Inhottava tilanne perheessä - sukulaiseni käyttävät miestäni hyväkseen
Mieheni on todella näppärä ja osaava korjaamaan varsinkin ajoneuvoja, mopoista autoihin.
Eräs sukulaiseni perheineen on huomannut tämän ja tuntuu, ettei meitä pyydetä kylään muutakuin silloin, jos heidän autoissa, skootterissa tai pojan mopossa on jotain vikaa. Että hei, tulkaa pyörähtämään illalla, meidän auton jarrut ovat rikki, Jannehan vois varmaan katsoa niitä samalla?
Ongelmana ei ole se, että he pyytävät miestäni korjaamaan ajokkejaan, vaan se, etteivät he maksa siitä kunnolla palkkaa!
Kysyin yksi päivä mieheltäni että paljonko noiden vikojen korjuuttaminen olisi kaikenkaikkiaan suunnilleen maksanut jos sukulaiseni veisivät aina ammattilaiselle korjattavaksi ja miehen laskujen mukaan heillä olisi karkean arvion mukaan mennyt reippaasti yli 1500 euroa.
Ja mitä he ovat miehelleni maksaneet? Tähän mennessä kaikista korjauksista mitä hän on tehnyt, tuntitolkulla siis töitä, n. 100e ja pari kolme lavaa kaljaa.(meille on tulossa vauva, joten ylimääräinen raha kaljalavojen sijaan on enemmän kuin tervetullutta)
Hulluinta tässä on se, että mieheni on niin kiltti ettei viitsi pyytää kunnon palkkaa tekemästään työstä, sanoo vaan että "no kyllähän nyt sukulaisia pitää jelppiä.."
Saa jelppiä joo, mutta jossain vaiheessa sille jelpillekin tulee raja vastaan kun jelppiminen onkin monta tuntia TÖITÄ joista ammattilaisille maksetaan kunnolla.
En oleta että miehelle pitäis ammattilaisen hintoja maksaa, vaikka hän kaiken aina korjattua moitteettomasti saakin, mutta eikö ihan totta lava kaljaa isosta konerempasta ole aika mitätön palkkio??
Eilen viimeksi kun mies korjasi heidän autonsa jarrut, oli sukulaiseni kysynyt että kelpaisko lava kaljaa palkkioksi. Tällä kertaa mies oli vihdoin saanut suunsa auki ja sanonut että hän ottaisi palkan mielummin rahana, kuin kaljana ja saikin ruhtinaalliset 20e tekemästään työstä-josta ei kuitenkaan jää heille edestakaisin ajamisen jälkeen palkkiota kuin n. 10e. Eivät asu ihan lähellä meitä nimittäin.
Minä en haluaisi puuttua tähän asiaan, mutta kyllä mua suututtaa että MUN sukulaiset käyttävät miehen kiltteyttä ja taitoja hyväkseen ilman kunnon korvausta.
Jelppiä voi ja palveluksia tehdä, mutta jossain se raja menee kun vastapalveluksia heidän suunnalta meille ei ole näkynyt.
Ärsyttää kun mies ei kehtaa itse avata suutaan ja vaatia lisää palkkaa tekemästään työstä, mutta toisaalta ymmärrän senkin että hän haluaa olla hyvissä väleissä sukulaisiini koska pitää heistä paljon. Ja tämän sukulaiseni ovat näköjään hyvin huomanneet ja ottavat nyt kaiken ilon siitä irti että joku korjaa heidän romunsa käytännössä ilmaiseksi ja he säästävät piiiitkän pennin että pääsevät koko perheen voimin reissuun ja voivat pyytää sitten meitä koira ja talovahdeiksi.
Vittu, olen katkera. Mutta kannattaako tästä mainita suoraan ja ottaa sen riskin että kaikesta huolimatta rakkaiden ja tärkeiden sukulaisten kanssa menisi sukset ristiin?
Mitä te tekisitte?
Kommentit (47)
Ilmottaisin verottajalle pimeästä työstä!
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 17:19"]
Kannustan sinua sanomaan sukulaisillesi, miehesi ei "sukuun naituna" oikein voi sinun sukulaisiasi panna aisoihin.
Kehota miestäsi antamaan seuraavalla kerralla puhelimen sinulle heti, kun soittavat. Sitten aloitat. ÄLÄ ala valehdella tai keksiä tekosyitä sille, miksi miehesi ei enää korjaa autoja, vaan sanot suoraan, kuten se on: "XX on ollut teillä ilmaisena autonkorjaajana jo pitkään, mutta nyt kun meillä on rahapula ja XX tekee kahta työtä, ilmaistyö saa luvan loppua. Jos haluatte korjausapua, maksatte XX:lle vaikkapa puolet siitä, mitä remontti maksaisi korjaamolla. Se on silti teille halvempaa, mutta samalla reilua XX:ää kohtaan, joka käyttää vähät vapaa-aikansa korjaushommissa."
Ihan oikeasti, stoppi hyväksikäytölle NYT. Hemmetin härskejä hyväksikäyttäjiä sukulaisesi ovat, ja sinun velvollisuutesi on panna sille piste.
[/quote]
Just näin. Kannattaa vedota juurikin tuohon reiluuteen - ei todellakaan ole reilua teettää pitkää päivää paiskivalla miehellä extratyötä ilmaiseksi, kun sen saman palvelun saa muualta.
Hyväksikäyttäjiä ja muita parasiitteja tässä maailmassa valitettavasti riittää, kuten tuo eräskin ketjuun ängennyt mätäpaise osoitti (se, jonka mielestä ap on väärässä). Mätäpaiseilta pitää vaan ottaa turhat luulot pois heti kättelyssä. Eikä tosiaan kannata laskea sen varaan, että mätäpaiseilta saisi vastavuoroista apua sitten joskus aikanaan - tuskin saa, sillä useimmiten kyseessä on tyyppi joka ennemmin ottaa kuin antaa. Sellaisista kannattaa pysyä kaukana tai vain kahvittelukäyntiväleissä.
ap on ihan oikeassa, ja tämmöisiä hyväksikäyttäjiä on paljon. On ihmisiä, joiden mielestä auton korjaus ei SAA maksaa niin paljon kuin se tänä päivänä maksaa, vaikka siihen olisi varaakin. Olen myös sitä mieltä, että kallista on, mutta elämä on. Ja siihen on syytä varautua jo silloin kun sen auton hankkii tai sitten pitää vähän paussia siinä ajelussa.
Auto siis tässä vain yhtenä esimerkkinä, sähköasennukset on myös varsin käytetty palvelus, mutta niistä yleensä näyttäisi maksettavan useammin - ehkä siksi, että niitä teetätetään harvemmin.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 16:00"]
Ihan normaali mieheni mielesterveydeltään on, mutta kun sukulaiseni hoputtivat että auto olis saatava kuntoon ennen viikonloppua ja mielellään mahdollisimman pian ettei heidän tarvitse ajella laina-autolla, joten niinpä vaan syöksyttiin heti miehen töiden jälkeen sinne korjaamaan se pirun kosla.
Ja eivät he minulta korjausapua pyydä vaan suoraan mieheltäni. Siksi tuntuu jotenkin hölmöltä minun puuttua asiaan, mutta koska mieheni on tuollainen kiltti tossukka joka ei kehtaa vaatia tekemästään työstä kunnolla palkkaa, kai se on sitten minun otettava asia jotenkin asiallisesti puheeksi - välit heihin kun kuitenkin haluaisin säilyttää hyvinä vaikka tämä hyväksikäyttö-meininki päähän ottaakin..
-AP
[/quote]
No, ovat ilmeisesti saaneet miehestäsi jo ilmaisen hovikorjaajan, joka kipittää paikalle kuin koira heti kun käsketään.
Itse pitäisi kyllä tuollaisessa tilanteessa mieheni puolia ja soittaisin sukulaisislle, että nyt p....le loppui toi mieheni hyväksikäyttö.
Pahoittelut miehellesi, ettei hänen vaimonsa ole valmis pitämään hänen puoliaan.
Eikö aloittajan kannattaisi ensin jutella miehensä kanssa asiasta. Hän voisi kertoa miehelleen, että on ajatellut, että tuo auttamisen määrä saadulla korvauksella tuntuu jo liialliselta. Ja kysyä, miltä miehestä oikeasti tuntuu. Sitten kun on saatu asia pariskunnan kesken keskusteltua, he voivat yhdessä tuumin siirtyä toteuttamaan hyvää suunnitelmaa asiantilan muuttamiseksi. Sukulaiset saattavat olla sokeita omalle toiminnalleen. Paras ja kunnioittavin tapa on ilmoittaa aika rehellisesti, että koska korjaamista on niin paljon, niin siitä täytyy ottaa suurempi korvaus tai toisena vaihtoehtona auttamista pitää vähentää, koska miehellä on jo nyt kaksi työtä ja levätäkin pitää. Apua ei kannata kokonaan tyssätä, vaan hieman kohtuullistaa. Tämän voi sanoa aivan ystävällisesti. Viisaat ihmiset ymmärtävät kyllä. Onnea aloittajalle!
Onneksi olen mennyt avioon aikuisen miehen kanssa. Minun ei tarvitse palstoilla kysellä, miten paapoa miestä. Joko se mies itse sanoo palkan tai on auttamatta tai sitten nykymeno jatkuu. Ei ole sinun asiasi olla "äitinä" miehelle.
Lavallinen kaljaa?? Sehän on hervoton määrä. Trukilla kuljetettava. Ja sekö ei teidän mielestä ole tarpeeksi palkkaa. Lavallinen kaljaa menee päivässä jollain laivalla tax-freessä myynnissä, mutta silloin siellä onkin 2500 matkustajaa mukana.
Että lavallinen kaljaa on erittäin hyvä palkka jostain iltapuhteen hommasta. Ei kannata valittaa ollenkaan.
Mistä sun sukulaiset hommaa näitä lavallsia olutta? Onko niillä joku ravintola tai muita suhteita tukkuhin/laivoihin tai suoraan oluttehtaille?
Haha! Totta muuten toi sähköjuttu. Mieheni on sähkömies. Tästä nyt on jo aikaa, mutta eräs mieheni kaveri rakensi omakotitaloa ja pyysi miestäni tekemään viriksenä koko talon sähköt. Vaikka meillä oli silloin itselläkin mittava taloremontti menossa, mieheni sanoi ok, mutta asetti työlleen hinnan (tosin kohtuullisen, koska maksu olisi tietysti tullut pimeänä). Kaveri suuttui ja laittoi välit poikki. Ilmaiseksi olisi pitänyt tehdä. Huh huh näitä pellejä.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 17:42"]
Lavallinen kaljaa?? Sehän on hervoton määrä. Trukilla kuljetettava. Ja sekö ei teidän mielestä ole tarpeeksi palkkaa. Lavallinen kaljaa menee päivässä jollain laivalla tax-freessä myynnissä, mutta silloin siellä onkin 2500 matkustajaa mukana.
Että lavallinen kaljaa on erittäin hyvä palkka jostain iltapuhteen hommasta. Ei kannata valittaa ollenkaan.
Mistä sun sukulaiset hommaa näitä lavallsia olutta? Onko niillä joku ravintola tai muita suhteita tukkuhin/laivoihin tai suoraan oluttehtaille?
[/quote]
Luuletko olevasi jotenkin hauska? Googlaahan "kaljalava" ja katso mitä tarkoittaa, ei tarkoita eurolavaa kaljaa vaan ainoastaan yhtä lavaa.
aikamoista, että pyytäessään vielä hoputtavat "pitäis saada ennen viikonloppua tehtyä" - tuohonhan on helppo ottaa se ratkaisu, että miehesi vastaa aina "en ainakaan lähipäivinä ehdi, seuraavat pari viikkoa niin kiireistä etten osaa luvata vielä mitään" - jos siis suoraan sanominen on teille liian rankkaa.
Sovitte siis miehesi kanssa, ettei hän enää korjaa autoja, mutta koska olette liian nössöjä sanomaan "ei" niin luovitte tilanteisa "ei ehdi/ katsotaan parin viikon päästä / on kiire /muuta menoa" -selityksillä.
Ihan normaali mieheni mielesterveydeltään on, mutta kun sukulaiseni hoputtivat että auto olis saatava kuntoon ennen viikonloppua ja mielellään mahdollisimman pian ettei heidän tarvitse ajella laina-autolla, joten niinpä vaan syöksyttiin heti miehen töiden jälkeen sinne korjaamaan se pirun kosla.
Ja eivät he minulta korjausapua pyydä vaan suoraan mieheltäni. Siksi tuntuu jotenkin hölmöltä minun puuttua asiaan, mutta koska mieheni on tuollainen kiltti tossukka joka ei kehtaa vaatia tekemästään työstä kunnolla palkkaa, kai se on sitten minun otettava asia jotenkin asiallisesti puheeksi - välit heihin kun kuitenkin haluaisin säilyttää hyvinä vaikka tämä hyväksikäyttö-meininki päähän ottaakin..
-AP
[/quote]
Jaa miksi helvetissä haluat säilyttää välit hyvinä, vaikka noilla sukulaisillasi ole selvästikään mitään häpyä? Sen nyt jotenkin ymmärtää että joku tyhmyyttään korjauttaa pikkurahasta silloin tällöin, mutta tuo hoputtaminen kielii jo siitä, että käyttävät ihan tietoisesti hyväksi. Itse lopettaisin kyläilyt tuohon paikkaan.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 17:31"]
-AP
[/quote]
No, ovat ilmeisesti saaneet miehestäsi jo ilmaisen hovikorjaajan, joka kipittää paikalle kuin koira heti kun käsketään.
Itse pitäisi kyllä tuollaisessa tilanteessa mieheni puolia ja soittaisin sukulaisislle, että nyt p....le loppui toi mieheni hyväksikäyttö.
Pahoittelut miehellesi, ettei hänen vaimonsa ole valmis pitämään hänen puoliaan.
[/quote]
Joo, mitäs jos nainen olisi niin kiltti että antaa muiden talloa varpailleen ja tämän aviomies levittelisi vain käsiään ja sanoisi "ei ole minun asiani"? Ei saisi kovin paljon myötätuntoa sellainen mies...
Miehen kanssa olen asiasta kyllä puhunut, niinkun aloitusviestissäkin tuli selväksi. Hänen kantansa on, että kyllähän sukulaisia pitää jelppiä eikä hän kehtaa pyytää maksuja, "maksavat mitä maksavat".
Hänen puoliaan tässä siis aion pitääkin, mutta mietin miten tekisin sen pilaamatta välejä sukulaisiini, jotka ovat tätä hyväksikäyttöä lukuunottamatta tärkeitä ja rakkaita ihmisiä sekä niin, ettei mieheni ärsyynny kun työnnän nokkani hänen asioihinsa. Hän siis kun suhtautuu nihkeästi minun motkotukseeni siitä, että hänen tekemästään työstään pitäisi saada palkkaa.
Mutta nyt kun aloin oikein kunnolla miettimään, hän on yhtä kiltti ja lojaali kaikille lähipiirinsä ihmisille - hän kun välillä tekee siskonsa miehen autopajalla hommia pilkkahintaan eikä siskon mies maksa hänelle työstä kun pari, kolme kymppiä sillon tällön eikä koko summaa mitä siellä nytkin on roikkumassa (mies pitää kirjaa tekemistään tunneista)
Hohhoijakkaa.. En siis haluaisi mäkättää hänelle raha-asioista, kun on kyse hänen tekemästä työstään ja rahoista, mutta joku roti siinä kiltteydessä ja auttamisessakin on oltava.
-AP
Mikäs se sellanen auto jota saa jatkuvasti olla remppaamassa, ap? Pitäsköhän vähän vihjasta niille sukulaisille että hankkisivat uuden auton..
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 18:28"]
Mikäs se sellanen auto jota saa jatkuvasti olla remppaamassa, ap? Pitäsköhän vähän vihjasta niille sukulaisille että hankkisivat uuden auton..
[/quote]
Heillä on kaksi autoa, plus kaksipyöräisiä jotka ovat vähän väliä jotenkin epäkunnossa.
Eipä tuo taida mun asia olla vihjailemassa auton vaihtamisesta,vaikka miehen jatkuva lähes ilmaisena korjaajana käyttäminen ottaakin päähän.
-AP
Et sinä ap. voi puuttua tuohon tilanteeseen. Ainoastaan niin, että ette mene sinne vieraisille.
Johan se olisi kumma, jos mun mies sanoisi mun kaverille, jonka lapsia hoidan ihan hyvää hyvyyttäni, että mulle on maksettava palkkaa. Jutella voit miehesi kanssa ja kertoa mikä sua harmittaa, mutta älä hyvä ihminen mene siitä sukulaisperheelle valittamaan.
Jos mies itse haluaa rassata toisten autoja, ehkä se vaan tykkää siitä. Liekö mukavampi olla siellä auton alla kuin sohvalla?
Ei minua kukaan saa tekemään sellaista työtä ilmaiseksi, josta en tykkää, ainakaan montaa kertaa.
Miksi aina jonkun on puututtava tilanteeseen!?
Anna olla, kohta teillä on vauva ja mies ei kerkee mennä tekeen muille hommia (paitsi jos ei halua paeta kotoa).
Haloo, tuo nyt on huippu että auttelee melkein ilmaiseksi toisen autopajalla! Pajan omistaja saanee töistä kuitenkin aikamoisen maksun asiakkailtaan? Huhhuh mitä hyväksikäyttöä, ja sehän jatkuu just niin kauan kuin te sen mahdollistatte. Kyllä se sinunkin ongelmasi on, ei vain miehesi. Vauva tulossa joten miehen aika alkaa olla kortilla jatkossa, nyt on pistettävä pyyteettömälle auttamiselle stoppi!
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 18:41"]
Haloo, tuo nyt on huippu että auttelee melkein ilmaiseksi toisen autopajalla! Pajan omistaja saanee töistä kuitenkin aikamoisen maksun asiakkailtaan? Huhhuh mitä hyväksikäyttöä, ja sehän jatkuu just niin kauan kuin te sen mahdollistatte. Kyllä se sinunkin ongelmasi on, ei vain miehesi. Vauva tulossa joten miehen aika alkaa olla kortilla jatkossa, nyt on pistettävä pyyteettömälle auttamiselle stoppi!
[/quote]
Meinaatko, että ap.n on hoidettava homma?
No mies sen hoitaa, mutta tottakai ap. keskustelee omista tuntemuksistaan miehen kanssa. Johan se nyt tuo mies menettäisi lopunkin kunnioituksen itsestään, jos vaimo hoitelisi tuollaisen asian!!
APUA!
Eiköhän aikuinen mies saa itse päätää mitä tekee ja keneltä mitäkin laskuttaa. Sinä voit vain esittää toiveesi miehelle, jos haluat hänen olevan enemmän kotona tai tienaavan lisää.
Jos miestä pyydetään korjaushommiin, niin mies myös hoitaa oman laskuttamisensa niin kuin tahtoo.
Mitähän naiset olisvat vastanneet , jos ap olisi valittanut siitä että , että hänen miehensä on soittanut ap, ystävälle lastenvahtikeikan jälkeen ja haukkkunut ystävän käyttävän vaimonsa kilteyttä hyväkseen.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 17:10"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 16:53"]
Sinussa on kyllä jotain todella vastenmielistä. Ihme katkeruutta ja kaunaa normaalista toisten auttamisesta.
Laitatte vaan itse rajat sille koska autatte ja miten, niin se ei enää harmita teitä. Tai siis sinua. Miestäsi muiden auttaminen ei tunnu haittaavan.
Kannattaa varoa. Tuollainen pikkumaisuus voi vielä kostautua. Entä kun itse tarvitsette apua? Vaikka joskus lapsenvahtia? Mitäs jos sukulaisilta tuleekin teille silloin lasku?
[/quote] Voi veljet mikä vastaus! Näkisitpä inhon ilmeeni... Sinähän se varsinainen taliaivo olet, juuri sellainen muiden hyväksikäyttäjä kuin mitä tässä ihmeteltiin. Teetätte varmaan "talkoilla" kaiken mahdollisen ja yritätte saada joka paikasta kaiken mahdollisimman halvalla ja ilmaiseksi, yök.
[/quote]
:D itseasiassa ihan päin vastoin. Olemme mieheni kanssa juuri niitä, jotka auttavat sukulaisia ja ystäviä remoteissa/muutoissa/lastenhoidossa/korjaamisessa ilman ajatustakaan siitä miten itse heistä hyötyisimme. Autaminen vaan kuuluu asiaan. Itse emme olemme todella huonoja pyytämään apua. Sen ensimmäisen ja toistaiseksi ainoan kerran kun apua olemme pyytäneet, saimme myös arvion siitä paljonko apu tulisi meille maksamaan ( ihan ammatilaisiin verrattuna ;) Tästä ajatukset pikkumaisuudesta ja vastenmielisyydestä siis kumpusivat. Edelleen autamme läheisimmä mielellämme, mutta mietimme tarkkaan mihin rajan vedämme. Koskaan ei kannata auttaa niin paljon, että on itse ihan rikki. Siitä saa vaan pahan mielen.