Kaveri syö meidän ruokia huoletta
Tyhmä juttu ehkä mutta on alkanut kiristämään sekä mun että erityisesti avokkini hermoja. Aikuinen ja muuten ihan normaalisti käyttäytyvä kaveri kävelee kylään tullessaan melkein suoraan jääkaapille vähän sori mä vaan kattelen tyyliin ja sitten muitten juttujen lomassa kysyy kuin ohimennen, et onhan ok jos teen yhen leivän? Ollaan tunnettu kauan ja ennen kun kaveri oli huonossa taloudellisessa tilanteessa sanoin että totta kai voit mun luona aina tulla käymään jotain haukkaamassa mut nyt tää tapa on jäänyt päälle, vaikka hänel menee jo hyvin ja voi ruokkia itsensä. Avokki oli aluks ja no on vieläkin ihan pöyristyny kun muutti mun luo ja huomas tän. Lisäks jättää astiat pöytään ja voit pöydälle ja niin edelleen ku joku lapsi. Oon huomauttanu. Mut tarvitaan järeempiä aseita. Vaikeeta vaan ku tiiän et loukkaantuu verisesti ku on vähän herkkistyyppiä.
Kommentit (247)
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 22:33"]
Mitenkäs välinne? Muista että sinä olet se joka on toiminut oikein ja aikuismaisesti!
[/quote]
Täällähän mä taas on ja piristämäs mieltä muilla ajatuksilla. Ei oo nyt välejä vaan sen mielestä me ei osata käyttäytyä ku aikuiset ihmiset. Ei mitään uutta täällä.. mies on huono ja jätä se ja kiva kun pilas meidän ystävyyden.. En edelleenkää oo lähettäny mitään viestiä kun 'en saa lupaa' mieheltä kun sen mielestä nyt pitäs hetki vaan antaa tilanteen tasottua mut se on mulle niin vaikeeta tää epätietosuus :( Haluisin et kaikki ois vaan hyvin!! Mietin koko ajan tätä. Miten nyt sitten joskus ku nähään ni oon ja koitanko esittää jotain vahvempaa ihmistä ja ottaa uuden roolin. En haluis menettää tota kaveria myöskään. Oikeesti siis en haluis vaikka tää nyt antaa siitä kamalan kuvan.
AP
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 00:25"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 22:13"]
En nyt vastannut ja jäi huono olo kunnes laitto toisen viestin. Ja pyys anteeksi kun oli niin hankalaa ja viestistä. Tosi vaikeeta toimii jotenki 'oikein'. Mä näistä teiän viesteistä vaan alkanu enemmän miettiin, että pitäisköhän pientä taukoa pitää. On edelleen mykkäkoulu täällä kotona..
AP
[/quote] Älä liikaa usko näitä halki poikki ja pinoon -yllyttäjiä, ei sinun kaverisi tarvitse olla mikään psykopaattinarsisti vaikka ei läheskään täydellinen ihminen olisikaan. Kyllä anteeksianto ja pitkä pinna on kuitenkin kovaa valuuttaa ihmis- ja ystävyyssuhteissa.
Ja jos sun kaverisi on jo pyytänyt anteeksi jotakin, ihan mitä vaan, se on tosi hieno merkki. Monilla ihmisillä ei vaan ole kokemusta pitkistä ystävyyssuhteista, yleensä sitä nimittäin "kasvetaan eroon" ja vanhat ystävät jäävät, vaikka pienellä kärsivällisyydellä ja kasvukivun siedolla ystävyys voisi jatkua, vähän eri asetelmista vaan ja kenties entistä vahvempana.
Äläkä liika mieti sitä, että olisi muka joku juuri oikea tapa toimia.
[/quote]
No ei mikään 'poikki ja pinoon' tunnu ees mahdolliselta kun ollaan jotain 20 vuotta tunnettu. Niin karseen paska olo kun miehen mielestä noi anteekspyynnötkin on vaan manipulointia pitää mut ystävänä. Siis tajuun et se on mahdollista mut ei tunnu et voi tällasen näin pitkän oikeen ystävyyden jälkeen olla!
AP
Onko kaverisi ihan..normaali? Siis kyllähän kaikkien pitäisi ymmärtää, että kun perhetilanteeseen tulee muutos (sinulla mies muutti luoksesi), on sanomattakin selvää että rahatilanne yms. muuttuu ja vieraan pitäisi osata sitä uutta asukasta kunnioittaa sen verran että itse tajuta kysyä onko tälle ok välillä piipahtaa syömään. Tosin tuo "välillä" ei teidän tapauksessanne päde, kun tyyppi käy useamman kerran viikossa.
Sitten kun vielä nätisti ja aikuismaisesti asian otat puheeksi, ystäväsi SUUTTUU ja kääntää sen teidän, tai pikemminkin miehesi syyksi. Täysjärkinen ihminen olisi nolostunut, pahoitellut, sanonut ettei tajunnut eikä tarkoittanut loukata... ystävällesi luonasi saama ilmainen ruoka on tärkeämpää, kuin sun parisuhteen toimivuus. Sairasta itsekkyyttä!! Se ihan oikeasti käyttää sua pahasti hyväkseen! Sinuna laittaisin hänelle viestin tyyliin "olen täysin samaa mieltä kuin mieheni, enkä ole häntä jättämässä." Vai oletko kuullut kenenkään jättäneen miehensä siksi että voisi tuhlata rahansa kaverin ruokkimiseen? :D
Ymmärrän myös täysin miehesi ärsyyntymisen. Parisuhteeseen kuuluu KAKSI, ei kolme ihmistä. Ruuat tehdään yleensä kahdelle, ei kolmelle, eikä varsinkaan 3-4 kertaa viikossa puolison epäkohteliaalle ystävälle. Kyllä nyt on vieraanvaraista tietysti esim. leipää tarjota jos vieraalla on nälkä (tai välillä lämmintäkin ruokaa, mutta ei aina eikä usein). Se on myös miehen KOTI, missä hänellä on yhtäpaljon sananvaltaa kun sulla. Ja se että joku jota hän ei edes kunnolla tunne käy jatkuvasti syömässä ruuat jääkaapistanne, ei saa varmastikaan miestä tuntemaan oloaan kodikkaaksi. Jos arvostat parisuhdettasi, niin pidä tuo linja että sinä tarjoat ja vieraat tyytyvät siihen. Muuten voi olla että mies lähteekin omaan asuntoon.
Tämän viestin ei ollut tarkoitus olla millään tasolla ilkeä, olen vaan ihmeissäni ystäväsi törkeästä käytöksestä sinua ja miestäsi kohtaan. Olet toiminut täysin oikein, ystäväsi ei ansaitse sinua! Tsemppiä jatkoon!
Mitäs kuuluu ketjun aloittajalle?
Onko tilanne kotona jo rauhoittunut.
Jestas mikä "ystävä"! Huomaatko että hän laittoi välit poikki heti kun ei pääse enää jääkaapillesi? Hän oikeasti on käyttänyt (ja haluaa käyttää myös jatkossa) sua ilmaisena pitopalveluna ja nyt kun se ei enää onnistu ei hänellä ole syytä enää käydä teillä. Jos hän olisi oikeasti ystäväsi, hän jatkaisi yhteydenpitoa ja tuo ruokakielto olisi vain pikku juttu. Ihan oikeasti.
Ja tuo kun hän sanoo että "ei ole enää tervetullut olo teille", jos hän olisi tekemisissä kanssasi siksi, että haluaa vaihtaa kuulumisia ja välittää sinusta ystävänä, onnistuisi ne tapaamiset jossain muuallakin. Miksei hän pyydä sinua luokseen tai miksi ette voisi käydä vaikka kahvilassa/huoltsikalla tai rannalla/shoppailemassa/kävelyllä? Niin helppoa olisi yhteydenpitoa jatkaa, vaikkei hän teille haluaisi tullakaan. Mutta ei, ennemmin koko ystävyys jäihin, koska ei pääse enää luoksesi syömään.
Onneksi saitte miehesi kanssa välinne kuntoon. Nyt hänkin voi rentoutua omassa kodissaan, eikä tarvitse miettiä pitääkö sitä ruokaa taas tehdä kahdelle vai kolmelle. Tsemppiä jatkoon, se on ystäväsi jonka kuuluu pyytää käytöstään anteeksi!
Nyt se on sitten selvää. Ei olla kavereita enää ja välit poikki hänen puoleltaan. Samalla ahistaa, mutta ärsyttää myös. Jotenki ihan kakaramaista käytöstä. :( Oppiskin paremmin pitään omat puolensa hyvissä ajoin ni ei tulis näitä.
AP
Voi sua, ap! Toivottavasti tunteesi tasaantuvat pian ja olet taas hyvällä mielellä. Et tehnyt mitään väärin, kaverisi käytös oli varsin outoa. Vaikka nyt tuntuu pahalta, niin ota tämä kokemuksena, joka voi auttaa sua itsenäisemmäksi. Olet ehkä vähän liian herkkä muiden reaktioille ja mielipiteille. Äläkä nyt vaan ryhdy miehesi kanssa yhtä symbioottiseksi kuin kaverisi kanssa, vaan mieti mitä itse haluat ja tunnet, ja toimi sen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 17:40"]Voi sua, ap! Toivottavasti tunteesi tasaantuvat pian ja olet taas hyvällä mielellä. Et tehnyt mitään väärin, kaverisi käytös oli varsin outoa. Vaikka nyt tuntuu pahalta, niin ota tämä kokemuksena, joka voi auttaa sua itsenäisemmäksi. Olet ehkä vähän liian herkkä muiden reaktioille ja mielipiteille. Äläkä nyt vaan ryhdy miehesi kanssa yhtä symbioottiseksi kuin kaverisi kanssa, vaan mieti mitä itse haluat ja tunnet, ja toimi sen mukaan.
[/quote]
Kiitos!! Niinku muillekin teille myös, jotka kommentoineet. Oon ainaki tajunnu et olen aika vässykkä naiseks. Pitää kaikki mennä mieheltä kysyyn ja otan itteeni ja mietin teinkö niin väärin jos mulle suututaan. Aika apee olo on.. ku mietin nyt yksin mielummin asioita ku huomaan avokin hermojen jo kiristyvän ja syystäkin ku samaa jankkaan. No onneks on pari muuta kaveria. Ja av:n avut:) ehkä se tästä.
AP
Laittoi välit poikki tuollaisen takia? No jo on ystävä! Susta tuntuu varmasti pahalta nyt, mutta muista, ettet ole tehnyt mitään värää ja tuo tilanne kertoo enemmän ystävästäsi kuin sinusta. Yritit olla aikuinen ja ottaa nätisti häiritsevän asian puheeksi, mutta toinen reagoikin noin. Kuulostaa todella lapselliselta ja itsekkäältä henkilöltä. Hän ei ole sun arvoinen!! Keskity nyt muihin kavereihin ja mieheesi, tehkää jotain kivaa että saat ajatuksesi muualle. :) jos ystäväsi susta oikeesti välittää, niin kylä se ennemin tai myöhemmin ottaa suhun yhteyttä. Älä ala tyrkyttämään itseäsi ihmiselle, joka ei sua arvosta. Ajan kanssa helpottaa. :)
Mä niin odotan miten vierailu sujuu.
Miksi tää ketju haiskahtaa niin pahasti M. Vettenterän provolta? Naisen kirjoitustyyli, palstalle kirjoitteleva mies, yms. Hmm.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 12:01"]Minä sanoisin kyllä suoraan asiasta, vaikka kaveri sitten loukkaantuukin. Jos on edes joten kuten järkevä ihminen, niin varmasti tajuaa ehkä alkusuutahduksen jälkeen sen, että oli väärässä ja että on asiatonta käydä omin lupineen toisten ihmisten jääkaapilla kun on vieraissa.
[/quote]
Eihän tuo vieras kovin järkevältä vaikuta.
En soittanu. Kerron ku on käyny. Vähän auki monelta tulee ku ei se koskaan oikein tarkasti osaa sanoo. Hitto ku tulis toi mies sitä ennen kans kotiin. :/
AP
Suuttu ja paljon. En tiiä sanoinko hyvin yhtään..
AP
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:44"]Suuttu ja paljon. En tiiä sanoinko hyvin yhtään..
AP
[/quote]
No kerro koko tilanne?
Mitenkäs välinne? Muista että sinä olet se joka on toiminut oikein ja aikuismaisesti!