kysyin, että syötkö sä pelkkää lihaa? Miten sä voit syödä kotona kasviksia, mutta herramunjee jos kasvissyöjä tekee sulle kasvisruokaa niin se on heti joku helvetin ongelma? Eihän kasvissyöjäkään pyydä kasvisruokaa ravintolassa ja juhlissa ja syö sitten kotona toisinaan lihaa. Ihan yhtä ontuva logiikka kuin tuo sinun logiikkasi.
[/quote]
Kyse on kunnioituksesta. Jos vegaani haluaa muiden kunnioittavan hänen ruokavaliotaan ja järjestävän kasvisruokaa, niin miksei sitä samaa kunnioitusta voida olettaa hänen omissa pidoissaan?
[/quote]
Anteeksi nyt, mutta meillä sekasyöjillä ei ole minkäänlaista eettistä vakaumusta ja maailmankatsomusta takana ruokavaliossamme, toisin kuin kasvissyöjillä tai vegaaneilla.
Ihan vitun typerää jänkätä tällaisesta. Vaikka mulle ja sulle on ihan sama mistä se broileri siihen lautaselle tupsahtaa, niin näille yllä mainituille ryhmille sillä on merkitystä. Kyllä mä ymmärrän oikein hyvin, että vegaani tai kasvissyöjä elää oman vakaumuksensa mukaan, ja minä tämän asian suhteen vakaumuksettomana joustan siinä.
Taidan kuitenkin olla harvoja älyllisiä olentoja tällä palstalla.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 13:41"]
[/quote]
Juuri tuossa on sinun ylimielinen asenne. Kasvisruokaa ei tee huona lihansyöjälle. Kaikki eivät pysty syödä kuolleen eläimen persettä. Jos minun mielestä munakoisu on äklöttävää ja en sitä pysty syömään, mutta sinä saat sitä tarjota minulle koska se tekee minulle hyvää. Eli sinä katsot olevasi parempi kuin sekasyöjät.
Ja olen ollut monessa pidossa mukan ja voin oikeasti sanoa että papujutut ja muu maistuvat ihan p..lle. parasta on tässä ketjussa, että kaikki kasvisyöjät kehuvat omia ruokia että ne on niin hyviä. Voin ihan rehellisesti sanoa, että minulle tarjoamat sushi kasvisrullat on pahoja jne. Syön kohteliasuudesta, mutta ei se nyt mikään makuelämys ollut.
[/quote]
Jos tuut myn luo syömään, niin paistan sulle sitä jauhelihaa pannussa. Osaan lisätä siihen sipulia. Voin myös paistaa possusuikaleita tai kanasuikaleita pannulla. Kasvisruokani on nyt vaan taatusti parempaa kun olen harrastanut sitä yli 20 v. Ehkä mua nyppii kanssa tuo ylimielinen asenne että kasvisruoka on automaattisesti pahaa kun se on kasvisruokaa. En ole missään ollut vailla erityiskohtelua jos en siitä ole maksanut erikseen. Vedä vaan sitä pihviä. Hyvin laitettu kasvisruoka ei nyt oikeesti tee sinulle huonoa. Niinkuin ei kenellekään. Ihminen ei tarvitse ravinnokseen lihaa, kasviksia kyllä.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 13:58"]
[/quote]
Onko tässä nyt jokin ennakkoasenne tai pakkovastustus siksi, että kasvissyöjä luulee olevansa parempi kuin muut? Ihan vain kun tuo on osunut silmään useammassakin vastauksessa. Tuohon munakoisoon tai muu vastenmielinen ruoka-aine-juttuun en osaa sanoa kuin että ilmoita ajoissa kyläpaikkaan. Tuskin kukaan isäntä tai emäntä haluaa tarjota nimenomaan sinulle munakoisoa, jos tietävät sinun sitä inhoavan. Ja jos haluaa niin sitten varmaan pitää miettiä kyläpaikka uudemman kerran. Ja toki voit ilmoittaa myös pavut, sushirullat ja merilevät, ja venyttää listaa niin paljon kuin tahdot. Mutta sitten ei kannata enää sanoa että kasvisruokailijat vaatii ja vaatii.
Nirsot, naamaansa vääntelevät ruokavieraat ovat ikäviä. Olipa kyse kasvis- tai sekasyöjästä. Mutta valitettavasti tämä viestisi vie tätä pottia nyt sekasyöjien suuntaan. Mitä me kasvissyöjät saisimme tarjota teille, jos se liha jäi syystä tai toisesta ostamatta? Vai se lihako on se ainoa kynnyskysymys, jonka yli ei vain voi päästä?
Minä olin se, joka sanoi omaavansa yliherkän makuaistin. Ja kun täällä nyt näyttää monelta lukutaito puuttuvan niin korostan taas jälleen kerran sitä, etten ole kertaakaan väittänyt, että voisin syödä ainoastaan lihaa. Fakta on vain se, etten voi syödä mitään _ilman_ lihaa. Kuten en voi syödä myöskään keittoja, mitään makeaa, pahemmin mausteita, keitettyjä vihanneksia, siemeniä... etc.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 18:55"]
Kasvissyöjä ei voi syödä lihaa, sekasyöjä voi (ja olisi melko hiton suotavaakin) syödä kasviksia. Siinä on se ero.
Lihansyöjä et varmaan kuitenkaan ole?
Itse olen hyvälaatuista lihaa rakastava sekasyöjä, mutta ilomielin söisin toisinaan vaikka täysin vegaanisen illallisen.
[/quote]
Miten niin ei voi syödä? Kasvissyöjällä ei ole allergiaa, eli ei kuole siihen lihaan. Hän on itse valinnut olla syömättä lihaa, samaan tapaan kuin lihansyöjä on valinnut olla syömättä pelkkää kasvisruokaa.
[/quote]
Mä olen ollu parikymmentä vuotta vegaani. Jos mun olis nyt pakko syödä lihaa, mulle tulis varmasti todella paha olo. Mun elimistö on tottunu sulattamaan kaiken muun paitsi lihan. Ihan kuin keliaakikon elimistö ei siedä viljoja. Pitkään kasvisruokavaliolla olleet tulee kipeeksi lihasta. Haluatko, että vieraasi sairastuvat ruoastasi?
[/quote]
Mä sairastun aika monesta ruoasta. Jos siinä on tiettyjä kasviksia tai laktoosia... Mutta eihän sillä ole väliä?
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 11:22"]
Minä ja mieheni olemme kasvissyöjiä. Kun menimme 8 vuotta sitten naimisiin, tarjosimme häissämme kasvisruokaa, ei edes mitään kaloja tms. 80:stä vieraasta kaksi kertoi ilmoittautumisen yhteydessä erityisruokavaliokseen liharuuan, joten pitopalvelumme valmisti heille liharuokaa.
Tästä ketjusta tuli mieleen, että olisikohan meidän pitänyt kutsussa ilmoittaa, että tarjolla on vain kasvisruokaa, ettei herkät lihansyöjät kovin olisi loukkaantuneet? Tosin olimme kutsuneet vain sukulaisia ja kavereita jotka varmasti tiesivät ruokavaliostamme (sillä nuo kaksi osasivat ilmoittautua "lihansyöjiksi").
[/quote]
Tämä nyt menee aiheesta ohi, mutta voin vaan kuvitella minkälaisia juntteja nämä "lihansyöjät" ovat. Kai tarjositte heille pelkkää lihaa ilman mitään mausteita tai lisukkeita?
[/quote]
Valitettavasti en nähnyt minkälaiset pääruoka-annokset pitopalvelu oli heille loihtinut, mutta jälkikäteen kun kysyin oliko liharuoka maistunut, kiitelivät sen olleen todella hyvää. Iltapalaksi heille oli lihapyöryköitä ja käsittääkseni silloin olivat ottaneet myös karjalanpiirakoita.
[/quote]
Vielä pitää jatkaa, että pitopalvelun työntekijät olivat todella huvittuneita näistä kahdesta lihansyöjästä kun soitin ja kerroin erityisruokavaliot. Eivät olleet kuulemma koskaan vastaavaan törmänneet... Tämän ketjun perusteella voisi luulla tuollaisten pyyntöjen olevan yleisempiäkin...
[/quote]
Huomaatkos muuten itse tämän oudon jutun: itse haluat ruokavaliosi otettavan tosissaan, mutta pidät huvittavana sitä, että joku haluaa syödä lihaa.