Minulla on ihokeliakia, kysyttävää?
Kommentit (13)
Hävisivätkö oireet kokonaan, kun jätit vääränlaiset viljat pois? Siis onko tuo ainoa ihoon vaikuttava sairaus vai onko muita, atopiaa tms.
Onko teillä suvussa muillakin keliakiaa? Oletteko ajatelleet testata lapset, että onko heillä se geeni?
Meillä miehen suvussa ihokeliakiaa useammallakin ja mies testattiin tänä talvena ja ei ole perinyt sitä geeniä. Lapsillemmekaan ei siis ole tulossa.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 12:58"]
Eikö ole muita oireita?
[/quote]
Ei ole. Joskus jos syön viljatuotteita, voi vatsa mennä vähän sekaisin, mutta ei pahasti. Ja tämä johtuu usein siitä, kun syön esimerkiksi kahvipöydästä keksi pari, jotka useimmiten sisältävät viljojen lisäksi maitoproteiinia, jolle olen myös allerginen. Maito laittaa vatsan sekaisin täysin.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 12:59"]
Hävisivätkö oireet kokonaan, kun jätit vääränlaiset viljat pois? Siis onko tuo ainoa ihoon vaikuttava sairaus vai onko muita, atopiaa tms.
[/quote]
Oireet hävisivät kokonaan kun jätin viljat pois (paitsi kauran). Kun syön viljatuotteita, ovat kyynärtaipeeni ja pakarat todella pahalla ihottumalla, kutiaa ja iho on rikki. Ihottumaa esiintyy myös kaulan ja niskan alueella. Kun en syö viljoja, ei iho oireile yhtään. Söin hetki sitten "kokeena" viikon verran viljaa sistälävän keksin kaksi päivässä ja ihottuma puhkesi pahana. Jätin pois ja viikossa ihottuma parantunut.
Lapsena ollut atooppinen iho, mutta näin myöhemmin ajatellen olen saattanut olla jo pienenä ihokeliaakikko.
Ihokeliaki siis todettu minulla vasta 21-vuotiaana, kolme vuotta sitten.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 13:00"]
Miten se vaikuttaa ihoon?
[/quote]
Minulle puhkeaa ihottuma kyynärtaipeisiin ja pakaroihin sekä niskan ja kaulan alueelle. Paha kutina ja usein iho verillä...
Kai tiedät, että ihokeliakia oireilee myös suolistossa, joten ei kannattaisi syödä sitä keksiä tai kahta?
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 13:03"]
Onko teillä suvussa muillakin keliakiaa? Oletteko ajatelleet testata lapset, että onko heillä se geeni?
Meillä miehen suvussa ihokeliakiaa useammallakin ja mies testattiin tänä talvena ja ei ole perinyt sitä geeniä. Lapsillemmekaan ei siis ole tulossa.
[/quote]
Ei tietääkseni ole suvussa kenelläkään, isäni toisaalta oli monisairas (astmaa, pahoja allergioita yms., kuollut anafylaktiseen shokkiin, kun olin lapsi). Omia lapsia ei ole vielä, joten en osaa vastata testaisinko heitä. Todennäköisesti.
Oliko sulla lapsuuden jälkeen aika jolloin siedit viljoja? Puhesiko se jotenkin parikymppisenä uudestaan?
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 13:09"]
Kai tiedät, että ihokeliakia oireilee myös suolistossa, joten ei kannattaisi syödä sitä keksiä tai kahta?
[/quote]
Tiedän sen. Minulla ei kuitenkaan ole todettu suolistoon vaikuttavaa keliakiaa, tai miten sen nyt voi sanoa. Vain iho reagoi.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 13:11"]
Oliko sulla lapsuuden jälkeen aika jolloin siedit viljoja? Puhesiko se jotenkin parikymppisenä uudestaan?
[/quote]
Olen syönyt viljoja koko ikäni aina 21-vuotiaaksi asti, kunnes iho rupesi reagoimaan. En tiennyt mistä ihottuma johtui, joten menin testeihin ja minulla todettiin ihokeliakia. Eli puhjennut vasta 21-vuotiaana, tosin silloin ensimmäisen kerran testattukin sen mahdollisuus.
Mitä hyötyä tuollaisesta geenitestistä? Keliakian geenit on muutenkin 30% suomalaisista, ja jos suvussa on keliakiaa, niin kyllähän sitä muutenkin tulisi tarkkailtua lapsia oireiden varalta.
Eikö ole muita oireita?