te jotka käytätte siteitä kuukautisten aikana, miksi syitä tähän?
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen;
niin eli, koska olen itse melkein aina käyttänyt vain tamponeja haluaisin tietää miksi joku haluaa vapaaehtoisesti käyttää siteitä. Haluaisin myös korostaa, etten kysy tätä tavalliseen "yäk haiseva vastenmielinen side housuissa"- tyyliin vaan olen ihan aidosti utelias, koska itselleni tamponit vain sopivat niin hyvin.
Haluaisin myös anekdoottina lisätä, että tässä vauva palstassa usein vituttaa kaikista eniten se, miten naiset ovat puuttumassa toistensa intiimihygienian tilaan tyyliin; muistathan pestä genitaalit vähintään viisi kertaa päivässä. Tai sitten puhutaan niiden genitaalien kunnosta; "treenaan pimppalihaksiani 20 kertaa päivässä ja pystyn pillullani murskaamaan pähkinöitä"
Afrikassa pienissä heimoyhteisöissä naisten ympärileikkauksista vastaavat naiset, mietin miten me länsimaiset sivistyneet ihmiset käyttäytyisimme tuossa kulttuurissa jos olisimme siinä syntyneet, kun nytkin tärkeintä elämässä tuntuu olevan muiden naisten intiimihygienia ja lantiopohjalihasten taso.
Kommentit (166)
Mä käytän siksi, että tamppoonit taas eivät sovi mulle. Saan niistä sen oireyhtymän, josta pakkauksessa varoitetaan; iho punoittaa, kuume nousee jne. Ja tätä on kaksi kokeiltu teini-ikäisenä, toista ei enää tule.
Siteet on muutenkin helppo kantaa ja vaihtaa, ja ylivuotoja ei satu.
Tuo viimeinen pointti oli hyvä, olen itsekin pohtinut sitä. Nainen on naiselle susi.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:24"]
kuukautiskuppi hyvät naiset, kuukautiskuppi!!
[/quote]
Niin siis tarkoitat; hyvä sinulle.
Jotenkin älytön tämä keskustelu. Ja että alapeukutetaan sitä kun joku on kertonut jonkun kuukautissuojan epämukavaksi. Miten toinen voi kumota toisen subjektiivisen kokemuksen.
Miksi niin monella on vaikeuksia käsittää, että olemme kaikki yksilöitä. Jokainen meistä on erilainen. Jokaisen hermoradat ja tuntemukset ovat erilaisia. Et ikinä tule elämään missään muussa kehossa kun omassasi, kokemaan tätä maailmaan kenenkään muun kallon sisäpuolelta kuin omasi. Joten jokaisen kannattaa keskittyä elämään ja nauttimaan omasta elämästään ja lopettaa se muiden ihmisten tuomitseminen. Elä ja anna muiden elää.
Ihan yksinkertaisesti pidän siteistä enemmän kuin tamponeista. Mulla tamponi tuntuu ikävältä, siteen olemassaoloa en edes huomaa.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 13:03"]
Ihan yksinkertaisesti pidän siteistä enemmän kuin tamponeista. Mulla tamponi tuntuu ikävältä, siteen olemassaoloa en edes huomaa.
[/quote]
Ja sinulla on siihen oikeus. Piste. Aivan kuten kuukuppien käyttäjillä on oikeus tykätä kuukupeistaan ja tamponien käyttäjien tamponeistaan. Jokainen käyttäkööt suojaa joka itsestä tuntuu parhaalta, sillä itsehän niiden tuntemusten kanssa tulee elää.
No itse käytän sen takia, että tamponi tuntuu todella pahalta sisälläni.Ja olen koittanut laittaa sen niin syvälle kuin mahdollista, väännellyt vaikka miten päin, mutta ei. Viimeistään istuessa tietyssä asennossa se tuntuu todella pahalle ja "pistävälle". En tiedä missä vika! Mutta siis siteestä en tykkää kyllä yhtään, mutta ne ei ainakaan tee kipeää ja valu päivän mittaan alaspäin.
Haluaisin käyttää tamponeja, mutta laittokin yhtä tuskaa, ei meinaa mennä millään sisään edes, pakko laittaa jotain liukastetta siihen, ja sit vasta menee edes mun sisälle. Joten tamponin vaihto muualla kuin kotona olisi aikamoista säätämistä.
Joten se niistä tamponeista sitten kai.
Kierukan kanssa ei saisi käyttää tamponia. Siinä hyvä syy. Itse käytän kuppia.
En saanut tamponia laitettua ennen kuin menetin neitsyyteni ja sen jälkeenkään en ole alkanut niitä käyttää vaan jatkoin siteiden käyttöä.
Yöllä käytän siteitä, ja joskus harvoin päivällä niukan vuodon aikaan sillä iso tamponi ei ehdi täyttyä määräaikaan ja kuivan tamponin venkslaaminen rasittaa limakalvoja. En ikinä muista ostaa pienempiä tamponeja..
Mua vähän ällöttää työnnellä tuonne sisuksiin mitään ylimääräistä. Pari kertaa nuorempana olen kokeillut, mutta niihin kertoihin jäi. Siteet on käteviä ja nopea vaihtaa siinä samalla, kun istuu pöntöllä.
Mulla on nykyään niin niukka vuoto, ettei kannata eikä tarvitse käyttää tamponia. Kuukautisten aikaan pesen itseni 2-3 kertaa päivässä eikä pesujen välillä tule alushousuihin oikeastaan mitään. Yleensä ekana vuotopäivänä laitan varmuuden vuoksi siteen, jolloin siihen tulee ehkä pieni veriläntti, ehkä ei sitäkään.
Onneksi on näin olematon vuoto. Aikaisemmin jouduin käyttämään sidettä kolme päivää ja silloin sain siitä kutinaa ja ärsytystä.
Vuoto on niin runsasta, ettei mikään tamponi pidä. Kuukautisten 3 ensimmäistä päivää mulla on kerrallaan n. 4 isointa mahdollista yösidettä rinnakkain, peräkkäin ja lomittain, silti joudun vaihtamaan siteet kolmen tunnin välein. Sitä paitsi tamponi tuntuu epämukavalta.
Tamponi ei ole yhtä luonnollinen ja terveellinen vaihtoehto kuin side. Itselleni tamponi ei ainakaan "sovi".
Tamponi tuntuu pahalta ja päästää ohi. Side on helppo ja hygieeninen.
Tamponeista ja kuukupista minulle tulee herkästi tulehduksia.
Silti käytän tamponeja välillä, jos käyn uimassa, tai muuten vaan silloin kun on runsaampi vuotopäivä. Pitää sitten vain vaihtaa parin tunnin välein, jotta ei tulisi tulehdusta. Menkat kestää 7-9 päivää, josta suurin osa sellaista pientä tiputtelua, johon riittää pelkkä pikkuhousunsuoja.
Ajatuksenakin tuntuisi pahalta tunkea sisäänsä jotain joka ei sinne kuulu. Lisäksi siteet ovat käteviä ja helppoja.
Teininä tuli ikävä kokemus etten halunnut koskea alapäähäni tai varsinkaan työntää sinne mitään tamponia. Ikää tuli lisää, ajattelin kokeilla, onhan tamponin kanssa paljon "hygienisempi" olla. Yli vuoden kärsin emätintulehduksista ja syytä ei tiedetty, selvisi että johtuu tampoonista, joku ainesosa siinä, kokeilin apteekin ja muiden kauppojen tuotteet läpi mutta aina tulehtui alapää. Lisäksi vuoto tuli aikas helposti yli, vaikka oli niitä tamponeja kiva käyttää niukan vuodon aikana.
en ole vaan ikina tykannyt tamponeista, vaan ihan alusta alkaen kayttanyt siteita. siis yli 30 vuotta nyt. tamponeita kaytan ainoastaan jos sattuu olemaan menkat lomalla ja bikinit kaytossa.
Ennen lapsia käytin aina tamponia aika nuoresta saakka, öisinkin siis. Sitten jälkivuodoissa tietty piti käyttää siteitä ja senkin jälkeen ne parit kuukautiset ennen uutta raskautta oli niin megaisoja, että ne tamponit tuli ulos ihan vain sen virran mukana. Vikan raskauden jälkeen kun kroppa palasi omaksi kuukautiset niukkeni taas tosi vähäisiksi, ja jotenkin vaan se tamponi ei tunnu enää niin hyvältä. Aiemminkin oli siis niukat, eikä haitannut, nyt on pientä kohdunlaskeumaa, joten se ehkä vaikuttaa tuntemuksiin. Toki käytän, jos meen uimaan tms., mutta pääasiassa on vaan olo "etten viitsi". Sen verran epämukavaa, vaikkei nyt varsinaisesti hankalaa kuitenkaan. Eniten ehkä haittaa se, että kun vuoto on niin niukkaa, niin tuntuu, että se materiaali alkaa hajota ja jää jotain valkosta pumpulitöhnää sinne sisään...
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 22:20"]Syitä: 1. Olen useasti yrittänyt tampoonia käyttää, mutta en saa sitä sisään, se ei mahdu! Korkeintaan se pää menee mutta en enempää saa tungettua sitä, vaikka ihan oikeassa asennossa jne olen. Havainnollistaakseni kuinka sinne ei mahdu mitään: mieheni sormettaa minua yhdellä sormella ja luulen aina jos en ole katsonut kun hän sen sinne laittaa että ainakin kolme sormea, kun on niin täynnä pimppi. Sitten hän vielä paljastaa, että kyseessä on pikkurilli :D näin käy usein, enempää sinne ei vaan mene. Emme luonnollisesti pane pilluun, vaan peppuun, koska sinne ei mahdu, ja se kipu jos 17-18cm munaa yrittää sinne työntää ! :S
2. Minulla on todella runsas vuoto, vähintään viikko, usein kaksikin. Olen siis ihan lääkärissä ollut ja on paljon alapäähän (tai siis kohtuun) liittyviä tauteja joista tulee lapsettomuutta jne, ja on ihan oikeasti näiden sairauksien takia hullun runsas vuoto. Sen seuraksena minusta ei tule "vain" vuotoa vaan golfpallon kokoisia veriklönttejä irtoilee! Mitenhän tampooni sellaiset imee, kun ovat ihan kunnon massaa, ei nestettä? :D joudun siis kivuissani ne PONNISTAMAAN kun kuten aiemmin sanoin on niin pieni alapää... Se tuska :( niitä ponnistelen pitkään kun ne jää siihen johonkin puoliväliin muuten sattumaan ja sitten tietysti vessaan se klöntti viemään siteestä, kun eihän se sidekään sitä osaa imeä... Mutta jos olisi tampooni niin ne klöntit joita tulee siis usein päivässä jäisi siihen jumiin, ja lopulta kai puskisi koko tampoonin ulos?? Ajaj en halua edes kuvitella. :D
tässä minun erikoiset syyt, mutta totta ovat :) t: sairas
[/quote]
Oletko käynyt lääkärissä tuon tiukkuutesi vuoksi?
tamponit ei tunnu enää hyvältä ja anatomia on sellainen että tamponin pitäisi olla tosi matala mutta leveä eli siis kuukuppikaan ei istu :( lisäksi vuoto on ihan megajärkyn reilua eli siksi pitkät ja imukykyiset yösiteet.