te jotka käytätte siteitä kuukautisten aikana, miksi syitä tähän?
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen;
niin eli, koska olen itse melkein aina käyttänyt vain tamponeja haluaisin tietää miksi joku haluaa vapaaehtoisesti käyttää siteitä. Haluaisin myös korostaa, etten kysy tätä tavalliseen "yäk haiseva vastenmielinen side housuissa"- tyyliin vaan olen ihan aidosti utelias, koska itselleni tamponit vain sopivat niin hyvin.
Haluaisin myös anekdoottina lisätä, että tässä vauva palstassa usein vituttaa kaikista eniten se, miten naiset ovat puuttumassa toistensa intiimihygienian tilaan tyyliin; muistathan pestä genitaalit vähintään viisi kertaa päivässä. Tai sitten puhutaan niiden genitaalien kunnosta; "treenaan pimppalihaksiani 20 kertaa päivässä ja pystyn pillullani murskaamaan pähkinöitä"
Afrikassa pienissä heimoyhteisöissä naisten ympärileikkauksista vastaavat naiset, mietin miten me länsimaiset sivistyneet ihmiset käyttäytyisimme tuossa kulttuurissa jos olisimme siinä syntyneet, kun nytkin tärkeintä elämässä tuntuu olevan muiden naisten intiimihygienia ja lantiopohjalihasten taso.
Kommentit (166)
Minulla on niukka vuoto, joten tamponit eivät ehdi "täyttyä" ennen kuin on vaihdettava uuteen (oliko se nyt 3 vai 4 h välein?). Osin kuivan tamponin poisvetäminen tuntuu tosi epämiellyttävältä. Käytän tamponeja vain erityistapauksissa, oikeastaan siis vaan, jos menen uimaan kuukautisten aikana, mitä tapahtuu erittäin harvoin.
Tuntuvat epämukavilta ja ainoastaan minitamponi passaa. Niukka vuoto niin kuivat paikat tamponin kanssa. Muovisen oloisia siteitä en Yleensä käytä myöskään, kun ärsyttävät ihoa. Halvemmat kotimaiset pikkuhousunsuojat hengittävämpiä.
Minulla on kyllä ihan runsas vuoto, todellakin runsas, mutta tampoonit eivät vain sovi minulle. Vaikka laittaisin sen kuinka niin pitkälle kuin vaan saan niin se tuntuu epämiellyttävästi sisälläni. Käytän siis siteitä koska ovat helppokäyttöisiä ja eivät tunnu epämukavilta.
Mulla on kierukka joten sen kanssa ei edes suositella tampoonia. Mutta ei noit menkkojakaan ole niin prjää ihan pikkuhousun suojalla.
Tamponit tuntuu pahalta. Siteet on mukavia ja helppoja. Nopeita vaihtaa, ei tarvitse säheltää.
Side on helppo ja yksinkertainen lykätä pöksyihin. Eihän ne aina niin mukavia ole mutta parempaakaan kuukautissuojaa en ole löytänyt itselleni.
Käytän vaihdellen siteitä ja tamponeja. Tamponeja vältän välillä siksi, että niistä saa myrkkyjä elimistöönsä sekä siksi, että joskus etenkin menkkojen loppupuolella limakalvot ovat kuivat. Silloin itse puuvillasta tehty kestoside tuntuu miellyttävämmältä. Tai siis ei tunnu miltään, koska on hengittävä ja ohut. Tamponeja kyllä käytän yleensä töissä ja muualla jos pitää olla liikkeellä. Silloin side on hankalantuntuinen ja joskus hiostavavaksi.
En ole koskaan käyttänyt tamponeita tai kuukuppia. En saa työnnettyä tamponia sisään, se tuntuu aina todella vastenmieliseltä, ja siksi en yritäkään enää .Myöskään kuukuppia en ole kokeillut, koska sisälle työntäminen tuntuu niin vastenmieliseltä. Siksi siis käytän siteitä aina.
Mulle ei tamponi mahtunut nuorempana. En pystynyt yhdyntäänkään ennen kuin olin käynyt operaatiossa. Siteet ovat helppoja käyttää, kun ei tarvitse tunkea mitään sisäänsä. En käytä myöskään piilolinssejä, vaan silmälaseja. Ehkä kyse on jonkinlaisesta herkkyydestä.
En tykkää räpeltää tamponin kanssa ja toisekseen se naru kastuu joka pissakerralla eli tamponikin pitää vaihtaa, vaikkei olisi vielä vaihtotarvetta. Ajattelen aina niitä pöpöjä, joita narussa voi roikkua ja miten ne voi päätyä emättimeen.
Kuukuppia en ole vielä ehtinyt opetella käyttämään.
Alwaysin siteet on hyviä, mutta nyt oon vaihtanut täysin kankaisiin kestositeisiin. Ne on yllättävän hyviä, eikä olo tunnu yhtään kostealta, tms.
En ymmärrä, miksi jonkun mielestä siteet ois ällöttäviä. Ei ne ainakaan mulla ole.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 21:57"]
Kirjoitin siihenkin ketjuun, että pelkkä tamponi ei riitä. Eli saattaa holahtaa kunnolla läpi siitä huolimatta. Töissä vielä valkoiset housut joten todellakin otan varman päälle.
[/quote]
Melkein sama juttu mulla, paitsi käytössä kuppi ja kestoside.
Käytin ennen pelkkiä siteitä, koska tamponi tuntui epämiellyttävälle. Ehkä en työntänyt niitä riittävän syvälle. Synnytysten jälkeen vuoto on ollut niin runsasta, että joudun käyttämään yösidettä että tamponia ja silti joudun vaihtamaan niitä parin tunnin välein. Nyt onneksi sain gyneltä reseptin caprilon-nimiseen lääkkeeseen, joka on vähentänyt vuotoa... Joten toivottavasti jatkossa en tarvitse tuplasuojausta. Mutta ainakin opin käyttämään tamponia ja en voisi kuvitella enää luopuvani siitä.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 23:01"]
Miks joku haluaa tunkea sisäänsä tamponin? Kysynpä vaan..
[/quote]
Miksi joku haluaa kulkea vaipoissa? Kysynpä vaan...
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:41"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 23:01"]
Miks joku haluaa tunkea sisäänsä tamponin? Kysynpä vaan..
[/quote]
Miksi joku haluaa kulkea vaipoissa? Kysynpä vaan...
[/quote]
No tässä ketjussa jo sata ihmistä on kertonut, miksi. Jos lukisit heidän viestinsä, saisit vastauksen kysymykseesi.
Niille, jotka sanoo, ettei tamponi käy: Minä käytin vuosikausia siteitä, koska en osannut laittaa tamponia oikein. Vasta kun kokeilin asetusputkilollisia eli käytännössä silloin Tampax-merkkiä, opin laittamaan ne oikein emättimeen. Yleensä ilman asetinta tamponi on vaikea saada tarpeeksi syvälle, ja silloin se tuntuu ikävästi.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 23:20"]
Koska se ei sinne yksinkertaisesti mahdu. :-)
[/quote]Vaikka lapsi mahtuu tulemaan ulos, niin tamponi ei mahdu? Mahtaa olla aikamoisia hehtaaritamponeja sulla.
Mulla kuparikierukka, ja suositus on ettei silloin käytä tampooneja. Näin luin ohjeesta, jonka sain silloin kun se laitettiin, enkä ole sen jälkeen käyttänyt..
Olen aiemmin käyttänyt molempia. Siteet on helppoja, kun ne muistaa vaihtaa ja ovat ehkä luotettavampia? En ole koskaan viitsinyt käyttää tampooneja yöllä, kun pelkään tulehduksia. Ja toisaalta ei tarvi myöskään pelätä että menee jotain pöpöjä sisälle, kun vaihtaa. Mulla myös tampooni jotenkin kuivattaa emättimen limakalvoja ja saattaa aiheuttaa kutinaa. Etenkin jos kuukautiset ovat jo loppumassa. Ei siinä, on siteetkin tavallaan ällöttäviä, haisevat jne...En ole osannut ajatella että toinen olisi toista parempi. Molemmat vähän hankalia.
Mun mielestä side on vaan vaivattomampi. Tamponin kanssa pelkäisin, että se naru katkeaa poistettaessa ja liian pitkään olleen tamponit takia ehtisi kehittyä jokin tulehdus, siitä vuotaa läpi jne. Tiedän, hölmöä on, mutta siteet on siis valintani.