te jotka käytätte siteitä kuukautisten aikana, miksi syitä tähän?
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen;
niin eli, koska olen itse melkein aina käyttänyt vain tamponeja haluaisin tietää miksi joku haluaa vapaaehtoisesti käyttää siteitä. Haluaisin myös korostaa, etten kysy tätä tavalliseen "yäk haiseva vastenmielinen side housuissa"- tyyliin vaan olen ihan aidosti utelias, koska itselleni tamponit vain sopivat niin hyvin.
Haluaisin myös anekdoottina lisätä, että tässä vauva palstassa usein vituttaa kaikista eniten se, miten naiset ovat puuttumassa toistensa intiimihygienian tilaan tyyliin; muistathan pestä genitaalit vähintään viisi kertaa päivässä. Tai sitten puhutaan niiden genitaalien kunnosta; "treenaan pimppalihaksiani 20 kertaa päivässä ja pystyn pillullani murskaamaan pähkinöitä"
Afrikassa pienissä heimoyhteisöissä naisten ympärileikkauksista vastaavat naiset, mietin miten me länsimaiset sivistyneet ihmiset käyttäytyisimme tuossa kulttuurissa jos olisimme siinä syntyneet, kun nytkin tärkeintä elämässä tuntuu olevan muiden naisten intiimihygienia ja lantiopohjalihasten taso.
Kommentit (166)
Tamponin voi laittaa liukkarin avulla. Ja jos käyttää vagisania se samalla hoitaa limakalvoja ja niiden kuivuutta.
Itse käytän kuukautiskuppia. Todella kätevä on kun voi pitää koko päivän eikä jätettä synny. Joskus saatan laittaa siten kun olen kotona jos kuukupin asennus ei huvita. Säännöllisesti en ole siteitä tai tamponeja käyttänyt vuosiin.
En ole koskaan edes kokeillut tamponia. Voisin kyllä teoriassa kokeilla.
Mulla on aika niukat menkat, varsinkin pillerien kanssa. En tunne sidettä kun se on housuissa. (Pillunkarvat blokkaa?) En ole tuntenut tarvetta kokeilla tamppoonia kun ei sidekään tunnu kerta miltään.
Nykyään riittää pikkuhousunsuojatkin. Joskus käytän Libressen kolmen pisaran siivellisiö, mutta harvemmin.
Kait se riippuu siitä että kuinka runsaat on ja kuinka häiritseväksi kokee siteen.
Mä ajattelen niin että elimistö haluaa eroon kohdun limakalvosta ja kuukautisverestä mahdollisimman nopeasti. Siksi annan vuodon valua suoraa päätä ulos ja imeytyä vasta kehon ulkopuolella siteeseen. Nykyiset siteet on niin uskomattoman imukykyisiä ja pintakuivia (nuoruudenaikaisiini verrattuna), että niiden olemassaoloa ei edes huomaa.
Siteet vaan on niin paljon helpompia! Teininä yritin opetella käyttää tampooneita, mut koin ne epämielkyttäviks. Mieluummin tuusailen siteiden kanssa.
Kuukuppia olen monesti miettinyt kyllä, mutta se tuntuu ajatuksenaki jo niin etovalta, et helpompi jättää käyttämättä.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 22:04"]
Tamponi ei riitä. Niukan vuodon päivinä sitä on inhottava laittaa lähes kuivaan pimpuliin. Minulla on siis kolme päivää niagaraa ja pari päivää tiputtelua. Kuukuppia en halua, koska en usko että sitä ei tarvitsisi tyhjentää yön ja työpäivän aikana. Lisäksi minulla on yliaktiivinen rakko ja luulen kupin painavan rakkoa.
[/quote]
Mulla on sama, välillä on aivan niagarameininki ( 2-4päivää) ja sitten voi olla niin, että on koko päivä ilman vuotoa, ja sitten taas tulee jotain. Emätin ärtyy, jos siellä hinkuttaa edestakaisin kuivaa tamppoonia, ja muutenkin se ärtyy niistä, eli voin käyttää vain n. 1-2 tamponia päivässä.
MUTTA: Mä olen ostanut kuukupin jo n. 10 vuotta sitten, ja muutaman kerran yritin sitä käyttää, mutta ei onnistunut. Edellisten kuukautisten aikaan kuitenkin varmaan tämän palstan innoittamana koitin sitä taas, ja voi ristus, sehän toimi! IHan mahtava kapistus!
Edelleen luulen, että ensimmäisenä vuotopäivänä en voi sitä käyttää, koska silloin mun kohdunsuu on niin alhaalla, että kuppi ei mene paikalleen, mutta siitä eteenpäin, uu jeah! Mun vaan täytyy muistaa, että en saa osua sillä virtsaputken suuhun, koska se alkoi heti ärtyä siitä, ja se täytyy tyhjentää usein, koska kyllä mulla kerran tuli siitäkin yli vuoto, kun oli kuppi mennyt äärimmilleen.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 23:08"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 23:01"]
Miks joku haluaa tunkea sisäänsä tamponin? Kysynpä vaan..
[/quote]
Kun sen oikein osaa laittaa, se ei tunnu miltään :D
[/quote]
Kyllä vaan toisilla tuntuu, vaikka kuinka vääntäisi ja kääntäisi.
[/quote]
Joo, mullakin tuntui vuosikausia aina kun yritin. Kunnes opin laittamaan sen oikein.
Eiks niissä tamponeissa ole jotain myrkkyjäkin? Kertakäyttösiteissä sama juttu. Kuka niitä viitsii käyttää?
Tamponit tuntuu lisäksi tosi inhottavilta niukan vuodon aikaan. Kuppi ja kestoside on toimiva ja myrkytön yhdistelmä.
Käytän mieluummin siteitä kun kuukautiset obst helpompia koska itselläni on kehitysvamma se aiheuttaa ongelmia en itse osas vaihtaa siteitä minulle vaihdetaan minulla on aina vatsakivut kuukautiset aikana särkylääkettä Burana 4päivää on niin voimakasta kipua ja 3 vähemään kipua minulla kestää kuukautiset noin 7päivää
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 23:08"][quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 23:01"]
Miks joku haluaa tunkea sisäänsä tamponin? Kysynpä vaan..
[/quote]
Kun sen oikein osaa laittaa, se ei tunnu miltään :D
[/quote] ei tuntunu ennen synnytyksia, mutta niiden jalkeen en oo enaa pystyny kayttaa tampoonia. Tosin kahdet menkat vuoden sisaan, ni ihan sama...
Minä käytän molempia :) 1-2pv tamponia ja sitten 2-3pv siteitä. Syynä se, että viimeisinä vuoto päivinä verta tulee niin niukasti, etten saa tamponia kuivana sisään enkä ulos.Tai se onnistuu, mutta sattuu suuresti
Tamponia saisi olla vaihtamassa puolen tunnin välein ja silti saattaa vuotaa ohi. Sidettä ei tarvitse vahdata niin kokoajan, kun on tuota muutakin elämää kun oma alapää... ja loppuvaiheessa menkoja tamponi ei tunnu yhtään mukavalta.
Käytän suojia tamppoonien kanssa varmuuden varalta, siteitä öisin ettei kokoajan ole tamppooni sisällä. Tamppooneissa myös lukee, että käytä vain runsaimman vuodon aikana, eli ei kuukautisten lopussa kun vuoto on jo niukkaa.
Minulla on niin hirveät kuukautiskivut, että tamponin tai kuukupin työntäminen sisään ei vain mitenkään siinä kouristusten keskellä vaikuta hyvältä vaihtoehdolta.
Tamponi vuotaa yleensä aina ohi, joten en käytä ollenkaan. On myös inhottava pimppiä kuivattava kangaspala. Kuukuppia käytän kotona. Töissä en käytä, koska en lähde sitä siellä tonkimaan ja tyhjentämään, joten töissä ekoina päivinä on vaan pakko käyttää siteitä. Kuuuppi alkaa vuotamaan iltapäivällä yli jos sitä pitää koko päivän. En ensinnäkään ymmärrä mikä niissä siteissä nyt NIIN järisyttävän katastrofaalisen hirveää on joidenkin mielestä. Kun niitä vaihtaa niin ne eivät todellakaan haise yhtään mihinkään eivätkä muutenkaan ole kovin inhottavia. Tyypillistä av-tyylistä liioittelua ja panikointia.
Käytän sidettä sen vuoksi, koska kuukautiskipuni ovat helvetilliset, enkä tosiaankaan voisi kuvitella työntäväni mitään "ylimääräistä" pimppiini.
Tamponi, edes pienin ei mahdu kunnolla. Ja jos sen saa paikalleen, sen imukyky ei riitä. Onneksi nykyään ei ole tuota ongelmaa kun syön minipillereitä (kuukautiset jäi pois).
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 10:35"]Käytän suojia tamppoonien kanssa varmuuden varalta, siteitä öisin ettei kokoajan ole tamppooni sisällä. Tamppooneissa myös lukee, että käytä vain runsaimman vuodon aikana, eli ei kuukautisten lopussa kun vuoto on jo niukkaa.
[/quote]
Niin ja käytän siis tamppooneja joissa asetin. Ei tarvii väkisin tunkea sitä kuivaa kun asettimen kanssa liukuu helposti
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 23:27"]
Kaikista paras on kuukuppi.
Mooncup
www.kuukuppikunta.net
[/quote]
Mulle ei sopinut, tuli heti tulehdus.
[/quote]
ei kupista saa tulehdusta jos hoitaa hygieniansa kunnolla. Pese kädet ennen ja jälkeen ja pese kuppi tyhjentäessä sille sopivalla pesunesteellä. Tulehdukset tulee sun omista likaisista räpylöistä.