Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työpaikkakiusaaminen - kokemuksia

Vierailija
09.06.2014 |

Onko täällä ihmisiö jotka olisivat joutuneet työpaikkakiusaamisen kohteeksi, joko työtovereiden osalta tai jopa esimiehen osalta?

Itse jouduin viime työpaikassani esimiehen kiusaamisen kohteeksi. Luulin asian olleen jo käsitelty mielessäni, mutta nyt olen törmännyt tähän asiaan uudestaam ja uudestaan. Eli toisin sanoen multa on nyt (melkein vuosi tapahtuneesta) yö unet. Saan herkästi paniikkikohtauksia ja olen muuttunut iloisesta ja sosiaalisesta itkuiseksi ja masentuneeksi. En siis ole enää oma itseni ollenkaan.

Nyt olen päättänyt alkaa asiaa purkamaan, mutta en ole pääsemässä ennen syksyä psykologinkaan puheille asian tiimoilta. Haluaisin kuulla teidän omia kokemuksia työpaikkakiusaamisesta ja etenkin tarinoita siitä, miten olette asiasta päässeet yli ja saaneet kaiken selvitettyä.

Tälläkin hetkellä itku on tuloillaan ja paniikki nostaa päätään kun yritän selventää asiaa itselleni kirjoittamalla tätä tapahtunutta paperille ylös. Vaikeaa ja tunteita nostattavaa touhua.

Kommentit (154)

Vierailija
141/154 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jatkuvasti! Mutta koko paikkakunta on energiaa vieviä ihmisiä täynnä , jotka ovat Persoonnallisuus häiriöisiä

ihmisiä.!

Vierailija
142/154 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehen esimies on tietysti johtaja ,joka on ylenpänä kuin esimies. Se on ikävää, että joutuu työpaikka kiusatuksi kun niitä niniakin kiusataan!

.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/154 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorastaan vedän ilkeitä ihmisiä puoleeni. Yhtä sun toista tapahtunut eri paikoissa..

Valittaminen turhaa, on niin tiivis ryhmähenki, että esimiehet ovat kiusaajien puolella, eivätkä pidä uuden työntekijän puolia, ja pahimmillaan syyllistyvät itsekin.

Vierailija
144/154 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävintä on jos kovat luulot itsestään omaava ja innokas mutta epäkypsä ylennetään tiimiä vetämään. Tai pitkään talossa ollut mutta kouluttamaton, paksulla nahkalla pärjännyt. Voivat todella yrittää tiputtaa muualla kokenutta ja koulutettua, joka yrittää tuoda näkemyksiä esiin. Kohtelu voi olla hyvin sovinistista.

Meno voi olla kuin naisvankilassa. Eräässä elokuvassa naisvangit laitettiin ompelemaan. Lopulta oma pino piti viedä vanginvartijalle, mutta joku kuitenkin nappasi ohimennen toisen pinon ja vei sen. Aivan kuin naisvaltaisessa työyhteisössä. Jos mitenkään voi antaa kuvaa muiden töistä omina, monesti voi jo arvata, että jotkut sitä yrittävät. Voi päteä miespuolisiinkin. Samoin omien virheiden peittelyssä muiden silmätikuksi nostaminen on joillain ahkerassa käytössä.

Vierailija
145/154 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kahteen eri otteeseen joutunut p skanpuhumisen kohteeksi.

Ekalla kerralla olin juuri tullut alalle ja itsestään epävarma esihenkilö johti minua ohjeillaan tahallaan harhaan. Myös pimitti olennaisia asioita työtehtävistä, että mokaisin ja pääsisi itse loistamaan.

Ylempi pomo otti puhutteluun, että ammattimainen ote puuttuu ja palautetta tullut pitkään useilta työkavereilta ja esimiehiltä.

Okei, olin ollut alalla tosiaan vasta hetken, joten tietenkin korjattavaa on voinut olla.

Huomautin, että kukaan ei ole sanonut mitään,joten oletukseni oli, että kaikki on kunnossa. Ja kun hän minua on pidempään seuraillut, niin olisiko voinut ottaa jo aiemmin esille nämä puutteet.

Sitten sanoin, että tarvitsen ihan tarkkoja tietoja, mistä on valitettu ja mitä nämä asiat ovat olleet, niin ei muistanut.

Siis ei muistanut? Sanoi, että ei suostu mitään nimiä kertomaan, kuka on sanonut ja mitä. Sanoin, että nimet on ihan fine, ei tarvitse kertoa,mutta ne palautteet? Mitä pitää korjata?

Tästä muistamattomuudesta ja palautteen epämääräisyydestä tein valituksen luottamushenkilölle.

Sain vielä yksikön esihenkilöltä palautteen, että en saa tivata noita yksityiskohtia ja ei saa puhua itse pahaa. Kiersin kysymässä työkavereilta, että mikä hommissani on mättänyt.

Tää muistamaton tyyppi lähti YT:n aikaan, luulen, että pistettiin pihalle.

Tämän sopan alullepanijaa, sitä epävarmaa lähiesimiestä ei ikinä laitettu tilille mistään.

En koskaan saanut tietää, mitä minun olisi pitänyt työskentelyssäni muuttaa.

Vierailija
146/154 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen kerran jouduin kiusatuksi pienessä työyhteisössä.

Työyhteisön yksi henkilö alkoi osoittamaan selvästi, ettei halua tehdä kanssani töitä, ei tervehtinyt, levitti perättömiä juttuja, ei antanut minun tehdä työtä, jota olin tullut tekemään, väitti että työskentelen epäsiististi enkä osaa mitään.

Tästä räjähti joku joukkopsykoosi, että yhtäkkiä koko pieni porukka oli minua vastaan ja puhui näitä juttuja, jotka eivät vaan olleet totta.

Esihenkilöt olivat aivan kädettömiä. Sanoin, että selvittäkää mitä tämä on ja mikä on henkilön terveydentila, kun selittää ihan sekopäisiä juttuja. Minua pyydettiin miettimään omaa käytöstäni ja vedottiin henkilökemioihin. Siis v*ttu soikoon. Laitoin pitkän postin luottamushlölle, ei vastannut mitään.

Irtisanouduin, mutta tämä asia kaivaa.

Olin tuolle kiusaajalle kasvotusten tosi ystävällinen oikein piruuttani, mutta olisi pitänyt mennä sanomaan, että lopeta toi, mitä sä teet.

Kiusaajan kanssa oli puhuttu ja oli sanonut, että olen liian hidas ja se ärsyttää. Mitä lie häneen vaikutti, kun koronasäästöjen takia tuolla paska-alalla painettiin yksin. Ehdotin, että jos teen viikon ajan seurantaa, miten paljon aikaa menee mihinkin ja käydään porukalla läpi niin löytyy kehityskohdat? Ei kuulemma sellaseen käytetä työaikaa. Sanoin, että teen ilmaiseksi. Piti antaa vaan olla ja hiljennettiin.

Sana sanaa vastaan ja kukaan ei ollut puolellani

Minua on auttanut eteenpäin se, että mä en joudu elämään sen kanssa, että oon käyttäytynyt noin. Jos on terveellä järjellä varustettu henkilö, tietää kyllä että on kiusannut omien haasteidensa takia ja toiminut väärin.

Jos joku puhuu pahaa tai mitätöi työtäsi, kannattaa aina pyytää ihan tarkkoja perusteluja, mistä puhuu. Jos suuttuu tai pitää antaa olla =p4skapuhetta.

Usein ihmiset eivät myöskään arvaa, mitä seurauksia heidän käytöksellään voi olla.

Vierailija
147/154 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskinta on kun luottamusmiehenä on ne kiusaajat. Miten ne hakeutuukin noihin hommiin :(

Vierailija
148/154 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pahimmasta päästä, mutta työkavereiden keskuudessa on tullut hienovaraista arvostelua. Semmoista tavallista keskustelua, minkä takana jauhetaan toisesta epäsuorasti pahaa. Sarkastista vitsailua, (joka on kohteelle ikävää) on välillä tullut vastaan. Sellaista piilokiusaamista, mitä on vaikea tuoda ilmi.

Kyse ei ole työhön liittyvästä kritiikistä vaan enemmän henkilöön kohdistuvaa asiatonta arvostelua. Lisäksi, jos tekee työn eritavalla kuin joku toinen (kuitenkin esimiehen näkemyksstä hyväksyttävästi), joskus tulee tarpeetonta vihjailua miten työ "pitäisi" tehdä. Vihje annetaan  tavalla, mistä tulee olo että ei osaa tai pidetään tyhmänä mikä ei titenkään pidä paikkaansa. Toisten tekemisiä kyttääviä on myös tullut vastaan.

Vierailija
149/154 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen että minua kiusataan nykyisessä työpaikassani. En saa informaatiota työhöni kuuluvista asioista, en saa kutsuja palavereihin joissa asioita käsitellään jne. Yleisiin palavereihin minut kutsutaan ja niissä hyvin usein, mikäli avaan suuni minulle naureskellaan tai minun sanomisiani vähätellään.

Koen että minulla on yhden esimiehen sijaan kolme esimiestä. On nimetty esimies, konsernin tason esimies jolta tulee isoja tehtäväkokonaisuuksia ja nyt viimeisimpänä yllätyksenä erään asiakokonaisuuden vastuu onkin esimiehen sijasta uudella henkilöllä joka on ottanut ns myös esimies roolin itselleen. Minä teen kyseisen työn ja olen saanut homman toimimaan ja siitä on ihan tilastollista dataa.

Minulle annetaan koko ajan uusia työtehtäviä, osa sellaisia jotka sisältönsä puolesta kuuluisivat täysin muille osastoille.

Työni sisältö ja määrä on muuttunut radikaalisti. Teen insinöörin tehtäviä, mutta tehtävän nimike on jotain ihan muuta. Sitä ei ole korjattu tehtäväkentän muuttumisen myötä, eikä kyllä palkkaakaan.

En mitenkään kerkeä tekemään kaikkia minulle määrättyjä työtehtäviä. Olen siitä puhunut esimiehelleni. Kirjattiin ylös mitä korjataan. Korjauksia odottelen.

Nykyisellään odotan seuraavia YT- neuvotteluita. Aion ilmoittautua vapaaehtoiseksi lähtijäksi.

Vierailija
150/154 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiusaamisesta kannata valittaa. Joudutte työkyvynarviointiin, koska teillä on kuupassa vikaa.

Alla ote yrittäjille tarkoitetusta koulutuksesta, tuota se on.

Yksityiset klinikat ei ole suljettuja tiedont osalta.

HUS KOULUTTAA

Nyt on yrittäjille tarjolla uusi koulutus, joka on aikaisemmin ollut vain isompien yritysten saatavilla. Kyseisen koulutuksen metodit on otettu valtion ja terveydenhoidon henkilöstön koulutuksesta. Koulutuksessa neuvotaan miten hankalaksi osoittautunut työntekijä, mahdollisesti mielenterveyden ongelmista kärsivä, voidaan syrjäyttää, eristää ja saada eroamaan yrityksen palveluksesta, ilman pelkoa oikeuskuluista. Mahdolliset syytteet, oikeuskulut ja korvaukset ovat aikaisemmin koituneet monen yrityksen toiminnan kohtaloksi. Kurssilla saadaan ammattitaitoisilta terveydenhoidon ammattilaisilta ohjeet, joita harjoitellaan myös käytännössä. Lain mukaan, nk. työpaikkakiusaamista ei ole olemassa, yleensä kyseessä hankalan henkilön terveydelliset ongelmat.

Aikaisemmin kurssin käyneet ovat nimenneet kurssin osuvasti ’puhtaaksi tusinaksi’ sen tehokkuuden takia. Yritysten tulos on parantunut ja aiheettomilta kustannuksilta on vältytty. Kurssiin sisältyy mm:

-hankalan työntekijän maalittaminen – miten tehdään laillisesti ’maalittaminen’ työyhteisössä, tarkoittaa hankalan työntekijään kohdistuvia toimia

-hankalan työntekijän eristäminen – keinot eristämiseen työyhteisön ulkopuolelle, lailliset keinot

-mitä on laillinen ’kiusaaminen’ – käytännön neuvot esimiesasemassa toimiville, käytännön esimerkkejä

-miten esimies pystyy provosoimaan laillisesti hankalaa työntekijää – provosointi on tehokas keino, mahdollistaa myös laillisen väkivallan käytön.

-kurssilla perehdytään myös lailliseen väkivaltaan – käytännön esimerkkejä

-miten neuvot ja toimit yhteistyössä työterveydenhuollon ja lakimiesten kanssa niin kutsutuissa ’työpaikkakiusaamistapauksissa’ ja vältät syytteet – ammattilaiset neuvovat, käytännön esimerkkejä.

Kurssista voi kysellä kurssin vetäjältä ja kouluttajilta, työkyvyntutkimuspoliklinikalta.

Kurssin hinta 4500 € alv. 0%. Kurssi järjestetään Dipolin koulutustiloissa 14-15.10.2023

Vetäjältä ja kouluttajilta voi kysellä myös vanhoista tapauksista, joista on mahdollisesti käyty oikeuskäsittelyjä.

Työkyvyntutkimuspoliklinikka, Pasila

09 471 75451

Kurssin vetäjä

Katinka Tuisku

katinka.tuisku@hus.fi

050 427 0354

Kouluttajat

Helen Galkin-Jokinen. psykiatri

Annika Jalli, työterveyslääkäri

nimi@mehilainen.fi

Vierailija
151/154 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa esiintyy nimi, jota en mainitse tässä, tiedän, että on antanut terveystietoja ulkopuolelle.

Maailma on pieni....

Vierailija
152/154 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentunut100 kirjoitti:

Oli kyllä mielenkiintoista ja karmeaa luettavaa tuo kassatyöntekijän kertomus. Itse olen kanssa siinä tilanteessa, että minua kiusataan muiden työntekijöiden toimesta. Eräs työkaveri on haukkunut minua jo pitkään seläntakana ja keksimällä keksii minun työstä haukkumista, nyt minut on eristetty muusta työyhteisöstä, minulle ei puhuta kuin pakosta, jos pomo sattuu olemaan paikalla. Näyttää että osa porukasta ihan nauttii, kun huomaavat minun kärsivän tilanteesta. Haluaisin lopettaa työt, mutta pelkään karenssia, koska en saisi yhteiskunnalta mitään tukea, säästöjen takia. Uutta työpaikkaa en uskalla edes hakea, itsetuntoni on mennyt ihan nollille.

Todella tuttua ja hirveää tuo että selän takana keksitään mokia mitä olet muka tehny. Ei kerrota asioista ja ilkeillään kun et tiedä jotain. Laitetaan ikäviin tehtäviin ja eristetään porukasta. Nämä tilanteet on vaikea tiivistää kun asian vie eteenpäin pomolle miten muut kohtelee

Vierailija
153/154 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hyvin sairaassa työyhteisössä, jossa 2 työpaikkakiusaajaa, kuvittelivat olevansa jonkinlaisia pikkupomoja. Olivat ajaneet paikasta jo useammankin työntekijän pois. Tein kaikki valitukset keskustelut yms. Ei mitään apua, muutosta ei tullut. Tajusin, että ainut apu on lähteä mahdollisimman pian pois, kun tajuaa työpaikallaan tällaisia henkilöitä olevan.

Myöhemmin kuulin, että toisesta kiusaajasta oli tehty rikosilmoitus erään työntekijän toimesta. Sekään ei johtanut mihinkään vaan tämä ilmoituksen tekijä irtisanoutui ja jatkaa nyt muualla töitä. Olemme vaihtaneet muutaman viestin hänen kanssaan ja vaikuttaa olevan todella henkisesti loppu ja rikki kokemuksesta, kuten minäkin.

Kyseessä naisvaltainen hoitoalan paikka Lahdessa.

Vierailija
154/154 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun sanotaan syyksi kun kysyt miksi ollaan ilkeitä. " kun oot niin ulkipuolinen etkä tule meidän sisäpiiriin ja halua "... Sisäpiiriin siis " kiusauskerhoon " missä aikuiset ihmiset haukkuu ja arvostelee kokoajan muita sen sijaan että tekis työnsä edes loppuu. Meillä töissä tämä juorukerho laiskottelee haukkumassa niin paljon että työt jää tekemättä. Kateus toki on iso syy usein siihen miksi joku on silmätikku. Se että on ujompi ja hiljainen niin ei hyväksytä. Ei tosiaan kiinnosta kuulua sairaiden kiusaajien juttuihin