Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko rahastosäästäminen kannattavaa?

Vierailija
12.06.2014 |

Kävin eilen pankin aivopesussa. Onko kenelläkään kokemuksia rahastosäästämisestä?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä voi kannattavana pitää, pitkällä tähtäimellä. Osakerahastot ovat parhaita, tosin silloin joutuu sietämään myös suuremman riskin. Itselläni on osakerahastoissa tällä hetkellä noin 20.000 euroa. Sijoituksen tämänhetkinen arvo on yli 25.000 euroa. Merkintäpalkkiota ei ole, mutta lunastettaessa tietysti joutuu sitten maksamaan palkkion. Lisäksi verot.

Vierailija
22/42 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankit markkinoivat omia rahastojaan, joissa on yleensä todella korkeat kulut. Tuotot katoavat yleensä näihin kuluihin, mutta mahdolliset tappiot jäävät sinulle. 

Sijoita suoraan osakkeisiin tai sellaisiin rahastoihin, joissa palkkiot ovat pienet. Näitä ovat esim Seligsonin indeksirahastot tai Nordnetin uusi superrahasto. Pitkällä tähtäimellä rahastot tuottavat varmasti paremmin kuin pankkitalletukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä huonoja kokemuksia kahdesta rahastosta, jotka on ollu Nordeassa. Molemmissa olen menettänyt rahaa.

Sanoin vielä henkilökohtaiselle pankkineuvojalle, että haluan pienimmän riskin rahaston ja että hän katsoo minulle parhaimman vaihtoehdon. Taisi katsoa pankin kannalta parhaan.

Edellinen neuvoja sai yllättäen "siirron", eli todennäköisesti tuli kenkää suomeksi sanottuna, oli liian hyvä hommassaan.

Vaihdan pankkia heti kun saan edes osan pois noista rahoista, voi mennä vuosia :(

Vierailija
24/42 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla.

Vierailija
25/42 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuo 25000€ nostaisit joskus, paljonko saisit lopulta käteen?

Vierailija
26/42 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sijoittaa indeksiin tai rahastoon, jotka tuottavat keskimäärin 7%/vuosi, kun huomattavasti parempaakin on tarjolla. 12.8.2021 oli Helsingin Sanomissa "Tässä ovat kesän kovimmat kurssiraketit"-juttu, missä sanottiin suoraan lainaten näin:

"Tulikiven osake matelee senttisarjassa, joten nousuprosenteista tulee helposti isoja. Reippaasta noususta huolimatta senttisarjaan vaipunut osake on edelleen kaukana kaukana muutaman vuoden takaiselta tasolta. Kurssinousulla on kuitenkin maata jalkojensa alla. Tulikivi nimittäin ponnisti alkuvuonna tappiolta nollatulokseen ja nosti arviotaan koko vuoden näkymistä hyvän tilausvirran ansiosta. Odotukset käänteestä antavat nyt nostetta kurssille."

Vierailija
27/42 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, kiitos paljon! Virkailija ehdotti 50 euroa kk:ssa rahastoihin mutta en tiedä. En tosiaan ihan ymmärrä koko rahastomaailmaa ja asuntoon on tarkoitus säästää. Jos on pienet riskit, niin silloinhan tuotot ovat myös pienet, joten joku muu vaihtoehto olisi varmaan mulle parempi. Kiikarissa siis ihan puskuri ja se asunto. Maksimissaan pari vuotta olisi tarkoitus säästää.

Älä ihminen ikinä laita näihin, joita joku virkailija sulle ehdottaa! Ei, ei, ei. Kuten täällä on jo mainittu, mene ihan itse vaikkapa Seligsonin sivuille ja valitse sieltä heidän laadukkaista matalakuluisista tuottaisstaan joku. Seligsonilla ainakin näet heti jo etusivulla, paljonko mikäkin rahasto on tuottanut vuodessa, viidessä vuodessa jne. Pankkien rahastoissa on enemmän valinnanvaraa ja menet helposti pieleen. Pahinta on, jos virkailija suosittelee sinulle jotain. Näistä on itsellä kokemuksia. Nordean rahastoissa joko tuli takkiin tai tulos oli plusmiinusnolla. Ja sitten vielä järkyttävät kulut päälle. Ja näitä nimenomaan pankin virkailija suositti. Älä mene samaan retkuun kuin minä. Itse aloin tienata rahastoilla vasta, kun siirryin pois Nordean rahastoista ja tutustuin Seligsonin ja Nordnetin tarjontaan. Ei tarvitse  tehdä kovasti itse ajatustyötä, sitä ei tarvitse pelätä. Etenkin tuo Seligson on ylimaallisen helppo käyttää ja hyvin selkeästi esitelty rahastot. Suosittelen, äärimmäisen käyttäjäystävällinen.

Vierailija
28/42 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika. Olen pankin sijoitusneuvoja (maisteritasoinen)ja todellakin kerron indeksirahastoista, osakkeista, ETF:istä jne. Koulutettu neuvoja ei tarjoa pelkästään bulkkitavaraa vaan oikeasti miettii asiakkaan parasta. Usein keskustelu vaan menee

niin, että "en ottaisi juurikaan riskiä, mutta haluan paljon tuottoa". Pankki ei voi sääntelyn puitteissa tuolloin tarjota korkeariskisiä vaihtoehtoja, vaikka kuinka tietäisin niiden olevan asiakkaalle ehkä edullisin ja tuottavin vaihtoehto. Sitten "asiantuntijat" kertovat somessa toisilleen miten pankit ovat kaiken pahan alku ja juuri. Huokaus.

Vierailija
29/42 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika. Olen pankin sijoitusneuvoja (maisteritasoinen)ja todellakin kerron indeksirahastoista, osakkeista, ETF:istä jne. Koulutettu neuvoja ei tarjoa pelkästään bulkkitavaraa vaan oikeasti miettii asiakkaan parasta. Usein keskustelu vaan menee

niin, että "en ottaisi juurikaan riskiä, mutta haluan paljon tuottoa". Pankki ei voi sääntelyn puitteissa tuolloin tarjota korkeariskisiä vaihtoehtoja, vaikka kuinka tietäisin niiden olevan asiakkaalle ehkä edullisin ja tuottavin vaihtoehto. Sitten "asiantuntijat" kertovat somessa toisilleen miten pankit ovat kaiken pahan alku ja juuri. Huokaus.

No tässähän se ongelma juuri on! Jos te ette voi kertoa asiakkaalle, että ette voi tarjota korkeariskisiä tuotteita, eihän asiakas sitä saa koskaan tietää! Joten hän jää siihen informaatioloukkuun, että luulee, että matalariskistä kannattaa toivoa mutta ei saa koskaan tietää, että se on tyhmin vaihtoehto. Joten paskaako siinä huokailet, juuri sinun kaltaistesi takia pankkien asiantuntijoiden kanssa käy niin, että saa sen huonon vaihtoehdon.

Ap, lue huolella tämän pankkiasiantuntijan vastaus. Tajuat siitä, miksi ei kannata näihin asiantuntijoihin luottaa. Koska ne tosiaan tarjoavat vääriä tuotteita, eikä asiaa auta se, etteivät he saa tarjota parempia. Tulet häviämään rahasi näissä, kuten me muutkin. Karta pankkeja ja käytä noita tahoja, joita täällä on suositeltu.

Vierailija
30/42 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen sääntö; muista jottei pankin "sijoitusneuvojan" tarkoitus ole tehdä rahaa/tuottoa sinulle vaan pankille!  Pankki maksaa hänen palkkansa, ja tulospalkkionsa sen mukaan miten hän onnistuu myymään Pankin tuotteita asiakkaille.

Jos sijoitusneuvoja todella olisi loistava työssään, hänhän ei kertoisi näitä loistavia sijoitusvinkkejään kenellekään vaan tekisi itse niillä rahaa. Joten hän on aina silkka markkinamies/nainen hyvällä supliikilla.

Jos haluaa vaivatonta sijoittamista niin etsii vaikkapa indeksirahaston mahdollisimman alhaisilla kuluilla, alhaiset kulut ovat olennaisia pitkässä juoksussa.

Jos taas haluaa itse osallistua (ja samalla oppia jotain sijoittamisesta) niin sijoittaa itse osakkeisiin hajauttaen ihan sen mukaan minkälaista riskiä sijoituksissaan haluaa ottaa?

Itsekään ollut alkujaan aiheesta kiinnostunut mutta minun rahojani ne ovat, joten alkoi varsin pian kiinnostaa miksi antaisin muille oikeuden käyttää varallisuutta jonka olen itse ansainnut. Aina sijoitukseni eivät ole hyviä mutten kuitenkaan enää maksa kenellekään siitä jotta eivät osaa yleensä tehdä sen parempia päätöksiä kuin minäkään. mutta silti laskuttavat siitäkin. Ja matkalla oppii.

Vierailija
31/42 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan osta vähääkään tutkimatta sitä pankkisi tarjoamaa sijoitustuotetta. Siis jos et ehdoin tahdoin halua lahjoittaa rahojasi pankillesi?

Vierailija
32/42 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin 2009 ja nyt olen tuplannut rahani (-verot kun lunastaa). 50-200€/kk uutta rahaa sisään.

Vierailija
33/42 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin suoraan osakkeisiin! Tuotot aivan eri luokkaa. Itselläni onneksi helppo tilanne, kun mies hoitaa meidän molempien sijoituksia. Itse en ehtisi tällä hetkellä kursseja seurailla.

Miten osakesijoittamisessa tuotot voivat olla "eri luokkaa" jos sijoittaa rahastoihin,jotka sijoittavat niihin samoihin osakkeisiin?

Ehkä onkin parempi, että mies hoitaa teidän molempien sijoitukset...

Vierailija
34/42 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin suoraan osakkeisiin! Tuotot aivan eri luokkaa. Itselläni onneksi helppo tilanne, kun mies hoitaa meidän molempien sijoituksia. Itse en ehtisi tällä hetkellä kursseja seurailla.

Miten osakesijoittamisessa tuotot voivat olla "eri luokkaa" jos sijoittaa rahastoihin,jotka sijoittavat niihin samoihin osakkeisiin?

Ehkä onkin parempi, että mies hoitaa teidän molempien sijoitukset...

Tuotot suorissa osakesijoituksissa voivat helposti olla reilusti paremmat. Siis jos on vaihtoehtoisesti erehtynyt sijoittamaan pankin ehdottamiin ja hallinnoimiin rahastoihin joiden (kiinteät!) ylläpitokulut imevät suuren osan tuotosta vaikka eivät tuottaisikaan markkinoita paremmin. Pahimpia ovat moisten rahastojen omat rahastot joissa ylläpitokulut voivat syödä sijoittajan tuotot liki kokonaan. Eri juttu ovat liki nollakuluiset ETF-rahastot, joita pankit eivät ihmeemmin mainosta koska nehän eivät yleensä tuota markkinakehitystä paremmin - mutta olennaisimpana pankille moisten "hoitopalkkiot" jäävät pankilta saamatta.

https://www.sijoittaja.fi/149510/indeksirahasto-vs-etf/

Vierailija
35/42 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Joskos löytyisi jotain uusia näkökulmia muiltakin sijoittajilta?

Vierailija
36/42 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene pois, ketään ei Tulikivesi kiinnosta! Tuolla spämmäämisellä teet vain hallaa koko osakkeelle, etkä koskaan tule saamaan omiasi pois.

Vierailija kirjoitti:

Miksi sijoittaa indeksiin tai rahastoon, jotka tuottavat keskimäärin 7%/vuosi, kun huomattavasti parempaakin on tarjolla. 12.8.2021 oli Helsingin Sanomissa "Tässä ovat kesän kovimmat kurssiraketit"-juttu, missä sanottiin suoraan lainaten näin:

"Tulikiven osake matelee senttisarjassa, joten nousuprosenteista tulee helposti isoja. Reippaasta noususta huolimatta senttisarjaan vaipunut osake on edelleen kaukana kaukana muutaman vuoden takaiselta tasolta. Kurssinousulla on kuitenkin maata jalkojensa alla. Tulikivi nimittäin ponnisti alkuvuonna tappiolta nollatulokseen ja nosti arviotaan koko vuoden näkymistä hyvän tilausvirran ansiosta. Odotukset käänteestä antavat nyt nostetta kurssille."

Vierailija
37/42 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin kannattaa. Siis sikäli, että kyllä ne yleensä inflaation voittavat. Tai sitten eivät. Sikäli ei kannata, että moni muu vaihtoehto yleensä tuottaa enemmän. Tai sitten ei.

Sori, kristallipallo on huollossa...

Vierailija
38/42 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä tuplaus jututkin vähän utopisia kun riippuu siitäkin minkä aikaa sijoitukset ollut sisällä.

Onhan aiemmin ollut hurjia nousujakin esim Nokia tuhansia prosentteja.

Vierailija
39/42 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kannattaa. Aloitin säästämään 2007 vuonna 50 Euroa/kk ja rahastossa on paisunut tosi hyvin. Samoin viimeisimpään rahastoon laitoin vuosi sitten 1000 euroa ja nyt on 1400. Mutta, mutta... nämä on silakoita joulukaloiksi. Jossain vaiheessa säästin sitkeästi 30 euroa/kk ja vaikka rahasto kasvoi, niin hädin tuskin tehtiin parempi Kreikan matka niillä rahoilla.

Tavallaan tämmöinen nappulasäästäminen on niin naurettavaa. Säästät ja säästät, et saa edes autonvaihtorahoja kasaan.Voisipa laittaa vaikka 500-1000 euroa/kk.

Vierailija
40/42 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, on jos ostat ne rahastot vaikka Seligsonista tai Nordnetista ja kierrät KAIKKI pankin suosittelemat rahastot kaukaa. Pankin suosittelemissa rahastoissa on hirmuiset kulut.

0,5% vuodessa maksimi.

Kyllä osan rahoista voi sijoittaa osakkeisiinkin mutta valitse sitten jotain turvallisia ja tylsiä firmoja kohteeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi