Työpaikkakiusaaminen - kokemuksia
Onko täällä ihmisiö jotka olisivat joutuneet työpaikkakiusaamisen kohteeksi, joko työtovereiden osalta tai jopa esimiehen osalta?
Itse jouduin viime työpaikassani esimiehen kiusaamisen kohteeksi. Luulin asian olleen jo käsitelty mielessäni, mutta nyt olen törmännyt tähän asiaan uudestaam ja uudestaan. Eli toisin sanoen multa on nyt (melkein vuosi tapahtuneesta) yö unet. Saan herkästi paniikkikohtauksia ja olen muuttunut iloisesta ja sosiaalisesta itkuiseksi ja masentuneeksi. En siis ole enää oma itseni ollenkaan.
Nyt olen päättänyt alkaa asiaa purkamaan, mutta en ole pääsemässä ennen syksyä psykologinkaan puheille asian tiimoilta. Haluaisin kuulla teidän omia kokemuksia työpaikkakiusaamisesta ja etenkin tarinoita siitä, miten olette asiasta päässeet yli ja saaneet kaiken selvitettyä.
Tälläkin hetkellä itku on tuloillaan ja paniikki nostaa päätään kun yritän selventää asiaa itselleni kirjoittamalla tätä tapahtunutta paperille ylös. Vaikeaa ja tunteita nostattavaa touhua.
Kommentit (154)
Mussa on jokin paskapomomagneetti, eikä siihen auta kuin uusi työpaikka ja toivottavasti siellä samannapainen pomo.
Työpaikoilla asian tiedostaminen ja puuttuminen on ollut ihan tyhjän kanssa. Pomo kun on pomo ja kiusattu alainen. Arvaa siis kumpi lähtee. Häipymällä pääsee itse myös yli asiasta.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:28"]Mussa on jokin paskapomomagneetti, eikä siihen auta kuin uusi työpaikka ja toivottavasti siellä samannapainen pomo.
Työpaikoilla asian tiedostaminen ja puuttuminen on ollut ihan tyhjän kanssa. Pomo kun on pomo ja kiusattu alainen. Arvaa siis kumpi lähtee. Häipymällä pääsee itse myös yli asiasta.
[/quote]
Sanotaan näin, että mulle ei auttanu edes työpaikasta pois pääsy. Jouduin lähiesimeheni ja hänen lähiesimiehensä haukkumisen kohteeksi. Sain paskaa niskaani todella paljon ja itseluottamus meni tyystin omiin taitoihini.
Haluaisin vain tietää, miten saisin edes noi ihmiset jollain tavalla vastuuseen siitä kaikesta mitä minukle aiheuttivat. Huoh, ehkä olen käymässä mahdottomaan taistoon tuulimyllyjä vastaan, mutta ainakin yritän jotain.
-ap
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:34"]
Sanotaan näin, että mulle ei auttanu edes työpaikasta pois pääsy. Jouduin lähiesimeheni ja hänen lähiesimiehensä haukkumisen kohteeksi. Sain paskaa niskaani todella paljon ja itseluottamus meni tyystin omiin taitoihini.
Haluaisin vain tietää, miten saisin edes noi ihmiset jollain tavalla vastuuseen siitä kaikesta mitä minukle aiheuttivat. Huoh, ehkä olen käymässä mahdottomaan taistoon tuulimyllyjä vastaan, mutta ainakin yritän jotain.
-ap
[/quote]
Jos olet ollut samassa työpaikassa kuin minä, niin meitä on tässä samassa veneessä monta. Oletko ottanut yhteyttä kiusaamisesta mihinkään? Työterveyshuoltoon, joka voisi todistaa terveyshaitat, työsuojelupiiriin (joka ei tosin tee asialle mitään vaan saa aikaan pelkkää paperia), ammattiliittoon (josta saattaa saada sentään sympatiaa), poliisiin? Myös ylimpään hallintoon (ry:n hallitus ja pj) oltiin yhteydessä, mutta ne olivat täysin munatonta sakkia.
Jos et, niin sitten olet pikkuisen myöhässä, eli yritäpä nyt selvitä. Tee siitä tilanteesta itsellesi jonkinlainen kuvaus, vailla mind map tai mikä vaan sinulle sopii. Silloin saat jotenkin hahmotettua ongelmaa, se saa konkreettisemman muodon eikä sinun tarvitse enää pähkäillä vain päässäsi sitä.
Rikosilmoituksen voit tietenkin tehdä ja kovasti asiaa auttaa, jos on muitakin samassa tilanteessa olleita ja tapahtumat voidaan todistaa, ja varsinkin kiusaamisen aiheuttamat terveyshaitat. Minua harmittaa se,että meistä samassa työpaikassa olleista ei kenelläkään taida olla tuttua ja kunnianhimoista juristia, joka ottaisi asian ajaakseen.
MInä olen iloinen siitä, että työni oli määräaikainen ja siitäkin, että se on tarpeeksi kaukana kotipaikkakunnaltani. Jälkeenpäin pskanpuhuminen on aika lievää, sillä tuossa työpaikassa pomo on tehnyt ilmoituksen poliisille useammasta kuin yhdestä lopettaneesta työntekijöistä. Poliisi on sentään todennut ne aiheettomiksi.
Laita firman nimi tänne. Pääse yli asiasta. Lupaa itsellesi että et altista itseäsi enää ikinä moiselle työpaikan takia.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:34"]
-ap
[/quote]
Jos olet ollut samassa työpaikassa kuin minä, niin meitä on tässä samassa veneessä monta. Oletko ottanut yhteyttä kiusaamisesta mihinkään? Työterveyshuoltoon, joka voisi todistaa terveyshaitat, työsuojelupiiriin (joka ei tosin tee asialle mitään vaan saa aikaan pelkkää paperia), ammattiliittoon (josta saattaa saada sentään sympatiaa), poliisiin? Myös ylimpään hallintoon (ry:n hallitus ja pj) oltiin yhteydessä, mutta ne olivat täysin munatonta sakkia.
Jos et, niin sitten olet pikkuisen myöhässä, eli yritäpä nyt selvitä. Tee siitä tilanteesta itsellesi jonkinlainen kuvaus, vailla mind map tai mikä vaan sinulle sopii. Silloin saat jotenkin hahmotettua ongelmaa, se saa konkreettisemman muodon eikä sinun tarvitse enää pähkäillä vain päässäsi sitä.
Rikosilmoituksen voit tietenkin tehdä ja kovasti asiaa auttaa, jos on muitakin samassa tilanteessa olleita ja tapahtumat voidaan todistaa, ja varsinkin kiusaamisen aiheuttamat terveyshaitat. Minua harmittaa se,että meistä samassa työpaikassa olleista ei kenelläkään taida olla tuttua ja kunnianhimoista juristia, joka ottaisi asian ajaakseen.
MInä olen iloinen siitä, että työni oli määräaikainen ja siitäkin, että se on tarpeeksi kaukana kotipaikkakunnaltani. Jälkeenpäin pskanpuhuminen on aika lievää, sillä tuossa työpaikassa pomo on tehnyt ilmoituksen poliisille useammasta kuin yhdestä lopettaneesta työntekijöistä. Poliisi on sentään todennut ne aiheettomiksi.
[/quote]
Minunkin työsuhteeni oli määräaikainen. Olin asian tiimoilta yhteydessä työterveyteen silloin ja työterveys järjesti keskustelun jossa oli tth, minä, lähiesimies ja hänen esimiehensä sekä työsuojeluvaltuutettu. Keskustelu meni siihen, että minut haukuttiin täysin pystyyn ja ainoa hyvä mitä minusta keksittiin oli se, että olen joka päivä mennyt töihin kun listassa vuoro ollut. Kaikki muu olikin sitten päin honkia.
En usko poliisista tässä tilanteessa olevan apua, ehkäpä enemmän haen kirjeellä ylempään johtoon yhteyden ottoa siksi, että saan heille myös tiedon siitä, mitä entisessä työpaikassani tapahtuu. Jos vaikka he olisivat kiinnostuneita tekemään asialle jotain.
Tällähetkellä kirjoitan tapahtumia ylös ja saan ihan fyysisiä oireita päänsärystä lähtien aivan kaikkea. Haluaisin vain saada entisen esimieheni tajuamaan miten hän pilasi elämäni!! :(
-ap
Mitä se sinun esimiehesi esimies sanoi kun kerroit hänelle?
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:56"]Laita firman nimi tänne. Pääse yli asiasta. Lupaa itsellesi että et altista itseäsi enää ikinä moiselle työpaikan takia.
[/quote]
En laita. Kyse on kunnan alaisuudessa olevasta työpaikasta. Ja tiedän, että jos ko paikan nimem julkaisisin niin joku tunnistaisi minut ja olisin vielä pahemmassa liemessä kuin nyt jo olen.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:59"]Mitä se sinun esimiehesi esimies sanoi kun kerroit hänelle?
[/quote]
Ei yhtään mitään, vaan myötäili kaikkea mitä lähiesimieheni puhui minusta. He ovat parhaita kavereita, joten......niin..
-ap
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:59"]Mitä se sinun esimiehesi esimies sanoi kun kerroit hänelle?
[/quote]
Ei yhtään mitään, vaan myötäili kaikkea mitä lähiesimieheni puhui minusta. He ovat parhaita kavereita, joten......niin..
-ap
[/quote] Entä mitä sanoi esimiehen esimiehen esimies?
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:34"]
-ap
[/quote]
[/quote]
Minunkin työsuhteeni oli määräaikainen. Olin asian tiimoilta yhteydessä työterveyteen silloin ja työterveys järjesti keskustelun jossa oli tth, minä, lähiesimies ja hänen esimiehensä sekä työsuojeluvaltuutettu. Keskustelu meni siihen, että minut haukuttiin täysin pystyyn ja ainoa hyvä mitä minusta keksittiin oli se, että olen joka päivä mennyt töihin kun listassa vuoro ollut. Kaikki muu olikin sitten päin honkia.
En usko poliisista tässä tilanteessa olevan apua, ehkäpä enemmän haen kirjeellä ylempään johtoon yhteyden ottoa siksi, että saan heille myös tiedon siitä, mitä entisessä työpaikassani tapahtuu. Jos vaikka he olisivat kiinnostuneita tekemään asialle jotain.
Tällähetkellä kirjoitan tapahtumia ylös ja saan ihan fyysisiä oireita päänsärystä lähtien aivan kaikkea. Haluaisin vain saada entisen esimieheni tajuamaan miten hän pilasi elämäni!! :(
-ap
[/quote]
Ulkopuolisen silmin otat ehkä asian turhan raskaasti. Ei aina voi onnistua ja nyt kävi noin. Tsemppiä.
Itselläni aivan sama kokemus määräaikaisesta työsuhteesta kunnalla, koulutusalalla. Jouduin mustamaalauskampanjan kohteeksi, jota johtivat kaksi naispomoa ja heidän hovinsa. Olin helppo kohde. Sittemmin sama toistui myös toisessa työpaikassa. Naisvaltaiset työt ovat niitä pahimpia. Onneksi perheeni on tukenani, koska tuntuu, että mitään oikeutta en tule koskaan saamaan.
Mutta en lannistu. En aio viedä asiaa eteenpäin, koska he vain valehtelisivat ja tekisivät minusta syyllisen. Aina on asia niin, että kiusattu saa lähteä.
Tässä kuitenkin pari neuvoa: älä katkeroidu tai kelaa asiaa liikaa. Tee juttuja, jotka tekevät sinut onnelliseksi ja joista nautit. Älä anna niiden pilata elämääsi. Aika parantaa, mutta sinun on löydettävä muuta ajateltavaa ja vaikka uusi harrastus. En kannusta viemään asiaa eteenpäin, koska siitä voi tulla pitkä ja hyödytön prosessi, etkä tod. näk. saa oikeutta kuitenkaan. Näin minä sen näen.
Voi kun kuulisimme myös niiden kiusaajien nakemyksen asiaan.
Kiusaaminenhan kielletään vlittömästi ja käännetään päälaelleen uhrin syyksi. Lyijyllä vittupäisyys lähtee. Ei millään muulla.
No, itse lähdin puolentoista vuoden opintovapaalle ihan siksi etten jaksanut kiusaamista. Töissä eräs mies kuittailee jatkuvasti mun painosta (olen lihava), työstä ("Ai olet sitten tekevinäsi tölitä?!", vaatteista (" Siis mitä? Onks sulla joku yöpuku päällä?)jne. nyt kun tulin pitkän ajan jälkeen takaisin ja erehdyin kävelemään varpaisillani omasta työhuoneesta kopihuoneeseen ja takaisin niin heti tuli kommenttia että: " Ei Saatana! Mitä sää täällä avojalon hypit!" Ja näkisittepä sen tyypin. Eipä ole Adonis itsekään (kalju rotta). Mutta pakko kai sitä on jaksaa.
Mua kiinnostaisi miten kiusaaminen konkreettisesti tapahtui? Mitä esimies teki tai jätti tekemättä työssään? Oliko ongelma tehtävissä, työvuoroissa, työvälineissä, tiedonkulussa? Mistä asiasta sinua haukuttiin, siis mikä on sen haukkumisen sisältö?
Muakin kiinnostais tietää mitä todella on tapahtunut.
Tässä on vain yksi totuus. Tuskin kukaan pomo suoraan haukkuu päin naamaa. Osa työntekijöistä on niin herkkänahkaisia että eivät ymmärrä kritiikkiä ja hienovaraista vihjailua jolla sais työt sujumaan paremmin. Kuvittelevat kritiikin olevan haukkumista.
Toki osa pomoista ei välttämättä osaa ilmaista asiaa niin hienovaraisesti ettei työntekijä loukkaantuisi.
Täällä yksi kiusattu. Kiusaajana esimies. Olen yrittänyt pääluottamysmiehen kautta hoitaa, mutta ei tapahdu mitään.
Annan asian olla ja kohtelen pomoa kylmän viileästi. Vastaan jos kysyy, en keskustele. Narsisti kun on ja en hyppinyt hän pillinsä mukaan , niin olen vaikuksiasa/silmätikkuna.
Ei näe omia virheitään, ainostaan mun "virheet" joita en ole tehnyt.
Odotan vielä viimeistä lotkautusra jonka jälkeen alan ajamaan asiaa toden teolla. Se kuspää on saatava pois, hunnalla millä hyvänsä.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 16:01"]
Muakin kiinnostais tietää mitä todella on tapahtunut.
Tässä on vain yksi totuus. Tuskin kukaan pomo suoraan haukkuu päin naamaa. Osa työntekijöistä on niin herkkänahkaisia että eivät ymmärrä kritiikkiä ja hienovaraista vihjailua jolla sais työt sujumaan paremmin. Kuvittelevat kritiikin olevan haukkumista.
Toki osa pomoista ei välttämättä osaa ilmaista asiaa niin hienovaraisesti ettei työntekijä loukkaantuisi.
[/quote]
Olipa kommentti! Mikä saa sinut nyt ensinnäkin olettamaan, että esimies olisi aina ja kaikissa tilanteissa se rationaalisempi ja ihmissuhdetaitoisempi osapuoli kuin alaisensa, kun tutkimusten mukaankaan usein ei näin ole? Esimiesasemaan kun tupataan korottamaan ihmisiä heidän asiaosaamisensa, ei varsinaisten johtamistaitojen perusteella.
En ole AP, mutta hänen tarinansa kuulostaa tutulta. Siltikin, että työskentelen yksityispuolella ja vielä miesvaltaisella alalla, jossa ns. paskanjauhantaa ei pitäisi harrastaa. Olen joutunut viimeisimmän lähiesimiehen kiusaamisen, syrjinnän ja epäasiallisen kohtelun uhriksi vuosien ajan. Siitä, että itse olisin ns. "alaistaidoton" ihminen tuskin on kyse, koska minulla on takanani jo parinkymmenen vuoden työura, ja tämä kyseinen esimies on ensimmäinen, joka on useissa tilanteissa esimerkiksi selkeästi laiminlyönyt esimiehen velvollisuutensa tiettyjen työntekijöiden kohdalla. En ole myöskään työpaikallani ainoa, joka on kokenut tulevansa kiusatuksi, sillä työpaikalla on mm. järjestetty työsuojelutarkastus vanhempainvapaani aikana. Moni työkaveri on lähtenyt työpaikasta ainakin osittain pomon käytöksen takia, mutta vain pari on voinut kertoa ylemmille tahoille lähteneesä pomon takia, koska monet ovat joko siirtyneet toisiin tehtäviin firman sisällä tai yhteistyökumppanin palvelukseen, eivätkä ole siksi haluneet alkaa tapella asiassa. Paluu töihin ahdistaa, sillä esimieheni on vetänyt projekteja, jotka laukeavat käsiin, jos hänet siirretään muihin tehtäviiin, joten tämä(kään) tarkastus tuskin johtaa muuhun kuin esimiehen tiettyjen tehtävien siirtämiseen jonkun muun kontolle.
Tästä tuskin tulee olemaan AP:lle apua, koska hän ei enää ole työpaikassa esimiehen kiusattavana, ja etsii siis apua kiusaamisen aiheuttamaan traumaan. Siihen, miten tästä parhaiten pääsee yli ei minulla valitettavasti ole mitään eväitä, koska tosiaan näin räikeästi minua tai toisia työntekijöitäkään kohtaan toiminutta esimiestä ei minulla aiemmin ole ollut. Mutta kaikille, jotka ovat nyt tilanteessa, jossa esimiehen toiminta ahdistaa, suosittelen seuraavaa:
- Dokumentoikaa tapaukset. Pyrkikää mahdollisuuksien mukaan hoitamaan kommunikointi pomon kanssa kirjallisesti. Säilyttäkää esim. sähköpostit myös yksityisessä sähköpostilaatikossa tilanteen varalta, että teiltä evätään pääsy työsähköpostiin.
- Tutustukaa oikeuksiinne. Lukekaa työsuojelupiirin sivut ja alanne työehtosopimus. Tutustukaa lakiin. Asiattomat pomot tuntuvat usein kuvittelevan, ettei Suomen laki sido heitä. Jos firmassa on henkilöstöpäällikkö/henkilöstöosasto, leikkikää vaikka vähän tyhmää ja kääntykää heidän puoleensa mitenkään suoraan pomoa syyttämättä, kun puhutaan isoista päätöksistä.
- Jos ette jo ole liiton jäseniä, niin liittykää siihen. Aina liitto ei voi puuttua asioihin, mutta todellakin silloin, kun esimieheltä on työlainsäädäntökin hybriksessään kadoksissa, tämä on mahdollista. Omassa lähipiirissänikin on tapaus, johon ei sinänsä liittynyt kiusaamista, mutta jossa iso firma on saanut tuomion laittomasta työsuhteiden ketjutuksesta ja irtisanomisesta, läheinen isot korvaukset ja muutama kymmenen samassa asemassa ollut työntekijä kunnon sopimuksen.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 16:19"]
Täällä yksi kiusattu. Kiusaajana esimies. Olen yrittänyt pääluottamysmiehen kautta hoitaa, mutta ei tapahdu mitään.
[/quote]
Tämä luottamusmieheen yhteyden ottaminen on muuten yksi virhe, jonka kiusatut tekevät, minäkin muuten eräässä tapauksessa, jossa esimieheni kohteli minua asiattomasti. Luottamusmiehet voivat auttaa tapauksissa, joissa tapahtuu selkeitä työehtosopimuksen loukkausia. Oikea taho ilmoituksen jättöön epäasiallisesta kohtelusta ovat työterveys ja työsuojelupiiri, jotka todellakin järjestävät työsuojelutapaamisen, jonka AP mainitsi. Toki tämä, että pääluottamusmiehelle on asiasta kerrottu, turvaa selustaasi, mutta itse asiassa työterveyslääkäri on se taho, joka parhaiten saa ajettua asioita eteenpäin.
-21-
Ja siis enemmän mua kiinnostaa ne kokemukset miten kiusaaminen on saatu loppumaan ja miten oma jaksaminen on saatu takaisin.
-ap