Inhottava tilanne perheessä - sukulaiseni käyttävät miestäni hyväkseen
Mieheni on todella näppärä ja osaava korjaamaan varsinkin ajoneuvoja, mopoista autoihin.
Eräs sukulaiseni perheineen on huomannut tämän ja tuntuu, ettei meitä pyydetä kylään muutakuin silloin, jos heidän autoissa, skootterissa tai pojan mopossa on jotain vikaa. Että hei, tulkaa pyörähtämään illalla, meidän auton jarrut ovat rikki, Jannehan vois varmaan katsoa niitä samalla?
Ongelmana ei ole se, että he pyytävät miestäni korjaamaan ajokkejaan, vaan se, etteivät he maksa siitä kunnolla palkkaa!
Kysyin yksi päivä mieheltäni että paljonko noiden vikojen korjuuttaminen olisi kaikenkaikkiaan suunnilleen maksanut jos sukulaiseni veisivät aina ammattilaiselle korjattavaksi ja miehen laskujen mukaan heillä olisi karkean arvion mukaan mennyt reippaasti yli 1500 euroa.
Ja mitä he ovat miehelleni maksaneet? Tähän mennessä kaikista korjauksista mitä hän on tehnyt, tuntitolkulla siis töitä, n. 100e ja pari kolme lavaa kaljaa.(meille on tulossa vauva, joten ylimääräinen raha kaljalavojen sijaan on enemmän kuin tervetullutta)
Hulluinta tässä on se, että mieheni on niin kiltti ettei viitsi pyytää kunnon palkkaa tekemästään työstä, sanoo vaan että "no kyllähän nyt sukulaisia pitää jelppiä.."
Saa jelppiä joo, mutta jossain vaiheessa sille jelpillekin tulee raja vastaan kun jelppiminen onkin monta tuntia TÖITÄ joista ammattilaisille maksetaan kunnolla.
En oleta että miehelle pitäis ammattilaisen hintoja maksaa, vaikka hän kaiken aina korjattua moitteettomasti saakin, mutta eikö ihan totta lava kaljaa isosta konerempasta ole aika mitätön palkkio??
Eilen viimeksi kun mies korjasi heidän autonsa jarrut, oli sukulaiseni kysynyt että kelpaisko lava kaljaa palkkioksi. Tällä kertaa mies oli vihdoin saanut suunsa auki ja sanonut että hän ottaisi palkan mielummin rahana, kuin kaljana ja saikin ruhtinaalliset 20e tekemästään työstä-josta ei kuitenkaan jää heille edestakaisin ajamisen jälkeen palkkiota kuin n. 10e. Eivät asu ihan lähellä meitä nimittäin.
Minä en haluaisi puuttua tähän asiaan, mutta kyllä mua suututtaa että MUN sukulaiset käyttävät miehen kiltteyttä ja taitoja hyväkseen ilman kunnon korvausta.
Jelppiä voi ja palveluksia tehdä, mutta jossain se raja menee kun vastapalveluksia heidän suunnalta meille ei ole näkynyt.
Ärsyttää kun mies ei kehtaa itse avata suutaan ja vaatia lisää palkkaa tekemästään työstä, mutta toisaalta ymmärrän senkin että hän haluaa olla hyvissä väleissä sukulaisiini koska pitää heistä paljon. Ja tämän sukulaiseni ovat näköjään hyvin huomanneet ja ottavat nyt kaiken ilon siitä irti että joku korjaa heidän romunsa käytännössä ilmaiseksi ja he säästävät piiiitkän pennin että pääsevät koko perheen voimin reissuun ja voivat pyytää sitten meitä koira ja talovahdeiksi.
Vittu, olen katkera. Mutta kannattaako tästä mainita suoraan ja ottaa sen riskin että kaikesta huolimatta rakkaiden ja tärkeiden sukulaisten kanssa menisi sukset ristiin?
Mitä te tekisitte?
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 19:02"]
[/quote]
luitko # 37?
[/quote]
En ehtinyt vaan vastasin suoraan ;)
Mutta samasta asiasta kyse. Antakaa aikuisten ihmisten päätää omista tekemisistään.
yllättävän moni on apn kans samaa mieltä. kuin läheisiä sukulaisia nämä oikein on?
Musta ois outoa maksaa lähisukulaiselle tuntipalkkaa tai bensarahoja mutta ymmärrän että riepoo jos sinne pitää aina lähtä pää kolmantena jalkana ajopelejä rassaamaan.
Miksette sano vain että ei nyt ehdi, katotaan viikonloppuna tms. meillä on suunnitelmia jo illaksi. Sukulaisen ilmainen apu on palvelus jota joutaa vähän odotellakin, eikä mikään ammattilainen joka soitetaan suoraan paikalle.
Auttaako nämä sukulaiset teitä koskaan? tai tarjoaako apua?
Moni voi ajatella niinkin että se autojen rassaus on sellaista poikien mukavaa hommaa kun sukulaisporukassa ollaa?
Niin muuten, olen huomannut sitä lastenhoitoapua irtoaa kyllä paremminkin juuri niiltä joilla on talo täynnä kersoja.
Nyt vasta luin ton että apn mies ei oo moksiskaan, äääh anna olla. Miehesi on reilu tyyppi, ole onnellinen ja ylpeä siitä - niitä vaivojensa laskijoita on tässä maailmassa jo ihan liikaa!
Ota ap oppia miehestäsi.
Asiallisinta kai olisi sanoa jo etukäteen jotenkin niin, että tämän teettäminen liikkeessä maksaisi 150 euroa ja minä voin tehdä tämän 70 eurolla. Ja jos maksu ei ole esitetynlainen voi hyvin seuraavalla kerralla sanoa, että nyt on muita kiireitä.
Mä olen eronnut, lapset ovat minulla joka toinen viikko. Kesällä lapset ovat miehellä heinäkuun ja minulla elokuun.
Heinäkuussa teen töitä aamusta iltaan, eli aamulla menen aikaisin torille ja tämän jälkeen teen normityöpäivän vielä töissä, elokuussa pelkästään lomailen. Nuorimmaiseni on vielä 2 vuotta tarhassa, joten voit vaan kuvitella kuinka paljon vanhemmat ovat tunkemassa meille jälkikasvua. Ensimmäisten kysymyksien jälkeen päätin että veloitan lastenvahdista 20 euroa tunti ja vain päiväsaikaan ja vain arkisin. Eikä ole yhtään tullut.
Suosittelen lämpimästi että teet hinnaston. Sinuna minä soittaisin ja sanoisin ettei miehesi enää ilmaiseksi tule auttamaan. Hän veloittaa tästä lähtien 100 euroa tunti ja mukaan tulee myös kuljetukset. Halvemmalla ei lähde, koska aika lapsen kanssa on tärkeää.
Niin kauan kun teistä kumpikaan ei sano stoppia, tämä asia tulee jatkumaan. Nämä 20 euron tarjoavat käyttävät teitä hyväkseen.
Hyvä ystäväni on kampaaja ja on normaalia että hänet pyydetään kylään. Kylään on pyydetty myös monia muita ja kaikki odottavat hänen leikkaavan kaikkien vieraiden hiukset joko ilmaiseksi tai max 10 euroa henkilö.
Nykyään hän laittaa jonkun lastan valmiiksi käteen ja kun kysytään hän ilmoittaa suoraan on tullut pientä jännetuppitulehdusta eli hän ei aio leikkaa yhtään hiuksia. Tätä on tehnyt jo vuosia ja silti viimeksi viime kuussa odotettiin hänen leikkaavan perheen ( 2 aikuista ja 3 lasta ) hiukset 30 eurolla.
Hänellä on hyvin kohtuuhinnat, kun kysyy etukäteen ja pitää sopimuksesta kiinni.
Palkkaa pitäisi olla saamassa. Taitaa AP vaan olla rahanahne. Minäkin olen kohta 20 vuotta täyttänyt yli 15 veroilmoitusta vuodessa, kun menee rutiinilla koko suvun laput. Ei tule mieleenikään pyytää keneltäkään palkkaa. Joku joskus antaa bisselavan tai suklaarasian, mutta rahaa? En kehtaisi edes ottaa vastaan, puhumattakaan että pyytäisin palkkaa. Kaikenlaista muutakin teen ihan hhyvää hyvyyttäni. Tuleepahan samalla käytyä moikkaamassa.
Jos aletaan palkoista puhumaan, niin sitten pitää verojakin maksella. Kahvirahat tai pitsat voi tarjota, muttei niitä kutsuta palkaksi. Miehesi itse hoitakoon asian niin kuin tahtoo. Älä sinä vaan mene siihen puuttumaan. Minua ainakin hävettäisi suunnattomasti, jos vaimoni menisi minun puolesta minulle palkkaa vaatimaan.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 19:02"]
Eiköhän aikuinen mies saa itse päätää mitä tekee ja keneltä mitäkin laskuttaa. Sinä voit vain esittää toiveesi miehelle, jos haluat hänen olevan enemmän kotona tai tienaavan lisää.
Jos miestä pyydetään korjaushommiin, niin mies myös hoitaa oman laskuttamisensa niin kuin tahtoo.
Mitähän naiset olisvat vastanneet , jos ap olisi valittanut siitä että , että hänen miehensä on soittanut ap, ystävälle lastenvahtikeikan jälkeen ja haukkkunut ystävän käyttävän vaimonsa kilteyttä hyväkseen.
[/quote]
luitko # 37?