Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?

Vierailija
15.06.2021 |

Olen asunut yli viisikymmentä vuotta Helsingissä, mutta nyt on lähdettävä muualle. Kaupungin asuntoa on turha havitella, enkä mitenkään jaksaisi enää hätäapumajoituksen yhteishyyskän hajua ja tietoa siitä, että milloin tahansa tempaistaan jälleen johonkin muualle.

Haluaisin asua rauhassa hiljaisessa paikassa. En kaipaa seuraa tai huvituksia. Paikkakunnan työtilanteen ei tarvitse olla hyvä, koska jollen löydä työtä täältä pääkaupunkiseudulta, en varmasti löydä muualtakaan. Kovin värikkääseen ympäristöön ei halua joutua, ja tylsyyttä saa olla seudulla ihan miten paljon vain.

Yritykseni kaatuminen turmeli luottotietoni ja omaisuuteni, joten yksityiselle vuokranantajalle minun on turha havitella. Mikä paikkakunta ottaisi minut vastaan?

Kommentit (835)

Vierailija
161/835 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta Savoon. Järviä, luontoa, lupsakka murre.

Sielläpäin olisi paljon edullisia kiinteidtöjä tarjolla-ilmeisesti muuttotappiota siellä seudulla. Olen käsittänyt, että savolaisten maine kieroina ei ole täysin tuulesta temmattu-kinnostaisi kyllä mutta ihmiset saavat epäröimään.

Puolet suvustani on savolaisia (asuvat lähinnä tässäkin ketjussa suositellulla Kangasniemellä), ja sanoisin, että se kierous, vaikka totta onkin, ei kuitenkaan ole suoranaisen vahingollista. Lähinnä halutaan puheilla jallittaa muualta tullutta, jotta tämä ei luulisi itseään paremmaksi. Savolaisella on uskomaton taito puhua niin, että se, mitä sanotaan, on kirjaimellisesti totta kyllä, mutta että siitä saa asioista ihan toisen käsityksen. Synnynnäisiä poliitikkoja tai myyntiedustajia, sanoisin. Mutta sitä tehdään huvin vuoksi vain, eikä siksi että kustannuksellasi pyrittäisiin hyötymään.

Vierailija
162/835 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännää tekstiä tullut Porista. Asun itse ns. Porissa. Pienellä pikkukunnalla, joka ei ollut Poria vielä muutamia vuosia takaperin. Kyllä täältä löytyy ihan normaaleja mukavia ihmisiä. Myös ihan Porista.

Kankaanpää ja Sastamala on hyviä vaihtoehtoja, jos saa keskustan läheltä asuntoa. Bussit kyllä kulkee, mutta sivummalta ei juurikaan. Töitäkin löytyy jonkun verran, riippuen tietysti mitä pystyis tekeen. Työkkärin tyypit on kuitenkin mukavia ja ohjaa tarvittaessa kyllä. Kokemusta löytyy molemmista ja töitä olen löytänyt tosi nopsaan.

Tai sitten olisko joku Helsingin lähellä oleva pikkuisempi paikka sulle paras? Jos miettii, niin kyllähän luonnon lähellä ja rauhassa mieli lepää ja ajatuksetkin on jokseenkin selvempiä. Voisi olla ihan hyvä muuten kurjaan tilanteeseen.

Porissa kävin aika paljon työmatkoilla aikoinani, eikä se niin pahalta vaikuttanut kuin jotkut puhuvat. Ainakaan Vaakunan yläkerroksista käsin kurkittuna. Jokirannassa oli kiva tehdä töitä. Nättiä seutua.

Kauas muuttaminen on pelottavaa. Uudellamaalla olo voisi olla hieman kotoisampi. Radanvarsiseudut ovat liian kalliita, ja siellä, missä hintataso on matalampi, tarvitaan auto. Ja autoa taas ei saa tielle ilman työpaikkaa, ja työpaikkaa taas... Saisinpa entisen elämäni takaisin. Kaikki oli kohdillaan. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/835 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä. En jaksa enää lyhennellä, joten tämä teksti tulee kahdessa osassa. Kommentteja on niin paljon, että jos alan kommentoida niitä erikseen, menen vain sekaisin ja sotken ketjun siinä samalla. Kirjoitan siis ajatuksiani yleisesti ja yksityiskohdittain. Kiva, että ketju palasi paikoilleen.

Koko Suomi on kiinnostava. Totta kai asuisin omakotitalossa veden äärellä, mutta ei se niin välttämätöntä ole, kun en ole asunut sillä tavalla tähänkään asti. Kaikkein mieluiten muuttaisin kunnon töihin ja itse valitsemaani asuntoon, mutta kun se ei onnistu, pitää tinkiä reilusti. Ihan mihin vain en taivu, siis nykyistä vieläkin huonompaan.

Saan muuttoavustusta viranomaisilta, mutta en mihin vain. Lähikuntiin saan lähteä työttömänäkin, mutta kauemmaksi vain siinä tapauksessa, että siellä on työpaikka odottamassa. "Etsi työpaikka" olisi ihan hyvä neuvo, jos en jo olisi joutunut toteamaan, että minua ei haluta palkata. Taipumukseni saada lamauttava, äkillinen selkävaiva rajaa vaihtoehtoja. En katso karsaasti mitään rehellistä työtä, mutta on ihan järkevää olla pyrkimättä työhön, jota ei pysty tekemään. Minulla on koulutus kolmeenkin ammattiin, mutta aina löytyy joku, joka tekee työn halvemmalla ja vähemmin riskein. On töitä, jotka oppisin nopeasti, mutta ongelma on sama: ikä.

Koko omaisuuteni on tungettu varastoon ”kaikki tai ei mitään” -asetelmaan. Jos haluaisin päästä käsiksi esineeseen X, varastoja olisi tyhjennettävä laatikko ja säkki kerrallaan ja näiden sisältö käytävä läpi. Ennen pitkää pihalla olisi valtava määrä tavaraa, joka olisi saatava takaisin varastoon ennen yötä. Minä en tuohon pysty, eikä minulla ole rahaa palkata siihen muita. Ajatus omaisuuden myymisestä, lahjoittamisesta tai heittämisestä pois on toteuttamiskelvoton.

Jatkuu osassa 2.

Siis mikä on asemasi nyt? Jos olet virallisesti asunnoton, niin tietenkin saat muuttaa ihan minne haluat, jos saat sieltä asunnon. Itse muutin juuri toiselle paikkakunnalle, olin työtön sekä ennen muuttoa että muuttamisen jälkeen uudella paikkakunnalla. Sain Kelalta muuttoavustusta, koska muuttoni syy oli asunnottomuuden uhka, itsestäni riippumattomista syistä. Mitään rajoitusta sille, kuinka kauas muuttaa, ei ole. Oletkohan ymmärtänyt jotain väärin tai onko viranomainen (mikä taho?) antanut väärää tietoa? Katso Kelan sivuilta tietoa muuttoavustuksesta ja vuokravakuudesta, täytätkö niiden saamisen kriteerit? Jos olet nyt asunnoton, niin täytät.

Itse en näitä sääntökoukeroita ymmärrä, kun en koskaan ole ollut tällaisessa tilanteessa, mutta minulla on apunani ammattilaisia, jotka ymmärtävät. Tässä on aika paljon liikkuvia ja limittäisiä osia, joita en halua selitellä julkisella palstalla. Tarkoitus lienee se, että kovia kokenutta, yksinäistä ihmistä ei haluta siirtää kovin kauas kotiseudultaan (jossa työpaikatkin sijaitsevat) tuntemattomalle paikkakunnalle, jossa selviytyminen on monella tapaa epävarmaa. Jos tietysti olisi vakituinen työpaikka odottamassa, tilanne olisi aivan toinen.

Ap

Mitkään ammattilaiset eivät päätä sinun puolestasi ekä sinua voi mihinkään siirrellä. Suomessa saa valita jokainen itse asuinpaikkansa ja ymmärsin, että tämän ketjun aiheena oli nimenomaan MINNE haluaisit muuttaa. Jos sinulla on jotain yksityisasioita, joiden takia et halua muuttaa kauas Helsingistä, niin miksi kysellä täällä maakunnista?

Sen olen oppinut, että ns. ammattilaisilta voi kyllä kysyä neuvoa, mutta kannattaa aina ottaa asioista myös itse selvää. Se ammattilaisuus ei usein ole kovin ammattitaitoista.

Mitä työpaikkaan tulee, niin asunto on aina etusijalla. Harva jaksaa käydä töissä asunnottomana. Hoida siis katto pääsi päälle ensiksi.

Nämä ammattilaiset tietävät kaikenlaista, mitä minä en osaa edes arvata, ja minä luotan heihin. Nämä ovat veteraaneja alallaan.

Ketju tosiaan lähti siitä, että halusin kuulla eri paikkakuntien hyviä ja huonoja puolia; en halunnut tuoda esille koko tilannetta sen vuoksi, että ketju olisi välittömästi lähtenyt käsistä ja minut olisi revitty kappaleiksi. Nyt ei niin käynyt, kuten näkyy, vaan on pysytty ihan asialinjalla. Ja keskustelut saavat mutkitellakin, kun on ensin käsitelty alkukysymystä riittävästi. En halua pois kotiseudultani (koti on siis jo mennyt alta), mutta silti minua kiinnostaa se, mitä muualla on.

"Hoida siis katto pääsi päälle ensiksi."

Kiitos neuvosta. Sitähän tässä on puolentoistasadan kommentin verran jo puitukin. :)

Ap

Sinun ammattilaisesi tuntuvat kyllä olevan kiinnostuneempia niistä työpaikoista kuin sinun asunnonsaamisestasi.. Arvaan kyllä, mistä on kyse, mutta jätän sen nyt sanomatta. Et siis ole muuttamassa mihinkään, vaikka otsikko oli "Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?"

Nytkö se palasiksi repiminen sitten alkoi?

Kerro arvelusi pois vain. Mainitsin tuossa aiemmin, että asumiseni on taas kuukauden vaihteessa katkolla, enkä tiedä, mitä silloin tapahtuu. Otsikko pitää edelleen paikkansa, vaikka näkökulma on osittain muuttunut.

Sinä et varsinaisesti nyt paranna hyvähenkistä ja kiinnostavaa keskustelua, joten osaisitko tehdä siitä enemmistölle suotuisat johtopäätökset?

Ap

Mitä oikein haluat? Että sinulle luetellaan kaikki Suomen paikkakunnat, millaista niissä on ja sitten voit luetella kaikki ne syyt, miksi et voi muuttaa mihinkään?

Ikävää, että asumisesi on taas katkolla. Toivottavasti ammattilaisesi osaavat antaa sinulle ensi kuun suhteen neuvoja, jotka kelpaavat sinulle.

Vierailija
164/835 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta Savoon. Järviä, luontoa, lupsakka murre.

Sielläpäin olisi paljon edullisia kiinteidtöjä tarjolla-ilmeisesti muuttotappiota siellä seudulla. Olen käsittänyt, että savolaisten maine kieroina ei ole täysin tuulesta temmattu-kinnostaisi kyllä mutta ihmiset saavat epäröimään.

Äläs nyt. Minusta savolaiset ovat hauskoja. Olen itsekin puoliksi sellainen, vaikkakin vain geeneiltäni. :)

Ap

Vierailija
165/835 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla pikkupaikkakunnilla on työvoimapula. Valitse joku luonnonkaunis paikka, niillä ominaisuuksilla, mitä itse haluat. Lapinluonto tai saaristo, mikä sinun silmää eniten miellyttää. Sitten kaupungilta asunto, kelan hakemukset ja kaikki muut, ja sitten menoksi.

Vierailija
166/835 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalasjärvi ❤️

Vierailija
167/835 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän muitakin ihmsiä jotka eivät voi suunnitella mitään kun on liikaa kirjoja.  Vaikka asuno ei nyt sitten vastaakkaan perheen kokoa ja tarpeita. Älytöä uhrata elämnsä mukavuudet kirjojen tähden. Toinen  hullutus on koirat ,joiden  vuoks ei voi tehdä  mitään muuta , Ihmisuhteet kärsiii,kun kaikki  energia ja raha menee  koiriin. Voitais auttaa ap-tä  keksimään  hyvä muuttosyitä  ja sitten voisi anoa muuttorahaa. Jyväskylä ja Imatra olis kivan kuulosia. Kun on noin  vaivane olis hyvä että olis perhe, joku aina  auttamassa ja ei olis noin köyhä.  Itse kun en ole  koskaan asunut yksn

Vierailija
168/835 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maarianhaminassa laaduikkaimmat kaupungin vuokra-asunnot ja kivoimmat paikat. Sinne vaan jonoon, jos käy tuuri. Maarianhaminasta löytyy myös töitä.

Vierailija
169/835 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä. En jaksa enää lyhennellä, joten tämä teksti tulee kahdessa osassa. Kommentteja on niin paljon, että jos alan kommentoida niitä erikseen, menen vain sekaisin ja sotken ketjun siinä samalla. Kirjoitan siis ajatuksiani yleisesti ja yksityiskohdittain. Kiva, että ketju palasi paikoilleen.

Koko Suomi on kiinnostava. Totta kai asuisin omakotitalossa veden äärellä, mutta ei se niin välttämätöntä ole, kun en ole asunut sillä tavalla tähänkään asti. Kaikkein mieluiten muuttaisin kunnon töihin ja itse valitsemaani asuntoon, mutta kun se ei onnistu, pitää tinkiä reilusti. Ihan mihin vain en taivu, siis nykyistä vieläkin huonompaan.

Saan muuttoavustusta viranomaisilta, mutta en mihin vain. Lähikuntiin saan lähteä työttömänäkin, mutta kauemmaksi vain siinä tapauksessa, että siellä on työpaikka odottamassa. "Etsi työpaikka" olisi ihan hyvä neuvo, jos en jo olisi joutunut toteamaan, että minua ei haluta palkata. Taipumukseni saada lamauttava, äkillinen selkävaiva rajaa vaihtoehtoja. En katso karsaasti mitään rehellistä työtä, mutta on ihan järkevää olla pyrkimättä työhön, jota ei pysty tekemään. Minulla on koulutus kolmeenkin ammattiin, mutta aina löytyy joku, joka tekee työn halvemmalla ja vähemmin riskein. On töitä, jotka oppisin nopeasti, mutta ongelma on sama: ikä.

Koko omaisuuteni on tungettu varastoon ”kaikki tai ei mitään” -asetelmaan. Jos haluaisin päästä käsiksi esineeseen X, varastoja olisi tyhjennettävä laatikko ja säkki kerrallaan ja näiden sisältö käytävä läpi. Ennen pitkää pihalla olisi valtava määrä tavaraa, joka olisi saatava takaisin varastoon ennen yötä. Minä en tuohon pysty, eikä minulla ole rahaa palkata siihen muita. Ajatus omaisuuden myymisestä, lahjoittamisesta tai heittämisestä pois on toteuttamiskelvoton.

Jatkuu osassa 2.

Siis mikä on asemasi nyt? Jos olet virallisesti asunnoton, niin tietenkin saat muuttaa ihan minne haluat, jos saat sieltä asunnon. Itse muutin juuri toiselle paikkakunnalle, olin työtön sekä ennen muuttoa että muuttamisen jälkeen uudella paikkakunnalla. Sain Kelalta muuttoavustusta, koska muuttoni syy oli asunnottomuuden uhka, itsestäni riippumattomista syistä. Mitään rajoitusta sille, kuinka kauas muuttaa, ei ole. Oletkohan ymmärtänyt jotain väärin tai onko viranomainen (mikä taho?) antanut väärää tietoa? Katso Kelan sivuilta tietoa muuttoavustuksesta ja vuokravakuudesta, täytätkö niiden saamisen kriteerit? Jos olet nyt asunnoton, niin täytät.

Itse en näitä sääntökoukeroita ymmärrä, kun en koskaan ole ollut tällaisessa tilanteessa, mutta minulla on apunani ammattilaisia, jotka ymmärtävät. Tässä on aika paljon liikkuvia ja limittäisiä osia, joita en halua selitellä julkisella palstalla. Tarkoitus lienee se, että kovia kokenutta, yksinäistä ihmistä ei haluta siirtää kovin kauas kotiseudultaan (jossa työpaikatkin sijaitsevat) tuntemattomalle paikkakunnalle, jossa selviytyminen on monella tapaa epävarmaa. Jos tietysti olisi vakituinen työpaikka odottamassa, tilanne olisi aivan toinen.

Ap

Mitkään ammattilaiset eivät päätä sinun puolestasi ekä sinua voi mihinkään siirrellä. Suomessa saa valita jokainen itse asuinpaikkansa ja ymmärsin, että tämän ketjun aiheena oli nimenomaan MINNE haluaisit muuttaa. Jos sinulla on jotain yksityisasioita, joiden takia et halua muuttaa kauas Helsingistä, niin miksi kysellä täällä maakunnista?

Sen olen oppinut, että ns. ammattilaisilta voi kyllä kysyä neuvoa, mutta kannattaa aina ottaa asioista myös itse selvää. Se ammattilaisuus ei usein ole kovin ammattitaitoista.

Mitä työpaikkaan tulee, niin asunto on aina etusijalla. Harva jaksaa käydä töissä asunnottomana. Hoida siis katto pääsi päälle ensiksi.

Nämä ammattilaiset tietävät kaikenlaista, mitä minä en osaa edes arvata, ja minä luotan heihin. Nämä ovat veteraaneja alallaan.

Ketju tosiaan lähti siitä, että halusin kuulla eri paikkakuntien hyviä ja huonoja puolia; en halunnut tuoda esille koko tilannetta sen vuoksi, että ketju olisi välittömästi lähtenyt käsistä ja minut olisi revitty kappaleiksi. Nyt ei niin käynyt, kuten näkyy, vaan on pysytty ihan asialinjalla. Ja keskustelut saavat mutkitellakin, kun on ensin käsitelty alkukysymystä riittävästi. En halua pois kotiseudultani (koti on siis jo mennyt alta), mutta silti minua kiinnostaa se, mitä muualla on.

Kiitos neuvosta. Sitähän tässä on puolentoistasadan kommentin verran jo puitukin. :)

Ap

Sinun ammattilaisesi tuntuvat kyllä olevan kiinnostuneempia niistä työpaikoista kuin sinun asunnonsaamisestasi.. Arvaan kyllä, mistä on kyse, mutta jätän sen nyt sanomatta. Et siis ole muuttamassa mihinkään, vaikka otsikko oli "Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?"

Kerro arvelusi pois vain. Mainitsin tuossa aiemmin, että asumiseni on taas kuukauden vaihteessa katkolla, enkä tiedä, mitä silloin tapahtuu. Otsikko pitää edelleen paikkansa, vaikka näkökulma on osittain muuttunut.

Sinä et varsinaisesti nyt paranna hyvähenkistä ja kiinnostavaa keskustelua, joten osaisitko tehdä siitä enemmistölle suotuisat johtopäätökset?

Ap

Mitä oikein haluat? Että sinulle luetellaan kaikki Suomen paikkakunnat, millaista niissä on ja sitten voit luetella kaikki ne syyt, miksi et voi muuttaa mihinkään?

Ikävää, että asumisesi on taas katkolla. Toivottavasti ammattilaisesi osaavat antaa sinulle ensi kuun suhteen neuvoja, jotka kelpaavat sinulle.

Mitäkö? Lue se aloitus ja jatka ihan rauhassa kommenttien tavaamista. Sieltä se selviää. Minusta on edelleen mukava kuulla ajatuksia, ja olen käynyt katsomassa kymmeniä paikkakuntia StreetView'n avulla.

Sinä olet kuule aika ikävä ihminen. Jopa "toivottavasti" sinun sanomanasi vaikuttaa keskisormen heiluttelulta. Mikä sinua tässä keskustelussa niin kovasti kiinnostaa ja ärsyttää, että et osaa mennä pois, mutta et osaa oikein keskustellakaan? Kerropa vaikka se, missä sinä asut ja mistä sukusi on kotoisin, niin tiedän, minkä paikkakunnan tarkastelemiseen ei ainakaan kannata tärvätä aikaansa. ;)

Ap

Vierailija
170/835 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
171/835 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla pikkupaikkakunnilla on työvoimapula.

Paskat on, jollet satu olemaan terveyskeskuslääkäri tai puoli päivää viikossa keikkaa heittävä puheterapeutti.

Vierailija
172/835 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja oma juttunsa on, saako asuntoa toiselta paikkakunnalta, jos ei ole töitä. Minä en saanut, kokeilin useampaa kaupunkia, enkä edes mitään isoja kaupunkeja. Lopulta hain opiskelemaan, niin pääsin muuttamaan. Kyseistä koulua en kyllä loppuun käynyt, kun ei se lopulta kiinnostanut niin paljon. Tästä toki 15v aikaa. Muutaman vuoden olin sitten työtön, kunnes menin taas koulutukseen ja pääsin töihin. Sen jälkeen vaihtuikin taas paikkakunta.

Tämän takia jäin jumiin Tampereelle muutamaksi vuodeksi vaikka olisin mielummin palannut pk-seudulle.

Vierailija
173/835 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuu osassa 2.

Ap

Ap

Ap

Mitäkö? Lue se aloitus ja jatka ihan rauhassa kommenttien tavaamista. Sieltä se selviää. Minusta on edelleen mukava kuulla ajatuksia, ja olen käynyt katsomassa kymmeniä paikkakuntia StreetView'n avulla.

Sinä olet kuule aika ikävä ihminen. Jopa "toivottavasti" sinun sanomanasi vaikuttaa keskisormen heiluttelulta. Mikä sinua tässä keskustelussa niin kovasti kiinnostaa ja ärsyttää, että et osaa mennä pois, mutta et osaa oikein keskustellakaan? Kerropa vaikka se, missä sinä asut ja mistä sukusi on kotoisin, niin tiedän, minkä paikkakunnan tarkastelemiseen ei ainakaan kannata tärvätä aikaansa. ;)

Ap

Arvasin oikein.

Vierailija
174/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannus. Helmi joen rannalla. 💟

Vierailija
175/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisitkö asumaan omakotitalossa? Pienillä paikkakunnilla on paljon vanhuksia, jotka asuvat okt:ssa syrjäkylillä ja haluaisivat muuttaa keskustaan pienempään asuntoon, mutta eivät pysty, koska talo ei mene kaupaksi. Joku voisi hyvinkin vuokrata sinulle talon edullisesti, kun tietää, että joku sitä asuu ja pitää kunnossa.

Tavaramääräsikin kuulostaa sellaiselta, että jos muutat yksiöön/kaksioon joutuisit kuitenkin säilyttämään ison osan omaisuudestasi vuokratussa varastossa, eivätkä nekään kai ilmaisia ole. Jos siis saisit vuokrattua paljon neliöitä edullisesti, säästäisit varastovuokrat, kun tavarat mahtuisivat kotiisi?

Auton joutuisit tietysti ottamaan käyttöön, mutta monella pikkupaikkakunnalla niin olisi joka tapauksessa, vaikka asuisit ihan keskustassakin, jos yhtään missään lähikauppaa kummemmassa paikassa ikinä haluaisit käydä.

Koti-käsitettä voi opetella ajattelemaan vähän laajemmin. Vaikka oletkin asunut koko ikäsi samalla paikkakunnalla, voit hyvin löytää kodin muualtakin, jos paikkakunnan sijaan ajattelet, että kotisi on enemmän niissä tavaroissa, kirjoissa ym. Sinulla voi myös käydä tuuri ja löydät asunnon, joka tuntuu vahvasti kodilta.

Ymmärrän, että tilanteesi on kaikin puolin haasteellinen ja muutto tuntuu vain välttämättömältä pahalta, mutta siitä saattaa silti seurata jotain hyvää, jos suhtaudut avoimin mielin. Joku jo aikaisemmin sanoikin, että muuttoapua, edullista tai jopa ilmaista, voi saada, kun jaksaa nähdä vähän vaivaa ja kysellä. Jos löydät asunnon ja mukavan vuokranantajan, hän voi hyvinkin auttaa muutossa, jos tiedossa on pitkäaikainen, alkoton vuokralainen. Itse omistin sijoitusasunnon vähän aikaa ja hyvää vuokralaista autoin sekä sisäänmuutossa, että pois lähtiessään (siinä kohtaa raskain mielin, koska pienillä paikkakunnilla hyvän vuokralaisen löytäminen ei ole mikään itsestäänselvyys).

Kannattaa pitää mieli avoimena eri vaihtoehdoille ja etsiä laajasti. Lisäksi, jos onnistuisit saamaan minkä tahansa pikku pätkänkin työtä uudelta paikkakunnalta, saisit varmasti kaikki avustukset, vaikka olisit muuttamassa Inariin. Aina kun on se mahdollisuus, että työ jatkuu, viranomaisten silmissä siis.

Vierailija
176/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jo nyt asuu asuntolassa pk-seudulla, niin ei se elämä paremmaksi muutu maakuntaa vaihtamalla. Muuttamiseenkin menee rahaa, miksi siis ei laittaisi niitäkin rahoja säästöön, jotka muuttamiseen onnistui ehkä säästää tai varata ja maksaisi velkojaan lyhemmäksi.

Vierailija
177/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta tänne pohjoisempaan, Kajaanin korkeudella on mukavia pikkukyliä. Töitäkin löytyy.

Vierailija
178/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpailuta kunnat ja valitse se joka tarjoaa parhaimmat edut. Neuvo pätee kaikkiin elämäntilanteesta riippumatta.

Vierailija
179/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan kyselee vailla todellista tarkoitusta.

Vierailija
180/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos jo nyt asuu asuntolassa pk-seudulla, niin ei se elämä paremmaksi muutu maakuntaa vaihtamalla. Muuttamiseenkin menee rahaa, miksi siis ei laittaisi niitäkin rahoja säästöön, jotka muuttamiseen onnistui ehkä säästää tai varata ja maksaisi velkojaan lyhemmäksi.

Ne asuntolat ovat hengenvaarallisia ja meluisia paikkoja, tietenkin muuttaa paremmaksi mikäli onnistuu jostain asunnon saamaan. Ei kannata mainita asuntolaa asuntoa hakiessa.

Sellaiseen jos joutuu, ei samasta kunnasta enää kunnan asuntoa saakaan, koska asuntoloilla tekevät rahaa eri tahto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi