Onko rahastosäästäminen kannattavaa?
Kävin eilen pankin aivopesussa. Onko kenelläkään kokemuksia rahastosäästämisestä?
Kommentit (42)
Musta noi tuotot on tosi pieniä, ei toki voi edes verrata normitilien korkoihin, tiedän. Mutta jos rahastossa on 5000 euroa ja korko on 7 %, ei se ole kuin 350e. Siitä pois verot ja kulut ja tassuun jää jotain reilu 100 euroa.
Säästämisessä on kyse säästämisestä, eli tarkoitus ei ole heti tulouttaa. Mä olen säästänyt vuosia ja tulee korkoa korolle, niin kyllähän se jo tuntuu. Ja 7 % on hyvä summa, keskiprosentti mulla on ollut 10 %. Pankkitileille tulee kohta miinuskorko...
Riippuu ihan rahastosta, eli siitä mihin rahasto sijoittaa ja mitkä ovat hoitokulut. Pitää tietysti muistaa, että mitä isompi tuotto, nin yleensä myös suurempi riski menettää osa sijoituksesta.
Ja muista se tärkein, älä sijoita tuotteeseen jota et ymmärrä.
Melkoista matikkaa tuolla edellisellä...
Joo, mutta siis todellakin kannattaa, kun vaan katsoo, että rahastossa on pienet kulut. Tämmöisiä on mm. Nordnetin uusi täysin kuluton rahasto, Seligsonin rahastot suurimmaksi osaksi, Nordean maailmanindeksi, Eurooppa-indeksi ja Amerikka-indeksi ja Handelsbankenissakin on useampi indeksirahasto.
Jos rahastosijoittaminen kiinnostaa, niin hommaa käsiisi Erolan Paras sijoitus.
Itselläni on rahastoja Nordnetissä, Nordeassa ja Seligsonilla. Plussalla ovat ja tuotto on nyt olllut hyvää (lue: esim. Seligsonissa mulla yli 10% vuositasolla). Kannattaa tietty miettiä, että voiko jatkossa tuotto olla noin hyvää, joten ehkä kerralla all in en nyt laittaisi, mutta hajauttaen voi sijoittaa kyllä.
Okei, kiitos paljon! Virkailija ehdotti 50 euroa kk:ssa rahastoihin mutta en tiedä. En tosiaan ihan ymmärrä koko rahastomaailmaa ja asuntoon on tarkoitus säästää. Jos on pienet riskit, niin silloinhan tuotot ovat myös pienet, joten joku muu vaihtoehto olisi varmaan mulle parempi. Kiikarissa siis ihan puskuri ja se asunto. Maksimissaan pari vuotta olisi tarkoitus säästää.
Sijoitan vain osakerahastoihin. Osakkeet ovat pitkällä aikavälillä tuottoisin sijoituskohde. Osakerahastoista kun valitsee jonkin indeksirahaston niin pääsee lähelle tätä 'taloushistorian tuottoisinta pitkän aikavälin sijoituskohdetta'. Indeksirahastoista puolestaan valitsee sen tai ne jotka miellyttävät omaa näkemystä jotta kykenee tuohon 'pitkään aikaväliin'. Tai ei valitse sellaista joka kuulostaa liian oudolta. Toisin sanoen, jos alkaa tuntua, että teet tylsän valinnan on se todennäköisesti juuri oikea! Taustapeiliin katsottuna näin ei voi mennä hirveästi vikaan ja on AINA voittanut tilisäästämisen. Muutaman vuoden heittoja ei edes lasketa.
50e on ihan yksi ja sama. Kulut noissa syö ne mahdolliset voitot. Joku matalakuluinen voisi olla ihan hyvä kuukausisäästämiseen.
On se kannattavaa, nimittäin sille pankille. Markkinoivat varmasti vielä jotain "rahaston rahastoa", jossa on ketjutettu pari rahastoa peräkkäin ja molemmissa 2,5% vuosi palkkio. Siitä tulee sitten 5% yhteensä. Osakemarkkina voi pitkällä ajalla tuottaa 7% ennen veroja (30% verot), verojen jälkeen 4,9%. Ja kun tästä vähennetään tuo pankin rahaston-rahaston palkkio, sinulle jää maksettavaa pankin suuntaan 0,1%. Että niin tuottavaa se sitten oli, kannattaa uskoa pankin "sijoitusneuvojaa".
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 17:04"]50e on ihan yksi ja sama. Kulut noissa syö ne mahdolliset voitot. Joku matalakuluinen voisi olla ihan hyvä kuukausisäästämiseen.
[/quote]
Mitä tarkoitat? Ei kannattavaa vai? Enempää en halua edes pieniriskillistä sijoittamista tässä taloustilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 17:02"]Kiikarissa siis ihan puskuri ja se asunto. Maksimissaan pari vuotta olisi tarkoitus säästää.
[/quote]
8 jatkaa
oooh, stooop, puskuria ei rahastoihin tuossa vaiheessa/tuolla aikajänteellä! On hyvin mahdollista että teet tuottoisimpia panostuksia rahastoon esim. tänä tai ensi syksynä ja olet miltei samantein nostamassa ne pois.
Minusta rahastosäästäminen kannattaa. Me päädyttiin virkailijan suosituksesta säästäjiksi samalla, kun mentiin asuntolainavelallisiksi pankkiin.
Aluksi laitettiin rahastoon 60 € /kk, eli kolmekymppiä molempi puolisko. Myöhemmin otettiin myös neljä lastamme säästämään kukin 30 € /kk. Vuosia on kulunut vasta muutama, ja meillä on rahastossa jo 7 000 € säästöt. Kyseessä on niin pienet summat (30 €/henkilö /kuukausi), että rahojen puuttumista ei päivittäisessä elämässä huomaa, mutta mukavaa pesämunaa kertyy jatkuvasti.
Miksi ei?
Joo siis minulla on säästötilillä n.20 000 jota en haluaisi makuuttaa, jos inflaatio iskee ja summa katoaa tuhkana tuuleen. Ajattelin bowl kerätä toisen saman moisen ja puskurin, jonka turvin sijoitan asuntoon.
Minä en näe rahastosäästämistä kannattavana, siis sikäli jos on tarkoitus saada hieman extraa, niin kuin ap kertoo tavoitteestaan pari vuotta asuntoa varten. Itselläni oli monta vuotta 100 €/kk sijoitusrahastoon (itäeurooppa, Kiina) ja tappiolla olivat lähes koko ajan. Lopetin rahastosijoittamisen ja vaihdoin osakesijoittamiseen, nyt olen plussan puolella, ainoa mikä harmittaa on se, että monta vuotta meni hukkaan pankin mielipidemuokkauksen vuoksi. Pankeille ihmisten ahastosijoittaminen on kannattavaa, ei juurikaan asiakkaalle.
Kiitos paljon hyvistä kommenteista! Kun täällä kerran on fiksua porukkaa, niin osaisitteko sitten neuvoa, mitä mun kannattaa tehdä?
Säästössä 20 000, ei puskuria
Haluan erillisen puskurin eli n.3000-4000 euroa. Jää siis 16-17000 euroa irtorahaa. Mihin sen laittaisin? Tarkoitus on saada noin 30 000-40 000 euroa asuntoa varten, jotta saan 200 000 euron lainan.
Vaihtelee kuten osakkeet. Viime vuonna tuotti moni rahasto hyvin, tämä vuosi voi olla vaisumpi.
No siis rahastosäästäminen pankin kautta ei ole niin kannattavaa, kuin sijoittaminen suomalaisiin yrityslainoihin. Sieltä saa rahat takaisin korkojen kera, eikä ole mitään kuluja.
Just saying...
Tosi hyvä setti pistää rahastoihin tuo 16000. Itse en uskaltaisi laittaa kaikkea kerralla vaan hajauttaisin varmaan niin, että laittaisin 2000 e kuussa tuosta indeksirahastoihin. Esim. Seligsonilta löytyy 3 korkorahastoa ja 7 osake-indeksirahstoa, niin jos niihin kuhunkin laittaisi 200 e kuussa, niin tulisi just tuo 2000 e kasaan. Tietty sulla voi olla pienempi riskinsietokyky kuin tuo suhde 30% korkoihin ja 70% osakkeisiin tai sitten sinulla on näkemystä, että joku markkina kehittyy paremmin kuin toinen. Tutkimusten mukaan nuo pörssit kulkee kyllä aika samaan suuntaan aina, lukuunottamatta Aasiaa.
Kannattaa muistaa näitä mun horinoita lukiessa, että päivääkään en ole taloustieteitä opiskellut, vaikka minulla siellä opiskelupaikka nykyään onkin.
Jos yksittäisen piensijoittajan motivointitarina kiinnostaa, niin itse olen laittanut yhteensä noin 19000 e Seligsonin rahastoihin vähin erin ripotellen v. 2009 jälkeen ja nyt siellä on noin 25000 eli noin 6000e on noussut sijoitus. Vuosituotto on ollut noin 12% ja kokonaistuottoprosentti on ollut noin 32%. Mielestäni hyvin on mennyt. Kannattaa kuitenkin muistaa, että mennyt ei ole tae tulevasta.
Ennemmin suoraan osakkeisiin! Tuotot aivan eri luokkaa. Itselläni onneksi helppo tilanne, kun mies hoitaa meidän molempien sijoituksia. Itse en ehtisi tällä hetkellä kursseja seurailla.
En missään nimessä suosittele suoria osakesijoituksia silloin, jos rahat pitää olla käytössä 2 vuoden kuluttua (siihen asunnon ostoon). Osakesijoitukset sopivat silloin, jos rahat voi sijoitttaa pitkäksi aikaa ja voi itse valita, koska myy osakkeet pois (ts. silloin, kun kurssit ovat myynnille edulliset). Lähes kaikkien rahastojen kanssa on sama ongelma silloin, kun sijoitusaika on vain 2 vuotta.
Riippuu rahastosta. Miten isot hoitokulut on, miten tuottaa yms. Itse olen automaattisesti henkilöstörahaston jäsen ( sijoitukset aika suuresti osakkeissa), ja viime vuonna tuotti 7 %.