Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?

Vierailija
15.06.2021 |

Olen asunut yli viisikymmentä vuotta Helsingissä, mutta nyt on lähdettävä muualle. Kaupungin asuntoa on turha havitella, enkä mitenkään jaksaisi enää hätäapumajoituksen yhteishyyskän hajua ja tietoa siitä, että milloin tahansa tempaistaan jälleen johonkin muualle.

Haluaisin asua rauhassa hiljaisessa paikassa. En kaipaa seuraa tai huvituksia. Paikkakunnan työtilanteen ei tarvitse olla hyvä, koska jollen löydä työtä täältä pääkaupunkiseudulta, en varmasti löydä muualtakaan. Kovin värikkääseen ympäristöön ei halua joutua, ja tylsyyttä saa olla seudulla ihan miten paljon vain.

Yritykseni kaatuminen turmeli luottotietoni ja omaisuuteni, joten yksityiselle vuokranantajalle minun on turha havitella. Mikä paikkakunta ottaisi minut vastaan?

Kommentit (835)

Vierailija
201/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksikähän aloittaja väittää, että kaupungin asunnosta on turha haaveilla? Asunnottomat ovat niihin ensisijalla. Toki jos on jo onnistunut hankkimaan itselleen häädön kunnan vuokrakämpästä voi uuden saaminen olla haasteellista.

Mulla oli hakemus monta vuotta, ei tippunut. Ei vuokrarästejä tms. mutta luottotiedot meni koska multa vietiin rahaa suuren tunnetun yrityksen toimesta.

Tuo käsitys että asunnottomat olisi ensisijaisia on täysin väärä, päälaellaan. Ovat ihan viimeisiä joita asuttavat.

Asunnottomat ovat nimenomaan ensisijalla. Helsingin kaupungin vuokra-asuntojonossa on 20 000 ihmistä joista 2000 asunnottomia ja asunnottomat ovat ehdottomasti ensisijalla. Näin kertoi kaupungin virkamies itse.

Syy, miksi asuntoja on vaikea saada on hakijoiden suuri määrä ja liian vähäinen uusien asuntojen tuotanto. Helsingin asukaslukuhan kasvaa tuhansilla joka vuosi.

Yksinasujan on myös vaikeampi saada kaupungilta asuntoa kuin perheen. Kaupungin asuntotuotannosta enemmistö on perheille tarkoitettu.

Vierailija
202/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Posio kaunis ja edullinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Posio kaunis ja edullinen.

Vierailija
204/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylään tui viime viikolla ekat bussilastit työttömiä. Setlementti Oy otti vastuulleen heidän majoituksen ja ruokailut. Duunitorin kanssa yhteistyössä ovat jo alkaneet järjestelemään töitä.

Vierailija
205/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porissa vuokroven haku näyttää 174 max 400 hintaista vuokra-asuntoa.

Vierailija
206/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoo. Lähellä helsinkiä ja täyttää muutenkin ap:n kriteerit

Vierailija
207/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos jo nyt asuu asuntolassa pk-seudulla, niin ei se elämä paremmaksi muutu maakuntaa vaihtamalla. Muuttamiseenkin menee rahaa, miksi siis ei laittaisi niitäkin rahoja säästöön, jotka muuttamiseen onnistui ehkä säästää tai varata ja maksaisi velkojaan lyhemmäksi.

Ne asuntolat ovat hengenvaarallisia ja meluisia paikkoja, tietenkin muuttaa paremmaksi mikäli onnistuu jostain asunnon saamaan. Ei kannata mainita asuntolaa asuntoa hakiessa.

Sellaiseen jos joutuu, ei samasta kunnasta enää kunnan asuntoa saakaan, koska asuntoloilla tekevät rahaa eri tahto.

Tämä on erittäin rauhallinen ja hiljainen paikka. Ihan tavallinen, tai oikeastaan paljon tavallista hiljaisempi, kauniissa ympäristössä oleva kerrostalo, jossa yksi kerros on asuntolakäytössä, tai oikeastaan eräänlaisena hostellina. Täällä on vain naisia. Muut tulevat ja lähtevät, mutta minä vain olen.

Olin aluksi pari viikkoa hostellissa, jossa oli naisia, miehiä, raksatyöläisiä, maammuja, reppureissaajia, päihdeongelmaisia, karanteenityöhuoneen vuokraajia ja tphakijoita sekaisin. Varsinkin nuorten ulkomaalaisten miesten taukoamaton mölyäminen ja röökinpoltto oli kammottavaa, kun koronan vuoksi esimerkiksi respassa ei ollut ketään, ja ainoa valvova silmäpari oli siivooja. Hirveä paikka.

Tämä nykyinen paikka on varmaan lajinsa luksusta, minulla varsinkin. Minulla on kuitenkin sellainen olo kuin olisin työmatkalla ja jäänyt hotelliin jumiin pelkän lentolaukun kanssa. Ensin sitä jaksaa, mutta kun ei loppua näy, ei ole yhtään kivaa.

Kun joudun tästä lähtemään, muutto on varmasti viimeiseni, koska ilman työtä eli rahaa ei pääse liikkeelle, eikä varsinkaan Helsinkiin ole tulemista takaisin. Olen aikoinani matkustanut ympäri maata työn vuoksi, mutta en tunne paikkoja pysyvän asumisen kannalta ollenkaan. "Kokeilemaan" en siis voi lähteä. Joidenkin mielestä minä trollaan, mutta se luulo on siinä mielessä aika ymmärrettävä, että kovia kokeneille ihmisille useimmiten jää edes jotain - ihmisiä tai harrastuksia tms. - entisestä elämästä pitämään jalkoja maassa, mutta minulta meni kaikki. Paitsi tietysti irtaimistoni, joka näkyy kismittävän joitakuita ihmeellisesti.

En voi muuta kuin katsella maakuntia sillä silmällä, etten päätyisi ihan vääränlaiseen paikkaan. Jos minulla olisi rahaa, tilanne olisi ihan toinen. Ja jos olisi, asuisin edelleen kotonani omassa linnakkeessa ja olisin onnellinen.

Ap

Vierailija
208/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännää tekstiä tullut Porista. Asun itse ns. Porissa. Pienellä pikkukunnalla, joka ei ollut Poria vielä muutamia vuosia takaperin. Kyllä täältä löytyy ihan normaaleja mukavia ihmisiä. Myös ihan Porista.

Kankaanpää ja Sastamala on hyviä vaihtoehtoja, jos saa keskustan läheltä asuntoa. Bussit kyllä kulkee, mutta sivummalta ei juurikaan. Töitäkin löytyy jonkun verran, riippuen tietysti mitä pystyis tekeen. Työkkärin tyypit on kuitenkin mukavia ja ohjaa tarvittaessa kyllä. Kokemusta löytyy molemmista ja töitä olen löytänyt tosi nopsaan.

Tai sitten olisko joku Helsingin lähellä oleva pikkuisempi paikka sulle paras? Jos miettii, niin kyllähän luonnon lähellä ja rauhassa mieli lepää ja ajatuksetkin on jokseenkin selvempiä. Voisi olla ihan hyvä muuten kurjaan tilanteeseen.

Vähän ohi aiheen, mutta oma kokemus Satakunnan te-toimistosta on myös positiivinen. Pirkanmaalta muuttaneelle oli suuri hämmästys, kun työkkärin henkilö puhui kuin ihmiselle, oli ystävällinen, kohtelias, kunnioittava. Tällä hetkellä en ko. palvelua tarvitse, mutta jos joskus vielä asiakkaaksi joudun, luottamus on vahva, että sieltä voisi saada muutakin kuin pahan mielen.

Minulla taas ei ole mitään pahaa sanottavaa Helsinginkään työkkäristä, vaikka neuvontapuhelimesta kannattaa tietysti odottaa vain perusjuttuja ja joskus aika kyllästynyttä käytöstä. Tutut virkailijat ovat olleet tosi hyviä työssään, mutta eivät hekään voi mitään sille, että työnhakija on liian vanha työllistyäkseen.

Ap

Vierailija
209/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porvoo. Lähellä helsinkiä ja täyttää muutenkin ap:n kriteerit

Ei Porvoossa ole halpoja kämppiä. Sinnehän olisi rynnätty jo ajat sitten jos olisi.

Vierailija
210/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kantrimänn kirjoitti:

Mieluummin itään kuin länteen, koska lännessä on nuivaa ja itseriittoista. Etelä-Savo, Karjalan kunnaat. Voisitko kalastaa tai metsästää? Se auttaisi suunnanvalinnassa. Valmistaudu hankkimaan mopo. Jos nyt heitän jonkun paikan, mieti Joensuun seutua.

Metsästys ei kuulu jokamiehenoikeuksiin. Pitää olla rikas maanomistaja että pääsee metsästämään syömäkelpoista riistaa. Kalastaminen on sitten vapaampaa nykyisin mutta verkoilla kalastamiseen pätee sama juttu, pitää olla vesialueen omistaja.

Metsästäjä tarvitsee myös aseenkanto- ja metsästysluvat, eikä aseita saa nykyään ihan helposti. Metsästysseuraan kuuluminen lienee vaatimuksena jo pitkällekin aseelle, jollei mihinkään ole ennestän lupia.

Ehkä on parempi, ettei ap ala hankkimaan mitään aseita. Pientä epävakautta havaittavissa. Ja nenä kirjassahan hän aikoo aikansa viettää.

:D

Sanoit sen, mitä en itse tohtinut. Asiasta voi laskea leikkiäkin, mutta oikeasti metsästysase ei ole minulle tässä ahdingossa tai tätä vielä ankeammassa mielentilassa kovin hyvä harrastusväline.

En sentään nenä kirjassa koko aikaani kuluttaisi, vaan kaikenlaisen teknisen ja tekstiilikäsityön tuoksinassa.

Ap

Vierailija
211/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kaanaa pori. vieressä maailman upein hiekkaranta

Jos päihdeongelmaiset eivät ole ongelma.

Päihdeongelmaisia on kaikkien kaupunkien keskustoissakin, ja he ovat lähinnä esteettinen haitta. Pitkäaikaistyöttömänä helsinkiläisenä ap. on varmasti tottunut päihdeongelmaisiin ympäristössään.

Yyterissä ja lähistöllä on kyllä upea luonto, joten jos sellainen houkuttelee niin siitä vaan.

Onpa erikoinen ajatus. Miksi pitkäaikaistyöttömän helsinkiläisen oletettaisiin tottuneen päihdeongelmaisiin? Pidän kovasti viinistä, mutta en ole maistanut tippaakaan melkein vuoteen olosuhteiden pakosta. Päihdeongelmaista ihmistä en ole edes nähnyt vuosikausiin. En viihdy paikoissa, jossa sellaisia pyörii.

Ap

Tuskin asut hienostoalueella jos sinulla ei ole varaa muuttaa. Ja päihdeogelmaisia on Helsingin lähiöissä (turha kieltää) yhtä lailla kuin Porin, Lahden ja Jyväskylänkin. Esteettisellä ongelmalla tarkoitin juurikin sitä, että jos ei itse pyöri päihdeporukoisssa, juopot aiheuttavat lähinnä esteettisen ongelman.

On taas ihmeellisiä kuvitelmia maalaisilla. Eli kaikki muut kuin hienostoalueella asuvat on päihdeongelmaisia? Kappas vaan. 

Vierailija
212/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos jo nyt asuu asuntolassa pk-seudulla, niin ei se elämä paremmaksi muutu maakuntaa vaihtamalla. Muuttamiseenkin menee rahaa, miksi siis ei laittaisi niitäkin rahoja säästöön, jotka muuttamiseen onnistui ehkä säästää tai varata ja maksaisi velkojaan lyhemmäksi.

Ne asuntolat ovat hengenvaarallisia ja meluisia paikkoja, tietenkin muuttaa paremmaksi mikäli onnistuu jostain asunnon saamaan. Ei kannata mainita asuntolaa asuntoa hakiessa.

Sellaiseen jos joutuu, ei samasta kunnasta enää kunnan asuntoa saakaan, koska asuntoloilla tekevät rahaa eri tahto.

Tämä on erittäin rauhallinen ja hiljainen paikka. Ihan tavallinen, tai oikeastaan paljon tavallista hiljaisempi, kauniissa ympäristössä oleva kerrostalo, jossa yksi kerros on asuntolakäytössä, tai oikeastaan eräänlaisena hostellina. Täällä on vain naisia. Muut tulevat ja lähtevät, mutta minä vain olen.

Olin aluksi pari viikkoa hostellissa, jossa oli naisia, miehiä, raksatyöläisiä, maammuja, reppureissaajia, päihdeongelmaisia, karanteenityöhuoneen vuokraajia ja tphakijoita sekaisin. Varsinkin nuorten ulkomaalaisten miesten taukoamaton mölyäminen ja röökinpoltto oli kammottavaa, kun koronan vuoksi esimerkiksi respassa ei ollut ketään, ja ainoa valvova silmäpari oli siivooja. Hirveä paikka.

Tämä nykyinen paikka on varmaan lajinsa luksusta, minulla varsinkin. Minulla on kuitenkin sellainen olo kuin olisin työmatkalla ja jäänyt hotelliin jumiin pelkän lentolaukun kanssa. Ensin sitä jaksaa, mutta kun ei loppua näy, ei ole yhtään kivaa.

Kun joudun tästä lähtemään, muutto on varmasti viimeiseni, koska ilman työtä eli rahaa ei pääse liikkeelle, eikä varsinkaan Helsinkiin ole tulemista takaisin. Olen aikoinani matkustanut ympäri maata työn vuoksi, mutta en tunne paikkoja pysyvän asumisen kannalta ollenkaan. "Kokeilemaan" en siis voi lähteä. Joidenkin mielestä minä trollaan, mutta se luulo on siinä mielessä aika ymmärrettävä, että kovia kokeneille ihmisille useimmiten jää edes jotain - ihmisiä tai harrastuksia tms. - entisestä elämästä pitämään jalkoja maassa, mutta minulta meni kaikki. Paitsi tietysti irtaimistoni, joka näkyy kismittävän joitakuita ihmeellisesti.

En voi muuta kuin katsella maakuntia sillä silmällä, etten päätyisi ihan vääränlaiseen paikkaan. Jos minulla olisi rahaa, tilanne olisi ihan toinen. Ja jos olisi, asuisin edelleen kotonani omassa linnakkeessa ja olisin onnellinen.

Ap

Itse tiedät parhaiten sosiaaliset tarpeesi. Erakkoluonteena muuttaisin surutta ns tuppukylään/pikkupaikkakunnalle/korpeen, etenkin ajokortillisena. Sosiaalisempana heti isompien vesien ääreen. Mietin vähän samoja keloja vaikka olenkin työllinen (vaki-matalapalkkatyö). Näkisin hyvät puolet tuossa, jopa sen että voisi hyvin jatkaa matkaa, jos jossakin ei viihdykään. Tavaran määrä on yksi joka pitää monia paikoillaan.

Viisi vuotta samassa kohtaa luo jo muistoja ja vakautta. Toisaalta jos on utelias ja liikkuva, miksei asuntoa/paikkakuntaa voisi vaihtaa iäkkäämpänikin. Ei tätä elämää tarvitse yhdellä tavalla elää. Samoin sellainen ehdoton ajatus ”kukaan ei tule koskaan huolimaan minua mihinkään työhön/suhteeseen” taatusti toteuttaa itsensä. Voimavarat ja ihmisten kekseliäisyyden aste ovat toki erilaisia ihmisillä. Ihan yksin ei kuitenkaan kannata elää, yksinäisyys itsessään invalidisoi kaikenlaista toimintakykyä.

Vierailija
213/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kantrimänn kirjoitti:

Mieluummin itään kuin länteen, koska lännessä on nuivaa ja itseriittoista. Etelä-Savo, Karjalan kunnaat. Voisitko kalastaa tai metsästää? Se auttaisi suunnanvalinnassa. Valmistaudu hankkimaan mopo. Jos nyt heitän jonkun paikan, mieti Joensuun seutua.

Metsästys ei kuulu jokamiehenoikeuksiin. Pitää olla rikas maanomistaja että pääsee metsästämään syömäkelpoista riistaa. Kalastaminen on sitten vapaampaa nykyisin mutta verkoilla kalastamiseen pätee sama juttu, pitää olla vesialueen omistaja.

Metsästäjä tarvitsee myös aseenkanto- ja metsästysluvat, eikä aseita saa nykyään ihan helposti. Metsästysseuraan kuuluminen lienee vaatimuksena jo pitkällekin aseelle, jollei mihinkään ole ennestän lupia.

Ehkä on parempi, ettei ap ala hankkimaan mitään aseita. Pientä epävakautta havaittavissa. Ja nenä kirjassahan hän aikoo aikansa viettää.

Sanoit sen, mitä en itse tohtinut. Asiasta voi laskea leikkiäkin, mutta oikeasti metsästysase ei ole minulle tässä ahdingossa tai tätä vielä ankeammassa mielentilassa kovin hyvä harrastusväline.

En sentään nenä kirjassa koko aikaani kuluttaisi, vaan kaikenlaisen teknisen ja tekstiilikäsityön tuoksinassa.

Ap

Jos olet kätevä ja taitava käsistäsi, mikset kokeilisi myydä tuotoksiasi netissä? Mietit vaan jonkun omaperäisen jutun yhdistettynä arkiseen käyttökelpoiauuteen. Vaikka jotkut makramee-amppelit tai mitä ikinä! Ompelukoneella surauttaa jotakin kasseja nopeasti. Jos olisin käsityöihminen, laittaisin taatusti luomuksiani kaupan. Hinnat toki järkeviksi. Materiaalin voi löytää lähes ilmaiseksi esim kirppareilta.

Vierailija
214/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arja kirjoitti:

"Tarvitaan vähintään 30 kuution muuttoauto, siihen kuljettaja ja riittävästi kantajia - jo kirjoja on ainakin kuutio."

Mitäpä jos aloittaisit myymällä liiat taakat pois kuleksimasta.

Tätä on jo ehdotettu mutta ei voi kun niissä tavaroissa on koko hänen 50-vuotinen elämänsä kiinni. Eikä voi muuttaa mihinkään missä saattaa nähdä juopon kun ei ole Helsingissäkään koskaan nähnyt. Alkaa tuntua että työttömyystuki on sittenkin liian korkea kun on varaa nirsoilla.

"Eikä voi muuttaa mihinkään missä saattaa nähdä juopon kun ei ole Helsingissäkään koskaan nähnyt."

Ap ei kyllä sanonut noin. 

Vierailija
215/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa saa vapaasti valita asuinpaikkansa. Voit muttaa aivan minne haluat.

Itse olen asunut työn takia eri puolilla Suomea ja jokaisessa maan kolkassa on mukavia ihmisiä ja kaunista luontoa.

Itsensä elättävä saa toki valita, mutta saako tukien varassa elävä työtön?

Ap

Ei tietenkään. Työtön ei saa valita asuinpaikkaansa. Työttömän on pakko muuttaa maalle johonkin halpaan asuntoon. Työttömällä on myös velvollisuus muuttaa kaupunkiin, sillä siellä on kaikki työpaikat.

Tunnollinen työtön ei muuta ehdi tehdäkään kuin muuttaa maalta kaupunkiin ja kaupungista maalle ja sitten taas kaupunkiin jne..

On ihan sama missä työtön asuu, niin se on"viisaampien" mielestä väärä paikkaa ja sieltä täytyy muuttaa jonnekin muualle.

Vierailija
216/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kantrimänn kirjoitti:

Ap

Jos olet kätevä ja taitava käsistäsi, mikset kokeilisi myydä tuotoksiasi netissä? Mietit vaan jonkun omaperäisen jutun yhdistettynä arkiseen käyttökelpoiauuteen. Vaikka jotkut makramee-amppelit tai mitä ikinä! Ompelukoneella surauttaa jotakin kasseja nopeasti. Jos olisin käsityöihminen, laittaisin taatusti luomuksiani kaupan. Hinnat toki järkeviksi. Materiaalin voi löytää lähes ilmaiseksi esim kirppareilta.

Teoriassa hyvä idea, käytännössä valitettavasti ei. Markkinoita ei oikein enää ole, kun kaikkea jo saa kirpputoreilta ja halpamyymälöistä. Kunnolla tekeminen vaatii reilusti tilaa ja välineitä (jotka ovat siellä varastoissa). Käsityön jäljen suhteen olen perfektionisti, mutta markkinamiehenä maailman huonoin.

Ap

Vierailija
217/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas täällä levitellään höpöhöpötietoa. Ei tarvitse olla rikas maanomistaja mutta metsästysseuraan pitää kyllä kuulua jolla on metsästysoikeus alueella (koska usein metsästysseurat vuokraavat metsästysoikeuden maanomistajalta) tai valtion mailla sitten erikseen anottavalla luvalla ja aseluvat olla kunnossa niin voi räiskiä menemään niin paljon kuin oma persus vaan kestää metsätysaikana passissa istumista ja kaatoluvat antavat myöden. Itsehän vuokraan omaa pikku plänttiäni paikalliselle seuralle hintaan 1kg hirvenlihaa/vuosi, on ollut kaikista ihan reilu sopimus. 

Vierailija
218/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi pitänyt epäillä kommentissa, että tap-po-ra-haa-ko meistä tarjotaan, kun noin monta ehdotusta on tullut. Kommentti katosi matkalla.

Miten Jyväskylässä muuten on niin paljon asuntoja tarjolla? Olin 80-luvulla monessakin kesätyössä noilla seuduin ja sain sen käsityksen, että siellä on jo tupa täynnä opiskelijoita.

Ii ja Suomussalmen seudut kuulostavat kivoilta, mutta tulisikohan siellä etelän (ikä)neidolle itku silmään kaamoksessa ja hangessa? Pori on tuttu työmatkoilta, mutta en minä sinne halua, jos siellä on kovin paljon juoppoja. Savonlinna on ihana vanha opiskelukaupunkini, mutta siellä saattaisi sydän pettää pelkkien nuoruudenmuistojen kaihosta. Vedet kuitenkin vetävät puoleensa.

En tiedä, millä tavalla meitä hyyryläisiä siirrellään kunnasta toiseen. Ei meitä varmaan avosylin oteta vastaan, kun vain kuluja on tiedossa. Tietääkö joku, miten asia käytännössä hoituu?

Ap

Vierailija
219/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomussalmi, Posio erittäin kauniita paikkakuntia, joku mainitsi kaamoksesta ei täällä ole kaamosaikaa joulukuussakin aurinko nousee ja näkyy ja hanget loistaa.

Vierailija
220/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Pohjanmaa ja Pohjanmaa. Suomen pienimmät työttömyys-%:t. Varmasti löytyy töitä jos haluat, eria asia jos et halua eikä työn teko kiinnosta niin ehkä ei kannata noille seuduille muuttaa. Eivät niin laiskoista välitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi